AnonymBruker Skrevet 13. januar 2021 #1 Skrevet 13. januar 2021 Når man jobber i det offentlige innen eks helse, hvor langt kan man gå mht å gjøre endringer på personer man kjenner eller familiemedlemmers kontaktinfo? For å forklare nærmere hva jeg spør om, kan en helsesekretær (vi kaller henne Anne) gå inn i sin bestemor journal og gjøre endringer - som eks endre pårørende info? Bestemor er ikke pasient der Anne jobber, men virker som at Anne har tilganger til dette. Det jeg føler er helt feil her er at Anne bruker tilganger hun har i sin jobb, og gjør endringer i bestemors informasjoner som det offentlige helsevesenet skal kunne finne hvis bestemor skulle bli syk eller skadet og havne på sykehuset. Dette har Anne gjort i sin arbeidstid, på sin arbeidsplass, der hun har disse tilgangene. Dette med å endre disse opplysningene til bestemor kunne man fått gjort på andre måter, og jeg føler at Anne har misbrukt sine tilganger. Har jeg rett eller feil her? Anonymkode: e9859...5fa
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2021 #2 Skrevet 13. januar 2021 Dette har Anne absolutt ikke lov til. For det første så kan man ikke blande roller, man får ikke engang lov til å gå inn i sin egen journal som helsepersonell. Da må man be om utskrift som alle andre. Anne må be sin bestemor om fullmakt til å endre pårørende om bestemoren selv er enig og ikke får det til selv. Og da må altså Anne gjøre dette som pårørende, ikke som helsepersonell. Anonymkode: 5159a...e2c 1
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2021 #3 Skrevet 13. januar 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Dette har Anne absolutt ikke lov til. For det første så kan man ikke blande roller, man får ikke engang lov til å gå inn i sin egen journal som helsepersonell. Da må man be om utskrift som alle andre. Anne må be sin bestemor om fullmakt til å endre pårørende om bestemoren selv er enig og ikke får det til selv. Og da må altså Anne gjøre dette som pårørende, ikke som helsepersonell. Anonymkode: 5159a...e2c Jeg mener også at Anne blander rollene sine, og at det ikke er greit. Jeg har også vært vitne til at Anne gjentatte ganger har snakket om pasienter der hun jobber, og har da selvsagt sagt i fra at det ikke er greit og at det er klart brudd på taushetsplikten. Jeg er redd for at Anne også kan finne ut om mine opplysninger med sine tilganger - som å finne ut om jeg har andre helsekontakter enn min fastlege, og om jeg ev får en eller annen form for behandling. Kan man finne ut om Anne f.eks har gått inn for å se på min informasjon? Ts Anonymkode: e9859...5fa
Gjest ti10 Skrevet 13. januar 2021 #4 Skrevet 13. januar 2021 Du har rett, men du kan jo si fra? Jeg går ut fra at dette ikke kan gjøres anonymt, altså at helsepersonell må logge seg inn med en identifiserbar kode av noe slag, slik at man kan spore hvem som har gjort hva.
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2021 #5 Skrevet 13. januar 2021 ti10 skrev (1 minutt siden): Du har rett, men du kan jo si fra? Jeg går ut fra at dette ikke kan gjøres anonymt, altså at helsepersonell må logge seg inn med en identifiserbar kode av noe slag, slik at man kan spore hvem som har gjort hva. Jeg mener også at det må da kunne spores opp hvem som har prøvd å få informasjon om andre, og gjort endringer. Det skulle gjøres endringer i bestemors informasjoner, men det var ikke snakket om hvordan og av hvem. Ts Anonymkode: e9859...5fa
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2021 #6 Skrevet 13. januar 2021 Som IT-tekniker med mye ansvar i kommune har jeg muligheter til å gjøre både det du nevner her, men også mye annet. Selvsagt kan jeg ikke ta slike snarveier, bare fordi jeg teknisk har muligheter til det. Jeg ville mistet jobben tvert. Anonymkode: 074a4...e9b
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2021 #7 Skrevet 13. januar 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Som IT-tekniker med mye ansvar i kommune har jeg muligheter til å gjøre både det du nevner her, men også mye annet. Selvsagt kan jeg ikke ta slike snarveier, bare fordi jeg teknisk har muligheter til det. Jeg ville mistet jobben tvert. Anonymkode: 074a4...e9b Ja, det er det jeg mener også at selv om man har tilganger så kan man ikke gå inn på andre personer - om så det er for og gjære endringer eller snoke. Jeg mistenker også at en person som tar så lett på det, og som også snakker om pasienter ute blant folk, også er nysjerrig nok til å snoke på familiemedlemmer, venner og bekjente. Du som jobber i IT, kan man finne ut hvem personer eks Anne har gått inn å sett på info/ journaler, og ev gjort endringer? Ts Anonymkode: e9859...5fa
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2021 #8 Skrevet 13. januar 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Ja, det er det jeg mener også at selv om man har tilganger så kan man ikke gå inn på andre personer - om så det er for og gjære endringer eller snoke. Jeg mistenker også at en person som tar så lett på det, og som også snakker om pasienter ute blant folk, også er nysjerrig nok til å snoke på familiemedlemmer, venner og bekjente. Du som jobber i IT, kan man finne ut hvem personer eks Anne har gått inn å sett på info/ journaler, og ev gjort endringer? Ts Anonymkode: e9859...5fa Jeg hadde meldt henne inn med mistanke om at hun gjør dette. Det skal logges hva hun gjør ja, du hører jo om folk som har snoket i journaler. Anonymkode: 747b3...355 1
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2021 #9 Skrevet 13. januar 2021 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Jeg hadde meldt henne inn med mistanke om at hun gjør dette. Det skal logges hva hun gjør ja, du hører jo om folk som har snoket i journaler. Anonymkode: 747b3...355 Hvor melder man inn dette? Ts Anonymkode: e9859...5fa
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2021 #10 Skrevet 13. januar 2021 Alt lagres. Og det lagres på hennes bruker/den brukeren hun er logget inn på. Noe som er en av årsakene til at man alltid skal logge ut fra sin egen bruker når man går fra pc, selv om det bare er for 3 minutter. Andre kan se sitt snitt til å missbruke muligheten. Anonymkode: ff638...b82
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2021 #11 Skrevet 13. januar 2021 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Alt lagres. Og det lagres på hennes bruker/den brukeren hun er logget inn på. Noe som er en av årsakene til at man alltid skal logge ut fra sin egen bruker når man går fra pc, selv om det bare er for 3 minutter. Andre kan se sitt snitt til å missbruke muligheten. Anonymkode: ff638...b82 Så da kan man altså finne ut hvor og på hvem Anne har vært inne å sett på, og ev gjort endringer. Men kan man finne ut om noen har vært inne å snoket i mine helseopplysninger - som mine helsekontakter osv? Ts Anonymkode: e9859...5fa
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2021 #12 Skrevet 13. januar 2021 AnonymBruker skrev (54 minutter siden): Så da kan man altså finne ut hvor og på hvem Anne har vært inne å sett på, og ev gjort endringer. Men kan man finne ut om noen har vært inne å snoket i mine helseopplysninger - som mine helsekontakter osv? Ts Anonymkode: e9859...5fa Ja og ja. Jeg vet ikke hvor du henvender deg, men ville forsøkt kommunen først. Anonymkode: ff638...b82
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2021 #13 Skrevet 13. januar 2021 AnonymBruker skrev (55 minutter siden): Så da kan man altså finne ut hvor og på hvem Anne har vært inne å sett på, og ev gjort endringer. Men kan man finne ut om noen har vært inne å snoket i mine helseopplysninger - som mine helsekontakter osv? Ts Anonymkode: e9859...5fa Du kan varsle arbeidsgiveren hennes, si at du har en sterk mistanke om snoking. Du kan be om innsyn i hvem som har vært inne i journalen din. Du må be om dette skriftlig, informasjon om hvordan pleier å finnes på sykehusets nettsider. Anonymkode: 5159a...e2c
ashera Skrevet 13. januar 2021 #14 Skrevet 13. januar 2021 På helsenorge.no kan du se hendelser i journalen din. https://www.helsenorge.no/pasientjournal/ 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå