Gå til innhold

Hvor lenge kommer Oslo til å være stengt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Oslo har vært stengt i to måneder nå, og det er ingen tegn til at smittespredningen går ned. Jeg tipper Oslo kommer til å være stengt frem til man har vaksinert 40-50% av befolkningen. Som kommer til å være tidligst rundt juli/august. Glad jeg ikke bor i Oslo.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Lenge. Og det kommer til å bli strengere i andre deler av landet også. Det kommer mest sannsynlig til å vare noen år. 

• Liker 2
Skrevet

Frem til folket sier i fra at dette er uakseptabelt, vil jeg tro.

• Liker 6
Skrevet

Lenge!

De vil jo ikke lette på tiltakene før de har fått smittetallene ett godt stykke ned. Og det vil de jo aldri få, så lenge kommunen kjører rudt og tvangstester gud og hverman (ja de oppsøker store bedrifter og massetester). De har en haug med "pop up" koronatest biler som oppfordrer alle som bor i området om å teste seg, selv uten symptomer. Kjenner mange som stort sett sitter inne, men som dro ut for å teste seg, bare for "sikkerhets skyld" fordi bydelen oppforder til det...

Er jo ikke rart vi får høye smittetall, når vi stadig vekk setter testrekord.... Men ingen snakker om andelen falske positive tester...  Også importerer vi store mengder smitte, en god del blir fanget opp, og det sender jo smittetallene videre oppover.

En haug med utenlandske soldater har testet positivt i Bardufoss, de sitter heldig vis i isolasjon der oppe, og er ikke farlig for øvrig befolkning, men smittetallene øker jo, og da vil jo ikke politikerene lette på tiltakene for alle andre.

Så dette blir nok ikke bedre før tidligst til sommeren. Da vil vi få god hjelp av været også:)

• Liker 2
Skrevet (endret)
Brud84 skrev (19 timer siden):

Lenge!

De vil jo ikke lette på tiltakene før de har fått smittetallene ett godt stykke ned. Og det vil de jo aldri få, så lenge kommunen kjører rudt og tvangstester gud og hverman (ja de oppsøker store bedrifter og massetester). De har en haug med "pop up" koronatest biler som oppfordrer alle som bor i området om å teste seg, selv uten symptomer. Kjenner mange som stort sett sitter inne, men som dro ut for å teste seg, bare for "sikkerhets skyld" fordi bydelen oppforder til det...

Er jo ikke rart vi får høye smittetall, når vi stadig vekk setter testrekord.... Men ingen snakker om andelen falske positive tester...  Også importerer vi store mengder smitte, en god del blir fanget opp, og det sender jo smittetallene videre oppover.

En haug med utenlandske soldater har testet positivt i Bardufoss, de sitter heldig vis i isolasjon der oppe, og er ikke farlig for øvrig befolkning, men smittetallene øker jo, og da vil jo ikke politikerene lette på tiltakene for alle andre.

Så dette blir nok ikke bedre før tidligst til sommeren. Da vil vi få god hjelp av været også:)

Slutt å spre slike konspirasjonsteorier som du leser om på nettet! De registrerer selvfølgelig ikke folk som er falske positive tester! De registrerer naturligvis kun de som faktisk er positive.

De tok utallige undersøkelser av kvinnen som hadde fått covid-19 to ganger for å bekrefte at hun har fått det to ganger blant annet! 

Tallene er urovekkende høye, ja, men slutt å spre slike konspirasjonsteorier. Vi ser av erfaringsmessig fra USA hvor farlig det er å spre slike løgn! 

Endret av Lasox
Skrevet
Lasox skrev (1 minutt siden):

Slutt å spre slike konspirasjonsteorier som du leser om på nettet! De registrerer selvfølgelig ikke folk som er falske positive tester! De registrerer naturligvis kun de som faktisk er positive.

De tok utallige tester av kvinnen som hadde fått covid-19 to ganger for å bekrefte at hun har fått det to ganger blant annet! 

Tallene er urovekkende høye, ja, men slutt å spre slike konspirasjonsteorier. Vi ser av erfaringsmessig fra USA hvor farlig det er å spre slike løgn! 

Det er nok ikke med vilje, en som leser testresultat har ikke nødvendigvis kunnskapen eller verktøyene til å avsløre en falsk positiv, så da blir den jo nødvendigvis registrert som positiv. 

• Liker 3
Skrevet (endret)
Lasox skrev (10 minutter siden):

Men du har vel også lagt merke til dreiningen under pandemien? Altså først var det det snakk om dødsfall, deretter respiratorer og innleggelser, deretter snakket man om antall smittede. Alle disse tallene er påvirket av variabler med unntak av innleggelsesstatistikken. Dersom alle med vond hals tester seg fanger man opp svært mye triviell sykdom, hvilket influerer statistikken. Dersom man regner alle som dør med korona blir også statistikken en annen enn dersom man opererer mer restriktivt.

Når sykehustallene er så stabile som nå blir krisemaksimeringen til myndighetene litt absurd. Når dette kombineres med myndighetenes motvilje mot å vaksinere aner noen av oss ugler i moden.

Trump har jo rett i at de som tester finner og i at liberale kriterier for registrering av koronadødsfall fører til feilaktig rapportering. Det er ikke konsp. Teori bare fordi du misliker det.

Endret av Den Sagnsomsuste
  • Liker 2
Skrevet (endret)
Capt. Obvious skrev (15 minutter siden):

Det er nok ikke med vilje, en som leser testresultat har ikke nødvendigvis kunnskapen eller verktøyene til å avsløre en falsk positiv, så da blir den jo nødvendigvis registrert som positiv. 

Nei, og det var derfor jeg var så forsiktig med å ikke bli så direkte som jeg kunne ha vært, men folk må lære seg litt mere nettvett før man sprer slike konspirasjonsteorier. Ja, men de testene blir jo senere sendt inn til lab for å bli bekreftet?

Og det er etter det at den blir registrert som positiv eller negativ som "positiv test" før den senere igjen blir registrert hos medier og FHI? Det er nå slik jeg mener ihvertfall bør bli gjennomført eller så blir jo folk som muligens får en falsk positiv test blir sendt til karantene av feil grunnlag. Det skal jo ikke skje! 

Tror at myndighetene har såpass vett til at det er sånn det bør bli praktisert ihvertfall.

Endret av Lasox
Skrevet
14 minutter siden, Lasox said:

De tok utallige tester av kvinnen som hadde fått covid-19 to ganger for å bekrefte at hun har fått det to ganger blant annet! 

Veel, dette har jeg ikke lest på nett! Jeg jobber på medisinsk labratorium, blandt annet med koronatester.

De alle fleste falske positive vil aldri bli fanget opp. Bortsett fra spesielle tilfeller og idretsutøvere o.l.

For folk flest som blir testet og får en positiv test, vil bli satt i isolasjon, og ikke gitt en ny muliget for test.

Uansett vil jo smittetallene forbli høye så lenge mang tester fler og fler, og setter stadig nye testrekorder.

• Liker 5
Skrevet (endret)
Brud84 skrev (4 minutter siden):

Veel, dette har jeg ikke lest på nett! Jeg jobber på medisinsk labratorium, blandt annet med koronatester.

De alle fleste falske positive vil aldri bli fanget opp. Bortsett fra spesielle tilfeller og idretsutøvere o.l.

For folk flest som blir testet og får en positiv test, vil bli satt i isolasjon, og ikke gitt en ny muliget for test.

Uansett vil jo smittetallene forbli høye så lenge mang tester fler og fler, og setter stadig nye testrekorder.

Merkelig at man skal kun oppdage idrettsutøvere? Har jeg ikke helt troen på? Hvem som helst på nettet kan jo si at man jobber der for å få sin "historie bekreftet". så vet nå ikke helt! :PPå samme måte kunne jeg ha sakt at jeg er Statsministeren i norge (noe som jeg ikke er).

Men, ja! Smittetallene vil naturligvis være høye og forbli høye så lenge vi tester så mange som vi gjør. Spesielt med tanke på obligatoriske testingen ved ankomst på flyplassen.

Endret av Lasox
Skrevet
Capt. Obvious skrev (23 minutter siden):

Hvilke kunnskaper og verktøy må en bioingeniør ha for å kunne avsløre (dine ord, ikke mine) en falsk positiv nasopharynx PCR-test for covid? 

• Liker 1
Skrevet
Zikkzakk skrev (1 minutt siden):

Hvilke kunnskaper og verktøy må en bioingeniør ha for å kunne avsløre (dine ord, ikke mine) en falsk positiv nasopharynx PCR-test for covid? 

Det vet jeg ikke, men når det er så stort trykk som nå, så vil det nok være falske positive som slipper igjennom og blir registrert. 

Skrevet
Brud84 skrev (12 minutter siden):

Man blir oppfordret nå til å teste seg på nytt dersom man tester positivt uten symptomer eller nærkontakter

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, Lasox said:

Merkelig at man skal kun oppdage idrettsutøvere? Har jeg ikke helt troen på? Hvem som helst på nettet kan jo si at man jobber der for å få sin "historie bekreftet". så vet nå ikke helt! :P

Men, ja! Smittetallene vil naturligvis være høye og forbli høye så lenge vi tester så mange som vi gjør. Spesielt med tanke på obligatoriske testingen ved ankomst på flyplassen.

Når vi snakker om falske positive er ikke det så rart. Vi kan jo ta ett eksempel fra i høst: U 21 landslaget skulle spille kamp mot Hviterussland. Alle spillere måtte da testes når de kom til Norge. 1 spiller på laget testet pluttselig positivt. Litt merkelig ettersom hele laget hadde vært på treningssamling i 3 uker, i issolasjon fra alle andre enn resten av laget. det ble slått full alarn, kampen avlyst og hele laget ble testet på nytt. Denne gangen ble ingen positive, ei heller spilleren som i første test var positiv. Dette forklarer jo at det var en falsk positiv test. Men fordi det er mye penger i fotball, får disse tatt en ny test.

Denne muligheten får ikke mannen i gata. Så det er mange som havner i isolansjon uten grunn...

PCR tester er ikke 100% sikkre, og det er utrolig mye som kan gå galt under prosessen.

• Liker 5
Skrevet
Capt. Obvious skrev (7 minutter siden):

Det vet jeg ikke, men når det er så stort trykk som nå, så vil det nok være falske positive som slipper igjennom og blir registrert. 

Så du vet ikke hvorfor en test kan bli falsk positiv, men mener likevel at årsaken til at det skjer handler om mangel på kunnskap?

Skrevet
Zikkzakk skrev (8 minutter siden):

Så du vet ikke hvorfor en test kan bli falsk positiv, men mener likevel at årsaken til at det skjer handler om mangel på kunnskap?

Man trenger ikke detaljkunnskaper for å forstå at en del glipper kan skje, særlig når det er mye trykk som nå. Brud84 er jo et eksempel på det som kan skje der hun skriver at de aller fleste falske positive ikke fanges opp. 

• Liker 1
Skrevet

Så lenge barneskoler og barnehager fortsatt durer på som normalt, må nok resten av samfunnet holdes stengt i lang tid fremover er jeg redd... 

Gjest Atheena
Skrevet
Brud84 skrev (1 time siden):

Lenge!

De er klar over falsk positive prøver. Har hatt pasienter som har testet positivt uten symptomer som da må ta en ny test. 

Gjest Atheena
Skrevet
Blekkulfina skrev (2 minutter siden):

Så lenge barneskoler og barnehager fortsatt durer på som normalt, må nok resten av samfunnet holdes stengt i lang tid fremover er jeg redd... 

Mener du at de bør stenge slik at vi voksne får det friere?

Har du glemt at du selv fikk lov å vokse opp å ha en normal barndom. 

• Opprett ny...