AnonymBruker Skrevet 13. januar 2021 #1 Skrevet 13. januar 2021 Hei! Jeg er mor i denne situasjonen. Jeg har tidligere skrevet et innlegg her som heter «stemor krangler med mor foran barna», om noen husker det. Det handler om at hun lenge har lett etter ting å krangle med meg om, for hun misliker meg veldig sterkt (han dumpa ho og ble sammen med meg, vi fikk barn. Det ble slutt og han ble sammen med ho igjen. Jeg antar -uten å vite- at det kan være sårt for stemor). Likevel har vi hatt en hyggelig tone, siden vi møtes KUN ved levering. Det har sett ut til å gå bra for alle parter. Til tross for at de har truet med å «ta en oppvask» (hennes ord) med meg under levering. Jeg har vært tydelig at slike samtaler skal ikke skje med barn tilstede. Og sier meg villig til å prate på FVK. Men det er dessverre ikke de interessert i. Men uansett! under vårt siste møte var hun kranglete og smilte så fort hun så at jeg ble nervøs når hun kranglet. For barna var tilstede og jeg ønsker ikke full konflikt i en leveringsituasjon. (Eksen mishandlet meg grovt når vi var sammen og jeg har derfor PTS i dag, jeg blir fort skvetten under krangler). Og deretter forsøkte hun å ta seg inn i gangen min og truet med å ta ifra meg ferie osv. Begge barna mine så dette og eldste ble kjempe lei seg. nå har hun meldt meg til barnevernet.. Hun har skrevet om ting fra FØR hun var inne i bildet, altså barnefar hadde en annen partner på den tiden. Så dama har virkelig gravd da. Hun ønsker heller ikke at jeg og bf skal ha noen form for kontakt, for det lille vi har er for mye. Den kontakten vi har er om barnet er invitert i bursdager på hans helg (han svarer ikke foreldrene, så alle spør meg, så må jeg videreformidle). Han svarer meg 1 av 5 ganger. Eller hvis skolen lurer på noe, for der også gjør han seg totalt utilgjengelig (skolen har fått beskjed om å sende han ting i posten, men de får ikke tak i adressen hans). Eller når vi avtaler sommerferiene. Dette er de eneste gangene vi har noen form for kontakt.. Hun har også jobbet hardt med å fortelle sønnen vår at alt jeg sier er løgn. et eksempel: Han har atopisk eksem og trenger derfor spesielle kremer ved utbrudd. Det nekter hun å tro på. Det samme hvis han har blitt rød i stumpen (han er ekstra sensitiv der). Hun forteller barnet at jeg lyver om alt. Og hun smører han med kremer som svir og gjør vondt, og det hjelper han på ingen måte.. så utslett blir værre.. jeg er helt satt ut.. jeg vet ikke lenger hva jeg skal gjøre. Far er 0 engasjert og han er med på alt oppspinnet til stemor. nå går det utover barnet i den grad at han ikke synes faren og stemor er noe greie. Jeg er sliten og lei.. de har meldt meg til bv før, men det blir jo selvsagt henlagt hver gang. Da det ikke finnes noen reel bekymring eller sannhet i det de sier.De blir gjennomskuet fort. men nå.. nå er jeg lei. jeg har lyst til å nekte samvær. For nå går det bare for langt.. Er det noe jeg kan gjøre her? Føler at ting ikke er alvorlig nok til å ta det til retten. Men det er likevel psykisk uttømmende for store og små. Anonymkode: b032d...b88
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2021 #2 Skrevet 13. januar 2021 Høres ut som sykopat Xen din fant seg en ike sprø dame 😕 Kanskje barnevernet ikke er så dumt? Fortell dem alt Du har ikke noe å frykte for dem om du holder deg rolig og ærlig. Anonymkode: dba50...48a 27
n_97 Skrevet 13. januar 2021 #3 Skrevet 13. januar 2021 Å sende grunnløse meldinger i den hensikt å sjikanere er ris til egen bak. Skjønner du blir stresset men prøv å se på det sånn. Hør med barnevernet hva de anbefaler angående samvær. Har du en psykolog du kan snakke med om situasjonen du står i? 6
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2021 #4 Skrevet 13. januar 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Høres ut som sykopat Xen din fant seg en ike sprø dame 😕 Kanskje barnevernet ikke er så dumt? Fortell dem alt Du har ikke noe å frykte for dem om du holder deg rolig og ærlig. Anonymkode: dba50...48a Jo ho virker ikke helt god ho der, jeg må si meg enig 🤦🏼♀️ Jeg har hatt en slik samtale med barnevernet hele 3 ganger tidligere, dette blir den 4 gangen. Det går bra hver gang, så jeg er ikke bekymret sånn at det blir tiltak eller lignende. men det er så slitsomt å måtte gå igjennom dette bare fordi.. fordi dama hater meg? Jeg skjønner ikke greia.. De bruker jo offentlige ressurser på å krangle med meg. I stedet for FVK.. n_97 skrev (Akkurat nå): Å sende grunnløse meldinger i den hensikt å sjikanere er ris til egen bak. Skjønner du blir stresset men prøv å se på det sånn. Hør med barnevernet hva de anbefaler angående samvær. Har du en psykolog du kan snakke med om situasjonen du står i? De fikk tilsnakk forrige gang de meldte meg. Men tydeligvis hjalp det ikke 🥲 jeg vet ikke hva mer som kan gjøres. Frustrerende. jeg skal ha med terapeuten min i møte med bv, for støtte og som ekstra ører i tilfelle jeg blokkerer noe ut (Noe som skjer om jeg blir veldig stressa, igjen et resultat av PTS). Hun har dessverre ingen råd før vi har vært i møter. Men hun betrygger meg heldigvis med at det er ikke farlig og det er ingenting galt med meg som person eller mor. Da hun har møtt meg igjennom lang tid. Anonymkode: b032d...b88 8
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2021 #5 Skrevet 13. januar 2021 Ps: beklager evnt skrivefeil. Jeg har ikke sovet i natt pga dette. Bokstavene går litt i surr - ts Anonymkode: b032d...b88
MissPierce Skrevet 13. januar 2021 #6 Skrevet 13. januar 2021 Du bør begynne med å skrive ned alt de sier og gjør som ikke er greit. Som det at hun kom inn i gangen, og at hun smører ungen med kremer som gjør vondt fordi hun nekter å høre på deg. F.eks: 01.01.21-kl.15.00 Stemor(navn) kommer truende inn i gangen mot meg, hun tar opp ting forran barna som ikke er greit. Hun oppfører seg truende i kroppsspråket, og viser tydelig at hun liker at jeg blir ukomfortabel. 01.01.21 - Barnet forteller at Stemor(navn) har smurt eksemet med kremer som svir, gjør vondt og utslettet værre. Hun har fått beskjed om hvilken krem som skal brukes. Men vil ikke ta det til seg. Alt du kan samle av sånne bevis, som da er datert for å kunne vise til når det har hendt, er gull verdt om det skulle måtte brukes. Alt av mld bør skjermdump og sendes på mail til deg selv, ta opp samtaler (det er lov bar du selv deltar i den) Dette var stor hjelp for ei venninne, når far og stemor hold på litt i samme stil som disse gjør. 29
n_97 Skrevet 13. januar 2021 #7 Skrevet 13. januar 2021 Ts, barnevernet er nok nødt til å ta meldingen hennes på alvor pga forpliktelser. Noe som er bra, i de fleste tilfeller. Har du snakket med bv om at hun bruker kremer som gjør eksemen verre? Det er jo omsorgssvikt. 1
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2021 #8 Skrevet 13. januar 2021 En tanke da, om han mishandlet deg før, så endrer han seg neppe. Folk gjør ikke det. Hva om han mishandler den nye dama? Tror det kan være et spørsmål om tid før han gjør det. Når hverdagene kommer så kommer sånne ting frem. Har du fortalt barnevernet om at han var sånn? Anonymkode: dba50...48a 2
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2021 #9 Skrevet 13. januar 2021 Hei! takk for gode råd 🙂 jeg har allerede hatt en runde med han i retten angående samvær og omsorg. Og anmeldt han for mishandlingen han gjorde mot meg. Så Heldigvis har jeg fått en rutine på å spare på alt skriftlig. Alt av meldinger som jeg sender er tydelige og informative uten unødvendig krangel. Så hvis de blir sinte eller noe sånt for noe, så kan jeg også bevise at jeg ikke er problemet. Men det var jo ikke slik for typ 3år siden, så jeg kan tenke meg det er derfor hun drar opp ting fra før hun var i bildet. Da var det jo mye vonde ord fra oss begge. Men bv, barnehage (når han gikk i det) og skole er fult klar over mishandlingen og historikken. Også at barnet var vitne til det frem til han var nesten 2år. I tilfelle det skulle oppstå en eller annen senskade. Den dag I dag er han hyper sensitiv og takler dårlig sinte menn. jeg har allerede hatt en samtale med bf angående kremer og såper. Da med FVK tilstede, de støttet opp under det jeg sa. Men i følge far så var jeg bare masete og skulle kontrollere han. Dette fortalte jeg også til BV. For nå har det liksom blitt en greie at de bevisst nekter for alt jeg sier uansett hva det er. men det hjelper ikke. Sender jeg far en melding om det så svarer de ikke. Og barnet kommer jo da ofte hjem igjen trist etter samvær, og vil fortelle at stemor har sagt at jeg tillot dem å bruke kremer som gjør vondt.. Eller at hun sier at jeg lyver til han. Hun gjør jo direkte skade.. -ts Anonymkode: b032d...b88 2
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2021 #10 Skrevet 13. januar 2021 Skriv ned alt som blir sagt og gjort i en slags dagbok. Det kan komme godt med i en barnevernssak. Her synes jeg også du kan snakke med barnevernet om at far og stemor er uegnet som omsorgspersoner (skjeller deg ut foran barna, snakker stygt om deg og smører med krem som gjør vondt etc.). Kanskje barnevernet burde undersøke hvordan ståa er hos far egentlig? Skolen kan du også alliere deg med. De kan godt sende bekymringsmelding om forholdene hos far. Anonymkode: 2b018...368 6
GrønnNellik68 Skrevet 13. januar 2021 #11 Skrevet 13. januar 2021 (endret) AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hei! Jeg er mor i denne situasjonen. Jeg har tidligere skrevet et innlegg her som heter «stemor krangler med mor foran barna», om noen husker det. Det handler om at hun lenge har lett etter ting å krangle med meg om, for hun misliker meg veldig sterkt (han dumpa ho og ble sammen med meg, vi fikk barn. Det ble slutt og han ble sammen med ho igjen. Jeg antar -uten å vite- at det kan være sårt for stemor). Likevel har vi hatt en hyggelig tone, siden vi møtes KUN ved levering. Det har sett ut til å gå bra for alle parter. Til tross for at de har truet med å «ta en oppvask» (hennes ord) med meg under levering. Jeg har vært tydelig at slike samtaler skal ikke skje med barn tilstede. Og sier meg villig til å prate på FVK. Men det er dessverre ikke de interessert i. Men uansett! under vårt siste møte var hun kranglete og smilte så fort hun så at jeg ble nervøs når hun kranglet. For barna var tilstede og jeg ønsker ikke full konflikt i en leveringsituasjon. (Eksen mishandlet meg grovt når vi var sammen og jeg har derfor PTS i dag, jeg blir fort skvetten under krangler). Og deretter forsøkte hun å ta seg inn i gangen min og truet med å ta ifra meg ferie osv. Begge barna mine så dette og eldste ble kjempe lei seg. nå har hun meldt meg til barnevernet.. Hun har skrevet om ting fra FØR hun var inne i bildet, altså barnefar hadde en annen partner på den tiden. Så dama har virkelig gravd da. Hun ønsker heller ikke at jeg og bf skal ha noen form for kontakt, for det lille vi har er for mye. Den kontakten vi har er om barnet er invitert i bursdager på hans helg (han svarer ikke foreldrene, så alle spør meg, så må jeg videreformidle). Han svarer meg 1 av 5 ganger. Eller hvis skolen lurer på noe, for der også gjør han seg totalt utilgjengelig (skolen har fått beskjed om å sende han ting i posten, men de får ikke tak i adressen hans). Eller når vi avtaler sommerferiene. Dette er de eneste gangene vi har noen form for kontakt.. Hun har også jobbet hardt med å fortelle sønnen vår at alt jeg sier er løgn. et eksempel: Han har atopisk eksem og trenger derfor spesielle kremer ved utbrudd. Det nekter hun å tro på. Det samme hvis han har blitt rød i stumpen (han er ekstra sensitiv der). Hun forteller barnet at jeg lyver om alt. Og hun smører han med kremer som svir og gjør vondt, og det hjelper han på ingen måte.. så utslett blir værre.. jeg er helt satt ut.. jeg vet ikke lenger hva jeg skal gjøre. Far er 0 engasjert og han er med på alt oppspinnet til stemor. nå går det utover barnet i den grad at han ikke synes faren og stemor er noe greie. Jeg er sliten og lei.. de har meldt meg til bv før, men det blir jo selvsagt henlagt hver gang. Da det ikke finnes noen reel bekymring eller sannhet i det de sier.De blir gjennomskuet fort. men nå.. nå er jeg lei. jeg har lyst til å nekte samvær. For nå går det bare for langt.. Er det noe jeg kan gjøre her? Føler at ting ikke er alvorlig nok til å ta det til retten. Men det er likevel psykisk uttømmende for store og små. Anonymkode: b032d...b88 Jeg er veldig spent på hva bv finner ut jeg håper du treffer noen der som har hodet på rett sted og ser realiteten. Uansett lurt å ha en advokat eller noen rettskyndig med deg hvis du sksl møte dem alene. Da har du noen å støtte deg til. Som et tips. Det blir ikke så skummelt da. Så lenger ned at du skal ha med terapaut det er lurt d. Endret 13. januar 2021 av Bente1234 1
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2021 #12 Skrevet 13. januar 2021 Å skrive ned alt som blir sagt og gjort, er nyttesløst. Det er totalt ubrukelig i en barnevernssak, for det kan være totalt oppspinn. Derimot må du samle all dokumentasjon på at far ikke følger opp barna på skolen(f.eks skrive yt alle sms du får av foreldre som etterlyser svar, skolen som etterlyser svar osv.). For å dokumentere det stemor gjør, må du begynne å ta opp alle samtaler med henne. Lydopptaker på, alle ganger hun prater med deg. Anonymkode: c66e2...a93 6
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2021 #13 Skrevet 13. januar 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Ps: beklager evnt skrivefeil. Jeg har ikke sovet i natt pga dette. Bokstavene går litt i surr - ts Anonymkode: b032d...b88 Jeg ville spurt barnevernet jeg. Ble meldt selv, av en barnehage for virkelige filleting. Saken ble henlagt kjapt, men møte med barnehagen i ettertid ble utrolig ubehagelig. Fikk råd fra saksbehandler om hvordan jeg skal håndtere det. Fikk også beskjed om at jeg når som helst kunne ringe saksbehandler for å få flere råd. Holder på å bytte barnehage nå.. Anonymkode: 3ef85...30e 3
MissPierce Skrevet 13. januar 2021 #14 Skrevet 13. januar 2021 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Å skrive ned alt som blir sagt og gjort, er nyttesløst. Det er totalt ubrukelig i en barnevernssak, for det kan være totalt oppspinn. Derimot må du samle all dokumentasjon på at far ikke følger opp barna på skolen(f.eks skrive yt alle sms du får av foreldre som etterlyser svar, skolen som etterlyser svar osv.). For å dokumentere det stemor gjør, må du begynne å ta opp alle samtaler med henne. Lydopptaker på, alle ganger hun prater med deg. Anonymkode: c66e2...a93 Ikke nødvendigvis, for ved oppsamling av annen dokumentasjon ved siden av vil det vise en sammenheng i oppførselen til far og stemor. Min venninne fikk absolutt bruk for det hun hadde skrevet ned. Sammen med annen dokumentasjon, bilder av blåmerker, skittene klær og ett barn som var meget utstelt etter samvær. Det var alt fra: ikke stilt opp på samvær, tilbake levering mange dager før tiden, ikke levert i bhg, ting barnet hadde sagt, oppførsel til barnet da det kom hjem etter samvær, ting far hadde slengt ut ved levering osv osv. Det viste en gang i hvordan ting var. Å selv om det ikke var det som var avgjørende for dommen, så hjalp det å vise sakens problem. 12
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2021 #15 Skrevet 13. januar 2021 MissPierce skrev (3 timer siden): Du bør begynne med å skrive ned alt de sier og gjør som ikke er greit. Som det at hun kom inn i gangen, og at hun smører ungen med kremer som gjør vondt fordi hun nekter å høre på deg. F.eks: 01.01.21-kl.15.00 Stemor(navn) kommer truende inn i gangen mot meg, hun tar opp ting forran barna som ikke er greit. Hun oppfører seg truende i kroppsspråket, og viser tydelig at hun liker at jeg blir ukomfortabel. 01.01.21 - Barnet forteller at Stemor(navn) har smurt eksemet med kremer som svir, gjør vondt og utslettet værre. Hun har fått beskjed om hvilken krem som skal brukes. Men vil ikke ta det til seg. Alt du kan samle av sånne bevis, som da er datert for å kunne vise til når det har hendt, er gull verdt om det skulle måtte brukes. Alt av mld bør skjermdump og sendes på mail til deg selv, ta opp samtaler (det er lov bar du selv deltar i den) Dette var stor hjelp for ei venninne, når far og stemor hold på litt i samme stil som disse gjør. Dette! Jeg har vært ett såkalt barnevernsbarn, hvor pappa meldte mamma x antall ganger. Husker ett tilfelle hvor han trua mamma med knyttneve men slo heller i døra da jeg og søstra mi begynte å skrike. Mamma skrev ned alt og det hjalp veldig så hun kunne henvise til alle situasjonene som var alt annet enn hyggelige. Anonymkode: 63b23...3f8 6
Enmanelskeråhate Skrevet 13. januar 2021 #16 Skrevet 13. januar 2021 (endret) AnonymBruker skrev (4 timer siden): Hei! Jeg er mor i denne situasjonen. Jeg har tidligere skrevet et innlegg her som heter «stemor krangler med mor foran barna», om noen husker det. Det handler om at hun lenge har lett etter ting å krangle med meg om, for hun misliker meg veldig sterkt (han dumpa ho og ble sammen med meg, vi fikk barn. Det ble slutt og han ble sammen med ho igjen. Jeg antar -uten å vite- at det kan være sårt for stemor). Likevel har vi hatt en hyggelig tone, siden vi møtes KUN ved levering. Det har sett ut til å gå bra for alle parter. Til tross for at de har truet med å «ta en oppvask» (hennes ord) med meg under levering. Jeg har vært tydelig at slike samtaler skal ikke skje med barn tilstede. Og sier meg villig til å prate på FVK. Men det er dessverre ikke de interessert i. Men uansett! under vårt siste møte var hun kranglete og smilte så fort hun så at jeg ble nervøs når hun kranglet. For barna var tilstede og jeg ønsker ikke full konflikt i en leveringsituasjon. (Eksen mishandlet meg grovt når vi var sammen og jeg har derfor PTS i dag, jeg blir fort skvetten under krangler). Og deretter forsøkte hun å ta seg inn i gangen min og truet med å ta ifra meg ferie osv. Begge barna mine så dette og eldste ble kjempe lei seg. nå har hun meldt meg til barnevernet.. Hun har skrevet om ting fra FØR hun var inne i bildet, altså barnefar hadde en annen partner på den tiden. Så dama har virkelig gravd da. Hun ønsker heller ikke at jeg og bf skal ha noen form for kontakt, for det lille vi har er for mye. Den kontakten vi har er om barnet er invitert i bursdager på hans helg (han svarer ikke foreldrene, så alle spør meg, så må jeg videreformidle). Han svarer meg 1 av 5 ganger. Eller hvis skolen lurer på noe, for der også gjør han seg totalt utilgjengelig (skolen har fått beskjed om å sende han ting i posten, men de får ikke tak i adressen hans). Eller når vi avtaler sommerferiene. Dette er de eneste gangene vi har noen form for kontakt.. Hun har også jobbet hardt med å fortelle sønnen vår at alt jeg sier er løgn. et eksempel: Han har atopisk eksem og trenger derfor spesielle kremer ved utbrudd. Det nekter hun å tro på. Det samme hvis han har blitt rød i stumpen (han er ekstra sensitiv der). Hun forteller barnet at jeg lyver om alt. Og hun smører han med kremer som svir og gjør vondt, og det hjelper han på ingen måte.. så utslett blir værre.. jeg er helt satt ut.. jeg vet ikke lenger hva jeg skal gjøre. Far er 0 engasjert og han er med på alt oppspinnet til stemor. nå går det utover barnet i den grad at han ikke synes faren og stemor er noe greie. Jeg er sliten og lei.. de har meldt meg til bv før, men det blir jo selvsagt henlagt hver gang. Da det ikke finnes noen reel bekymring eller sannhet i det de sier.De blir gjennomskuet fort. men nå.. nå er jeg lei. jeg har lyst til å nekte samvær. For nå går det bare for langt.. Er det noe jeg kan gjøre her? Føler at ting ikke er alvorlig nok til å ta det til retten. Men det er likevel psykisk uttømmende for store og små. Anonymkode: b032d...b88 Dette hadde jeg tatt med advokat , dette er mer enn alvorlig nok, det er trakasering og stemor har da ingen grunn til å blande seg. Høres helt vilt ut hvis det er slik du fremstiller det Endret 13. januar 2021 av Enmanelskeråhate 6
Tuppeluri Skrevet 13. januar 2021 #17 Skrevet 13. januar 2021 Enig med flere her, jeg ville tatt dette opp med både barnevern og advokat og førhørt meg om hva de ville ha gjort. Det stemor gjør er ikke greit for fem flate øre, og faren er jo tydligvis helt ubrukelig. De burde ikke hatt samvær med barnet ditt i det hele tatt. Som flere har skrivd: Skriv en dagbok, ta vare på alle meldinger fra både stemor, far(hvis han svarer), alle etterlysningene etter far fra foreldre og skole. Ta lydopptak av kranglene mellom deg og stemor, og hold hodet mest mulig kaldt hele tiden. Snakk med psykolog og vær der for barnet ditt. Går også an å si til sønnen din at du ikke lyver, og hvis stemora prøver å smøre han med kremer hu ikke skal så kan han prøve å si nei og evt sende deg en melding om det har blitt gjort, evt ringe, kommer an på hvor gammel sønnen din er og om han har telefon 😅 Nei uff.. blir lei meg på sønnen din sine vegne, og dine. Vanskelig sak. Men ta kontakt med barnevern og advokat. 7
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2021 #18 Skrevet 13. januar 2021 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Jo ho virker ikke helt god ho der, jeg må si meg enig 🤦🏼♀️ Jeg har hatt en slik samtale med barnevernet hele 3 ganger tidligere, dette blir den 4 gangen. Det går bra hver gang, så jeg er ikke bekymret sånn at det blir tiltak eller lignende. men det er så slitsomt å måtte gå igjennom dette bare fordi.. fordi dama hater meg? Jeg skjønner ikke greia.. De bruker jo offentlige ressurser på å krangle med meg. I stedet for FVK.. De fikk tilsnakk forrige gang de meldte meg. Men tydeligvis hjalp det ikke 🥲 jeg vet ikke hva mer som kan gjøres. Frustrerende. jeg skal ha med terapeuten min i møte med bv, for støtte og som ekstra ører i tilfelle jeg blokkerer noe ut (Noe som skjer om jeg blir veldig stressa, igjen et resultat av PTS). Hun har dessverre ingen råd før vi har vært i møter. Men hun betrygger meg heldigvis med at det er ikke farlig og det er ingenting galt med meg som person eller mor. Da hun har møtt meg igjennom lang tid. Anonymkode: b032d...b88 Men det er jo en grunn til at bv gjentagende ganger undersøker meldingene som kommer inn. Grunnløse meldinger blir jo henlagt. De er jo bekymret for hvordan barna har det, åpenbart! Går ut i fra at de har forslått ulike hjelpetiltak til dere som familie tidligere, men at de har blitt avslått av dere. Dermed har også undersøkelsene blitt henlagt, fordi det ikke er grunnlag for tvang ut i fra lovverket barnevernet må forholde seg til. Mens bekymringene for barna fremdeles er tilstede. Det er mye som skurrer i det du skriver. Og det hadde vært skikkelig interessant å høre far og stemor sin versjon. Ser du får mye støtte her i tråden, ut i fra din versjon som er helt uten nyanser. I slike saker som du beskriver, er det så viktig å høre begge sider, før man gir råd. Man skal ikke helt ukritisk støtte den ene forelderen. Men jeg er helt enig i at familievernkontoret så absolutt kan være en god plass å starte. Anonymkode: 2bf7b...f3a
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2021 #19 Skrevet 13. januar 2021 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Hei! Jeg er mor i denne situasjonen. Jeg har tidligere skrevet et innlegg her som heter «stemor krangler med mor foran barna», om noen husker det. Det handler om at hun lenge har lett etter ting å krangle med meg om, for hun misliker meg veldig sterkt (han dumpa ho og ble sammen med meg, vi fikk barn. Det ble slutt og han ble sammen med ho igjen. Jeg antar -uten å vite- at det kan være sårt for stemor). Likevel har vi hatt en hyggelig tone, siden vi møtes KUN ved levering. Det har sett ut til å gå bra for alle parter. Til tross for at de har truet med å «ta en oppvask» (hennes ord) med meg under levering. Jeg har vært tydelig at slike samtaler skal ikke skje med barn tilstede. Og sier meg villig til å prate på FVK. Men det er dessverre ikke de interessert i. Men uansett! under vårt siste møte var hun kranglete og smilte så fort hun så at jeg ble nervøs når hun kranglet. For barna var tilstede og jeg ønsker ikke full konflikt i en leveringsituasjon. (Eksen mishandlet meg grovt når vi var sammen og jeg har derfor PTS i dag, jeg blir fort skvetten under krangler). Og deretter forsøkte hun å ta seg inn i gangen min og truet med å ta ifra meg ferie osv. Begge barna mine så dette og eldste ble kjempe lei seg. nå har hun meldt meg til barnevernet.. Hun har skrevet om ting fra FØR hun var inne i bildet, altså barnefar hadde en annen partner på den tiden. Så dama har virkelig gravd da. Hun ønsker heller ikke at jeg og bf skal ha noen form for kontakt, for det lille vi har er for mye. Den kontakten vi har er om barnet er invitert i bursdager på hans helg (han svarer ikke foreldrene, så alle spør meg, så må jeg videreformidle). Han svarer meg 1 av 5 ganger. Eller hvis skolen lurer på noe, for der også gjør han seg totalt utilgjengelig (skolen har fått beskjed om å sende han ting i posten, men de får ikke tak i adressen hans). Eller når vi avtaler sommerferiene. Dette er de eneste gangene vi har noen form for kontakt.. Hun har også jobbet hardt med å fortelle sønnen vår at alt jeg sier er løgn. et eksempel: Han har atopisk eksem og trenger derfor spesielle kremer ved utbrudd. Det nekter hun å tro på. Det samme hvis han har blitt rød i stumpen (han er ekstra sensitiv der). Hun forteller barnet at jeg lyver om alt. Og hun smører han med kremer som svir og gjør vondt, og det hjelper han på ingen måte.. så utslett blir værre.. jeg er helt satt ut.. jeg vet ikke lenger hva jeg skal gjøre. Far er 0 engasjert og han er med på alt oppspinnet til stemor. nå går det utover barnet i den grad at han ikke synes faren og stemor er noe greie. Jeg er sliten og lei.. de har meldt meg til bv før, men det blir jo selvsagt henlagt hver gang. Da det ikke finnes noen reel bekymring eller sannhet i det de sier.De blir gjennomskuet fort. men nå.. nå er jeg lei. jeg har lyst til å nekte samvær. For nå går det bare for langt.. Er det noe jeg kan gjøre her? Føler at ting ikke er alvorlig nok til å ta det til retten. Men det er likevel psykisk uttømmende for store og små. Anonymkode: b032d...b88 Du sier det samme som du har skrevet her til barnevernet og fvk og går får 100 %. Ta kontakt med barnevernet og si som det at barn kan ha samvær med faren med deg til stede hjemme hos deg frem til de begynner å bruke kremer beregnet for eksem og slutter å blande barn i voksnes konflikter. Jeg hadde gjort det. Vet ikke hvordan det hadde endt, men jeg hadde ikke sendt barn til faren i en sånn situasjon. Det er ikke sunt for dem og ikke noe de skal blandes inn. Samtidig hadde informert barnevernet og familievernkontoret for min beslutning og inviter faren(uten stemor for hun har ingenting der å gjøre) for en samtale snarest om hvordan dette kan løses på en fornuftig måte. Hadde også gitt beskjed at dette skal foregå uten stemor til stede fordi hun ikke har foreldreansvar for barna. Anonymkode: 7db54...e74 5
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2021 #20 Skrevet 13. januar 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hei! takk for gode råd 🙂 jeg har allerede hatt en runde med han i retten angående samvær og omsorg. Og anmeldt han for mishandlingen han gjorde mot meg. Så Heldigvis har jeg fått en rutine på å spare på alt skriftlig. Alt av meldinger som jeg sender er tydelige og informative uten unødvendig krangel. Så hvis de blir sinte eller noe sånt for noe, så kan jeg også bevise at jeg ikke er problemet. Men det var jo ikke slik for typ 3år siden, så jeg kan tenke meg det er derfor hun drar opp ting fra før hun var i bildet. Da var det jo mye vonde ord fra oss begge. Men bv, barnehage (når han gikk i det) og skole er fult klar over mishandlingen og historikken. Også at barnet var vitne til det frem til han var nesten 2år. I tilfelle det skulle oppstå en eller annen senskade. Den dag I dag er han hyper sensitiv og takler dårlig sinte menn. jeg har allerede hatt en samtale med bf angående kremer og såper. Da med FVK tilstede, de støttet opp under det jeg sa. Men i følge far så var jeg bare masete og skulle kontrollere han. Dette fortalte jeg også til BV. For nå har det liksom blitt en greie at de bevisst nekter for alt jeg sier uansett hva det er. men det hjelper ikke. Sender jeg far en melding om det så svarer de ikke. Og barnet kommer jo da ofte hjem igjen trist etter samvær, og vil fortelle at stemor har sagt at jeg tillot dem å bruke kremer som gjør vondt.. Eller at hun sier at jeg lyver til han. Hun gjør jo direkte skade.. -ts Anonymkode: b032d...b88 De er uegnet som omsorgspersoner... En ting er å være slem og vanskelig mot mor, en anben er å pine ungen... Anonymkode: 7db54...e74 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå