AnonymBruker Skrevet 12. januar 2021 #1 Skrevet 12. januar 2021 Og da mener jeg ikke "Kondolerer". I dag fikk jeg en tlf fra en familievenn som ringte for å fortelle at moren var død. Det var et forventet dødsfall, og jeg skjønte hva det gjaldt straks jeg så hvem som ringte. Likevel ble jeg helt satt ut, og bare bablet vilt i tlf. Etterpå følte jeg at det ble veldig dumt og teit. Jeg har ikke sagt noe sårende eller stygt, men føler at det ble så feil. Nå venter jeg på neste tlf fra en annen venn i samme situasjon. Kjenner jeg blir helt stresset av tanken på å si like mye dumt når den tlf kommer. Er det noen som har gode forslag til hva som kan være greit å si? Anonymkode: 44e5c...33b
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2021 #2 Skrevet 12. januar 2021 Ord blir litt fattige i slike situasjoner. Men type «dette var veldig trist å høre, jeg er her om du trenger meg» er alltid fint. Hvis du tenker mye på den tidligere situasjonen kan du jo ringe tilbake eller sende en melding om det er lettere å forklare situasjonen. Samtidig tror jeg mange i den situasjonen forstår at det er vanskelig å reagere rasjonelt. Anonymkode: 4805f...627 1
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2021 #3 Skrevet 12. januar 2021 Det er lov å si at du vet ikke hva du skal si og hvordan du skal oppføre deg. Spør hvordan det går og hvordan personen har det. Tilby å stille opp om det trengs eller bare for å være sammen. Snakk om vanlige ting, gjør det som er vanlig sammen. Anonymkode: ff8aa...3cb 3
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2021 #4 Skrevet 12. januar 2021 "Så trist å høre, hvordan har du det- er det noe jeg kan hjelpe deg med " Anonymkode: 05ade...e48 1
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2021 #5 Skrevet 13. januar 2021 Vanskelig. Alle reagerer forskjellig i slike situasjoner. Ingenting er feil å si. Anonymkode: 3c068...0cc 1
Ymra Skrevet 14. januar 2021 #6 Skrevet 14. januar 2021 Det går veldig fint å si at man ikke helt hva man skal si. At msn er der og spørsmål om det er noe man kan gjøre er veldig fint. Om det passer seg sånn og man har anledning, kan det også være fint med noe konkret. For eksempel - skal jeg komme over med en pai, trenger du hjelp med noe praktisk eller si ifra om du vil komme på middag en dag. Å spørre hvordan det går er ikke direkte feil, men kan oppleves vanskelig for pårørende. Jeg ville vært litt varsom med det innledningsvis. For i en sånn situasjon så går det jo stort sett ikke bra, men det er liksom det man skal svare... Men ikke veldig stor sak altså! 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå