Gå til innhold

Stebarn som "innreder" huset. Hadde du sagt noe?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Stedatteren min er 17 år og har siden sommeren hatt fast helgejobb. Jeg og hennes far kjøpte hus sammen for 3 år siden. Vi har vært sammen i 6 år og gift i 1 år. Han og mor har stort sett delt omsorg men hun er i realiteten kanskje 60% hos mor og 40% hos oss. Uansett så har hun fått helgejobb hos en møbelforretning som selger en del pynt og interiør. Hun får noen rabatter der.  Hun virker ganske interiørinteressert men sløser relativt lite med penger og lønn. Likevel så opplever jeg at hun nå og da drar inn ting og "nips" hun får til ekstra rabatterte priser og plasserer det der hun finner det passende. 

For eksempel så plasserte hun to telysholdere midt på bordet og sa at de kunne stå der til hun flyttet hjemmefra. Tviler på at det skjer om 2 år tidligst. Samme med en ganske stor sofapute i et helt annet materiale enn jeg kjøper til vår sofa, og 6 kaffekopper som hun satt fremst i kjøkkenskapet som er gjennomsiktig og som gir et litt rotete inntrykk. Hun hadde også kjøpt en puff som hun har satt i tv-stua. Den er ikke stygg eller noe, men jeg har en veldig lys, ryddig og ren stil. Hennes er litt mer fargerik. Hennes far bryr seg nada om interiør så han ser det nesten ikke. Og jeg har ikke lyst å klage men jeg liker å innrede huset mitt selv. Nå føler jeg at hun innreder det for meg.. Er jeg frekk om jeg ber henne begrense det og ta det med til mors hus?

Anonymkode: 0b657...192

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes ikke det. Kan hun ikke ha sine ting på rommet sitt? Hun behøver da ikke fylle resten av huset med det? Du og din mann er ansvarlig for hvordan hjemmet skal være. Hun er velkommen der, men ikke med alt slikt slengt rundtforbi, som ikke passer inn.

Anonymkode: 09acd...254

• Liker 32
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Er jeg frekk om jeg ber henne begrense det og ta det med til mors hus?

Ja! Hvorfor kan du ikke spørre henne om dere kan innrede og handle sammen. Det er utrolig koselig å ha noe til felles med stebarn 😊 Mine stebarn tror jeg elsker å spille. Misliker det sterkt, men dette er altså vårt felle prosjekt. Syns ikke du trenger å utestenge henne ved å be henne ta med interiør til moren. Men jeg hadde heller ikke likt å fått masse inn som ikke passet med det som allerede var. 

• Liker 41
Skrevet

Kan du ikke heller foreslå en sånn boks der dere samler ting til hun skal på hybel?

• Liker 7
Skrevet

Du er teit! Alvorlig talt!

Anonymkode: 4f2c9...502

• Liker 37
Skrevet

Her tenker jeg at du må trå forsiktig. Du kan si hardt mot hardt , og si at du vil ha dette vekk.. Det ender kanskje med at hun blir såret og sinna. Skaper uro og krangel. Du blir den sure og frekke stemoren. 

Eller du kan være smidig. Skryt av henne. Fortell at hun kan style sitt rom (og tvstue, etc om dere har det) og gjem det vekk. Fortell at ting blir slitt og at du er redd for å ødelegge eller søle på det. Evt skyld på småsøsken. Knus en kopp med "Uhell".  Søl med "uhell"

Anonymkode: 57a81...a00

• Liker 10
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Er jeg frekk om jeg ber henne begrense det og ta det med til mors hus?

Du er frekk om du ber henne ta det med til mors hus. Du er ikke frekk om du ber henne på en fin måte å begrense det. 

Anonymkode: 26391...308

• Liker 16
Skrevet

Jeg hadde aldri fått begynne og innrede stua hjemme da jeg var tenåring. Da hadde mamma fått fnatt 😂 har hun ikke et soverom hun kan pynte? 

Skrevet

Hallo, dette er trolleinnlegg....  lyser lang vei.

Anonymkode: 97b8f...b5d

• Liker 8
Skrevet

Du er jo tydeligvis også interessert i interiør, kan du ikke finne en måte å gjøre dette til en interesse dere kan dele og finne fellesskap i? Så kan du om ikke anna satse på at din stil smitter av på henne. :)

Det er jo for øvrig superflott at hun tydeligvis føler seg veldig hjemme sammen med dere. 

Jeg hadde prøv å se på det positive med dette, og ikke sett på det som "mitt hjem" men "vårt hjem". 

Dessuten, kan du ikke bare ta bort tingene når hun ikke er der? Litt nips jeg ikke var kjempefan av 40% av tida hadde jeg fint klart å leve med i bytte mot god stemning og at tenåringsjenta følte seg hjemme og som en del av familien. 

• Liker 18
Skrevet

Hvorfor skal det tas med til mors hus? Jenta har vel delt bosted, ergo er fars hus hennes hjem like mye som mors hus?

Ellers er det selvsagt greit å be henne dekorere hovedsakelig inne på sitt eget rom. Men jeg ville nok latt henne sette noen ting framme i stua, det er jo hennes hjem også. Min stue bærer også preg av mine tenåringer - de har f.eks. fått en pynteting eller et pledd til jul, og så ender det opp i stua, eller de har laget noe kunst-aktig som får stå i en hylle. Deres bøker står i bokhylla, deres genser ligger henslengt over en lenestol, på kjøkkentavla har de hengt opp noen inspirerende quotes eller invitasjoner, osv. 

Å ha en helt "ryddig og ren stil" uten rom for forandring og kompromisser er sjelden kompatibelt med å leve sammen i en familie med barn og ungdommer. Det er jo det livet du har valgt, man kan ikke ta interiøret altfor høytidelig.

Anonymkode: f91a6...1d1

• Liker 31
Skrevet

Barn har ikke noe med å innrede husets fellesarealer, ste eller ei. De får selv innrede på sine rom når de har evne og råd til det. Ellers får de holde fingrene borte til de får sitt eget hjem å innrede.

Anonymkode: 876d6...3cd

• Liker 15
Skrevet

Skryt av at hun har jobb og får lønn. Så be henne sette tingene sine på rommet sitt, evt spør om dere skal skaffe en sånn boks hvor hun kan samle ting hun skaffer til sitt første hjem. Slik at det er nytt og fint til da.

Det er ikke vanlig at tenåringer bare dekorerer foreldres hjem uten å spørre. Du kan også bare sette tingene hennes inn i skap.

Anonymkode: fed09...e71

• Liker 8
Skrevet
Sirinna skrev (9 minutter siden):

Hun er sikkert litt stolt oven både jobben og det at hun selv anskaffer (kanskje «bidrar» med) disse tingene til hjemmet? Jeg synes ikke du skal ta fra henne gleden. Det kan da ikke være noen hjertesak for deg om en pute ikke matcher eller om noen kopper er gjennomsiktige? 

Tror det er kjøkkenskapet som er gjennomsiktig, dvs. glass i dørene. Og siden ts synes det er viktig hva man ser gjennom dørene så passer ikke koppene inn.

Hva med å la dette være hennes hjem også de to årene før hun flytter? La henne få bidra litt selv om det ikke er presis din stil, være litt romslig? 

• Liker 10
Skrevet

Det er veldig spesielt å lage dette til et problem. Dette er jo en mulighet og en fantastisk ting dere kan samarbeide om. Det er jo bare at du tar initiativ til å snakke med henne. 

• Liker 15
Skrevet

Noen er opptatt av interiør, andre ikke. Derfor vil det være et problem for noen, og andre ikke.

For min del hadde hverken stedatter eller bio barn fått lov til å innrede huset bortsett fra rommene sine, der er de fritt frem. 

Anonymkode: 659dd...ced

• Liker 9
Skrevet

Jeg skjønner ikke hvorfor alle er for frislipp. Du vil ikke la henne bo i et bøttekott. Du bare påpeker at hun ikke skal få legge sine ting utover fellesområdene i hjemmet. Det er innenfor og lov.

• Liker 10
Skrevet

Hun får ta det på rommet sitt. 

Anonymkode: eae57...295

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...