Gå til innhold

Hva er det absolutte minimum du kunne klart deg på?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har utbetalt 18500, men har mange andreutgifter som jeg ikke nevner her. Derfor må jeg leve så billig som mulig.

Jeg er 1 person og bor på hybel, 40 kvadrat.

6500 . bo.

strøm: 1200, nå i vinter.

mat: 2000.

mobil:350.

busskort: 400 

sosialt: 1000

1000 kroner om ting skulle skjed, uforutsette utgifter, men det harr aldri skjedd meg. Du sparer mye på å ikke ha bil, og bo billig. 

;) 

+ eventuelle klær om jeg skulle trenge det, men det er sjeldent jeg bruker noe på det.

Anonymkode: 0fc6a...7d1

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

80 000 kr. Mindre enn det blir bare stusselig og trist. Har 130 000 i mnd nå og det er helt ok bare. Hus og barn er ekstremt dyrt... Skjønner ikke folk som sier de klarer seg på 20 000. Har de ikke et aktivt sosialt liv med reising, restauranter, klær, opplevelser osv. ?

Anonymkode: 5ae49...16a

Ha ha! Folk som tjener så mye sitter ikke på forum på KG! Troll

• Liker 1
Skrevet

Har klart meg på tusen kroner i måneden etter husleie, med nød og neppe, så det er vel absolutt det minste. Betaler 6000 her jeg bor nå (rom i kollektiv), så det blir vel 7000 kr. Men da hadde jeg måtte endre livet mitt betraktelig, altså ikke hatt hund og hest lenger, sluttet med alle uvaner (godteri, alkohol, fest-røyking, festing generelt), sluttet å reise, osv. 

Har heldigvis ganske mye mer å rutte med, men det går stort sett til å dekke utgifter rundt interesser og litt sparing.

Anonymkode: ae353...35b

Skrevet (endret)

Jeg har mann og barn så regnestykket blir litt komplisert men forutsatt at jeg var alene skulle jeg ha klart meg på ca 11 000kr/ mnd. Huset er nedbetalt men jeg betaler husleie på litt over 5 000kr til borettslaget som inkluderer TV og internett.

Det helt nødvendige utenom husleie hadde vært mat, strøm og mobiltelefon, og jeg måtte ha satt av overskuddet i de 11 000kronene hver måned til innkjøp av klær eller hvitevarer som ryker. Eventuelt håndverker hvis det ble nødvendig. Og tannlege en gang i året. Hvis jeg var nødt til å leve på et minimum hadde jeg solgt bilen, jeg bor på et slikt sted at det går an å reise kollektivt og det hadde ikke blitt mange reisene heller så det utgjør ikke noe nevneverdig på nødbudsjettet. Sykkel går også fint.

En annen sak er at hvis jeg var alene så hadde jeg neppe bodd i rekkehuset jeg bor i nå, så jeg kunne ha nedskalert og fått inn penger på den måte. Da hadde jeg gått for lavere husleie også. Så kanskje jeg kunne ha klart meg på 8000kr.

Endret av NymeriaRhoynar
Skrevet

Har regnet meg frem til 40k. Da klarer vi oss akkurat. Beholder bil, bhg, SFO, trening til barna osv. 

Ti voksne og tre barn fra 3-12

Anonymkode: 00683...e9e

Skrevet

Hatt arb l trygd 1 år på 14000 kr utbet så noe mye lavere enn det er bare pes og stress og bekymring om det holder til neste utbetaling 

Skrevet

Boligen er nedbetalt. JEg antar at du mener at man ikke skal ta av oppsparte midler.

Mat og husholdnings: 3000 kr, kanskje ned i 2000 kr hvis jeg virkelig måtte.
Strøm: La oss runde opp til 1000 kr.
Forsikring hus og bil: ca 1000 kr.
Bil (det må jeg ha her jeg bor): Kanskje 2000 kr?
Klær har jeg nok av for en stund, og noe av det andre har jeg rundet opp, så det er litt å gå på der.

Internett og mobil er betalt av arbeidsgiver. 

Så hvis jeg virkelig måtte, hadde jeg klart meg ned til 6000 kr ca. 7000 kr for å leve OK-. 

Anonymkode: e24f1...6c9

Skrevet

Min andel 8400,- (med avdragsfritt lån). Eier bolig med ektefelle og 1 barn.

Anonymkode: 887f0...b99

Skrevet

Vi er 5 og denne måneden skal vi klare oss på 32000 utenom huslån/renter for det har vi ikke (nedbetalt). Faste utgifter er 16800 inkludert 3 privatskoler. Det blir vanskelig men går for en måned. Dette er bare for gøy for vi har over 90000 utbetalt per måned. Hadde ikke klart dette hver måned for tar ikke høyde for utgifter til bil ol.

Anonymkode: 5b908...9b5

Skrevet

Her går det 20 000 bare rett ut i faste utgifter, så.. Jeg kunne vel klart meg på 30 000 i mnd. Måtte ofret en del "luksus" da, men ikke noe livsviktig.

Mye av min pengebruk er reise og uteliv/restaurant, så nå i disse dager hadde det iallfall gått fint.. :)

Anonymkode: b22b0...56f

Skrevet

Jeg har utbetalt 22000, klarer meg såvidt. Bor i Oslo, har barn og hund og studielån. 

Anonymkode: 69151...0d6

Skrevet
Lisa Rowe skrev (14 timer siden):

Folk har vel et litt annet syn på hva en nødvendighet vil si. Reiser, restaurant, (nye) klær og opplevelser er et gode i mine øyne - et gode mange nordmenn må klare seg uten i dagens samfunn. 

Da er du enkel og primitiv. Ikke alle er det og trenger mer i livet. Det synes jeg du skal respektere🙄

Anonymkode: 35a35...603

Skrevet

Absolutt minimum med dagens bolig og husforbruk er 25.000 utbetalt. Men kunne nok kjøpt rimeligere bolig, og kunne nok finjustert på matbudsjett og latt bilen stå oftere. 
Heldigvis har vi samlet utbetalt 60.000. 

Anonymkode: 2fadb...63a

Skrevet

Nå har jeg 10 000 kr i boutgifter, har 2 tenåringer. Hvis vi skulle levd svært sparsommelig, ville vi kanskje klart oss på 22 000 i måneden totalt. Men takk og pris har vi litt mer enn det. Vi har ikke god råd, men vi har helt ok økonomi, og jeg har valgt bort bil. 

Anonymkode: a9c84...262

Skrevet
Eryn skrev (15 timer siden):

Har du lyst å dele hva og hvor mye du bruker pengene på? 

Det lurer jeg også på. Spesielt i perioden mars til nå. Har vært begrenset hvor mye reising, restaurantbesøk og opplevelser man har fått deltatt på i koronaperioden. Dessuten er det begrenset hvor god tid man har til sånt i utgangspunktet hvis man har jobb, hus og barn. Mistenker et lite troll (hjemmeskole?) her. 

Skrevet

Vi er to voksne og to barn. Men om jeg skulle tatt alt alene så kanskje noe sånt: 

5000 (felleskostnader borettslag, har nedbetalt boliglånet)

6000 til barnehage 

1000 bil 

4000-5000 mat

2000 klær

Så 18000? Tenker 20000 så man har råd til å være noe aktiv på fritiden. 

Anonymkode: 2ff67...b33

Skrevet

Hadde sikkert klart meg på 10-15 tusen hadde det ikke vært for all forbruksgjelden min. Da helt uten sparing. Med sparing kanskje 20-25k.

Anonymkode: 7d51b...ca9

Skrevet

Jeg tenker at mine 25000,- utbetalt i måneden med tanke på bosituasjon og utgifter allerede er et minimum. 

Anonymkode: 5e696...925

Skrevet

6000. Bor for meg selv.

Anonymkode: 27f74...740

Gjest rabrabara
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

80 000 kr. Mindre enn det blir bare stusselig og trist. Har 130 000 i mnd nå og det er helt ok bare. Hus og barn er ekstremt dyrt... Skjønner ikke folk som sier de klarer seg på 20 000. Har de ikke et aktivt sosialt liv med reising, restauranter, klær, opplevelser osv. ?

Anonymkode: 5ae49...16a

Nei. Og jordkloden takker oss for det 😆

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...