Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det har jeg gjort, for noen få år siden. Hun er sjelevennen min. Vi har begge små barn. Hun er som en tante for guttene mine, selv om hun kun har møtt de noen få ganger. Men jeg er usikker på om jeg er "kravstor" i forhold til kontakt med henne. Derfor lurer jeg på: hva forventer/hadde dere forventet av bestevennen deres? Hvor mye kontakt? I tillegg forventer jeg at hun svarer meg på sms så fort hun har tid, selv om det ikke er viktig, men bare fordi hun bryr seg. Er det for mye og forvente? Noen tanker?

Anonymkode: 1944e...57d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvem er det som har "bestevenner" i voksen alder? For min del slutta "bestevenn"-stadiet på ungdomsskolen. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg tenker at du er ute å kjøre i det øyeblikket du stiller krav til kontakt ut fra dine ønsker og behov. I min verden handler vennskap om kvalitet, ikke kvantitet - og ikke minst om å gi hverandre rom og forståelse for at det også skjer mye annet i livet. At jeg ikke alltid prioriterer å svare på en uviktig  sms eller snap betyr ikke at jeg ikke bryr meg, men venninner er ikke høyeste prioritet alltid. Jeg har også en nær venninne jeg har truffet i voksen alder, og vi har nok nesten daglig kontakt i en eller annen form, men om det går 4-5 dager uten er det også helt uproblematisk. Vi kontakter jo hverandre fordi vi vil og har noe å formidle, ikke fordi det er noen forventning om at man skal. "Vi er bestevenninner, så vi MÅ snakke sammen hver dag" er tenåringstakter, det er ikke sånn vennskap fungerer for de fleste i voksen alder.

• Liker 4
Skrevet

Meg og mine beste venner  kan i perioder snakke sammen flere ganger daglig,til å plutselig omtrent ikke ha noe kontakt på månedsvis .Vi har ikke noe krav til hverandre,og hadde de begynt med det hadde jeg ikke sett på de som mine beste venner mer

• Liker 1
Skrevet

De jeg i dag anser som mine beste venner har jeg ingen krav til. Vi er på en måte beyond det. Noen ganger snakker vi sammen flere ganger daglig, andre ganger kan det gå lang tid, men sånn er det i en hektisk hverdag.  Svarer de ikke på en melding, vet jeg det er fordi de er opptatt, ikke fordi de ikke vil snakke med meg. Jeg er på ingen måte usikker relasjonen vår og vet at vi betyr like mye for hverandre, derav ingen krav. 

• Liker 2
Skrevet

Nå bruker jo ikke TS ordet krav, da. Hun spør om forventninger, det er ikke helt det samme. Jeg ser ikke noe urimelig i å forvente svar på melding, for det er vel ganske vanlig å tro at man skal få svar når man først sender en sms? Jeg selv er relativt introvert og venneløs, men jeg tenker at hyppigheten av kontakt kommer an på så mangt. Livssituasjon, geografisk nærhet, graden av behov for å være sosial, er den ene venneløs mens den andre har mange venner, og så videre. Det kan være normalt å snakkes hver dag, eller det kan være normalt å snakkes en gang i året. 

Anonymkode: f492d...f86

Skrevet

Jeg tror man får det mye bedre generelt og i vennskap spesielt, om man senker forventningene og gjerne dropper dem helt.

Den eneste forventningen jeg har, og som har blitt oppfylt og jeg vet blir oppfylt igjen, er svar og støtte i veldig vanskelige situasjoner. Sykdom, død i familien, skikkelige utfordringer på jobb eller lignende.

Blant damer generelt og på KG spesielt, så opplever jeg at det er en masse forventninger om kontakt og treffes. Men dem som er blant mine nærmeste venner her jeg kontakt med i snitt en gang i måneden kanskje ca., noen perioder kan det være ukentlig og andre ganger kan det gå tre måneder. 

Når det gjelder svar på smser som ikke er viktige, tror jeg det er lurt ikke å forvente så mye der heller. Det er så mange måter å bry seg på, som jeg og det kan selvsagt være bare meg, men manglende svar på meldinger trenger ille handle om at man ikke bryr seg. Nå er det selvsagt forskjell på en melding om dagen og en melding i kvartalet. Men jeg tror det er mange av oss som synes det med meldinger er lite viktig selv og det med rask svaring er vanskelig. Det handler ikke om at vi bryr oss mindre, men for eksempel at det blir for mange skriftlige henvendelser å svare på hver dag eller at skravling på melding bare ikke er kommunikasjonsformen vår...

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...