Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg elsker pai, men hater å lage paideig. Mener å ha sett tv-kokker som har lure triks for å lage paideiger som er lettere å ha med å gjøre, men husker selvfølgelig ikke direkte hva dette gikk ut på. Altså, er det noen som har en slik oppskrift?

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Her er en på dobbel paibunn. Da har du om du skal ha lokk, remser over, litt ekstra tykk bunn og så er det greit å jobbe med den.

2 kopper hvetemel (2,25dl)

1 ts salt

3/4 kopp usaltet smør, romtemp

1/2 kopp kaldt vann (mulig litt mindre)

Bland mel og salt i en stor bolle. Smuldre i smøret.

Bland godt.

Ha i vann så du får klumpen til en ball, ferdig deig.

Del i 2 evnt (den ene litt større enn den andre) . Ha i plast i kjøleskapet i 4 timer eller over natten.

Rull deigen på en melete plate. Ikke overjobb.

Bruk som beskrevet i oppskriften.

Denne er enkel og grei og holder seg lett sammen.

Endret av Nella
Skrevet

Her er forresten en som ikke trenger kjøleskap.

Skal visst bli veldig bra etter tilbakemeldinger på nettet.

Også dobbel.

INGREDIENTS:

3 cups hvetemel

1 teaspoon salt

1 1/4 cups usaltet smør

1 egg, beaten

1 tablespoon distilled white vinegar

4 tablespoons water

-In large bowl mix flour and salt. Cut in shortening with two butter knifes.

-In separate bowl, mix together egg, vinegar, and water. Drizzle wet mixture into dry mixture, cutting it in.

-Roll out dough, and fit into two 9 inch pie pans.

Bake at 425 degrees F (220 degrees C) for 12 minutes.

http://pie.allrecipes.com/az/GrandmaSecretPieCrust.asp

Skrevet

Min standard paideigoppskrift som fungerer bra, er sånn:

150 g smør

3 dl hvetemel

2 ss vann

Bland smør og mel i foodprocessor, tilsett vann og kjør til deigen samler seg. La hvile i kjøleskap minst en time.

Imidlertid forsøkte jeg nylig å erstatte halvparten av smøret med kesam, og det vil jeg absolutt anbefale. :-D

Jeg brukte da 75 g smør, 75 g kesam, 2 dl hvetemel og 1 dl sammalt spelt + litt salt (du kan selvsagt bruke bare fint hvetemel om du foretrekker det). Kalde smørterninger og mel i foodprocessoren først, og kesam tilsatt tilslutt - kjørte så til deigen samlet seg. Deigen ble smidigere å kjevle ut, og det ferdigstekte paiskallet var litt mindre sprøtt enn vanlig og gikk dermed ikke så lett istykker. Dessuten smakte det etter mitt syn faktisk bedre enn med bare smør - mye mindre fett og salt. ;)

Ellers kan du ta en titt i denne artikkelen om paier. Den er ikke helt ny, men inneholder mange gode tips. :)

Skrevet (endret)

Jeg bruker paioppskrift omtrent som Piaf, men jeg synes paideigen blir bedre med en eggeplomme i. Og jeg pleier ikke å la den hvile i kjøleskap.

Endret av Arkana
Skrevet

Den paideigen jeg bruker er veldig lett å få til, spesielt hvis du bruker foodprocessor. Da er den ferdig på et blunk, og er heller ikke vanskelig å kjevle ut eller jobbe med. Dessuten er den litt magrere enn den vanlige paideigen.

Paideig med kesam

3 1/2 dl hvetemel

1 1/2 dl Kesam 1% (eller Kesam Orginal)

50 g smør

1/2 ts salt

2-3 ss kaldt vann

Bland sammen ingrediensene til bunnen, gjerne i foodprosessor. Bruker det foodprosessor så kjør den bare et minutt. Legg den kaldt i kjøleskap i 30 minutter. Kjevle ut, trykk ut i en ca. 24 cm paiform, prikk bunnen og forstek i 10 minutter på 200 grader. Legg i ønsket fyll og stek i ytterlige 25-30 minutter.

Skrevet

En god idè er å kjevle ut deigen med posen den har ligget i, i kjøleskap.

Bruk en sånn fruktpose du får på matbutikken, de er jo store nok, og er geniale til å ha OVER deigen så den ikke klistrer seg sånn til kjevla!

MYE lettere å kjevle ut!!!

Skrevet

Jeg har prøvd standard paideiger med og uten egg og synes det er stress. Kanskje den med eddik er bra? Ellers så jo deig med kesam lovende ut, mager óg lett og jobbe med høres jo ut som en drøm.

• 1 måned senere...
Skrevet
Ellers kan du ta en titt i denne artikkelen om paier. Den er ikke helt ny, men inneholder mange gode tips. :)

Takk for link. Skal prøve meg på en pai her en dag. Kanskje jeg til og med får ungene til å spise det.

Hva er deres beste middagsfyll. Bor sammen med noen særinger i matveien, som ikke skal ha for sterk mat eller ostesaus, eller for mye grønnsaker.

Skrevet
Den paideigen jeg bruker er veldig lett å få til, spesielt hvis du bruker foodprocessor. Da er den ferdig på et blunk, og er heller ikke vanskelig å kjevle ut eller jobbe med. Dessuten er den litt magrere enn den vanlige paideigen.

Paideig med kesam

3 1/2 dl hvetemel

1 1/2 dl Kesam 1% (eller Kesam Orginal)

50 g smør

1/2 ts salt

2-3 ss kaldt vann

Bland sammen ingrediensene til bunnen, gjerne i foodprosessor. Bruker det foodprosessor så kjør den bare et minutt. Legg den kaldt i kjøleskap i 30 minutter. Kjevle ut, trykk ut i en ca. 24 cm paiform, prikk bunnen og forstek i 10 minutter på 200 grader. Legg i ønsket fyll og stek i ytterlige 25-30 minutter.

Denne synes jeg var veldig god, men tror den kan med fordel forstekes lengre.

Skrevet

Jeg liker den sånn, men det er jo ikke noe i veien for å forteke den litt lengre ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...