Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er på jakt etter en teoretisk kokebok, altså en som konsentrerer seg om komposisjoner og ingredienser i stedet for ferdige oppskrifter. Er det noen som skjønner hva jeg mener og har tips til meg?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skjønner hva du mener, men har ingen tips på stående fot. Det vil si jeg har en oppslagsbok om ingredienser, men der er det bare beskrivelse av hver enkelt ingrediens, og det er vel ikke det du er ute etter.

Gjest Ingrid78
Skrevet

Jeg har noen slike bøker, du kan gjerne kjøpe de brukt av meg også. De er omtrent som nye, bare bladd i noen få ganger, men jeg bruker de aldri... Bl. annet Ingredienser, Lag god mat, Italia og basic. Bare si ifra hvis du vil kjøpe noen av de. Så blir vi enige om pris ol.

Skrevet (endret)

Jeg er ikke sikker på om jeg skjønner helt hva du mener :rodme: , men når det gjelder gode beskrivelser av grunnprinsipper anbefaler jeg alltid Aschehougs store kokebok. Oppskriftene i boka er tildels 70-tallskjedelige ;) , men beskrivelsene av bla. kraftkoking og innledningsdelene til kapitlene om grønnsaker, kjøtt og fisk er veldig klare og grundige. Og så har den en veldig god indeks bakerst med definisjoner o.l.

Selv finner jeg som regel alltid svar i den boka når det er noe jeg lurer på. :)

Endret av piaf
Skrevet
Skjønner hva du mener, men har ingen tips på stående fot. Det vil si jeg har en oppslagsbok om ingredienser, men der er det bare beskrivelse av hver enkelt ingrediens, og det er vel ikke det du er ute etter.

Det høres interessant ut, hvis det er litt mer utfyllende enn at eddik er surt og at chili er sterkt liksom.

Piaf, jeg har Aschehougs store kokebok og den er kjempebra! Det var etter å ha bladd i denne at jeg kom på tanken om en kokebok som var enda mer utfyllende.

Skrevet

Ta en titt på "How to Eat" av Nigella Lawson. Den har en fin blanding av konkrete oppskrifter og oppskrifter hvor "det ikke er så nøye", og mye stoff om hva som passer sammen ++.

Skrevet

Jeg er veldig fornøyd med en bok som heter "Le Cordon Bleu. Kokekunst for alle" utgitt av Cappelen fakta. Dette er en bok som fokuserer på teknikker, råvarer og basisoppskrifter. Den har dessuten mange gode illustrasjonsbilder. Den "markedsfører" seg selv som et referanseverk for matlagingsteknikker, og er vel typisk den type bok du er ute etter. ;)

(Den er forresten opprinnelig skrevet på engelsk; "Le Cordon Bleu Complete Cooking Techniques")

Skrevet
Jeg er veldig fornøyd med en bok som heter "Le Cordon Bleu. Kokekunst for alle" utgitt av Cappelen fakta. Dette er en bok som fokuserer på teknikker, råvarer og basisoppskrifter. Den har dessuten mange gode illustrasjonsbilder. Den "markedsfører" seg selv som et referanseverk for matlagingsteknikker, og er vel typisk den type bok du er ute etter. ;)

(Den er forresten opprinnelig skrevet på engelsk; "Le Cordon Bleu Complete Cooking Techniques")

Jeg tror du har funnet boken for meg :). Skal se om jeg får tak i den. Tusen takk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...