Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når jeg ser på salgsoppgaven til en borettsslagsleilighet, så blir totalprisen tilsvarende mer inkludert med fellesgjeld. I dette tilfellet 140 000.
Men betaler man den summen når man kjøper?

er ikke det det man betaler i fellesgjeld i måneden? Skjønner ikke hvorfor det står som del av totalprisen. 

ganske grønn på dette, og må skjønne dette før jeg legger inn bud!

Anonymkode: a4030...cfa

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fellesgjeld er borettslagets gjeld fordelt på antall andelseiere. Du betaler ned denne gjelden gjennom husleien. 

Anonymkode: cd4ad...7d5

Skrevet

Den summen er en del av fellesutgiftene som du betaler månedlig. Hør med banken om hvilken utregning de bruker. Når det er fellesutgifter kan utregningen deres være annerledes enn hvis du kjøper selveier

• Liker 2
Skrevet

Fellesgjelden er borettslagets gjeld, og den fordeles på andelseierne basert på leilighetenes størrelse. I et ganske nytt borettslag er det ofte ganske høy fellesgjeld, med eller uten mulighet for å betale raskere ned på lånet individuelt. I eldre borettslag tas det opp lån i forbindelse med større oppgaver som fasaderehabilitering, sanering av bad, bygging av balkonger osv. I et veldrevet borettslag vil fellesutgiftene (som altså inkluderer nedbetaling på lån) holdes nokså konstante, men med en årlig prisøkning som følger den generelle prisstigningen.

Anonymkode: 2633c...12d

Gjest Mysticgirl
Skrevet

Ulempen er at bankene ofte tar med fellesgjelden , selv om du ikke er personlig ansvarlig for den. Du betaler den ned via fellesutgiftene i borettslaget. Det er ikke hele beløpet, altså totalsummen du kjøper leiligheten for, nei. Men fellesutgiftene må likevel betales på hver mnd  så lenge du bor i leiligheten. Men det følger ny eier om du selger.

Skrevet

Ja den betales gjennom husleien og er ikke en del av kjøpsprosessen.

Anonymkode: ba529...807

Skrevet

Jeg har hørt at banken regner med fellesgjelden. Om man skal kjøpe en leilighet til 2,4 mill og det med fellesgjeld blir 2,6 mill, så sjekker banken om du kan låne 2,6 mill. Stemmer ikke det? 

Anonymkode: 95e96...01c

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg har hørt at banken regner med fellesgjelden. Om man skal kjøpe en leilighet til 2,4 mill og det med fellesgjeld blir 2,6 mill, så sjekker banken om du kan låne 2,6 mill. Stemmer ikke det? 

Anonymkode: 95e96...01c

Ja det stemmer. Men om regnestykket er akkurat sånn er jeg usikker på. Men det har betydning for hvor mye man kan låne.

Anonymkode: ba529...807

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...