Gå til innhold

Har jeg urimelige krav mtp husarbeid?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ønsker at det skal ryddes etter middag og helst innen en time etter at vi er ferdige hvis ikke det skjer noe spesielt og vi må av gårde raskt. Vi har barn som også skal ha kveldsmat, det må lages nister, og så kommer det jo frokost neste morgen og da bør det jo være plass til å lage mat, pluss at det er kjipt å måtte rydde etter gårsdagens middag før dagens kan påbegynnes.

I tillegg syntes jeg at store barn (over 10) skal ha faste oppgaver slik at alle er med på å bidra og ikke at det bare er de voksne som må serve alle hele tiden (les: meg...)

Får inntrykk av at jeg er en kjøkkennazi fordi jeg krever at alle rydder etter seg og ikke lar ting stå på benken slik at det alltid ser rotete ut, og det må tas store skippertak annenhver dag.

Er jeg helt på bærtur eller??? 

Anonymkode: ce8e3...53a

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, det er da ganske normalt å rydde etter seg på kjøkkenet og rydde etter mat? 

Du er ikke på bærtur. 

• Liker 8
Skrevet

Og ja, barn på 10 år og oppover klarer fint å rydde etter seg selv. De kan til og med fint rydde opp etter hele familien innimellom. 

• Liker 6
Skrevet

Her har vi fast ordning på at ungene setter sitt i oppvaskmaskinen og den av oss voksne som ikke laget mat tar resten.

Selvfølgelig med noen unntak hvis noe er på vei ut døra eller annet som brenner.

Anonymkode: c4030...24b

• Liker 4
Skrevet

Nei det synes jeg ikke. Det er mye lettere å ta det med en gang. Da er alle der og ting har ikke størknet. 

Barn på 10 kan helt fint være med på å rydde opp. Yngre enn det også. Fra de kan snakke egentlig. Det er ikke så mye hjelp i dem i starten, men rutiner innarbeides best fra de er veldig små. Da er det en lek for dem også. Kjekt å hjelpe til. 

Mine stabbet rundt da vi hadde rutiner med at alle lekene også skulle legge seg i kassen sin. Så sa de høytidelig godnatt. 😄 På kjøkkenet var de med fra de var like små, etter evne og det som ikke var farlig. Det var gøy da... tenåringer er verre, men de må. 😉

• Liker 5
Skrevet

Ingen setter seg ned i stua hos oss før etter at kjøkkenet er ryddet etter middag. Alle tar av sin tallerken, noen vasker opp, noen går ut med søpla, og noen tørker over bord og benker, noen gir hunden mat. Ikke mye jeg er nøye på av husarbeid, men kjøkkenet skal være ryddig etter middag, og annen bruk, så man ikke starter med å rydde andres gamle rot og møkk...

• Liker 2
Skrevet

Jeg rydder så fort noe er brukt på kjøkkenet, jeg ser at samboer ikke er så flink på det. Det koster meg ikke stort å rydde etter han også.

Når snart 3 åringen har spist så kommer han løpende med asjetten sin og setter den på benken. Syns han er flink til å bidra! 

Har også en baby så må ordne flasker og vann før leggetid. Pleier å ta alt alene i stedet for å mase etter hjelp. 

Anonymkode: ba86d...5f7

• Liker 1
Skrevet

Hos oss dekker unge 1 på og unge 2 dekker av og setter ting i oppvaskemaskinen:) Mens jeg og mannen min tørker benk og komfyr og gryter:)

• Liker 2
Skrevet

Her skal kjøkkenet være ryddet etter bruk uansett.

Slik har det alltid vært.

Nå er jeg alene med to store barn på 12 og 14. Barna rydder alltid uansett måltid og hvem som lager mat. Hos oss kan man alltid sette rett i maskinen. 
Det å rydde etter seg er en selvfølge. 
Er barna sløve og «glemmer» når jeg ikke er hjemme, får de beskjed straks jeg ser det og de må komme og rydde etter seg med en gang.

Sjelden de glemmer da dette er rutiner vi alltid har hatt.

Samme gjelder å tømme skolesekk, henge opp klær og sette sko pent osv.

Hvordan de har det på egne rom er jeg ikke så nøye på, men på felles rommene rydder vi etter oss og sørger for at det er trivelig for alle og ikke merarbeid for noen.

Anonymkode: 02566...b29

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Her har vi fast ordning på at ungene setter sitt i oppvaskmaskinen og den av oss voksne som ikke laget mat tar resten.

Selvfølgelig med noen unntak hvis noe er på vei ut døra eller annet som brenner.

Anonymkode: c4030...24b

Vi har en lignende løsning. Men jeg bruker uendelig mye mer tid på å rydde kjøkkenet da det er min tur, enn det mannen min gjør. Jeg rydder og setter i oppvaskmaskinen mens jeg lager mat, mens mannen roter og alt ligger strødd.. Så han trenger stort sett kun å ta det som står på bordet, mens jeg må ta det pluss alt som er brukt i selve matlagingen.. 

Anonymkode: bb602...cb4

• Liker 2
Skrevet

Nei, du er ikke urimelig.

• Liker 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg ønsker at det skal ryddes etter middag og helst innen en time etter at vi er ferdige hvis ikke det skjer noe spesielt og vi må av gårde raskt. Vi har barn som også skal ha kveldsmat, det må lages nister, og så kommer det jo frokost neste morgen og da bør det jo være plass til å lage mat, pluss at det er kjipt å måtte rydde etter gårsdagens middag før dagens kan påbegynnes.

I tillegg syntes jeg at store barn (over 10) skal ha faste oppgaver slik at alle er med på å bidra og ikke at det bare er de voksne som må serve alle hele tiden (les: meg...)

Får inntrykk av at jeg er en kjøkkennazi fordi jeg krever at alle rydder etter seg og ikke lar ting stå på benken slik at det alltid ser rotete ut, og det må tas store skippertak annenhver dag.

Er jeg helt på bærtur eller??? 

Anonymkode: ce8e3...53a

Her er det tydelegvis en kvinne som har tatt storbondejobben på allvor.     Mange kvinner klager over  manglende deltagelse i  indretjenesten i hjemmet, og oftest  "hakker på menn".     Også mange jneter har synt store svakheter med å holde orden i eget hus.     Kanskje er det  mange mødre (og fedre)  som er  delaktig i at mange jenter og gutter er blitt rotekopper.      Mange gutter (og jenter ) vokste opp i eit hjem der mor var  husmor, og ryddet barnerommet, vasket klærne, støvsuget , tok oppvasken m.m.     Mange kvinner var ikkje så gode på å delegere ansvar før.     Etterhvert som kvinnene  begynte å trå uti arbeidslivet kom etterhvert en holdningsendring hos   de yrkesaktive kvinner.    Under min oppvekst var de fleste mødre hjemme, og vaskemaskin.oppvaskmaskin, frysere . kjøleskap, støvsugere m.m  var det ingen som hadde før langt uti 60 årene  

Vi borna måtte tidleg ta del i gårdsdriften m/ div forfallende arbeid, og kan ikkje huske engang mor vasket ryddet barnerommet.     Allerede som  15 åringer måtte vi flytte hjemmfra og på hybel i forbindelse med skolegang, og konfirmasjonspenger + borteboerstipent skulle dekke livsopphold, reise, husleie, strøm.   Idag bor mange born hjemme til de er fylt  over 20 år, lever på mor å far, og de lærer ikkje å bli sjølvstendige, og ta ansvar før langt inn i voksenalderen.   

Synes det er heilt på sin plass å ha noen rutiner i rydderudiner i hjemmet som hele familien bør forholde seg til.    Når barn er 10 bør de  kunne ta del i  den daglige drifta av hjmmet ,  også begynne å lære seg  å takle  økonomiske utfordringer.   Barn må forstå av penger er ikkje noe som bare spretter utav en bank- automat, men noe ein må jobbe for. Det å holde orden på eget hus handler også om vilje til   organisere seg selv.    "Eit ordtak heter at som man reder så ligger man"  

Endret av Skybe
Gjest Alterego666
Skrevet

Barn får plikter og lommepenger når de begynner på skolen. Omtrent samtidig omfattes de av prinsippet om at de som ikke har laget maten rydder bordet med én gang måltidet er ferdig.

Skrevet

Er digg når damen vasker og rydder 🙂

Evnt trenger hun ikke stresse med det, men bare ikke mas på at jeg må gjøre det heller.

Tror det dessverre fins få slike norske kvinner så jeg må lete i Thailand

Anonymkode: 160bd...705

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Evnt trenger hun ikke stresse med det, men bare ikke mas på at jeg må gjøre det heller.

Og hva får hun igjen for det? Tror du hun synes det er digg å vaske og rydde?

Anonymkode: ab9bf...324

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 12.1.2021 den 23.00):

Vi har en lignende løsning. Men jeg bruker uendelig mye mer tid på å rydde kjøkkenet da det er min tur, enn det mannen min gjør. Jeg rydder og setter i oppvaskmaskinen mens jeg lager mat, mens mannen roter og alt ligger strødd.. Så han trenger stort sett kun å ta det som står på bordet, mens jeg må ta det pluss alt som er brukt i selve matlagingen.. 

Anonymkode: bb602...cb4

Da ville jeg foreslått at dere rydder samme dag som dere lager mat. Hvis han ikke går med på det ville jeg vært så barnslig at jeg hadde surret rundt med matlagingen og latt alt stå til etterpå jeg også 😂 Så ser han kanskje hvor greit det er å rydde litt underveis mens man lager mat ☺️

Anonymkode: d4a54...b38

• Liker 2
Skrevet

Hva er det som skal "ryddes" etter middag? Bordet? 

Sett deg som rutine at den eller de som lager mat rydder underveis. Da er alle tegn til matlaging vekk når maten står på bordet. At andre skal komme etterpå og rydde etter den som koker er dårlig folkeskikk. Kokken rydder.

Bordet rydder alle når de reiser seg. 

Da er det ikke noen "stor innsats" som må inn etter middag.

Anonymkode: 82f77...d68

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Lykke til med å finne ei Thaidame i den tiden vi er inne i nå. Du får nok vaske og rydde selv.

Ellers kan du ende opp med ei thaidame med bein i nesa som heller spiller poker med venninner eller jobber tre forskjellige jobber i stedet for å være hjemme. True story, svigerinna mi er sånn. Kul dame. 

Anonymkode: 1fdbf...fe4

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Hva er det som skal "ryddes" etter middag? Bordet? 

Sett deg som rutine at den eller de som lager mat rydder underveis. Da er alle tegn til matlaging vekk når maten står på bordet. At andre skal komme etterpå og rydde etter den som koker er dårlig folkeskikk. Kokken rydder.

Bordet rydder alle når de reiser seg. 

Da er det ikke noen "stor innsats" som må inn etter middag.

Anonymkode: 82f77...d68

"Dårlig folkeskikk" at de som har laget mat skal slippe å rydde? Jeg trodde det het arbeidsfordeling. 

Skrevet

Jeg syns du er streng med at det MÅ være ryddig en time etter middag. Her rydder vi enten rett etter middag eller senest før vi legger oss, vi tåler at det står noe på benken i noen timer. Jeg rydder etter meg underveis når jeg lager mat, mannen gjør ikke, og det er helt greit. 

Jeg ber ikke mannen min om å rydde så fort mannen er spist, da vil han slappe av etter en lang dag, og det er jeg enig i. Men før vi legger oss, absolutt. Vi liker å våkne opp til et ryddig hus begge to.

Anonymkode: 16fa6...f4a

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...