Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har de siste 6mnd vært en slags mellomleder i offentlig sektor. Jeg har ansvar for å dra med de ansatte i en endringsprosess, og etter hvert flere større prosjekter som skal få arbeidsplassen opp på et høyere faglig nivå. Jeg har ikke personell- eller økonomiansvar, så jeg forstår godt at mine ledere må ta høyde for ting jeg ikke trenger å tenke på. Likevel syns jeg ting går SÅ tregt! Hver minste lille filleting som skal besluttes må omtrent signeres av kongen først. Er dette vanlig? Jeg har bare jobbet "på gulvet" før, og har ikke i mine villeste fantasier forestilt meg et slikt system. Det virker som enkelte har blitt værende på arbeidsplassen lenge etter utløpsdato, og fordi noe har blitt gjort slik i 30-40år, så er det den eneste hellige fasiten. Disse personene blir helt rabiate ved ethvert forsøk på å foreslå en endring eller Gud forby - forbedring. Dette går på andre ledere altså, ikke personalet. Er det bare å søke seg vekk? Jeg ønsker jo gjerne å oppnå noe i stillingen før jeg hopper over på noe annet, men blir helt utslitt av å jobbe på denne måten. 

Anonymkode: 7b117...03c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Les deg opp på psykologiske barrierer. Samhold og arbeidsmiljø går til grunne ved endringsprosesser, særlig i offentlig helsevesen (antar du jobber innenfor dette feltet). Det vil være sterk motstand. Ansatte mister all trygghet. Det er heller ikke all endring som er «god» endring. Vi jobber med innføring av ny reform, det har bare skapt splittelse, hierarki og massive konflikter. 

Vil du oppnå noe, søk deg bort fra offentlig sektor. 

Anonymkode: 276a0...a21

• Liker 2
Skrevet

Sånn er det i offentlig sektor! Ting tar så sykt lang tid!

Anonymkode: 65b3d...ce9

Skrevet

I privat sektor går det ofte så fort at alt blir bare kaos og rot og folk slutter.

Anonymkode: f3b5d...266

• Liker 2
Skrevet

Ting tar lott lengre tid i det offentlige, det er det mange grunner til. Noen av disse er faktisk ganske gode! For eksempel har man et l fantene tariff/medbestemmelsesystem, man har en rekke liver, forskrifter og reglementer som bare gjelder for det offentlige (bl.a. for å hindre korrupsjon og for å sikre transparens. 

Anonymkode: 6f927...cf9

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...