andre89 Skrevet 12. januar 2021 #1 Skrevet 12. januar 2021 Idag hadde jeg fått en regning fra ups det var på tollgebyrer, jeg har ikke fått noe fra dem men da jeg sjekket sporing sto det at det var levert ved "verandaen" 09 des, da jeg sjekket lå det en forsendelse der. Jobber i et firma som eneste i Norge/EøS, og alle var blitt tilsendt en pose med kaffebønner fra Tyskland, dette er ikke via min arbeidsgiver men var typ en spons for å få oss som kunder. Jeg ringte UPS og hadde en opphetet diskusjon og ifølge proforma fakturaen har det seg sånn at avsender kun står for frakt og dette da kommer på meg som mottaker, jeg fikk ikke mulighet til å la vær å signere for dette, ikke har jeg bedt om å få dette tilsendt, ikke mulighet for å returnere men likevel står jeg med en faktura som allerede har forfalt (de har utsatt forfall nå) men som vil gå til inkasso om den ikke blir betalt. Jeg kommer til å betale denne å siden det er snakk om 209kr men jeg Kan ikke forstå hvordan dette kan være lov? Jeg ba om å få tilsendt dokumentasjon som viser til at de har lov til å gjøre sånn men det kunne de ikke og henviste til tolletaten, trolig er dette en gråsone men av prinsipp har jeg lyst til å gjøre mer ut av dette for synes dette var forkastelig. Har noen andre vært borti lignende?
nomore82 Skrevet 12. januar 2021 #2 Skrevet 12. januar 2021 Gaver fra utlandet er tollfritt opp til og med 1000 kr. Betal fakturaen og send skriftlig e-post til tolletaten og hør hvordan du skal gå frem. Samtidig informerer du avsender om at stuntet ikke faller i god jord og at du forventer at de dekker evnt kostnader du sitter igjen med her. 1
andre89 Skrevet 12. januar 2021 Forfatter #3 Skrevet 12. januar 2021 nomore82 skrev (13 minutter siden): Gaver fra utlandet er tollfritt opp til og med 1000 kr. Betal fakturaen og send skriftlig e-post til tolletaten og hør hvordan du skal gå frem. Samtidig informerer du avsender om at stuntet ikke faller i god jord og at du forventer at de dekker evnt kostnader du nomore82 skrev (13 minutter siden): Takk for ryddig svar, nå står det dog utleggsprovisjon 165nok utlegg toll 25nok +mva på det hele men det bør gå for det samme?
nomore82 Skrevet 12. januar 2021 #4 Skrevet 12. januar 2021 Ta kontakt med tolletaten for å få helt rett info og god veiledning til å gå videre. Sannsynligvis kommer dette som en følge av at gaven ikke er korrekt deklarert på vei inn til landet, noe som avsender er ansvarlig for. Derav så informerer du altså avsender om at du forventer at de dekker utgiftene dine i denne saken. 1
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2021 #5 Skrevet 12. januar 2021 Nei men så artig da! Her åpner det seg jo muligheter for de som vil være ekkel med andre, bestill billige næringsmidler fra utland, få det levert med UPS og se regningene hagle inn til din fiende! Kjempegøy! Anonymkode: 31f97...0d2 1
andre89 Skrevet 12. januar 2021 Forfatter #6 Skrevet 12. januar 2021 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Nei men så artig da! Her åpner det seg jo muligheter for de som vil være ekkel med andre, bestill billige næringsmidler fra utland, få det levert med UPS og se regningene hagle inn til din fiende! Kjempegøy! Anonymkode: 31f97...0d2 Sa det samme med typen på kundeservice og han bekreftet at ja i teorien kan man det🙄
nomore82 Skrevet 12. januar 2021 #7 Skrevet 12. januar 2021 Tja, det er da ikke noe ukjent at det er mulig. Men er det et Norsk selskap som står for utsendingen så blir det enklere mtp lovverk. Negativt salg har vært omtalt flere ganger over en årrekke. Og vil du være ekstra morsom med en venn eller uvenn så kan man jo bestille ekstreme mengder med gratis kondomer hjem til de. Eller informasjonsbrosyrer om seksuelt overførbare sykdommer. Eller prøveeksemplar på inkontinensbind.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå