AnonymBruker Skrevet 12. januar 2021 #1 Skrevet 12. januar 2021 Barnet mitt trenger å bli bedre på å leke og snakke generelt. Fikk tips om å leke mer figurlek med han. Han er 3,5 noen tips til temaer? Jeg har så dårlig fantasi. Hva liker deres barn? Anonymkode: a9c2e...631
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2021 #2 Skrevet 12. januar 2021 Hva er figurlek? 🤔 Anonymkode: 0066b...8ff
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2021 #3 Skrevet 12. januar 2021 Duplofigurer, dyrefigurer, bamser, og spesielt pawpatrol figurer er blant favorittene her Anonymkode: 77435...67d 1
Blåbæret Skrevet 12. januar 2021 #4 Skrevet 12. januar 2021 Det gjelder i stor grad å la barnet styre leken, bare aksepter alt og heng deg på! Store deler av tiden skjønner jeg ikke helt sammenhengen av hvorfor ting gjøres sånn eller sånn. Men det er ikke så viktig 😄 - sett frem brannbil og to brannmenn. Et annet sted i stua setter dere en bamse. Begynn med "å nei! Bamsen har satt seg fast! Vi må redde han, kan du hjelpe?" deretter lar du barnet styre leken. - lek samlingsstund fra bhg. En må være en voksen og en er et barn. Hva pleier å skje? La barnet forklare! -si at du er trøtt og at barnet må legge deg. Da må dere pusse tenner, osv osv. Masse prating! - lek at duplomenn må til lege, dyrehage, tannlegen, butikken, tivoli, barnehagen eller hvor dere har vært i det siste. Håper det kan være en start? Ikke tenk komplisert! De vil leke ting de opplever i hverdagen, eller ting de har kjennskap til. Heng deg på som best du kan 🙈😄 lykke til! 2
Gjest Geirfuglen Skrevet 12. januar 2021 #5 Skrevet 12. januar 2021 Rollelek er også supert for språkutvikling. F.eks ha kassaapparat og varer, og lek at du er på butikken og handler. Lat som han er butikkansatt, eller bytt på så han handler i butikken din. Les masse bøker! Vi har en på 4, og siste året har vi laget mye hytte hvor vi er på besøk hos ham og han serverer, jeg er baby eller gjest, vi prater og drikker te. 😄 Leke snekkerbod/verksted hvor vi later som vi har et byggeprosjekt. Bruker biler og verktøy om hverandre og er ute på jobb før vi må liksom-slappe av på sofaen med kaffekopp og donut. 😄 De er ofte opptatte av det vi voksne driver med og vil late som og gjøre det samme. Lekekjøkken med matfigurer var også populært veldig lenge, vi har hatt mange middagsselskaper. I det siste har superheltfigurer blitt veldig stas, men der er jeg litt dårligere 😄
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2021 #6 Skrevet 12. januar 2021 Blåbæret skrev (1 time siden): Det gjelder i stor grad å la barnet styre leken, bare aksepter alt og heng deg på! Store deler av tiden skjønner jeg ikke helt sammenhengen av hvorfor ting gjøres sånn eller sånn. Men det er ikke så viktig 😄 - sett frem brannbil og to brannmenn. Et annet sted i stua setter dere en bamse. Begynn med "å nei! Bamsen har satt seg fast! Vi må redde han, kan du hjelpe?" deretter lar du barnet styre leken. - lek samlingsstund fra bhg. En må være en voksen og en er et barn. Hva pleier å skje? La barnet forklare! -si at du er trøtt og at barnet må legge deg. Da må dere pusse tenner, osv osv. Masse prating! - lek at duplomenn må til lege, dyrehage, tannlegen, butikken, tivoli, barnehagen eller hvor dere har vært i det siste. Håper det kan være en start? Ikke tenk komplisert! De vil leke ting de opplever i hverdagen, eller ting de har kjennskap til. Heng deg på som best du kan 🙈😄 lykke til! Han styrer ikke leken, det er problemet. Han initierer ikke lek med andre barn, så vi voksne må hjelpe han på å bli bedre på å leke. vi kan gjøre dette, og han syntes det er veldig gøy. Så ser han på meg som «hva skjer nå?» Han driver det ikke videre selv, så jeg tenker vi må gi han masse senerioer som han kan ta med til barnehagen. takk, det var godt tips! ts Anonymkode: a9c2e...631
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2021 #7 Skrevet 12. januar 2021 Geirfuglen skrev (58 minutter siden): Rollelek er også supert for språkutvikling. F.eks ha kassaapparat og varer, og lek at du er på butikken og handler. Lat som han er butikkansatt, eller bytt på så han handler i butikken din. Les masse bøker! Vi har en på 4, og siste året har vi laget mye hytte hvor vi er på besøk hos ham og han serverer, jeg er baby eller gjest, vi prater og drikker te. 😄 Leke snekkerbod/verksted hvor vi later som vi har et byggeprosjekt. Bruker biler og verktøy om hverandre og er ute på jobb før vi må liksom-slappe av på sofaen med kaffekopp og donut. 😄 De er ofte opptatte av det vi voksne driver med og vil late som og gjøre det samme. Lekekjøkken med matfigurer var også populært veldig lenge, vi har hatt mange middagsselskaper. I det siste har superheltfigurer blitt veldig stas, men der er jeg litt dårligere 😄 Takk for tips! Ja, det er språkutviklingen vi må hjelpe han med. Jeg er bare så dårlig på å komme opp med senarioer vi kan leke. ts Anonymkode: a9c2e...631
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2021 #8 Skrevet 12. januar 2021 Min leker mye med Schleich dyr Anonymkode: 22a40...7f3
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2021 #9 Skrevet 12. januar 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Min leker mye med Schleich dyr Anonymkode: 22a40...7f3 Ja, men HVA leker dere når dere leker med figurene? ts Anonymkode: a9c2e...631
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2021 #10 Skrevet 12. januar 2021 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Han styrer ikke leken, det er problemet. Han initierer ikke lek med andre barn, så vi voksne må hjelpe han på å bli bedre på å leke. vi kan gjøre dette, og han syntes det er veldig gøy. Så ser han på meg som «hva skjer nå?» Han driver det ikke videre selv, så jeg tenker vi må gi han masse senerioer som han kan ta med til barnehagen. takk, det var godt tips! ts Anonymkode: a9c2e...631 Har han egen fantasi? Det finnes enkelte som ikke har den evnen, som ikke kan se for seg ting. F.eks en ball, et bilde. Eventuelt en rullende ball, altså som en film. Min bror har ikke denne evnen, og klarte aldri styre fantasilek. Han var bedre på regellek. Anonymkode: c0e81...5c2 1
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2021 #11 Skrevet 12. januar 2021 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Ja, men HVA leker dere når dere leker med figurene? ts Anonymkode: a9c2e...631 Bondegård. Han har to Bonder, de tar kuene inn og ut fra beite, mater dem, koser med dem, og... går rundt. Han sier ofte "nå er det natt!", "nå er det mat!" Setter kua og kalven sammen og koser Osv. Han er strax to år. Anonymkode: 22a40...7f3 1
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2021 #12 Skrevet 12. januar 2021 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Har han egen fantasi? Det finnes enkelte som ikke har den evnen, som ikke kan se for seg ting. F.eks en ball, et bilde. Eventuelt en rullende ball, altså som en film. Min bror har ikke denne evnen, og klarte aldri styre fantasilek. Han var bedre på regellek. Anonymkode: c0e81...5c2 Har du tips til regellek da? Ikke TS, men har også et barn som trenger litt hjelp på vei 😊 Anonymkode: b789d...ceb
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2021 #13 Skrevet 12. januar 2021 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Har han egen fantasi? Det finnes enkelte som ikke har den evnen, som ikke kan se for seg ting. F.eks en ball, et bilde. Eventuelt en rullende ball, altså som en film. Min bror har ikke denne evnen, og klarte aldri styre fantasilek. Han var bedre på regellek. Anonymkode: c0e81...5c2 Ja, han kan leke selv og da finner han på ting, fantasien er ikke problemet, det er mer språket og det at han er avhengig av en voksen som «holder i leken», han leker dårlig med andre barn. ts Anonymkode: a9c2e...631
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2021 #14 Skrevet 12. januar 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Bondegård. Han har to Bonder, de tar kuene inn og ut fra beite, mater dem, koser med dem, og... går rundt. Han sier ofte "nå er det natt!", "nå er det mat!" Setter kua og kalven sammen og koser Osv. Han er strax to år. Anonymkode: 22a40...7f3 Takk for tips! ts Anonymkode: a9c2e...631
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2021 #15 Skrevet 12. januar 2021 AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Takk for tips! ts Anonymkode: a9c2e...631 Det hjelper på at han har vært litt i ekte kufjøs. Han har sett de få mat, bli melket osv. jeg tror han har lettere for å leke med det da. Vi leker også en del med Brio togbane. At toget skal frakte noe hit og dit, med traktorer, lekeverktøy etc. Anonymkode: 22a40...7f3
Årolilja Skrevet 12. januar 2021 #16 Skrevet 12. januar 2021 Hei! Så flott at du er bevisst på hvordan barnet ditt utvikler seg. Mitt barn leker gjerne noe hentet fra hverdagslivet. Han serverer mat, leker at figurene skal i bhg eller butikken, at det er sove eller badetid. Figurene kan også finne på å lugge hverandre, for der har han opplevd i bhg, og det er komisk å høre på hvordan han irettesetter den skyldige figuren. Andre lekescenarioer er: - Bursdagselskap. En av figurene fyller år, og får kake, sang og gave. - Gjemsel. En av figurene teller, og resten gjemmer seg. - Brann! Det er travelt på brannstasjonen, og bilene må rykke ut for å slukke brannen. - Pottetrening. En av figurene må veldig på do, og bæsjer!! - Ulykke, der figuren faller og slår seg. Får plaster og en undersøkelse av legen. - Svømmehallen. Figurene prøver skliene og bader. Så blir det bølger i bølgebassenget! - Biblioteket. Figurene er i bokhylla for å låne bøker.. Å lese bøker er dessuten supert for å øke ordforråd og hente inspirasjon til handling i leken. Siden han er litt passiv i leken, og trenger en del drahjelp, ville jeg fokusert på å aktivisere han. Still masse spørsmål for å engasjere. Hvilken figur vil han ha, hvilken syns han du skal ha? Hva heter figurene? Hvor bor de? Hva skal de nå? Hvem skal kjøre bilen? Hvilken lyd lager bilen når den kjører? Er de ikke sultne snart? Hva skal de ha til middag? Hvem er det som kommer på besøk? Bank-bank, kan jeg komme inn? Oi, hørte du den lyden? Jeg tror det er et helikopter, hva tror du? Hvorfor lander det utenfor huset tror du? Håpet er at han etterhvert sier disse tingene uten å bli spurt først.
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2021 #17 Skrevet 13. januar 2021 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Har du tips til regellek da? Ikke TS, men har også et barn som trenger litt hjelp på vei 😊 Anonymkode: b789d...ceb Har ikke tid og fantasi til å sette ned eksempler akkurat nå, men hadde en link i bokmerkene her: https://www.aktivioslo.no/info/barneleker/ Alt med regler, kan være enklere for noen barn å forholde seg til 🙂 Anonymkode: c0e81...5c2
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2021 #18 Skrevet 13. januar 2021 Vi har et doktorsett for barn med sprøyte, stetoskop, medisin, plaster, bandasje og krem/salve (alt er tomt da). Så vi leker med våre på 1 og 3 år at vi har dyrlege eller lege, og at vi må gi medisin, plaster til bamsen, coronatest til og med 😅 Anonymkode: 68c94...496
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå