AnonymBruker Skrevet 12. januar 2021 #1 Skrevet 12. januar 2021 Jeg har en bmi på 40. Veier nå 118 kg. Det skal nevnes at min trivselsvekt der jeg bruker strl M er 90 kg. Så det høres ekstremt ut, men for meg er det 20 kg for mye da jeg gikk inn i graviditeten. Er nå 22 uker. Så leser jeg litt på nettet om overvektige under svangerskapet og ser det står at de med bmi over 35, og hvertfall de som har 40 skal ha veldig tett oppfølging. De vil bli satt i gang dersom baby ikke kommer på termin og det kan være aktuelt med et planlagt keisersnitt dersom bmi er helt oppe i 40. jeg har ikke hørt noe om dette av de legene jeg har vært hos. De har ikke kommentert vekten min en gang. Men jeg vil ha tett oppfølging hvis det er slik at jeg er i risiko. Så har kontaktet jordmor og spent på hva hun vil si. er det noen som har erfaring med så høy bmi og hvilken oppfølging man får? Er det vanlig med et planlagt keisersnitt dersom bmi er så høy? Og hvilke risikoer kan oppstå under fødsel med så høy bmi? Anonymkode: f0fc1...430
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2021 #2 Skrevet 12. januar 2021 Du skal få tilbud om tettere oppfølging i siste del av svangerskapet, samt ekstra ul. Keisersnitt er ikke en selvfølge, men kan hende de ønsker å sette igang på tidligere tidspunkt om du skulle gå over termin. Anonymkode: 17adf...5da
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2021 #3 Skrevet 12. januar 2021 Du havner nok til vektestimering sv barnet, ofte i uke 26. Det gjelder alle med fedme eller disbetes. Noen sykehus henviser deg til ernøringsfysiolog, noen steder er det kun om du får svangerskapsdiabetes. Ingen automatikk i at du får keisersnitt. Anonymkode: 8e2f4...871 2
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2021 #4 Skrevet 12. januar 2021 Hadde en start-bmi på 39, og har fått jevnlige oppfølgninger siden OUL. Vekstkontroll hver fjerde uke, glukosebelastning mellom uke 24 og 26, og bare generelt god informasjon. Aldri vært snakk om noe planlagt keisersnitt her, og har heller ikke hørt noe om å bli satt i gang hvis baby ikke er kommet til termin. Er nå 36 uker, og har lagt på meg i overkant av fem kilo. Baby ligger litt under snittet. Har heller ikke hørt noe om forhøyet risiko under fødsel pga høy bmi, så det bekymrer jeg meg ikke for. Anonymkode: 4fd88...696
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2021 #5 Skrevet 12. januar 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hadde en start-bmi på 39, og har fått jevnlige oppfølgninger siden OUL. Vekstkontroll hver fjerde uke, glukosebelastning mellom uke 24 og 26, og bare generelt god informasjon. Aldri vært snakk om noe planlagt keisersnitt her, og har heller ikke hørt noe om å bli satt i gang hvis baby ikke er kommet til termin. Er nå 36 uker, og har lagt på meg i overkant av fem kilo. Baby ligger litt under snittet. Har heller ikke hørt noe om forhøyet risiko under fødsel pga høy bmi, så det bekymrer jeg meg ikke for. Anonymkode: 4fd88...696 Du har ikke hørt noe om det? Men det er det og de er det mange av dessverre. Anonymkode: 4fcd6...49d 6
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2021 #6 Skrevet 12. januar 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Du har ikke hørt noe om det? Men det er det og de er det mange av dessverre. Anonymkode: 4fcd6...49d Tydeligvis ikke så vanlige at det er blitt nevnt for meg. Det har aldri engang blitt tatt opp, og jeg har valgt å ikke lese meg opp da jeg synes fødsel er skremmende fra før. Keisersnitt har aldri vært vurdert og er helt uaktuelt for meg, så de risikoene som tydeligvis finnes, de får bare være der. Anonymkode: 4fd88...696 3
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2021 #7 Skrevet 12. januar 2021 Dette med høy bmi på fødende praktiseres tydeligvis litt forskjellig rundt om i landet. Jeg la på meg 30 kg og fikk derfor en bmi på 40 til termin. Hørte ikke et kvekk om at dette var et "problem" før fødsel måtte settes igang noen dager før termin pga fostervannslekkasje. Da ble jeg nektet å føde på mitt lokale sykehus og måtte sendes til et større sykehus pga risikoen plutselig var så stor pga høy bmi. Hadde en uproblematisk styrtfødsel, baby var i toppform og vi reiste hjem etter 2 døgn. Anonymkode: 65609...d29
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2021 #8 Skrevet 12. januar 2021 Man skal alltid ta utgangspunkt i bmi før graviditeten! Jeg har også lest at de med bmi på 40 skal følges opp strengt og med mulig keisersnitt ettersom at det oppstår oftere komplikasjoner under vaginal fødsel ved høy bmi. Jeg hadde 35 i bmi, og utviklet insulinkrevende svangerskapsdiabetes. Er nå i uke 36, og får keisersnitt i uke 38 da baby blir stor. Men hadde jeg ikke fått svangerskapsdiabetes hadde jordmødrene anbefalt vaginal fødsel såfremt baby var av normal størrelse. Så skjønner at du uroer deg ts, men hvor langt er du på vei? Har du noen komplikasjoner? Anonymkode: 890d9...dbc 2
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2021 #9 Skrevet 12. januar 2021 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Man skal alltid ta utgangspunkt i bmi før graviditeten! Jeg har også lest at de med bmi på 40 skal følges opp strengt og med mulig keisersnitt ettersom at det oppstår oftere komplikasjoner under vaginal fødsel ved høy bmi. Jeg hadde 35 i bmi, og utviklet insulinkrevende svangerskapsdiabetes. Er nå i uke 36, og får keisersnitt i uke 38 da baby blir stor. Men hadde jeg ikke fått svangerskapsdiabetes hadde jordmødrene anbefalt vaginal fødsel såfremt baby var av normal størrelse. Så skjønner at du uroer deg ts, men hvor langt er du på vei? Har du noen komplikasjoner? Anonymkode: 890d9...dbc Jeg er 22 uker på vei. Så blir spennende og se hvordan det går med glukosetesten. Har ikke hatt noe komplikasjoner annet en smerter i bekkenet, men vet ikke om det har noe med overvekten å gjøre. Lykke til med keisersnittet! Anonymkode: f0fc1...430
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2021 #10 Skrevet 9. februar 2021 Her høres det ut som noen prøver å skremme deg nesten. Jeg har bmi på over 53! Jeg skal føde normalt. Er ingen som har sagt noe annet. Jeg blir fulgt opp ekstra med vekstkontroll på babyen med ultralyd. Det begynte i uke 28 ca og skal skje hver 4 uke framover. Ellers var jeg på en ekstra ultralyd som sjekket blodkar og blodårer i uke 24. Har også tatt glukosebelastningstesten i uke 26. ellers ikke noe mere mas en vanlig. Jeg syns det er hyggelig å få se babyen så ofte på ultralyd ❤️ Anonymkode: fe93a...401 4 1
IkkeStudentLenger Skrevet 10. februar 2021 #11 Skrevet 10. februar 2021 Det er bmi før graviditet som er det de ser på, ellers hadde jo alle høygravide vært overvektige. 4
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2021 #12 Skrevet 10. februar 2021 IkkeStudentLenger skrev (1 time siden): Det er bmi før graviditet som er det de ser på, ellers hadde jo alle høygravide vært overvektige. Nei, det hadde de selvfølgelig ikke. Med min høyde er det f.eks 17 kg som skiller fra lavest til høyeste vekt jeg kan ha og fortsatt være normalvektig. Er jeg da i nedre del av normalvekt før graviditeten, er det ikke noe problem å ende opp på en BMI under 25 som høygravid. Forøvrig ser man på start BMI + vektoppgang, for det er jo ikke bare å legge på seg i det uendelige, selv om start BMI var normal. Anonymkode: e3b45...386
IkkeStudentLenger Skrevet 10. februar 2021 #13 Skrevet 10. februar 2021 2 hours ago, AnonymBruker said: Nei, det hadde de selvfølgelig ikke. Med min høyde er det f.eks 17 kg som skiller fra lavest til høyeste vekt jeg kan ha og fortsatt være normalvektig. Er jeg da i nedre del av normalvekt før graviditeten, er det ikke noe problem å ende opp på en BMI under 25 som høygravid. Forøvrig ser man på start BMI + vektoppgang, for det er jo ikke bare å legge på seg i det uendelige, selv om start BMI var normal. Anonymkode: e3b45...386 Nei, men det er to ulike kategorier. Den ene er bmi, der ser de kun på vekt før graviditet. I tillegg så veies man jo på hver kontroll for å holde et øye med evt veldig høy vektoppgang under graviditet, da det i seg selv kan være et faresignal. Men når det er snakk om bmi så er det kun prevekt de mener. I min vektgruppe er det 12 kg mellom undervektig og overvektig, så da vil de fleste være overvektige som høygravid, som jo ikke er riktig. 3
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2021 #14 Skrevet 10. februar 2021 AnonymBruker skrev (På 12.1.2021 den 22.36): Tydeligvis ikke så vanlige at det er blitt nevnt for meg. Det har aldri engang blitt tatt opp, og jeg har valgt å ikke lese meg opp da jeg synes fødsel er skremmende fra før. Keisersnitt har aldri vært vurdert og er helt uaktuelt for meg, så de risikoene som tydeligvis finnes, de får bare være der. Anonymkode: 4fd88...696 Hvis du har en BMI over 30, har du en syv ganger økt risiko sammenlignet med normalvektige for å utvikle svangerskapsdiabetes, sier avdelingslege Kristina Renault, som er medforfatter av den danske artikkelen. Selve fødselen blir også mer komplisert for overvektige kvinner. - Det er en større risiko for at de får en vanskelig fødsel, kanskje som en følge av at de føder større barn. Risikoen for at fødselen ender i et akutt keisersnitt er også større hvis mor er overvektig. Les også: Mors fedme øker risikoen for medfødte skader Risiko for barnet Overvektige gravide føder ikke bare større barn. Barna har selv en større risiko for å bli overvektige - med de sykdommene det kan føre med seg, samt risikoen for selv å bli overvektig når de skal føde barn. Gravide som sliter med overvekt, er derfor en utfordring for helsevesenet, og artikkelforfatterne konkluderer med at overvektige kvinner som ønsker å bli gravide, bør rådgives i god tid om at de bør gå ned i vekt." Hentet herfra: https://nhi.no/familie/graviditet/overvekt-i-svangerskapet/ Anonymkode: 343ee...a46 2
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2021 #15 Skrevet 10. februar 2021 Hadde en bmi på 40, veide 109.6 kg, holdt vekta hele svangerskapet så etter fødselen gikk jeg ned til 105. Fikk glukosebelastning i uke 24 som var negativ, fikk ikke diabetes. Var kjempestreng med kostholdet under hele svangerskapet. Fikk vekstestimering hver 4 uke fra uke 24. Ved fødsel fikk jeg to venefloner, fordi risikoen for akutt keisersnitt er større hos de med fedme. Fødte ukomplisert, fra 4 cm tok det 57 minutter til hun var ute, helt gjennomsnittlig stor og perfekt❤️ Anonymkode: cc120...b0d 2
Chantielle Skrevet 17. februar 2021 #16 Skrevet 17. februar 2021 Tråden er ryddet for brukerangrep,avsporing,samt svar til dette. Chantielle mod. 1
Dame1989 Skrevet 17. februar 2021 #17 Skrevet 17. februar 2021 Kan jeg spørre dere med høy bmi som er gravide eller har vært. Slet dere med å bli gravide? Jeg er i pp14 nå. Helt frisk. Bmi 38 i starten av januar og 37 nå. Jobber med å gå ned ytterligere kg. Utredning tatt og viser ingen feil
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2021 #18 Skrevet 17. februar 2021 Dame1989 skrev (33 minutter siden): Kan jeg spørre dere med høy bmi som er gravide eller har vært. Slet dere med å bli gravide? Jeg er i pp14 nå. Helt frisk. Bmi 38 i starten av januar og 37 nå. Jobber med å gå ned ytterligere kg. Utredning tatt og viser ingen feil Jeg hadde bmi på 35 da jeg startet og prøve. Ble gravid i første pp. Så for meg hadde det ingenting å si. håper det klaffer for deg snart Anonymkode: f0fc1...430 1
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2021 #19 Skrevet 17. februar 2021 Dame1989 skrev (4 timer siden): Kan jeg spørre dere med høy bmi som er gravide eller har vært. Slet dere med å bli gravide? Jeg er i pp14 nå. Helt frisk. Bmi 38 i starten av januar og 37 nå. Jobber med å gå ned ytterligere kg. Utredning tatt og viser ingen feil Jeg har ikke hatt noe problem med det. Jeg sluttet på pillen i november og ble gravid i mars. Mistet desverre i mai, men ble gravid igjen i juli 🥰 Anonymkode: fe93a...401 1
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2021 #20 Skrevet 17. februar 2021 AnonymBruker skrev (På 12.1.2021 den 18.51): Jeg har en bmi på 40. Veier nå 118 kg. Det skal nevnes at min trivselsvekt der jeg bruker strl M er 90 kg. Så det høres ekstremt ut, men for meg er det 20 kg for mye da jeg gikk inn i graviditeten. Er nå 22 uker. Så leser jeg litt på nettet om overvektige under svangerskapet og ser det står at de med bmi over 35, og hvertfall de som har 40 skal ha veldig tett oppfølging. De vil bli satt i gang dersom baby ikke kommer på termin og det kan være aktuelt med et planlagt keisersnitt dersom bmi er helt oppe i 40. jeg har ikke hørt noe om dette av de legene jeg har vært hos. De har ikke kommentert vekten min en gang. Men jeg vil ha tett oppfølging hvis det er slik at jeg er i risiko. Så har kontaktet jordmor og spent på hva hun vil si. er det noen som har erfaring med så høy bmi og hvilken oppfølging man får? Er det vanlig med et planlagt keisersnitt dersom bmi er så høy? Og hvilke risikoer kan oppstå under fødsel med så høy bmi? Anonymkode: f0fc1...430 Str M, når du veier 90 kg? Det tror jeg ikke noe på! Anonymkode: c2eb7...dcf 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå