Gå til innhold

Er alle fargene til Jotun gråaktige?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal male loftgangen igjen etter å ha malt med noe jeg trodde var lilla. Ser mer ut som grå og grålilla når det er lyst. Det hater jeg. Forsøker å finne nye farger på nettet, men det er jo ikke skikkelige farger. Noen som vet farger de kan ha? Navn på grønn f eks? Ønsker blant annet lime green, men finner ikke noe. 

Anonymkode: 83491...299

Skrevet

Exhale? 

Anonymkode: cba51...3ba

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Exhale? 

Anonymkode: cba51...3ba

Så vidt fargeskjær i det der. Finnes det ikke ekte farger? De har jo ikke kart en gang, bare forslag. Nærmeste jeg kommer farge er rødt og brunt. 

Anonymkode: 83491...299

Skrevet

Ta en tur innom en skikkelig fargehandel. De har slike fargevifter og kan hjelpe deg til å finne farge. Da blander de ut fra fargekode. Jeg har feks en farge i huset som ikke "finnes" med navn, den er valgt fra vifte og blandet spesielt. 

Anonymkode: d7519...6bd

• Liker 2
Skrevet

De har kart, og de har farger. Du må bare lete på rett plass. 

Anonymkode: f9cd6...96c

Skrevet

Jotun palmetto så ikke så grå ut.

Anonymkode: 74782...f96

Skrevet

Pr. nå er det ganske riktig dempede farger som er i vinden, men det betyr selvfølgelig ikke at det ikke finnes tusenvis av andre farger. Hvis du har en gjenstand eller et tekstil du liker fargen på så kan du ta med deg den til en fargehandel og få lest av fargen. Da får du en fargekode som kan brukes til å blande hvilken som helst maling. 

Før du evt. kjøper maling til et helt rom så bør du uansett spandere på deg en fargeprøve som du maler opp på en større flate, f.eks. en papplate, slik at du kan se fargen ordentlig i skiftende lys på det stedet den skal brukes. 

Skrevet

Det finnes MANGE farger. De aller aller fleste har ikke eget navn, bare kode. Jernia husker jeg hadde fargevegg med mange små lapper med forskjellige farger som kan blandes. Bare med kode. Ellers andre forhandlere med godt utvalg har også det. Så får du velge en farge du liker.

Noen nevnte Exhale. Her har vi malt gangen og ett av barnerommene i Exhale og det er ganske stillig. Synes nå jeg. Smak og behag.

• Liker 1
Skrevet

Jotunfargene har ikke spesielt mye pigment i seg, derfor kan de oppleves som gråaktige. Sjekk ut Pure & Original eller Farrow & Ball, mye mer fargesterke og pigmenterte farger! Jeg prøvemalte en vegg med forskjellige ferskennyanser fra alle tre leverandører, og Jotunfargene ser helt grå og blasse ut sammenlignet med de andre, som er klare og fargesterke.

Anonymkode: ac8e9...cfe

Skrevet

Alle "sesongenes" farger er dempede farger, og slik har det vært i det siste 5 år ihvertfall. Og før det var det bare beige, og greige og hvit. Jeg for min del er veldig glad i dempede farger, men det er selvsagt smakssak. 

Men det betyr jo ikke at du ikke får kjøpt andre farger. I hver malingbutikk har de "fargepalett-vifte", der kan du finne koden på omtrent hvilken som helst farge, og få det ferdigblandet etterpå. Slik ser de ut.

image.png.d9128a77ff540ef350d57f700e56ab65.png

Anonymkode: 223a4...b11

• Liker 1
Skrevet

Da går du bare tilbake og får blandet den fargen du vil ha. Selv var jeg innom 3 ganger og fikk blandet til jeg var fornøyd. 

Anonymkode: 66f09...ed9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...