Gå til innhold

Skjemmes av at jeg ikke får til å prøve å gå ned i vekt

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg holder 2-3 dager uten sukker og det som kvalifiseres som usunt, også klarer jeg bare ikke fortsette. Og jeg blir så oppgitt over meg selv. Ikke er jeg der at jeg klarer å telle kalorier heller. Får bare ikke ånden over meg. Hvordan får dere til å holde ut, motstå fristelser? 
Barna fikk bananhavrepannekaker med brunost, og jeg klarte ikke motstå det. Det er jo ikke det værste man kan spise, men mer karbohydrater enn jeg tenkte jeg skulle ligge på nå i starten.

Anonymkode: fa70e...d16

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du mangler viljestyrke, skjerp deg og hold ut noen mnd, du blir motivert når kilo raser av men det krever karakter og viljestyrke i starten

Anonymkode: cc821...6da

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elder Millennial

Hva med å fokusere mer på hva du burde spise mere av i stedenfor å kutte helt ut diverse mat? 

For meg er det viktig med frukt og grønt til hvert måltid, halve tallerken skal være med noe grønt. Da blir jeg god og mett og det er lettere å ikke overspise på godsaker senere. 

lag deg banan is og sukkerfri gelé om du liker søtsaker å spis uten dårlig samvittighet 😃👍 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Javel så klarer du 2 til 3 dager. Henter du deg igjen dagen etterpå. Selv om du skeier ut en dag betyr det ikke at du må droppe hele tanken. 

Anonymkode: bf701...569

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du går jo alt for hardt ut. Dette handler ikke om alt eller ingenting, da sprekker du jo selvfølgelig. 

Selvfølgelig kan du spise bananpannekaker med brunost. Men da spiser du ikke frokost/lunsj, eller tar halv porsjon middag, den dagen. 

Anonymkode: 91c3b...8ba

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fnuggolina

Hva er galt med bananhavrepannekake?

Er du veldig overvektig siden du ikke kan spise det samme som barna?

1B0DC1D1-38C8-4F19-BD6F-DBB9CF090E52.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Fnuggolina
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Du går jo alt for hardt ut. Dette handler ikke om alt eller ingenting, da sprekker du jo selvfølgelig. 

Selvfølgelig kan du spise bananpannekaker med brunost. Men da spiser du ikke frokost/lunsj, eller tar halv porsjon middag, den dagen. 

Hvorfor skal hun spise lite resten av dagen når hun har spist noe som inneholder havregryn og banan? 🤔

Dette høres bare spiseforstyrret ut. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiste lavkarbo i fjor. Men det ble en «lang» jul. Har lyst til å spise lavkarbo igjen. Og vet det tar litt tid for kroppen å komme inn i det igjen. Var vel dette jeg ble mest lei meg for å ødelegge i dag. Må starte «på nytt» nå. 
Ellers faster jeg 16:8 og spiste kun lunch og middag før i dag. Men det var lavkarbo. 
skal ikke kutte ut lavkarbo, men føler meg mislykket når jeg ikke klarer å stå i det. Viljestyrke og karakter - som en tidlig svarte. Er vist helt borte for meg.

ts

Anonymkode: fa70e...d16

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må ikke prøve eller vente til du er motivert :) Det vil ikke fungere.

Du må bestemme deg for å gjennomføre. Ikke prøv litt og se om det går, bare gjør det hver dag. 

Lavkarbo er det du vil. Ja, da starter du med det i kveld. Ikke vent til mandag eller helga, bare begynn. Ja, du må starte på nytt, men er det ikke bedre å starte på nytt nå enn å vente enda et halvt år, og ha dårlig samvittighet et halvt år til? 

Bestem deg for å gjøre noe bra for deg selv hver dag. Nå er det å gå over til lavkarbo. Om et år kan det være å spise mer normalt, eller å kutte ut sukker. Hvem vet, men du må endre noe nå, og er det lavkarbo du vil, så gjør du det.

Anonymkode: b733b...96e

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke gjør det så veldig komplisert. Det viktigste er å spise mindre mengde mat. 

Anonymkode: 9153d...9c2

• Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis lavkarbo ikke fungerer for deg, kan du ikke prøve noe annet? Jeg går fint ned i vekt selv om jeg spiser bananpannekaker nesten hver dag. Teller kalorier og går meg en tur på kveldstid når jeg får det verste søtsuget. 

Anonymkode: 1827d...c56

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fnuggolina skrev (26 minutter siden):

Hvorfor skal hun spise lite resten av dagen når hun har spist noe som inneholder havregryn og banan? 🤔

Om man spiser normal frokost, normal lunsj, og normal middag. Og så spiser havregryn og banan på toppen, så går man faktisk opp i vekt. 

Det er ikke slik at noen matvarer gir null kalorier. Særlig havregryn er ganske kaloritett, så en slik rett som hun her beskriver erstatter en gjennomsnittelig frokost. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fnuggolina skrev (31 minutter siden):

Tok en runde på google. 

En liten bananhavrekake av sunn type er ca 150 kalorier. En brunostskive er 66 kalorier. 

Spiste hun en kake med to brunostskiver er det  alene ca 280 kalorier. Er det snakk om to med pålegg er det 430 kalorier. 

En frokost for en normalvektig kvinne ligger omtrent i dette intervallet. Og kaloriene utgjør gjerne ca 20% av dagsbehovet. Faktisk bare 1/3 av dagsbehovet om man vil ned i vekt og ligger ned mot 1500 kalorier. 

Derfor mitt tips om å redusere øvrige måltider om hun først spiser dette. 

Jeg forstår ikke at du blir det til å høres spiseforstyrret ut? I så tilfelle er det ikke rart store deler av befolkningen er overvektige, om de tror at sunn mat ikke inneholder kalorier. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Fnuggolina
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Om man spiser normal frokost, normal lunsj, og normal middag. Og så spiser havregryn og banan på toppen, så går man faktisk opp i vekt. 

Det er ikke slik at noen matvarer gir null kalorier. Særlig havregryn er ganske kaloritett, så en slik rett som hun her beskriver erstatter en gjennomsnittelig frokost. 

Ja....?

Men TS sa imgenting om hva hun ellers spiste i HI?

Er enig i at det kvalifiserer som en god og sunn frokost. 

Bananlapper består jo av egg/havregryn/litt væske og kanskje kanel. 

Hun hadde neppe på en kilo brunost. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fnuggolina
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Tok en runde på google. 

En liten bananhavrekake av sunn type er ca 150 kalorier. En brunostskive er 66 kalorier. 

Spiste hun en kake med to brunostskiver er det  alene ca 280 kalorier. Er det snakk om to med pålegg er det 430 kalorier. 

En frokost for en normalvektig kvinne ligger omtrent i dette intervallet. Og kaloriene utgjør gjerne ca 20% av dagsbehovet. Faktisk bare 1/3 av dagsbehovet om man vil ned i vekt og ligger ned mot 1500 kalorier. 

Derfor mitt tips om å redusere øvrige måltider om hun først spiser dette. 

Jeg forstår ikke at du blir det til å høres spiseforstyrret ut? I så tilfelle er det ikke rart store deler av befolkningen er overvektige, om de tror at sunn mat ikke inneholder kalorier. 

Er du TS?

Hvordan har du oversikt over hennes kosthold?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fnuggolina skrev (Akkurat nå):

Ja....?

Men TS sa imgenting om hva hun ellers spiste i HI?

Er enig i at det kvalifiserer som en god og sunn frokost. 

Bananlapper består jo av egg/havregryn/litt væske og kanskje kanel. 

Hun hadde neppe på en kilo brunost. 

Og er det jeg skriver om du leser første innlegget mitt en gang til - spiser du dette, så unngår du frokost, eller reduserer mengden lunsj/middag :)

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kanskje fordi du prøver å motivere deg gjennom skam? Det er den verste metoden - skam øker stressnivået og redselen for å feile, som fort blir en selvoppfyllende profeti. Det tar også bort matgleden, som igjen gjør deg desperat etter god mat, i en slags kjip besettelse. Og når man så spiser noe "feil", så straffer man seg selv mentalt og bryter hele prosjektet - man er jo så udugelig/lat/usunn uansett, at ingenting vil hjelpe.

Synes det høres ut som at du er veldig streng og rigid i tankegangen. Ikke tenk at du skal kutte ut alt som er godt, det finnes ikke ja og nei-mat, kun mengder. Du skal fortsatt kose deg med smakfull mat. Og ta hver uke om gangen. Denne uka skal du spise litt mindre sukker etter middag. Neste uke det samme. Uka etter, samme. Litt bananpannekake med brunost går vel fint, om du holder deg til en halv, som kveldskos til en kopp te? Og så dropper du å lage mer pannekake før neste uke.

Tenk at du skal komme i litt bedre form for din egen del. Ingen dommer står og følger med på hva du foretar deg, ingen har rett til å kritisere deg, det er bare DU som skal ha det bra i eget liv. Vekt er helt personlig, og nå har DU valgt å redusere din vekt littegranne for økt livskvalitet. Så enkelt er det. Dropp skammen, ta fram selvkjærligheten og troa på deg selv. Spiser du litt for mye en dag så er ikke det verdens undergang, kunsten ligger i å klappe seg selv på skuldra, komme opp igjen på hesten og gjøre det litt bedre neste dag. 

Anonymkode: b248a...de7

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingenting å skjemmes over! Å gå ned i vekt er noe av det vanskeligste man kan gjøre, det strider i mot det mest grunnleggende i oss, nemlig overlevelsesinstinktet. Kroppen stritter i mot med en gang den merker at det er mindre kalorier på gang og gjør alt for å sabotere og holde eller aller helst øke vekta. Husk at menneskekroppen er utviklet slik at den prøver å bli feites mulig - sånn at vi har best mulighet til å overleve i trange tider. Problemet er bare at kroppen ikke har hengt med i samfunnsutviklingen, kan du si.

Anonymkode: c7934...86e

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må endre måten du tenker på. Istedet for å si "jeg skal spise mindre av det som er usunt", si "jeg skal spise mer av det som er sunt".

Og finn deg en aktivitet du liker,  om det så er zumba på YouTube, gåtur, pilates, hardcore styrke, jogging eller det å danse heftig til favorittmusikken noen dager i uka- du må starte der og så finne indre motivasjon til å eskalere aktivitetsnivå på sikt.

Gjør mer av det du liker og spis mer av (sunn) mat du liker, så kan du innføre andre ting litt etter litt ettersom motivasjonen kommer 😊

Anonymkode: f049c...fa5

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sender av gårde litt støtte herfra også. Leit at du føler deg oppgitt. Du er jo i starten av en livsstilsendring som vil kunne gi masse tilbake (gjorde iallfall det her). 

Bananpannekake var forresten en god ide, det vil jeg prøve til unga en dag 👍og da tar jeg nok litt selv også 😊 jeg går ikke på lavkarbo, så da går det bra. 

Jeg stod fast i hodet altså, på det med kosthold. Så det måtte skikkelige grep til, og klar beskjed fra meg til meg at vi skal bli venner, jeg vet hva som er best for deg, og her er kostholdet ditt for framtida. Kostholdet var ganske likt, og samtidig veldig endret (følte jeg selv da). 

Det høres kanskje rart ut, men jeg tror det gikk fordi jeg var så fokusert på forholdet mellom meg og kroppen min. At de hadde vært litt i utakt, men at de nå skulle være på lag, og for eksempel ha lyst på samme mat. At ikke noe av det jeg valgte var for å nekte kroppen ting, men fordi det var best for kroppen slik. 

Ikke sikkert du trenger et slikt fokus i det hele tatt, men det var behov for det hos meg. Og selvtilliten har virkelig økt også på andre områder enn kosthold. Ikke så mye på grunn av vekt, men fordi jeg og meg selv har blitt mer på lag 😊😊

Lykke til med livsstilsendring - det er artig!! 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...