Gå til innhold

Får barna deres måltider i barnehagen nå under pandemien?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vår barnehage sluttet å servere mat som et tiltak for å forebygge smitte. Jeg ser at mange andre barnehager har gått tilbake til normalen etter dette. Det er så og si ingen smitte her hvor vi bor. Jeg mistenker at de skylder på pandemien for å slippe å organisere matserveringen.

Anonymkode: 08140...7ff

• Liker 6
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Får mat i mini sin bhg og i den jeg jobber i selv ja. Egen kokk i begge barnehagene. 

Anonymkode: fa84a...a50

• Liker 1
Skrevet

Før pandemi fikk barna lunsj i barnehagen. Etter gjenåpning måtte vi ha med all mat, med unntak av frukt/knekkebrød-måltidet klokka 14. 

De siste ukene har den ene avdelingen servert lunsj en dag i uka. Det andre barnet får lunsj sporadisk når det er noe spesielt, ca en gang annenhver uke. 

Lite smitte her vi bor også og de operere ikke med kohorter innenfor avdelingene lenger, så jeg forstår ikke at pandemi er grunnen til at det er slik.

Anonymkode: 933d6...e53

• Liker 1
Skrevet

Var en liten periode der vi måtte ha med niste, men nå får de all mat i barnehagen igjen. Tror de har endret litt på rutinene (før smørte de sammen ved bordet og barna var med på det). Bor i et område med en del smitte. 

Anonymkode: ccfd5...faf

Skrevet

Skjønner faktisk ikke at det skal være større smittefare ved at de serverer mat i barnehagen enn at barna har med seg matpakke hjemmefra? Argumentet var vel at det tok tid for de ansatte å gjøre klart/rydde - tid de måtte bruke til forsterket renhold, men for de barnehagene som har ansatt kokk gir jo ikke det noe mening?

Skrevet

Ja, begynte endelig med det igjen i desember. Men de påpeker stadig at de kan kreve matpakker igjen når som helst. 

Det skyldes ikke smittevern direkte, men at i en hverdag der de ikke kan samarbeide med andre avdelinger og må bruke ekstra tid på rengjøring etc rett og slett ikke har/hadde tid til å lage til mat. De to minste avdelingene for eksempel deler kjøkken og spisested. Nå får de ikke spise samtidig eller lage mat samtidig, så jeg vet det er ekstra kav for de ansatte å smøre mat, fordi hele tidsplanen er forskjøvet for at begge kohortene skal få spise hver for seg... 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Skjønner faktisk ikke at det skal være større smittefare ved at de serverer mat i barnehagen enn at barna har med seg matpakke hjemmefra? Argumentet var vel at det tok tid for de ansatte å gjøre klart/rydde - tid de måtte bruke til forsterket renhold, men for de barnehagene som har ansatt kokk gir jo ikke det noe mening?

Nei, det høres ut som at de tolker smittevernet litt rart. Barna krysser avdelingene osv. Kan ikke forstå at matserveringen skal gi økt risiko for smitte. 

Skrevet

Får alle måltider i barnehagen. Slik har det vært hele veien. 
Før pandemien måtte vi sende med frukt selv, men barnehagen står for dette også nå. 

Anonymkode: 07403...c92

Skrevet

På gult nivå fikk de mat. Nå som det er rødt er det matbokser. Jeg ser ikke grunnen til det. De vasker ikke mer på rødt nivå og de gjør det samme hele veien. De er godt bemannet. 

Blir da like mye smitte av å sette alle matbokser inn i kjøleskapet, ut av kjøleskapet og så inn igjen og så ut igjen ved henting. Er mye kontakt med matbokser.

Blir da mindre kontakt hvis de hadde lagd maten selv. Vi får tilbake kost penger så taper ikke akkurat på det, men jeg forstår det bare ikke 

Anonymkode: 611ff...913

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Vår barnehage sluttet å servere mat som et tiltak for å forebygge smitte. Jeg ser at mange andre barnehager har gått tilbake til normalen etter dette. Det er så og si ingen smitte her hvor vi bor. Jeg mistenker at de skylder på pandemien for å slippe å organisere matserveringen.

Tror jeg og

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nei, det høres ut som at de tolker smittevernet litt rart. Barna krysser avdelingene osv. Kan ikke forstå at matserveringen skal gi økt risiko for smitte. 

Nei, handler nok mer om tidsbruk og organisering av hvem som kan bruke kjøkkenet når, som den over skriver. I vår barnehage pleide noen av barna å være med på kjøkkenet også, og det går nok ikke nå. De ansatte i barnehagen vår har imidlertidig alltid vært tydelige på at de ønsket å fortsette matservering, så når det ble slutt på den i en periode var det bestemmelser som kom fra høyere hold (kommunal barnehage). 

Skrevet

Ja får alle måltider i barnehagen.. frokost, lunsj og mellommåltid :) 

Anonymkode: 0e75f...98e

Skrevet

Har ikke barn, men lurer på en ting. Dere som har barn i barnehager hvor det ikke serveres måltider, er prisen på barnehageplassen redusert?

Anonymkode: a9b3b...c42

Skrevet

Jepp. Både den barnet mitt går i og den jeg jobber i serverer mat

Skrevet

Får alle måltider, både før og under pandemien. Bor i et område med høyt smittetrykk, og både vi og de ansatte har gitt uttrykk for at å få servert alle måltider er best. Bruker heller ikke drikkeflasker, men de har kopper i barnehagen som barnehagen vasker hver dag. Slipper da kontakt med matbokser og drikkeflasker 😊

Anonymkode: d7eb8...669

Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Har ikke barn, men lurer på en ting. Dere som har barn i barnehager hvor det ikke serveres måltider, er prisen på barnehageplassen redusert?

Vi betaler 400 kroner i kostpenger i tillegg til barnehageprisen, så regner med at de som ikke får måltider ikke betaler det.

Anonymkode: d7eb8...669

Skrevet

Jeg jobber i barnehage på et sted med lite smitte. Vi serverer ikke mat i barnehagen, men vi ansatte gleder oss til vi får lov av KOMMUNEN til å servere igjen. Det er mye mer styr med matbokser, foreldre som ikke pakker med nok mat osv. Så det er ikke bare å skylde på oss ansatte, vi bestemmer ikke dette 😊

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vi har redusert pris frem til vi kan servere mat igjen.

Skrevet

Vi har fått hele veien, men vi har katering da, så ingenting lages i barnehagen, kanskje derfor🤷🏼‍♀️

Anonymkode: adfef...8b0

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

De aller fleste betaler vel et tillegg for mat, og jeg antar de slipper tillegget så lenge det ikke er servering. Hos oss, kommunal bhg i Bergen, får de ikke lov å servere mat. Så vi må ha med til alle måltider inkl frukt, og betaler ikke kostpenger.

Anonymkode: fa8f8...ed0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...