AnonymBruker Skrevet 12. januar 2021 #1 Skrevet 12. januar 2021 Jeg hadde håpet i det lengste å få føde vaginalt da jeg har en rask og fin fødsel bak meg hvor jeg var supersterk etterpå, men grunnet diverse risikofaktorer oppstått i dette svangerskapet er jeg satt opp til planlagt KS i uke 36+4. Jeg gruer meg veldig da jeg ikke ser frem til å være nyoperert i barseltiden, og svartmaler også kanskje litt hvor vondt jeg kommer til å ha i såret og hvor immobil jeg kommer til å være. Jeg har også trent jevnlig i hele svangerskapet, og hadde gledet meg til å komme raskt i gang igjen etter fødselen, men nå blir det jo en lang rekonvalesensperiode i stedet. Jeg er også spent på hva som venter meg med et litt veksthemmet barn født i uke 36 (førstemann kom på overtid) - er de veldig umodne og vil han trenge mye hjelp, eller kan det gå helt fint og vi kan komme rett på barsel? Håper på erfaringer både fra dere som har vært gjennom planlagt KS, og som har fått i grenseland premature, små barn Og gode tips! Hva trenger vi og hva kan vi vente med? Anonymkode: ecfae...ed0
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2021 #2 Skrevet 12. januar 2021 *superSPREK, ikke supersterk - det var jeg på ingen måte😂 Anonymkode: ecfae...ed0
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2021 #3 Skrevet 12. januar 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg hadde håpet i det lengste å få føde vaginalt da jeg har en rask og fin fødsel bak meg hvor jeg var supersterk etterpå, men grunnet diverse risikofaktorer oppstått i dette svangerskapet er jeg satt opp til planlagt KS i uke 36+4. Jeg gruer meg veldig da jeg ikke ser frem til å være nyoperert i barseltiden, og svartmaler også kanskje litt hvor vondt jeg kommer til å ha i såret og hvor immobil jeg kommer til å være. Jeg har også trent jevnlig i hele svangerskapet, og hadde gledet meg til å komme raskt i gang igjen etter fødselen, men nå blir det jo en lang rekonvalesensperiode i stedet. Jeg er også spent på hva som venter meg med et litt veksthemmet barn født i uke 36 (førstemann kom på overtid) - er de veldig umodne og vil han trenge mye hjelp, eller kan det gå helt fint og vi kan komme rett på barsel? Håper på erfaringer både fra dere som har vært gjennom planlagt KS, og som har fått i grenseland premature, små barn Og gode tips! Hva trenger vi og hva kan vi vente med? Anonymkode: ecfae...ed0 Jenta mi ble født i uke 37, og var knappe 2900 gram. Så ikke store knotten, men var som alle andre babyer. Var egentlig planlagt snitt, men fødselen startet av seg selv, så ble semi-hastesnitt. Hun var sprek etter fødsel, trengte ikke noe hjelp. Sønnen min ble født i uke 39, stor kar, og havnet på intensiven. Så fødselsvekt trenger ikke ha så mye å si. Lykke til 🙂 Anonymkode: 6fac2...f97
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2021 #4 Skrevet 12. januar 2021 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Jenta mi ble født i uke 37, og var knappe 2900 gram. Så ikke store knotten, men var som alle andre babyer. Var egentlig planlagt snitt, men fødselen startet av seg selv, så ble semi-hastesnitt. Hun var sprek etter fødsel, trengte ikke noe hjelp. Sønnen min ble født i uke 39, stor kar, og havnet på intensiven. Så fødselsvekt trenger ikke ha så mye å si. Lykke til 🙂 Anonymkode: 6fac2...f97 Takk for svar! Han her ligger an til å bli knappe 2 kg bare så han er jo endel mindre. Hvordan hadde du det etter snittet? Anonymkode: ecfae...ed0
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2021 #5 Skrevet 12. januar 2021 Vi var 14 dager på nyfødtintensiv, noen reiser en svipp innom barsel og så hjem. Veldig individuelt, og kan ikke planlegges før barnet er født. Alle operasjoner gir smerte etterpå, de kutter tross alt gjennom en god del lag på veg inn til livmoren. Men fotdelen etter keisersnitt er at du får litt lindring av masse fine hormoner. De har vondt etter vaginal fødsel også, bare på en annen måte. Anonymkode: a88f3...84a
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2021 #6 Skrevet 12. januar 2021 AnonymBruker skrev (49 minutter siden): Takk for svar! Han her ligger an til å bli knappe 2 kg bare så han er jo endel mindre. Hvordan hadde du det etter snittet? Anonymkode: ecfae...ed0 Får litt vondt i hjertet når du skriver han er så liten ❤️ Men håper og ønsker deg alt vel og at det går helt fint med ham! Har et svangerskap med en som vokser litt lite selv, så jeg føler med deg og ønsker deg alt godt. Min venninne fødte sin i uke 35 og baby var helt fin og frisk, litt liten men det gikk veldig bra. Dere kommer til å få god oppfølging og at du er i god form betyr som oftest at keisersnitt går fint også- selvfølgelig med den ekstra tiden det tar, men til gjengjeld har du sikkert god blodsirkulasjon og velfungerende kropp som heles fint siden du er sprek og trent:) Håper det går fint med deg og den lille:) Anonymkode: e3789...d5c
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2021 #7 Skrevet 12. januar 2021 Fødte 36+1. Vel og merke ingen vekstavvik, det spiller nok litt inn. Hadde litt forhøyede verdier for gulsott og var veldig rolig de første to ukene. Ammingen gikk veldig bra, la til baby omtrent hele tiden. Har utviklet seg normalt, hengt litt etter med språk. Det går nok veldig fint 😊. Anonymkode: d2c88...a5e
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2021 #8 Skrevet 12. januar 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Vi var 14 dager på nyfødtintensiv, noen reiser en svipp innom barsel og så hjem. Veldig individuelt, og kan ikke planlegges før barnet er født. Alle operasjoner gir smerte etterpå, de kutter tross alt gjennom en god del lag på veg inn til livmoren. Men fotdelen etter keisersnitt er at du får litt lindring av masse fine hormoner. De har vondt etter vaginal fødsel også, bare på en annen måte. Anonymkode: a88f3...84a Når fødte du? Hva var årsaken til oppholdet på NFI? Ja, jeg tror bare jeg er redd for å være plaget lenge som jeg har sett noen venninner har vært. Og som sagt var jeg i toppform og helt smertefri etter fødsel sist, så dette blir jo noe helt annet og jeg må jobbe endel med å justere forventningene mine! AnonymBruker skrev (1 time siden): Får litt vondt i hjertet når du skriver han er så liten ❤️ Men håper og ønsker deg alt vel og at det går helt fint med ham! Har et svangerskap med en som vokser litt lite selv, så jeg føler med deg og ønsker deg alt godt. Min venninne fødte sin i uke 35 og baby var helt fin og frisk, litt liten men det gikk veldig bra. Dere kommer til å få god oppfølging og at du er i god form betyr som oftest at keisersnitt går fint også- selvfølgelig med den ekstra tiden det tar, men til gjengjeld har du sikkert god blodsirkulasjon og velfungerende kropp som heles fint siden du er sprek og trent:) Håper det går fint med deg og den lille:) Anonymkode: e3789...d5c Tusen takk!❤️ Han har det heldigvis helt fint tross den lave veksten, det skyldes velamentøst navlestrengsfeste og ellers er han frisk I lige måde! AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Fødte 36+1. Vel og merke ingen vekstavvik, det spiller nok litt inn. Hadde litt forhøyede verdier for gulsott og var veldig rolig de første to ukene. Ammingen gikk veldig bra, la til baby omtrent hele tiden. Har utviklet seg normalt, hengt litt etter med språk. Det går nok veldig fint 😊. Anonymkode: d2c88...a5e Det håper jeg Hvor mye veide din? Tenker man at språket skyldes litt tidlig fødsel, eller kan det likegodt være tilfeldig? Så fint å høre at ammingen gikk bra! Det krysser jeg fingrene for her også🤞🏻 Anonymkode: ecfae...ed0
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2021 #9 Skrevet 12. januar 2021 Jeg fikk et veksthemmet barn på litt over 2 kilo i uke 36 via keisersnitt. Med meg gikk det bedre enn forventet i etterkant av operasjonen. Det var selvfølgelig vondt, men jeg var på ingen måte ute av stand til å røre på meg. Noen bevegelser gjorde dritvondt, men lærte fort å unngå disse. Det var vanskelig å få nok, om i det hele tatt noe hvile etterpå. Fordi babyen var så liten, ble det igangsatt et ganske rigid veie/mate/veie/pumpe/ sondemat-program hver 3 time, døgnet rundt. Når det gjelder barnet, var den største utfordringen å lære barnet å amme, opprettholde stabil kroppstemperatur og en solid runde med gulsott. Vi lå på barsel hele tiden, men hadde enerom pga barnets behov for skjerming av lyd, lys osv. Tilsyn av barnelege hver dag og alle blodprøver etc ble tatt inne på nyfødtintensiv. Jeg var veldig stressa fordi barnet sov så mye, var vanskelig å vekke og ikke mulig å mate. Skulle ønske jeg hadde fått mer info om at dette er helt normalt for sen-premature. Fant selv frem til info om sen-premature barn og mye litteratur om IUGR/SGA babies på engelsk som var veldig nyttig. Skulle ønske at jeg også hadde skjønt at jeg måtte ordne med prematurklær, barnet hadde jo ingen ting som passet, men rakk ikke å tenke over det i kaoset. Fikk noe lånetøy i str 44 til slutt. Det hjalp mye på psyken å kle barnet i noe som passet. Jeg var veldig stressa og engstelig over hvor bitteliten babyen min var i forhold til de andre på barsel. Vi lå på barsel i to uker før vi kunne reise hjem, det tok godt over en uke før babyen orket å amme lenge nok til å legge på seg. Etter de to ukene gikk alt fint og som det skulle. Masse lykke til med keisersnitt og liten og god baby😍 Anonymkode: 65f1b...021
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2021 #10 Skrevet 13. januar 2021 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Når fødte du? Hva var årsaken til oppholdet på NFI? Ja, jeg tror bare jeg er redd for å være plaget lenge som jeg har sett noen venninner har vært. Og som sagt var jeg i toppform og helt smertefri etter fødsel sist, så dette blir jo noe helt annet og jeg må jobbe endel med å justere forventningene mine! Tusen takk!❤️ Han har det heldigvis helt fint tross den lave veksten, det skyldes velamentøst navlestrengsfeste og ellers er han frisk I lige måde! Det håper jeg Hvor mye veide din? Tenker man at språket skyldes litt tidlig fødsel, eller kan det likegodt være tilfeldig? Så fint å høre at ammingen gikk bra! Det krysser jeg fingrene for her også🤞🏻 Anonymkode: ecfae...ed0 Hypoglykemi hos veksthemmet barn. 36+2. Anonymkode: a88f3...84a
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2021 #11 Skrevet 14. januar 2021 Min ble født i 37+1 med planlagt keisersnitt pga jeg ikke beholdt noe næring og baby vokste dårlig. De forberedte oss på sonde, kuvøse og pustestøtte, men h*n kom ut med sine 2100 gram og fikk full score og trengte null hjelp. Anonymkode: bd8d5...6d4
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2021 #12 Skrevet 14. januar 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Min ble født i 37+1 med planlagt keisersnitt pga jeg ikke beholdt noe næring og baby vokste dårlig. De forberedte oss på sonde, kuvøse og pustestøtte, men h*n kom ut med sine 2100 gram og fikk full score og trengte null hjelp. Anonymkode: bd8d5...6d4 Og smertene etter snittet var forferdelig det første 2.5 døgnet. Etter det var det vondt men ikke så vondt at jeg trengte noe annet enn Paracet. Anonymkode: bd8d5...6d4
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2021 #13 Skrevet 14. januar 2021 AnonymBruker skrev (På 12.1.2021 den 21.52): Jeg fikk et veksthemmet barn på litt over 2 kilo i uke 36 via keisersnitt. Med meg gikk det bedre enn forventet i etterkant av operasjonen. Det var selvfølgelig vondt, men jeg var på ingen måte ute av stand til å røre på meg. Noen bevegelser gjorde dritvondt, men lærte fort å unngå disse. Det var vanskelig å få nok, om i det hele tatt noe hvile etterpå. Fordi babyen var så liten, ble det igangsatt et ganske rigid veie/mate/veie/pumpe/ sondemat-program hver 3 time, døgnet rundt. Når det gjelder barnet, var den største utfordringen å lære barnet å amme, opprettholde stabil kroppstemperatur og en solid runde med gulsott. Vi lå på barsel hele tiden, men hadde enerom pga barnets behov for skjerming av lyd, lys osv. Tilsyn av barnelege hver dag og alle blodprøver etc ble tatt inne på nyfødtintensiv. Jeg var veldig stressa fordi barnet sov så mye, var vanskelig å vekke og ikke mulig å mate. Skulle ønske jeg hadde fått mer info om at dette er helt normalt for sen-premature. Fant selv frem til info om sen-premature barn og mye litteratur om IUGR/SGA babies på engelsk som var veldig nyttig. Skulle ønske at jeg også hadde skjønt at jeg måtte ordne med prematurklær, barnet hadde jo ingen ting som passet, men rakk ikke å tenke over det i kaoset. Fikk noe lånetøy i str 44 til slutt. Det hjalp mye på psyken å kle barnet i noe som passet. Jeg var veldig stressa og engstelig over hvor bitteliten babyen min var i forhold til de andre på barsel. Vi lå på barsel i to uker før vi kunne reise hjem, det tok godt over en uke før babyen orket å amme lenge nok til å legge på seg. Etter de to ukene gikk alt fint og som det skulle. Masse lykke til med keisersnitt og liten og god baby😍 Anonymkode: 65f1b...021 Tusen tusen takk for fint svar! Det hjalp mye på nervene❤️ Hva var årsaken til veksthemningen? Her er de veldig usikre - han har ligget på 5-persentilen hele tiden og således vært SGA/liten for alderen, men nå har han falt til 2,5-persentilen på magemålet. Ellers har han det strålende der inne med masse fostervann, bevegelser og fine dopplermålinger Prøver å forberede meg på en annerledes start på barseltiden, særlig mtp. mat og sånn ja! Fikk dere til amming helt etterhvert? Takk for tips om senpremature, jeg skal lese meg litt opp. Har barnet det fint i dag? Hvordan er vekst og alt annet nå? 😊 AnonymBruker skrev (1 time siden): Min ble født i 37+1 med planlagt keisersnitt pga jeg ikke beholdt noe næring og baby vokste dårlig. De forberedte oss på sonde, kuvøse og pustestøtte, men h*n kom ut med sine 2100 gram og fikk full score og trengte null hjelp. Anonymkode: bd8d5...6d4 Ååå, det gjorde godt å lese det! Det er jo det jeg håper på, men "tør" ikke ha for høye forventninger heller. Var dere lenge på sykehuset? Jeg skal tåle snittsmerter jeg altså, sålenge babyen har det så bra🥰 Anonymkode: ecfae...ed0
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2021 #14 Skrevet 14. januar 2021 Jeg hadde haste keisersnitt, og så for meg mange dager med vondt og hvor jeg kunne gjøre lite. Det stemte ikke! Var på bena på under ett døgn, og av de kraftigste smertestillende også. Kunne stelle og gjøre alt med den lille etter et døgn. Ventet med løping til de anbefalte 6 ukene, men gikk sinnsykt masse (20.000 skritt pr dag). Anonymkode: f5143...3f9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå