AnonymBruker Skrevet 12. januar 2021 #1 Skrevet 12. januar 2021 Hvor lenge ila dagen ser barnet på tv ca? Har dere faste tidspunkt, evt når da? Bruker dere ipad/brett utenom? Hvor lenge isåfall? Lurer på hva som er innafor skjermtid for en på 2,5 😄 Anonymkode: 19b45...62e
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2021 #2 Skrevet 12. januar 2021 Vår 2,5 åring ser ca 40 min barne-TV på hverdager. (Han ser sammen med storesøsknene) I helgene blir det mer, men han har ikke så lang tålmodighet, så han er litt til og fra. Vi bruker ikke pad eller skjermer utenom. Dette er min nr tre da. Jeg tror førstemann så 10-15 min barne-TV rundt samme alder😅 Anonymkode: 0d262...503
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2021 #3 Skrevet 12. januar 2021 Nå er jeg i permisjon med lillebror, så 2,5 åringen er i barnehagen fra ca. 09:30-14:30. det vanlige hos oss er at vi ser ca 1 time barne-TV sammen på morgenen når lillebror sover første lur (skikkelig kosestund) og ca 30 min på ettermiddagen mens jeg lager middag. Når jeg begynner å jobbe igjen og vi må dra tidligere på morgenen blir det nok mindre. Aldri iPad eller PC 😊I helgene er det også 1-2 timer når lillebroren sover lur. Anonymkode: 847a3...d84
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2021 #4 Skrevet 12. januar 2021 I helgene ser han ca halvannen time tilsammen. Ingenting ellers. Anonymkode: 70563...3bb
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2021 #5 Skrevet 12. januar 2021 Min ser 30 min på lørdager. Ellers ingen skjermtid utover facetime innimellom Anonymkode: 266bf...165
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2021 #6 Skrevet 12. januar 2021 Har ingen fast rutine. Noen ganger 30 min når jeg lager middag hvis barnet er i særdeles dårlig humør etter barnehagen. Andre ganger en time hvis det er skikkelig ruskevær en helgedag f.eks. Bruker ikke noe særlig ipad utenom. De fleste dager ser barnet ikke noe TV, så da tenker jeg det er greit å se litt mer de gangene det passer seg sånn av forskjellige grunner. Hvis vi skulle brukt TV hver dag tenker jeg 20-30 min hadde vært maks. Anonymkode: d9fd0...968
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2021 #7 Skrevet 12. januar 2021 Det varierer litt. Er alene med to på 1,5 og 2,5år, så prøver å begrense skjerm i den grad jeg kan. IPad får de ikke, men TVen ser de litt på nesten hver dag. 15 min om morgenen mens jeg dusjer og steller meg før jobb/bhg, og på ettermiddagen blir det fort 15-30min mens jeg lager mat. Begge går litt til og fra, men ser at særlig etter barnehagen syns de det er godt med en hvil. Skulle gjerne tatt meg tiden til å lese for dem i stedet, men de må jo ha mat 🤷🏻♀️. Anonymkode: 2b272...62c 1
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2021 #8 Skrevet 12. januar 2021 30 min til 1,5 time virker det som mange har da. Føler vi er innafor da. Her blir det somregel 30 min før bhagen av og til ikke i det hele tatt, også 30 min til kvelden/etter bhagen. Evt litt spill på brett istedet😃 Kjenner meg veldig igjen under middag lagingen, veldig vanskelig med en skikkelig sliten og sulten unge som henger i "skjørtet" og samtidig skulle lage mat😜Da er tvn ganske god å ha👌🏻Uansett godt å se vi ikke bruker for mye skjerm😊 Anonymkode: 19b45...62e
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2021 #9 Skrevet 12. januar 2021 Nå er det dessverre en del... jeg er høygravid, og i ekstremt dårlig form, så jeg orker ingenting. Derfor veldig lettvint å sette på tv, så løper hun til og fra som hun selv vil. Hun er heldigvis ikke så interessert at hun sitter pal foran TV-en med engang den står på, men det blir allikevel mye skjermtid. I hverdagen er hun i barnehagen fra rundt ni til ca tre, vi spiser middag rundt fire og da er TV-en på til hun legger seg rundt halv åtte... i helgene blir det mye mer, men forrige helg dro vi hjem til moren min så hun kunne få løpe rundt med to onkler og herje og leke som hun ville, for å minske tv-tiden. Det gjorde veldig godt for min del 😅 Anonymkode: 03a51...0e3
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2021 #10 Skrevet 12. januar 2021 Du er på KG, stedet der mødre hvis barn kun ser på barnetv 30 min og aldri ipad. Kanskje heller ikke før de er minst 3 år. Ta svar med en klype salt og gang svar med minst 2, så får du nok mer realitet. Anonymkode: be5a6...7b6 6
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2021 #11 Skrevet 12. januar 2021 AnonymBruker skrev (58 minutter siden): Du er på KG, stedet der mødre hvis barn kun ser på barnetv 30 min og aldri ipad. Kanskje heller ikke før de er minst 3 år. Ta svar med en klype salt og gang svar med minst 2, så får du nok mer realitet. Anonymkode: be5a6...7b6 Eller så begrenser noen faktisk skjermtid. Her spenner jo svarene fra 30 min på lørdager til 1,5 time hver dag. Må være lov å ikke bruke mye tv også? Velkommen til kg, stedet det bitre mødre antar at alle andre lyver (man er anonym her, hvorfor lyve om noe sånt egentlig 😅) bare fordi de ikke gjør ting på samme måte som de. Anonymkode: 921c1...04b 4
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2021 #12 Skrevet 12. januar 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Du er på KG, stedet der mødre hvis barn kun ser på barnetv 30 min og aldri ipad. Kanskje heller ikke før de er minst 3 år. Ta svar med en klype salt og gang svar med minst 2, så får du nok mer realitet. Anonymkode: be5a6...7b6 Haha... Er det virkelig helt utrolig at en 2åring kun får se på tv på lørdager? Det er ihvertfall realiteten her i huset. Men min er enebarn og har foreldre som bor sammen. Forstår godt at tv kan være en etterlengtet barnevakt for andre familier i andre situasjoner. Jeg pleier å gi barnet noe å spise på vei hjem fra barnehagen. Så prater og leker vi en stund når vi kommer hjem, før jeg begynner med middag. Han kobler fint av med andre ting enn tv etter bhg, f.eks tegning, rolig lek, lesing, puslespill, musikk, lydbok. Han har aldri fått skjerm som anledning i bil, selskap o.l. og klarer seg derfor fint uten. Han vet rett og slett ikke om noe annet. Anonymkode: 266bf...165 1
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2021 #13 Skrevet 12. januar 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Du er på KG, stedet der mødre hvis barn kun ser på barnetv 30 min og aldri ipad. Kanskje heller ikke før de er minst 3 år. Ta svar med en klype salt og gang svar med minst 2, så får du nok mer realitet. Anonymkode: be5a6...7b6 Jeg vil tro flertallet er ærlige, alle er jo anonyme så hvorfor lyve😅 Kjenner meg også igjen i tidsbruken og synes det virker reelt. Anonymkode: 19b45...62e
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2021 #14 Skrevet 12. januar 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Nå er det dessverre en del... jeg er høygravid, og i ekstremt dårlig form, så jeg orker ingenting. Derfor veldig lettvint å sette på tv, så løper hun til og fra som hun selv vil. Hun er heldigvis ikke så interessert at hun sitter pal foran TV-en med engang den står på, men det blir allikevel mye skjermtid. I hverdagen er hun i barnehagen fra rundt ni til ca tre, vi spiser middag rundt fire og da er TV-en på til hun legger seg rundt halv åtte... i helgene blir det mye mer, men forrige helg dro vi hjem til moren min så hun kunne få løpe rundt med to onkler og herje og leke som hun ville, for å minske tv-tiden. Det gjorde veldig godt for min del 😅 Anonymkode: 03a51...0e3 Takk for ærlig svar😊 Du er jo i en unntakstilstand, så skjønner godt at det blir litt ekstra skjerm🙈 Godt med familie som kan avlaste og aktivisere iblant 👍🏻 Anonymkode: 19b45...62e
Poldark Skrevet 12. januar 2021 #15 Skrevet 12. januar 2021 Det hun vil foreløpig. Ser lett litt på dagtid og en film på kvelden en gang i blant, typisk hvis hun er litt slapp/sliten, da har det fort gått et par timer. Mange dager ingenting, eller tilnærmet ingenting, fordi hun ikke vil, eller fordi det settes på men så mister hun interessen etter noen minutter. Så lenge hun er slik, og totalen ikke blir så mye får hun bare styre selv tenker jeg. Spill derimot begrenser jeg til "ved barnevaktbehov" (er alene med henne, så blir et kvarter her og der, men lite i gjennomsnitt) fordi jeg ser hun blir mye mer opphengt i det enn av TV.
Vera Vinge Skrevet 12. januar 2021 #16 Skrevet 12. januar 2021 (endret) Min 2,5-åring har plutselig blitt veldig interessert i tv, og elsker å ligge i godstolen og se på favorittprogrammet. Ser stort sett ikke før bhg (men helgemorgener, ja), og en regel hos oss er at det ikke er tv før etter middag. Da begrenser det seg litt selv hvor mye han ser, mellom middag og legging, hvor han også leker. Jeg er ikke så opptatt av hvor mange minutter tv han ser hver dag. Det er ikke vanvittig mye og han leker også mye og har god fantasi. Jeg er mye mer restriktiv med nettbrett. Det syns jeg de små blir mye mer oppslukt og avhengig av, og inntrykkene kommer veldig tett på, og de virker mer slitne av å holde på med det. Jeg har også vært opptatt av at de ikke skal måtte ha skjerm i alle kjedelige situasjoner for øvrig. De må lære seg å stå i kø, sitte i bil, vente steder osv uten skjerm. Og så er det hvertfall hos oss stor forskjell på bruk av skjerm på vinter og sommer. Om sommeren er vi mye ute om ettermiddagen og barna har gjerne glemt tven litt. Merker jo at jo mer tv/nettbrett de bruker, jo mer mas er det om det også. Men jeg syns altså det er helt greit at barna ser en del på tv på denne tiden av året. Og forstår veldig godt de som bruker tv som litt avlastning i visse situasjoner. Endret 12. januar 2021 av Vera Vinge 2
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2021 #17 Skrevet 12. januar 2021 Vera Vinge skrev (1 minutt siden): Min 2,5-åring har plutselig blitt veldig interessert i tv, og elsker å ligge i godstolen og se på favorittprogrammet. Ser stort sett ikke før bhg (men helgemorgener, ja), og en regel hos oss er at det ikke er tv før etter middag. Da begrenser det seg litt selv hvor mye han ser, mellom middag og legging, hvor han også leker. Jeg er ikke så opptatt av hvor mange minutter tv han ser hver dag. Det er ikke vanvittig mye og han leker også mye og har god fantasi. Jeg er mye mer restriktiv med nettbrett. Det syns jeg de små blir mye mer oppslukt og avhengig av, og inntrykkene kommer veldig tett på, og de virker mer slitne av å holde på med det. Jeg har også vært opptatt av at de ikke skal måtte ha skjerm i alle kjedelige situasjoner for øvrig. De må lære seg å stå i kø, sitte i bil, vente steder osv uten skjerm. Fornuftig tankegang👍🏻 Ikke tenkt på at mini blir sliten av nettbrett, men det kan sikkert stemme.. Har bare tenkt at det er mindre "hjernedødt" enn å bare se på tv 😂 Føler liksom han lærer noe av det😅 Anonymkode: 19b45...62e
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2021 #18 Skrevet 12. januar 2021 miNe BaRn SEr AldRI Tv!! UTeNOm 4 sEK på LØrDaGEr Kg as.. perfekte mødre som syns tv er djevelen 😂 Anonymkode: 64d20...f60 2
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2021 #19 Skrevet 12. januar 2021 Vi våkner ca 2 timer før vi drar i bhg og da er tven på fra vi våkner og til vi drar. Han løper litt frem og tilbake med leking og tv. Når hn kommer hjem så spiser vi middag og leker litt, så er det tvtid ca kl 16-18.30.. Dvs at vi har på tv med sanger eller annet mens vi tegner litt, leker litt, eller noe slik. Er gravid og vond i bekken så det blir ikke mye utetid etter bhg, men i helgene så prøver vi å være mer ute og gjøre litt andre ting enn å bare sitte inne å se tv. Merker det er mye tv tid på vinteren, mens på sommeren så løper vi ut på terassen så fort vi har intatt frokosten og leker ute nesten hele dagene. Anonymkode: 6e936...af3 1
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2021 #20 Skrevet 12. januar 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Haha... Er det virkelig helt utrolig at en 2åring kun får se på tv på lørdager? Det er ihvertfall realiteten her i huset. Men min er enebarn og har foreldre som bor sammen. Forstår godt at tv kan være en etterlengtet barnevakt for andre familier i andre situasjoner. Jeg pleier å gi barnet noe å spise på vei hjem fra barnehagen. Så prater og leker vi en stund når vi kommer hjem, før jeg begynner med middag. Han kobler fint av med andre ting enn tv etter bhg, f.eks tegning, rolig lek, lesing, puslespill, musikk, lydbok. Han har aldri fått skjerm som anledning i bil, selskap o.l. og klarer seg derfor fint uten. Han vet rett og slett ikke om noe annet. Anonymkode: 266bf...165 Glemte også å tilføye at han sover lenge på morgenene. Hadde sikkert fristet mer dersom han var oppe kl 04 liksom, men vi har rett og slett ikke tid til noe ekstra på morningene om vi skal rekke bhg og jobb Anonymkode: 266bf...165
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå