Gå til innhold

Hva gjør du dersom du mistenker noen svindle nav?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er et par som jeg kjenner via fellesvenner som lyver om at de er skilt for å få ekstra penger fra nav. De er egentlig ikke skilt og bor sammen dette er jeg 100% sikker på! 

Dette aksepterer jeg ikke da skatte pengene mine blir delt ut på slikt tull.

er det noen måte jeg kan si ifra til nav om dette parret uten å komme i trøbbel selv? Vil være helt anonym. 

hjelper det i det hele tatt at jeg klager til nav? Eller kan de finne på unnskydling? Feks «mamma er på besøk» 

Anonymkode: 0cde2...579

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Er et par som jeg kjenner via fellesvenner som lyver om at de er skilt for å få ekstra penger fra nav. De er egentlig ikke skilt og bor sammen dette er jeg 100% sikker på! 

Dette aksepterer jeg ikke da skatte pengene mine blir delt ut på slikt tull.

er det noen måte jeg kan si ifra til nav om dette parret uten å komme i trøbbel selv? Vil være helt anonym. 

hjelper det i det hele tatt at jeg klager til nav? Eller kan de finne på unnskydling? Feks «mamma er på besøk» 

De kan «finne på» hva de vil, men du bør rapportere. 

Anonymkode: 58c03...6ef

• Liker 1
Skrevet (endret)

Opprett en random mail adresse og send mail?

Edit: er normalt i mot angiveri, men når det kommer til trygdesnylting synes jeg det er så lavmål og irriterende at jeg syns de som blir tatt burde miste alle rettigheter til ytelser senere

Endret av Morten1
  • Liker 2
Skrevet

Hadde ikke brydd meg. Sånt har en tendens til å dukke opp uansett. Jo lengre tid det går, jo mer penger er det og strengere straff får de. 

Anonymkode: a155f...047

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Hadde ikke brydd meg. Sånt har en tendens til å dukke opp uansett. Jo lengre tid det går, jo mer penger er det og strengere straff får de. 

Anonymkode: a155f...047

Jeg vil de skal bli tatt og vil derfor annmelde til nav. Vet fulle navn til mannen + adresset. Fornavnet til kona. 

Skrevet
Morten1 skrev (12 minutter siden):

Opprett en random mail adresse og send mail?

Edit: er normalt i mot angiveri, men når det kommer til trygdesnylting synes jeg det er så lavmål og irriterende at jeg syns de som blir tatt burde miste alle rettigheter til ytelser senere

Hvorfor må jeg opprette random Mail? Kan ikke jeg sende fra min Mail og si jeg ønsker å være anonum

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hvorfor må jeg opprette random Mail? Kan ikke jeg sende fra min Mail og si jeg ønsker å være anonum

Joda. Nav gir ikke informasjon om melder videre. 

Anonymkode: 7fbcb...26f

• Liker 4
Skrevet

Er vel bare å kontakte nav? Synes egentlig det er flott at du gjør det, selvom jeg har lite til overs for angiversamfunnet vi bor i. Da kan folk som vurderer gjøre disse tingene se at svindleri ikke lønner seg. 

Anonymkode: 55376...b4b

• Liker 1
Skrevet

Jeg hadde sagt fra til de at jeg skal ha 1.000 kroner måneden av dem, hvis ikke så sier jeg i fra til NAV.

Det beste av alt er at det ville vært lovlig. En lovlig utpressing. ;) 

Anonymkode: 45bac...4fe

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Joda. Nav gir ikke informasjon om melder videre. 

Anonymkode: 7fbcb...26f

Men blir disse anmeldt for trygdesvindel så går det til retten og man må mest sannsynlig vitne. 

Anonymkode: 6b50c...854

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Men blir disse anmeldt for trygdesvindel så går det til retten og man må mest sannsynlig vitne. 

So what? TS har jo helt rett. Folk bidrar til samfunnet ved å betale skatt som blir brukt på slikt tull! 

Anonymkode: 58c03...6ef

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Jeg hadde sagt fra til de at jeg skal ha 1.000 kroner måneden av dem, hvis ikke så sier jeg i fra til NAV.

Nei. 

1. Det er ulovlig å drive med utpressing.

2. Du blir vel medskyldig siden du vet om, og profiterer på dette. 

Anonymkode: 5dedd...d8c

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Hvorfor tror du dette er lovlig? Det er straffbart etter flere forskjellige lovbestemmelser.

• Liker 5
Skrevet

All trygdemisbruk og svart arbeid bør meldes fra om. Noe av det mest patetiske jeg hører er folk som synes svart arbeid er greit og samtidig klager over at vi betaler for mye skatt.

• Liker 3
Skrevet

Nei. 

1. Det er ulovlig å drive med utpressing.

2. Du blir vel medskyldig siden du vet om, og profiterer på dette. 

Anonymkode: 5dedd...d8c

Nettopp!

Utpressing er det i alle fall, men antakelig heleri og ikke medvirkning.

Skrevet
Brunello skrev (2 minutter siden):

All trygdemisbruk og svart arbeid bør meldes fra om. Noe av det mest patetiske jeg hører er folk som synes svart arbeid er greit og samtidig klager over at vi betaler for mye skatt.

Har du sett utfyllingensskkenaet til akrim? De har ikke akkurat lagt opp til at folk skal melde. Vet om ett firma som snylter skikkelig av nav, misbruker folk på arbeidstrening og lyver om det for å forlenge det å få dekket lønna demmes, i tillegg får de nav til å betale andre ansatte sin lønn ett par dager i uken ved å lyve å si at de er mentorer for dem på arbeidstrening... 

Har så lyst til å melde dem men er livredd for å få pes fra dem om de finner ut at det var meg. 

Anonymkode: 0067e...f55

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Nei, man må ikke vitne om man sender inn tips. De fleste slike saker havner ikke i retten, men avgjøres hos nav. Nav vurderer tipset og gjør en kontroll hvis de finner tipset troverdig, og hvis de avdekker trygdesvindel så fatter de et vedtak og krever tilbake urettmessige stønader. Er det så grovt at nav anmelder de for trygdesvindel så er det ikke tipsers påstand som er beviset de vil legge frem, da har de langt sikrere bevis enn som så.

Anonymkode: 52f2d...ec5

• Liker 1
Skrevet

Har du sett utfyllingensskkenaet til akrim? De har ikke akkurat lagt opp til at folk skal melde. Vet om ett firma som snylter skikkelig av nav, misbruker folk på arbeidstrening og lyver om det for å forlenge det å få dekket lønna demmes, i tillegg får de nav til å betale andre ansatte sin lønn ett par dager i uken ved å lyve å si at de er mentorer for dem på arbeidstrening... 

Har så lyst til å melde dem men er livredd for å få pes fra dem om de finner ut at det var meg. 

Anonymkode: 0067e...f55

Send e-postvarsel til nav, skatteetaten og politiet.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...