AnonymBruker Skrevet 12. januar 2021 #1 Skrevet 12. januar 2021 Jeg er så veldig, veldig lei meg. Jeg har vært ansatt på arbeidsplassen min i to år, og ble uplanlagt gravid i fjor. Jeg ble sykemeldt tidlig pga mobbing på arbeidsplassen, altså ingenting svangerskapsrelatert. Dette var jeg åpen om til min nærmeste leder, og lederen over det igjen. Mobbingen var tilstede før svangerskapet, men tok nye høyder da teamet fikk vite om graviditeten. Men selv mens jeg har vært borte fra jobb, har de klart å ekskludere meg, få meg til å føle meg teit og dum. Få meg til å tro at det er bare meg det er noe galt med, ikke dem. Og idag, uansett hvor teit dette høres ut: så kastet de meg ut av gruppen vi har på en app. Joda, det er bare sosiale medier, men at de sitter på jobb, med nærmeste leder, å kaster meg ut av gruppen, etter de har utestengt meg fra julebord og andre sosiale sammenkomster de har hatt, kjente jeg stakk. Hvertfall at leder nå sier rett ut at han holder med de. Jeg fatter ikke hvordan jeg skal komme meg tilbake på den plassen etter permisjon. Jeg håper så inderlig jeg finner en ny jobb før permisjonen går ut, så jeg slipper å se teamet og plassen igjen. Jeg ligger her å tenker at jeg tar hva som helst annet slags jobb, enn å gå tilbake dit. Jeg måtte bare få det ut, jeg klarer ikke å snakke med noen om dette teamet. Jeg føler meg bare mislykket og dum, og ønsker ikke at mine nærmeste skal se hvor ubrukelig jeg er. Anonymkode: 16593...503 6
SoWhat? Skrevet 12. januar 2021 #2 Skrevet 12. januar 2021 (endret) Jez, så sint jeg kan bli av å lese sånt. Folk et fader meg så stygge mot andre noen ganger. Jeg regner med at flere av disse nok har sine kvaler som det heter. For som regel er det en eller to som "sjefer" øvet de andre, som ikke tør gjøre noe annet enn å henge med mobben. I tilfelle de skulle bli neste offer selv. Og det verste er jo at DU sitter med skam. Det er ofte sånn det blir, spm om det er din skyld eller feil. Hvilket det selvsagt ikke er. Det er et råttent miljø sin skyld. Jeg håper virkelig at du får en ny jobb! Masse lykke til med det. Og gratulerer med baby forresten 🙂 Endret 12. januar 2021 av SoWhat? 11
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2021 #3 Skrevet 12. januar 2021 På hvilken måte mobber de deg foruten å ekskludere deg? Noe som for øvrig er ille nok. Jeg blir bare sjokkert over at det er mulig å holde på sånn i voksen alder og synes nesten det er umulig å forestille seg. Jeg kjenner selv på følelsen av utenforskap i blant, men jeg innser at jeg er skyld i det selv fordi jeg er ukomfortabel å være sosial med mange tilstede i jobbsammenheng. Går greit når det er fest, da klarer jeg skru på en aller annen knapp, men til hverdags kan jeg ofte sitte alene å spise lunsj. I gjengen på jobb er det et par stykker som er flinke til å inkludere de som faller litt utenfor, men om man ikke har noen sånne gode sjeler blant kollegene er det nok ganske mange som ikke gidder eller orker å ta det initiativet som ofte trengs for å lokke oss som er litt sjenerte og innadvendte ut av vårt skall. Men jeg antar det ikke handler om sjenanse for din del? Anonymkode: 755c0...6c1 1
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2021 #4 Skrevet 12. januar 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg er så veldig, veldig lei meg. Jeg har vært ansatt på arbeidsplassen min i to år, og ble uplanlagt gravid i fjor. Jeg ble sykemeldt tidlig pga mobbing på arbeidsplassen, altså ingenting svangerskapsrelatert. Dette var jeg åpen om til min nærmeste leder, og lederen over det igjen. Mobbingen var tilstede før svangerskapet, men tok nye høyder da teamet fikk vite om graviditeten. Men selv mens jeg har vært borte fra jobb, har de klart å ekskludere meg, få meg til å føle meg teit og dum. Få meg til å tro at det er bare meg det er noe galt med, ikke dem. Og idag, uansett hvor teit dette høres ut: så kastet de meg ut av gruppen vi har på en app. Joda, det er bare sosiale medier, men at de sitter på jobb, med nærmeste leder, å kaster meg ut av gruppen, etter de har utestengt meg fra julebord og andre sosiale sammenkomster de har hatt, kjente jeg stakk. Hvertfall at leder nå sier rett ut at han holder med de. Jeg fatter ikke hvordan jeg skal komme meg tilbake på den plassen etter permisjon. Jeg håper så inderlig jeg finner en ny jobb før permisjonen går ut, så jeg slipper å se teamet og plassen igjen. Jeg ligger her å tenker at jeg tar hva som helst annet slags jobb, enn å gå tilbake dit. Jeg måtte bare få det ut, jeg klarer ikke å snakke med noen om dette teamet. Jeg føler meg bare mislykket og dum, og ønsker ikke at mine nærmeste skal se hvor ubrukelig jeg er. Anonymkode: 16593...503 Har leder sagt at hen holder med de som mobber deg??? Grusomt! Kan du melde dette til fagforening eller noe? Anonymkode: 19c09...ec1 3
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2021 #5 Skrevet 12. januar 2021 AnonymBruker skrev (49 minutter siden): På hvilken måte mobber de deg foruten å ekskludere deg? Noe som for øvrig er ille nok. Jeg blir bare sjokkert over at det er mulig å holde på sånn i voksen alder og synes nesten det er umulig å forestille seg. Jeg kjenner selv på følelsen av utenforskap i blant, men jeg innser at jeg er skyld i det selv fordi jeg er ukomfortabel å være sosial med mange tilstede i jobbsammenheng. Går greit når det er fest, da klarer jeg skru på en aller annen knapp, men til hverdags kan jeg ofte sitte alene å spise lunsj. I gjengen på jobb er det et par stykker som er flinke til å inkludere de som faller litt utenfor, men om man ikke har noen sånne gode sjeler blant kollegene er det nok ganske mange som ikke gidder eller orker å ta det initiativet som ofte trengs for å lokke oss som er litt sjenerte og innadvendte ut av vårt skall. Men jeg antar det ikke handler om sjenanse for din del? Anonymkode: 755c0...6c1 Det begynte veldig forsiktig og gjemt. Som blandt annet at en person ikke ville gi meg opplæring da jeg var helt fersk, han hilste ikke tilbake, forlot rommet når jeg kom inn, spurte jeg han direkte om noe kikket han bare dumt på meg og snakket videre med de andre. Det som fikk lasset til å tippe for min del var da jeg fikk høre at jeg var null verdt, og hvertfall ikke når jeg i tillegg var gravid. Det ble sagt av samme person, foran resten av teamet uten at noen sa noe i mot. Fikk beskjed av nærmeste leder dagen etterpå at "det var nok ikke ment slik". Eller da jeg var usikker på en arbeidsoppgave å fikk til svar "herregud, vet du ikke det, er du dum eller?" Jeg har en drøss eksempeler å komme med dessverre. Ja, du, jeg synes det er helt merkelig å tenke på selv, og følger nesten som det er på film, om du skjønner? Vi alle er i slutten av tyve årene og oppover, men det føles ut som jeg er 13 år mot de populære jentene.. Det var to stk i teamet jeg hadde god tone med å snakket med på fritiden, disse to har dessverre også blitt med han andre. Rett etter jeg ble sykemeldt spurte jeg begge to om de kunne ta med diverse for meg fra jobb, så jeg ikke glemte bort alt. Ikke et eneste svar, bare lest melding. Ikke hørt noen ting fra noen av dem siden jeg ble sykemeldt. SoWhat? skrev (59 minutter siden): Jez, så sint jeg kan bli av å lese sånt. Folk et fader meg så stygge mot andre noen ganger. Jeg regner med at flere av disse nok har sine kvaler som det heter. For som regel er det en eller to som "sjefer" øvet de andre, som ikke tør gjøre noe annet enn å henge med mobben. I tilfelle de skulle bli neste offer selv. Og det verste er jo at DU sitter med skam. Det er ofte sånn det blir, spm om det er din skyld eller feil. Hvilket det selvsagt ikke er. Det er et råttent miljø sin skyld. Jeg håper virkelig at du får en ny jobb! Masse lykke til med det. Og gratulerer med baby forresten 🙂 Ja, jeg er kanskje ynkelig nå, men jeg synes det er så urettferdig. Hvorfor meg liksom? Hva har jeg gjort for å fortjene dette? Tusen takk! AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Har leder sagt at hen holder med de som mobber deg??? Grusomt! Kan du melde dette til fagforening eller noe? Anonymkode: 19c09...ec1 Nei, leder har ikke sagt det rett ut. Men han inviterte meg heller ikke til julebordet, og skrev like mye som de andre "hvor mye han gledet seg til den syke festen", og som sagt satt de på jobb idag alle mann sammen, og kastet meg ut. Så for meg, så har han nå sagt det, om du skjønner? Jeg har gitt opp for å være ærlig, gitt opp å bli hørt. Verneombudet er med på det hele, nærmeste leder er med, leder over der gir blanke, så hvorfor skal fagforeningen bry seg? Jeg er fryktelig redd for å få høre igjen at det ikke var ment slik. Eller at jeg oppfattes sart og ubrukelig. Jeg trenger liksom ikke å bli fortalt de tingene jeg allerede vet om meg selv, om du forstår. Ts Anonymkode: 16593...503 2
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2021 #6 Skrevet 12. januar 2021 Er det en slags av selgerjobb du har? Telefonselger? Det høres nesten sånn ut, har vært innom det selv. Mindre respekt for andre og kolleger får man lete lenge etter.. Anonymkode: 55f5d...13a 2
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2021 #7 Skrevet 12. januar 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Er det en slags av selgerjobb du har? Telefonselger? Det høres nesten sånn ut, har vært innom det selv. Mindre respekt for andre og kolleger får man lete lenge etter.. Anonymkode: 55f5d...13a Nei, ikke noe salg av noe som helst type. Har fagbrev og 10 årserfaring innen for yrket. Ønsker ikke å utdype noe mer enn det hvilket yrke jeg jobber i, tilfelle jeg blir gjenkjent. Ts Anonymkode: 16593...503
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2021 #8 Skrevet 12. januar 2021 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Det begynte veldig forsiktig og gjemt. Som blandt annet at en person ikke ville gi meg opplæring da jeg var helt fersk, han hilste ikke tilbake, forlot rommet når jeg kom inn, spurte jeg han direkte om noe kikket han bare dumt på meg og snakket videre med de andre. Det som fikk lasset til å tippe for min del var da jeg fikk høre at jeg var null verdt, og hvertfall ikke når jeg i tillegg var gravid. Det ble sagt av samme person, foran resten av teamet uten at noen sa noe i mot. Fikk beskjed av nærmeste leder dagen etterpå at "det var nok ikke ment slik". Eller da jeg var usikker på en arbeidsoppgave å fikk til svar "herregud, vet du ikke det, er du dum eller?" Jeg har en drøss eksempeler å komme med dessverre. Ja, du, jeg synes det er helt merkelig å tenke på selv, og følger nesten som det er på film, om du skjønner? Vi alle er i slutten av tyve årene og oppover, men det føles ut som jeg er 13 år mot de populære jentene.. Det var to stk i teamet jeg hadde god tone med å snakket med på fritiden, disse to har dessverre også blitt med han andre. Rett etter jeg ble sykemeldt spurte jeg begge to om de kunne ta med diverse for meg fra jobb, så jeg ikke glemte bort alt. Ikke et eneste svar, bare lest melding. Ikke hørt noen ting fra noen av dem siden jeg ble sykemeldt. Ja, jeg er kanskje ynkelig nå, men jeg synes det er så urettferdig. Hvorfor meg liksom? Hva har jeg gjort for å fortjene dette? Tusen takk! Nei, leder har ikke sagt det rett ut. Men han inviterte meg heller ikke til julebordet, og skrev like mye som de andre "hvor mye han gledet seg til den syke festen", og som sagt satt de på jobb idag alle mann sammen, og kastet meg ut. Så for meg, så har han nå sagt det, om du skjønner? Jeg har gitt opp for å være ærlig, gitt opp å bli hørt. Verneombudet er med på det hele, nærmeste leder er med, leder over der gir blanke, så hvorfor skal fagforeningen bry seg? Jeg er fryktelig redd for å få høre igjen at det ikke var ment slik. Eller at jeg oppfattes sart og ubrukelig. Jeg trenger liksom ikke å bli fortalt de tingene jeg allerede vet om meg selv, om du forstår. Ts Anonymkode: 16593...503 Fagforeningen skal bry seg fordi du betaler en kontingent hver måned for at de skal bry seg. Anonymkode: 19c09...ec1 6
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2021 #9 Skrevet 12. januar 2021 Dette er helt SYKT. Håper virkelig du får ny jobb! ❤️ For noen kjipe folk - høres ut som et skikkelig giftig arbeidsmiljø. Du er nok dessverre ikke den eneste som utsettes for kontroll her - de andre holder nok munn av en grunn og søker jobber i skjul de også. Høy sannsynlighet for det. Anonymkode: dfaf7...a1f 5
Blondine Skrevet 12. januar 2021 #10 Skrevet 12. januar 2021 Hvor søren er fagforeningen her. Dette er ikke lov, og det høres helt grusomt ut. Får så vondt og håper du kan få hjelp. Det beste på sikt er vel å komme seg bort derfra. Virker som en gjeng med drittunger. 1
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2021 #11 Skrevet 12. januar 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Fagforeningen skal bry seg fordi du betaler en kontingent hver måned for at de skal bry seg. Anonymkode: 19c09...ec1 Å være medlem i en lokaldrevet fagforening er det mest bortkastede du bruker penger på. Når man har bruk for dem så er det ingen som bryr seg, rett og slett i mangel på kompetanse i kombo med konfliktskyhet. Det sier seg selv. Dem jobber jo sammen med motpart, og ønsker ikke tape ansikt heller. Jeg tydde til en selverklært seriøs fagforening som jeg har vært medlem av i mange år når jeg trengte hjelp ifb med oppsigelse ved sykdom. Fikk ikke støtte på et eneste punkt i prosessen, og dem gadd faktisk ikke engasjere seg i det hele tatt enda jeg ba eksplisitt om hjelp. Jeg tenker at TS har null sjanse for hjelp hen også. Når det er sagt så må TS ut av den bedriften. Det er en gjennomsyret ukultur der, og ting vil ikke bli bedre med tiden. Du kommer raskt til å møte på veggen hvis du fortsetter. Så her må du ty til hjelpeapparatet rundt deg (NAV f.eks) slik at du holder deg borte der ifra. Så får dem seile sin egen sjø og forhåpentligvis drukne i sitt eget ego og arroganse med årene. Anonymkode: d2ee6...94b 2
Huset Skrevet 12. januar 2021 #12 Skrevet 12. januar 2021 Er du organisert? Har dere verneombud? Er det flere ledd oppover i bedriften som kanskje vil være interessert i å høre om dette?
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2021 #13 Skrevet 12. januar 2021 Den plassen der blir aldri bra, uansett om du prater med verneombud eller ikke. Ville sett meg etter ny jobb, og meldt det inn til arbeidstilsynet. Anonymkode: 5f53f...54d
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2021 #14 Skrevet 12. januar 2021 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Å være medlem i en lokaldrevet fagforening er det mest bortkastede du bruker penger på. Når man har bruk for dem så er det ingen som bryr seg, rett og slett i mangel på kompetanse i kombo med konfliktskyhet. Det sier seg selv. Dem jobber jo sammen med motpart, og ønsker ikke tape ansikt heller. Jeg tydde til en selverklært seriøs fagforening som jeg har vært medlem av i mange år når jeg trengte hjelp ifb med oppsigelse ved sykdom. Fikk ikke støtte på et eneste punkt i prosessen, og dem gadd faktisk ikke engasjere seg i det hele tatt enda jeg ba eksplisitt om hjelp. Jeg tenker at TS har null sjanse for hjelp hen også. Når det er sagt så må TS ut av den bedriften. Det er en gjennomsyret ukultur der, og ting vil ikke bli bedre med tiden. Du kommer raskt til å møte på veggen hvis du fortsetter. Så her må du ty til hjelpeapparatet rundt deg (NAV f.eks) slik at du holder deg borte der ifra. Så får dem seile sin egen sjø og forhåpentligvis drukne i sitt eget ego og arroganse med årene. Anonymkode: d2ee6...94b Alle fagforeninger har nasjonale/regionalt ansatte - det er de man må kontakte hvis det ikke er noe hjelp i tillitsvalgt lokalt. Det er på det nasjonale nivået det finnes advokatbistand osv. Å si det er bortkastet å være med i fagforening er din subjektive vurdering, som mange er uenig i. Anonymkode: c16ab...a42 3
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2021 #15 Skrevet 12. januar 2021 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Alle fagforeninger har nasjonale/regionalt ansatte - det er de man må kontakte hvis det ikke er noe hjelp i tillitsvalgt lokalt. Det er på det nasjonale nivået det finnes advokatbistand osv. Å si det er bortkastet å være med i fagforening er din subjektive vurdering, som mange er uenig i. Anonymkode: c16ab...a42 Men hva når nasjonale/regionale fagforeninger viser deg til den lokale igjen? Hva da? Ja, men skal man engasjere advokat gjennom fagforening så må du gjøre det på eget initiativ. Du blir henvist til advokatfirma på vegne av nasjonale instanser. Du må dermed gjøre jobben selv. Men for å engasjere advokat, så må saken være alvorlig nok. Det er ofte ikke alvorlig nok når du trenger bistand under en oppsigelsesprosess. Advokat blir først mulig når du er blitt oppsagt. Selvfølgelig er dette min mening. Hvem andre sin? Det er ikke en vurdering, men en erfaring. Man betaler i dyre dommer for å være med i fagforening for å føle seg trygg i arbeidslivet, men når alt kommer til alt så er det ikke en kjeft som bryr seg nevneverdig når det trengs. I alle fall ikke lokale "krefter", som for øvrig blir valgt blant ansatte, altså kunne vært meg og deg med tilhørende null kunnskaper om å drive en fagforening. Og det mest ironiske er jo at dem som er blitt plukket som lokale tillitsvalgte ofte er dem som står midt i problemet når et problem skjer. Jeg står for min mening. Lokale fagforeninger har ofte ikke kunnskap nok, ikke pågangsmot nok og ikke driv nok til å hjelpe deg når du trenger det - på dugnad. Anonymkode: d2ee6...94b
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2021 #16 Skrevet 12. januar 2021 For å ikke avspore fullstendig med en fagforeningsdebatt, så kan man jo trekke den mot TS. Fagforeningen burde - uoppfordret - engasjert seg i saken hvis fagforeningen styres av medansatte. Når engasjementet uteblir selv om det åpenbart skjer ting rundt som alle får med seg, så kan man ikke forvente det helt store engasjementet heller hvis man etterspør det ettersom dem på forhånd har valgt å være passive. Anonymkode: d2ee6...94b
mjauritz Skrevet 12. januar 2021 #17 Skrevet 12. januar 2021 Men forstår jeg deg riktig nå TS. Du ble sykemeldt tidlig pga mobbing, og ble uplanlagt gravid - og er nå i permisjon? Er det slik at du for 2 år siden startet i en jobb, ble sykemeldt også i permisjon og ikke har vært der siden? For isåfall kan det jo være at dette ikke er vondt ment, men at de faktisk ikke har sett deg på 2 år og derfor ikke har deg med på disse tingene. Eller misforstår jeg?
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2021 #18 Skrevet 12. januar 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg er så veldig, veldig lei meg. Jeg har vært ansatt på arbeidsplassen min i to år, og ble uplanlagt gravid i fjor. Jeg ble sykemeldt tidlig pga mobbing på arbeidsplassen, altså ingenting svangerskapsrelatert. Dette var jeg åpen om til min nærmeste leder, og lederen over det igjen. Mobbingen var tilstede før svangerskapet, men tok nye høyder da teamet fikk vite om graviditeten. Men selv mens jeg har vært borte fra jobb, har de klart å ekskludere meg, få meg til å føle meg teit og dum. Få meg til å tro at det er bare meg det er noe galt med, ikke dem. Og idag, uansett hvor teit dette høres ut: så kastet de meg ut av gruppen vi har på en app. Joda, det er bare sosiale medier, men at de sitter på jobb, med nærmeste leder, å kaster meg ut av gruppen, etter de har utestengt meg fra julebord og andre sosiale sammenkomster de har hatt, kjente jeg stakk. Hvertfall at leder nå sier rett ut at han holder med de. Jeg fatter ikke hvordan jeg skal komme meg tilbake på den plassen etter permisjon. Jeg håper så inderlig jeg finner en ny jobb før permisjonen går ut, så jeg slipper å se teamet og plassen igjen. Jeg ligger her å tenker at jeg tar hva som helst annet slags jobb, enn å gå tilbake dit. Jeg måtte bare få det ut, jeg klarer ikke å snakke med noen om dette teamet. Jeg føler meg bare mislykket og dum, og ønsker ikke at mine nærmeste skal se hvor ubrukelig jeg er. Anonymkode: 16593...503 Ikke gå tilbake. Bruk permisjonen til å søke ny jobb. Anonymkode: 3a7d7...827 1
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2021 #19 Skrevet 12. januar 2021 mjauritz skrev (4 minutter siden): Men forstår jeg deg riktig nå TS. Du ble sykemeldt tidlig pga mobbing, og ble uplanlagt gravid - og er nå i permisjon? Er det slik at du for 2 år siden startet i en jobb, ble sykemeldt også i permisjon og ikke har vært der siden? For isåfall kan det jo være at dette ikke er vondt ment, men at de faktisk ikke har sett deg på 2 år og derfor ikke har deg med på disse tingene. Eller misforstår jeg? Du misforstår. Jobbet der i 1,5år før jeg ble sykemeldt, har ikke vært på jobb siden i sommer. Hadde det vært som du trodde, hadde jeg hatt forståelse for det, men ikke når saken er som den er, og de behandlet en annen gravid kollega anderledes året før, hun ble invitert med på alt, spurt om hvordan hun har det og se gledet seg på hennes vegne. Ts AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Ikke gå tilbake. Bruk permisjonen til å søke ny jobb. Anonymkode: 3a7d7...827 Jeg må det, jeg orker ikke tanken på å måtte tilbake dit. Jeg som ellers har elsket yrket mitt, har nå ingenting til overs for det. Alltid følt jeg mestret yrket, men har de siste årene følt meg ubrukelig, dum og kunnskapsløs. -- Takk for alle svar og tips. Eneste løsningen jeg ser er å bytte jobb, ikke prøve å løse dette problemet mer.. Ts Anonymkode: 16593...503 1
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2021 #20 Skrevet 12. januar 2021 Altså hvor gamle er de egentlig?? Er det ungdomsskoleelever du jobber med?🤣 blir sjokkert av mindre. Anonymkode: ec8f2...6ce 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå