AnonymBruker Skrevet 12. januar 2021 #1 Skrevet 12. januar 2021 hei. vi har ei jente på 7 år som går på fotball, svømming, korps og speideren. og nå sier hun at hun har lyst til å begynne på turn, men hun vil ikke slutte på noen av de andre aktivitetene. kjøring og henting er for såvidt ikke et problem, og det er ikke den økonomiske ved det heller. men jeg er redd for at hun blir helt utmattet av alt dette. burde vi sette ned foten her? synes dere fem aktiviteter på en gang blir for mye? hvor mange aktiviteter er passe? setter pris på all respons Anonymkode: 6ab12...fb4
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2021 #2 Skrevet 12. januar 2021 Fotball er vel en fritidsaktivitet som man fort må holde av 2-3 dager i uka på for å bli med på, særlig dersom det er turneringer? Det går vel også med en del dugnad på foreldrene der? Korps behøver barnet å bruke noe egentid på, utenom oppsatt korps-tid med resten av korpset, for å bli god. Jeg gikk i korps som barn, og tror hun vil ha mer glede av korps, på lengre sikt, da det kan gi forståelse av noter bedre. Det kan gi mye glede på egenhånd. Svømming tenker jeg er essensielt å lære seg, og bør ikke byttes ut. Speiding er også ganske bra å ha i bagasjen sin, men det tar ikke nødvendigvis så lang tid før man går lei av det. Der er det også en del dugnad for foreldre. Aktiviteter man gjør med speideren kan man fint gjøre alene med egne foreldre dersom dere stiller opp alene aktivt med barnet. Merker kan man kjøpe på egenhånd som privatperson over nett. Her hadde to aktiviteter vært mer enn nok. Vi har lenge fokusert på kun 1. Foreldrene har også et liv utenom. Anonymkode: 6f4fe...f0b
Nerine_ Skrevet 12. januar 2021 #3 Skrevet 12. januar 2021 Jeg har en grense på to aktiviteter for mine. Lekser og sosial omgang med venner er også vitkig. Og det at det faktisk ikke skjer noe spesielt en dag. 3
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2021 #4 Skrevet 12. januar 2021 Jeg synes det høres altfor mye ut allerede, hvordan får hun tid til alt det? Mitt barn på to aktiviteter hvor den ene er 1 gang i uka og den andre 2 (men valgfritt å møte på begge). Hvis han hadde valgt fotball, som er 3-4 ganger i uka og nærmest obligatorisk oppmøte, så hadde han ikke fått gå på noe annet i tillegg. Anonymkode: 3dc9d...b24 3
LilleMumi Skrevet 12. januar 2021 #5 Skrevet 12. januar 2021 Syntes allerede det er to ting for mye. Hva skal dete gjøre når det plutselig blir masse dugnader samme helg? Hva når verden åpner opp igjen og man skal dra på turer? Nei, dere må sette dere ned og konsentrere dere om noen få aktiviteter og huske dere faktisk skal være sammen som en familie også. 3
Gjest Fnuggolina Skrevet 12. januar 2021 #6 Skrevet 12. januar 2021 (endret) Man kam bli utbrent med et smil om munnen Dette synes jeg var overdrevent mye, uansett hvor sosial og aktiv hun er. Jeg tror hun kommer til å utvikle helseproblemer om dere ikke setter grenser og kutter selv på dagens nivå. Jeg tenker en aktivitet holder lenge, maks to. Etterhvert skal hver aktivitet følges opp med hjemmeøvelser, kamper i helger/ettermiddager, turer og treningsleir, oppvisninger, og desember blir mildt sagt helt ekstremt. Hun vet jo ikke dette, og konsekvenser av (positivt) stress. Jeg gikk på svømming, og det var trening 3 ganger i uka+stevner. Endret 12. januar 2021 av Fnuggolina
Elskerkcinneforum Skrevet 12. januar 2021 #7 Skrevet 12. januar 2021 ja, jeg er for såvidt enig i alt dere sier! problemet er at det er HUN som ønsker å gå på at dette. og jeg hun gleder seg til å gå på aktivitetene hver dag og da blir jeg usikker på om det kanskje er greit siden hun trives med det. eller om vi voksne egentlig "alltid" vet hva som er best for ungene og at jeg burde sette en maksgrense på 3 aktiviteter.
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2021 #8 Skrevet 12. januar 2021 Vi har to til vår sjuåring (teater og fiolin) men det er rett og slett fordi han blir sliten av mer. Hvis datteren din klarer og liker det hun driver med, så hvorfor ikke. Så vil hun sikkert spisse seg inn på noe etterhvert når hun blir eldre. Anonymkode: c3140...ae9
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2021 #9 Skrevet 12. januar 2021 7-åringen vår synes det er kjempekjekt å være oppe til 2 om natten. Da kan vel ikke nekte han det? Han blir jo ikke sliten av det. Han forteller selv at det er skolen dagen etter som er slitsom. Kanskje han skal slutte på skolen da? 🤔 Satt litt på spissen. Men det kan godt hende at jenten din fint klarer disse aktivitetene i følge seg selv. Men tenker at konsekvensene kommer senere uten at hun selv klarer å koble det til at det ble for mange fritidsaktiviteter. Vi voksne vet bedre. Og av erfaring. Både vår egen og andres, så vet vi at dette er for mange aktiviteter. De skal klare skole, lekser og være med venner. Og de skal slappe av og bare være. Dette ser ikke barna selv. Derfor må vi voksne bestemme noen ting, og til og med ta upopulære valg. Hvis hun har veldig lyst til å gå på turn, så kan hun jo ta noen prøvetimer og velge bort noe annet. Anonymkode: a3456...acb 1
Arkana Skrevet 12. januar 2021 #10 Skrevet 12. januar 2021 Fnuggolina skrev (2 timer siden): Man kam bli utbrent med et smil om munnen Dette synes jeg var overdrevent mye, uansett hvor sosial og aktiv hun er. Enig i dette. Jeg synes allerede dette barnet har for mange fritidsaktiviteter. Det er mye barn har lyst til som ikke er bra for dem og det er vi foreldre som skal være fornuftige og ta kloke valg. 2
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2021 #11 Skrevet 12. januar 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): hei. vi har ei jente på 7 år som går på fotball, svømming, korps og speideren. og nå sier hun at hun har lyst til å begynne på turn, men hun vil ikke slutte på noen av de andre aktivitetene. kjøring og henting er for såvidt ikke et problem, og det er ikke den økonomiske ved det heller. men jeg er redd for at hun blir helt utmattet av alt dette. burde vi sette ned foten her? synes dere fem aktiviteter på en gang blir for mye? hvor mange aktiviteter er passe? setter pris på all respons Anonymkode: 6ab12...fb4 Det kommer jo an på barnet. Barn har ulikt energinivå og takler ulik mengde sosialisering. Er barnet fra før GOD på egenlek, kan finne på ting selv uten problemer, stikker ut på lekeplassen eller i gata og leker med venner etc til vanlig, når dere ikke er på aktiviteter? Da er nivået ok. Er barnet tydelig DÅRLIG på egenlek, sliter med å sysselsette seg selv, leker ikke med konseptleker og liker ikke fri lek i nabolaget? Da må dere ta henne ut av aktivitetene en etter en og sette fokus på de ferdighetene hun mangler. Egenlek er en veldig viktig ferdighet som ingen fotballtrening bør få komme i veien for å mestre. Dersom barnet etter skole og aktiviteter ikke har energi eller lyst til lek og lekser må dere også åpenbart kutte. Har det masse energi til skole, lekser etc kan dere tilføye mer. Men sjekk at det først mestrer egenlek. Ingen voksne være god på turn. Egen-sysselsetting kreves av alle med en ok jobb hver dag. Anonymkode: 28117...ebd 1
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2021 #12 Skrevet 12. januar 2021 Kommer vel an på om hn går på SFO eller ikke. Mitt barn som er 60% på SFO kunne ikke hatt mer enn aktiviteter. Anonymkode: 911c9...709
Nerine_ Skrevet 12. januar 2021 #13 Skrevet 12. januar 2021 Elskerkcinneforum skrev (3 timer siden): ja, jeg er for såvidt enig i alt dere sier! problemet er at det er HUN som ønsker å gå på at dette. og jeg hun gleder seg til å gå på aktivitetene hver dag og da blir jeg usikker på om det kanskje er greit siden hun trives med det. eller om vi voksne egentlig "alltid" vet hva som er best for ungene og at jeg burde sette en maksgrense på 3 aktiviteter. Ja, og hun er et barn. Et av mine barn kunne gjerne spist fiskepinner til hvert måltid, men som mamma er det mitt ansvar å ta gode avgjørelser på barnets vegne. 2
Vera Vinge Skrevet 12. januar 2021 #14 Skrevet 12. januar 2021 Jeg syns det høres utrolig mye ut. Nå er det jo et relevant poeng om hun går på Sfo eller ikke. Men om hun gjør det, syns jeg allerede fire aktiviteter er mye. Jeg har barn som er på Sfo til kl 15, og går på én aktivitet om gangen, som er 1-2 treninger per uke. Da har de tid til å leke med venner etter skolen i blant, med søsken og bare pusle litt hjemme. Jeg tror virkelig ingen barn trenger organisert aktivitet hver dag. Og så ville jeg tenkt på om det er søsken inne i bildet eller om barnet er enebarn. Jeg kan forstå at et enebarn kan trenge mer av den type aktiviteter enn de med søsken (?), men om dere også har yngre barn, ville jeg lagt meg på et nivå som er mulig å følge av flere enn dette barnet. Om småsøsken ønsker det samme, står dere vel mellom valget å bli utslitt selv, at den eldste må slutte på ting hun allerede har engasjert seg i og liker, eller det blir mindre på den yngste.
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2021 #15 Skrevet 12. januar 2021 Personlig synes jeg det er alt for mye. Anonymkode: 12a21...dc9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå