AnonymBruker Skrevet 12. januar 2021 #1 Skrevet 12. januar 2021 I desember fikk jeg tilbake karakteren på en eksamen som jeg følte hadde gått ganske bra. Jeg fikk karakteren B og var stort sett fornøyd med det. Jeg bestemte meg for å spørre et begrunnelse, og jeg fikk en god og lang begrunnelse. Sensor skrev blant annet: "Besvarelsen er således vurdert til å være en meget god besvarelse som heller i retning av en særdeles god besvarelse, altså i retning av en A.". Så jeg vet at det var en ganske så sterk B. Jeg ble selvfølgelig glad over den tilbakemeldingen, samtidig som jeg satt med en følelse av å ha nesten fått A. Etter litt tenking bestemte jeg meg for å klage i og med at jeg vurderte sjansen for å gå ned til C som liten i og med at sensor sa at det nesten var en A. Selvfølgelig visste jeg det var en liten mulighet, men tenkte at mest sannsynlig ble jeg stående på en B. Og dere som har kommet så langt skjønner nok hvor dette går. Jeg fikk en C på klagen. Og det var kjipt nok, men det som plager meg mest er hvor sprikende sensorene er. Dessverre er det ikke mulig å få begrunnelse på klagen (som jeg synes er litt merkelig). Jeg synes at når en sensor mener at en besvarelse nesten er en A og en annen mener den er en C, så er det noen som skurrer. Jeg tenker også at hvis den sensoren som tok av seg min klage har vært med i rettingen av en del andre besvarelser, kan jo dette potensielt føre til at noen besvarelser blir bedømt mye strengere enn andre. Hvorfor opererer ikke universitetene som VGS når det gjelder antall sensorer? På VGS har man to sensorer som retter, og man har tre ved klage. På universitetene har man kun én begge ganger. Er ikke det litt merkelig? Er det ikke egentlig viktigere å kvalitetssikre besvarelsene på universitetet? Har dette med penger gjøre? Ja, jeg vet det var dumt av meg å klage og at B er en veldig god karakter. Men når jeg fikk den tilbakemeldingen, følte jeg at jeg måtte prøve selv om det alltid er er risiko. Og det er heller ikke verdens undergang. Jeg kan eventuelt ta opp faget neste høst. Jeg er bare helt oppgitt over hvor uenige to sensorer kan være. For det er ganske stor forskjell mellom nesten få en A og en C. Anonymkode: 0fcdf...61a
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2021 #2 Skrevet 12. januar 2021 Det skal jo være to sensorer, det er lovpålagt krav om det. Der en person kan vurdere arbeidet og fremstillingen din som svært selvstendig og dermed som en besvarelse som skiller seg ut, kan en annen anse den som en god, helt ok gjengivelse/drøfting over pensum. Du må også huske på at C er ment å være en god karakter, med B som svært god og A som fremragende, tross at C ikke føles som en god karakter når man er vant til A og B. Dermed er jo mye her ganske avhengig av skjønn, og jeg vil påstå det dermed ikke nødvendigvis er så langt mellom en sterk B og en sterk/middelmåldig C. Anonymkode: 44c50...09d
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2021 #3 Skrevet 12. januar 2021 Det er to sensorer, en intern og en ekstern, ved universiteter. Både ved ordinær sensur og ved klage. Og det er to ulike. Anonymkode: 1ef95...304 2
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2021 #4 Skrevet 12. januar 2021 Man må aldri klage på gode karakterer. Aldri. Anonymkode: c3690...c7e 13
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2021 #5 Skrevet 12. januar 2021 På jussen (i Bergen) er det bare én sensur og ved klagesensur. Hvis det er et lovpålagt krav om to, har universitetet fått dispensasjon fra dette. Jeg synes blind sensur er fryktelig dumt. Når ny sensor ikke får vite hva som klages på blir sensuren vilkårlig og usikker. Synes ikke noe om det. Personlig klagde jeg på en B og fikk en E. Anonymkode: e2d4f...fe0
Foxen Skrevet 12. januar 2021 #6 Skrevet 12. januar 2021 Du klagde fordi... du følte at du nesten hadde fått en A og fordi sjansen for å få en C var liten? Vanligvis klager man fordi man mener besvarelsen er verdig en bedre karakter, men det har åpenbart sensoren(e) ikke ment her - verken etter den første eller andre sensuren. 3
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2021 #7 Skrevet 12. januar 2021 De var ikke så uenig. É n vurdert en B og de andre en C. Anonymkode: 40c4d...dbf 5
Whistler Skrevet 12. januar 2021 #8 Skrevet 12. januar 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): ............ For det er ganske stor forskjell mellom nesten få en A og en C. Anonymkode: 0fcdf...61a Det er en karakter forskjell mellom en B og en C. Hverken mer eller mindre. 3
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2021 #9 Skrevet 12. januar 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Man må aldri klage på gode karakterer. Aldri. Anonymkode: c3690...c7e ☝🏻 Anonymkode: 19854...a9d 1
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2021 #10 Skrevet 12. januar 2021 Foxen skrev (49 minutter siden): Du klagde fordi... du følte at du nesten hadde fått en A og fordi sjansen for å få en C var liten? Vanligvis klager man fordi man mener besvarelsen er verdig en bedre karakter, men det har åpenbart sensoren(e) ikke ment her - verken etter den første eller andre sensuren. Jeg klagde jo selvfølgelig også fordi jeg mente selv at jeg gjerne fortjente en A. Dette baserte jeg på begrunnelse på sensur, sensorveiledningen og at jeg følte at det hadde gått veldig bra. - TS Anonymkode: 0fcdf...61a
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2021 #11 Skrevet 12. januar 2021 AnonymBruker skrev (43 minutter siden): De var ikke så uenig. É n vurdert en B og de andre en C. Anonymkode: 40c4d...dbf AnonymBruker skrev (2 timer siden): (...), og jeg vil påstå det dermed ikke nødvendigvis er så langt mellom en sterk B og en sterk/middelmåldig C. Anonymkode: 44c50...09d Jeg vil påstå at det er ganske stor forskjell på en sterk B og en middelmådig/sterk C. Det er én hel karakter. Det er ikke stor forskjell på en svak B og en sterk C, men det var ikke vurderingen som ble tatt her. B er en meget god besvarelse og C er en god besvarelse. En C stiller færre krav til vurdering og selvstendighet enn hva en B gjør. Når man går fra B til C går man fra det øverste sjiktet til middels. Anonymkode: 0fcdf...61a
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2021 #12 Skrevet 12. januar 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Man må aldri klage på gode karakterer. Aldri. Anonymkode: c3690...c7e Jeg vet egentlig det, men noen ganger må man prøve. Når sensor sa det lå tett opp mot en A, sensorveiledningen tydet på det samme (i mine øyne), jeg følte det hadde gått bra + at ganske mange flere enn vanlig hadde fått A, følte jeg at det var verdt å ta sjansen der og da. Anonymkode: 0fcdf...61a
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2021 #13 Skrevet 12. januar 2021 Det er to sensorer, men bare en karakter, men det er kun en sensor som avgir begrunnelse ved forespørsel. Min erfaring er at en A besvarelse er utvilsomt A gjennom hele besvarelsen, ikke noe om "heller mot". At noe "heller mot" betyr jo nettopp at du ikke helt er der, hadde besvarelsen vært god nok til en A hadde du fått det. Å klage på en B er komplett idioti. Det kan også være slik at den som ga C har lest flere besvarelser som lå i toppskiktet, og derfor ikke syns din besvarelse var så enestående som de som ga B. Anonymkode: 0dc2a...ee9 2
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2021 #14 Skrevet 12. januar 2021 Ser mange sier at det er idioti å klage på en B. Jeg vil bare si at jeg forstår at du tok sjansen, har også klagd på B tidligere, og hadde gjort samme som deg i din situasjon. Så don't beat yourself up. Synd at du hadde uflaks her. Hvis du plages veldig av C en så kan du jo evt. ta ny eksamen neste gang den holdes, men hvis vitnemålet ellers er greit så tror jeg ikke en C påvirker noe særlig fra eller til. Anonymkode: 8acbf...2cf
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2021 #15 Skrevet 12. januar 2021 Klagde selv på b og endte opp med stryk. Det er fult mulig. Sensor på klagen kan se etter andre ting en første sensor, ettersom de har forskjellige forutsetning og kanskje tilogmed forskjellige fagfelt. Oppgaveteksten er også vesentlig. En sensor tenker kanskje at oppgaveteksten spørr etter ditt og datt, mens neste sensor leser noe helt annet "mellom linjene". Anonymkode: f4d8e...0c9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå