AnonymBruker Skrevet 12. januar 2021 #1 Skrevet 12. januar 2021 Hei. Pga traumatisk fødsel med eldste, har det tatt en god stund før jeg ble klar for å prøve på nr 2, til tross for at jeg opprinnelig ønsket to tette. Nå sitter spiren, og det blir nøyaktig 3 år og 6 måneder mellom jentene. Hva kan jeg forvente å møte? Er aldersforskjellen for stor til at de kommer til å leke sammen? Hva med sjalusi osv? Del gjerne erfaringene deres. 😊 Anonymkode: 7d93a...538
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2021 #2 Skrevet 12. januar 2021 Det er nøyaktig 3,5 år mellom våre to. De er nå 1,5 og 5 år. De leker en del sammen/ved siden av, og er veldig glade i hverandre. De har stor glede av hverandre. I starten var det veldig krevende da den minste fikk kolikk og den eldste gikk rett inn i «trassalderen» runde 2 pga mye mindre oppmerksomhet og at vi foreldre hadde mye mindre tålmodighet pga utslitthet. Men det gikk over og nå går det veldig bra. Er fornøyd med avstanden. Anonymkode: 1a048...1ce
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2021 #3 Skrevet 12. januar 2021 Ingen sjalusi forresten Anonymkode: 1a048...1ce
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2021 #4 Skrevet 12. januar 2021 Det er fire år mellom oss søsken. Det er for stor aldersforskjell til at vi hadde felles venner, men vi lekte med hverandre i ferier osv, når det ikke var andre å leke med. Anonymkode: 35f96...287
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2021 #5 Skrevet 12. januar 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det er fire år mellom oss søsken. Det er for stor aldersforskjell til at vi hadde felles venner, men vi lekte med hverandre i ferier osv, når det ikke var andre å leke med. Anonymkode: 35f96...287 Samme her. 3,5 år mellom oss. Anonymkode: fb41d...3b4
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2021 #6 Skrevet 12. januar 2021 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Det er fire år mellom oss søsken. Det er for stor aldersforskjell til at vi hadde felles venner, men vi lekte med hverandre i ferier osv, når det ikke var andre å leke med. Anonymkode: 35f96...287 Det er 2 år mellom meg og min bror, men felles venner hadde vært fullstendig uaktuelt 😂 tror de færreste har felles venner som søsken, uavhengig av aldersforskjell. Anonymkode: 5751c...df9
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2021 #7 Skrevet 12. januar 2021 Jeg og min ene bror har 2 års forskjell, lekte sammen i oppveksten, men hadde ikke felles venner før vi var tenåringer. Eldste bror er det 20 år mellom han og meg - vi har ikke noe spesielt nært forhold annet enn at vi møtes i "obligatoriske" ting som bursdager/bryllup/begravelser e.l.😅 Anonymkode: 1fa2e...688
May Angelica Skrevet 12. januar 2021 #8 Skrevet 12. januar 2021 Eg og min lillesyster har 3,5 år alderforskjell. Når dei er i barnehage leiker dei fint. Når yngste er rundt 5 begynner dei med krangling. Når eldste blir tenåring er det større alderforskjell, dei kranglar ikkje so mykje, men allikavel er dei ikkje masse i lag alltid.
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2021 #9 Skrevet 12. januar 2021 3,5 år mellom mine som også er av samme kjønn. Nå leiker de ofte veldig godt sammen og har en del felles interesser (6 og 9,5 år). Minste var ganske enkel som baby (relativt til eldste), men det var ikke så lett da eldste begynte på skolen samtidig som yngste var 2, og de begge var krevende på hvert sitt sett. De siste par åra har det vært økende idyll. For all del, de kan krangle grundig, men f.eks. i koronastengig har de hatt stor glede av hverandre og funnet hverandre enda mer. Anonymkode: 9b2e1...d41
Vera Vinge Skrevet 12. januar 2021 #10 Skrevet 12. januar 2021 Jeg har fire år mellom to av mine barn, og jeg må jo si det var veldig behagelig som mor vs å ha to år mellom. En 3,5-4-åring er jo mye mer selvstendig enn et yngre barn, man kan snakke med det og se forstår så mye mer. De to barna mine med fire år mellom er nå 2,5 og 6,5 og de leker mye sammen, mye mer enn jeg hadde trodd. Den eldste senker seg til lillebrorens nivå i leken, men de har mye samme interesser, men leker med de samme tingene på litt forskjellige måter. Det jeg har hørt, er at det kan oppstå mer sjalusi med den aldersforskjellen, men det er jo veldig individuelt. Det er jo uansett alltid lurt å gjøre det man kan for å prøve å forebygge det. Vi opplevde ingen synlig sjalusi hos da 4-åringen vår, til tross for at han var skikkelig mammadalt og babyen som kom hadde refluks og krevde mye.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå