Gå til innhold

Få internett raskt på plass - mobilt bredbånd?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hallo!

Vi flytter om noen dager, og har bestilt nytt internett. Leveringstiden er på fire til åtte måneder, og det er ganske krise. Vi kan ikke være så lenge uten internett.

Derfor lurer jeg på om det finnes noen nødløsninger man kan ha i mellomtiden? Har prøvd å søke litt, men er litt usikker på hvilke søkeord jeg skal bruke :P 

Tenker på mobilt bredbånd. Trenger det så mye installasjon og styr ved det?

Har du erfaring med hvor lang tid det kan ta fra dagen det bestilles til man kan ta det i bruk?

(Deling fra telefonen er ikke et alternativ i to måneder)

Anonymkode: ef1f9...f37

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvilket behov har du, hvor mange er dere? Jeg flyttet for en stund siden, og måtte vente en stund på nett. Jeg brukte da bare hotspot på telefonen som løsning (oppgraderte til "fri" databruk). Det fungerte veldig greit.

Hvis ikke har du bedre alternativer, som såkalt 4G-modem. Dette kan du kjøpe fra mobilleverandørene, men du kan også kjøpe det separat på for eks komplett.

Jeg ville vurdert ice, om dere har dekning på det egne ICE 4G+ eller hva de kaller det. Da kan du få veldig mange gig i mnd, du får en god ruter som har både kabling og trådløst nett - alt i alt fungerer det rimelig likt som alle andre routere.

Anonymkode: dd905...448

Skrevet

Her har du for eks. en liste over routere som vil fungere med alle typer abonnement. Det som kan være irriterende med mange av dem, for eks chilimobil, telenor mm., er at de reklamrer med "fri bruk", men det er bare 100gb i mnd som oftest. Når du når den grensen, blir hastigheten satt betraktelig ned (ofte 3mbit).

Derfor anbefaler jeg ice+-greia, fordi du vel da får 1000gb i stedet (10x så mye data).

https://www.elkjop.no/catalog/data/nettverk-og-routere/no-mobilt-bredband/mobilt-bredband

Skrevet

Jeg hadde det i nesten et år. 

Veldig kjekt, men noe forbanna herk da internettpakka gikk tom, og hastigheten ble ikke-eksisterende. Nå i dag med hjemmekontor og sånn, måtte jeg hatt relativ stor datapakke. 

Anonymkode: 8b02b...5b6

• Liker 1
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Jeg hadde det i nesten et år. 

Veldig kjekt, men noe forbanna herk da internettpakka gikk tom, og hastigheten ble ikke-eksisterende. Nå i dag med hjemmekontor og sånn, måtte jeg hatt relativ stor datapakke. 

Anonymkode: 8b02b...5b6

Til singelbruk har jeg erfart at 100gb abonnementet til Chilimobil er ganske kjekt. Du blir satt ned til "bare" 3 mbit, noe som fremdeles holder for å streame i redusert kvalitet, ha nettmøter mm. Jeg valgte løsningen hvor jeg fikk 5 gb hver dag, før jeg ble satt ned til 3mbit, og ved midtnatt var jeg tilbake på full hastighet.

Det var en akseptabel løsning mens jeg ventet på fiberinstallasjonen, anbefaler den. Mye verre om man er flere brukere dog, da ville jeg vurdert det jeg nevner lenger opp.

Skrevet

Wow tar det så lang tid å få Internett igjen når man flytter😱

Hva gjør folk som gamer og bruker mye nett da? Skal flytte ila året og har aldri tenkt at det kan være ventetid 😬

Anonymkode: 44e1a...045

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Her har du for eks. en liste over routere som vil fungere med alle typer abonnement. Det som kan være irriterende med mange av dem, for eks chilimobil, telenor mm., er at de reklamrer med "fri bruk", men det er bare 100gb i mnd som oftest. Når du når den grensen, blir hastigheten satt betraktelig ned (ofte 3mbit).

Derfor anbefaler jeg ice+-greia, fordi du vel da får 1000gb i stedet (10x så mye data).

https://www.elkjop.no/catalog/data/nettverk-og-routere/no-mobilt-bredband/mobilt-bredband

Alle routere fungerer med alle typer abb. Det er ikke sperre på disse, som det er i en del mobiler.

Anonymkode: 682e2...042

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Hvilket behov har du, hvor mange er dere? Jeg flyttet for en stund siden, og måtte vente en stund på nett. Jeg brukte da bare hotspot på telefonen som løsning (oppgraderte til "fri" databruk). Det fungerte veldig greit.

Hvis ikke har du bedre alternativer, som såkalt 4G-modem. Dette kan du kjøpe fra mobilleverandørene, men du kan også kjøpe det separat på for eks komplett.

Jeg ville vurdert ice, om dere har dekning på det egne ICE 4G+ eller hva de kaller det. Da kan du få veldig mange gig i mnd, du får en god ruter som har både kabling og trådløst nett - alt i alt fungerer det rimelig likt som alle andre routere.

Takk for kommentarer og tips!

Vi streamer tv-kanalene, har en tenåringsgutt som ser mye videoer + en gamer. I mars får vi også leieboer der internett skal være inkludert. Så til vanlig trenger vi ganske mye.

Men jeg tenker at nødnettet kun trenger å dekke det grunnleggende: tv-streaming og hjemmekontor :P 

Med det du tipser om: Er det bare å bestille og kjøpe en sånn dings på Elkjøp, så er man på plass samme dag? Vet eller husker du hvor lang tid slikt tar?

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Med det du tipser om: Er det bare å bestille og kjøpe en sånn dings på Elkjøp, så er man på plass samme dag?

Du må også ha abonnement, så du må ha et simkort utenom. Det tror jeg nok de på elkjøp kan hjelpe deg med, men tviler på at det er den rimligste løsningen. Jeg ville bestilt simkort fra for eks. chilimobil eller lignende, fått det i posten, og satt det i routeren jeg kjøpte. Men, nå har jeg ikke så god råd, så instinktivt går jeg for billigere løsninger.

Gameren kommer aldri til å bli fornøyd med dette her, det fungerer fint til det meste, men overhodet ikke til gaming. Han burde også få beskjed om å begrense nedlastinger for en stund.

For tv-streaming og hjemmekontor fungerer det helt fint, anbefaler som nevnt 5gb om dagen-abonnement. Da bruker dere først nettet til hjemmekontor, og får best opplevelse med det, før utpå ettermiddagen/kveldingen så vil du gå ned til redusert hastighet for streaming.

Det blir litt dårligere bilde, men det fungerer, og er langt bedre enn ingenting!

Alt dette tar høyde for at dere har relativt god 4g-dekning, det må sies.

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Takk for kommentarer og tips!

Vi streamer tv-kanalene, har en tenåringsgutt som ser mye videoer + en gamer. I mars får vi også leieboer der internett skal være inkludert. Så til vanlig trenger vi ganske mye.

Men jeg tenker at nødnettet kun trenger å dekke det grunnleggende: tv-streaming og hjemmekontor :P 

Med det du tipser om: Er det bare å bestille og kjøpe en sånn dings på Elkjøp, så er man på plass samme dag? Vet eller husker du hvor lang tid slikt tar?

Det største mobile bredbåndsabb som tilbys i dag er vel Telia sitt på 500 gb. Ellers finnes det mobilbredbåndløsninger på mye mer enn det, men de er da "låst" til lokalisasjonen der du bor.

Skrevet

Dette er virkelig et godt alternativ også. Velg i så fall 300gb, og sjekk om det er mulig å få ice+ der dere flytter.

https://www.ice.no/mobilt-bredband/

Skrevet

Det største mobile bredbåndsabb som tilbys i dag er vel Telia sitt på 500 gb. Ellers finnes det mobilbredbåndløsninger på mye mer enn det, men de er da "låst" til lokalisasjonen der du bor.

Ice+ kan gi 1000gb i mnd, om dere har dekning.

De som er geolokasjonssperre, var i hvert fall for en stund tilbake forbeholdt de som nå er på kobbernett (som fases ut), og dermed får de dette som et alternativt tilbud.

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hva gjør folk som gamer og bruker mye nett da? Skal flytte ila året og har aldri tenkt at det kan være ventetid 😬

Det kan være lurt å bestille god tid i forveien.

Det var planen her, men tankeløs som jeg var ga jeg mannen i huset ansvar for å ordne internett :P Det ente med at jeg måtte bestille i går.

Synd for han, siden det er han som gamer. Hehe

(Og litt for meg, som jobber hjemmefra)

Skrevet

Hvis du f.eks. har bestilt fiber fra Telenor så kan høre med de om du kan få et bra tilbud på trådløst bredbånd inntil fiberen er montert.

https://www.telenor.no/privat/internett/tradlost-bredband/

Hastigheten settes ned til 5 Mbit/s når kvoten på 2 TB er oppbrukt, 2 TB bør holde for de aller fleste. Mobilt bredbånd er ikke særlig egnet til online spilling siden det kan være høy latency.

Anonymkode: ce5a9...213

• Liker 1
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg fikk beskjed om åtte til tolv uker leveringstid på fiberen, men det var på plass i løpet av 14 dager, takk og pris.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ice+ kan gi 1000gb i mnd, om dere har dekning.

De som er geolokasjonssperre, var i hvert fall for en stund tilbake forbeholdt de som nå er på kobbernett (som fases ut), og dermed får de dette som et alternativt tilbud.

Ice+ er altså nytteløst for TS og bruken i husstanden, da dette er begrenset til 10 mb/s.

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Hvis du f.eks. har bestilt fiber fra Telenor så kan høre med de om du kan få et bra tilbud på trådløst bredbånd inntil fiberen er montert.

Dette var et godt tips! De fleste fiberleverandører har ikke mobil i tillegg, men hvis det er telenor så ville jeg prøvd meg på det her.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det kan være lurt å bestille god tid i forveien.

Det var planen her, men tankeløs som jeg var ga jeg mannen i huset ansvar for å ordne internett :P Det ente med at jeg måtte bestille i går.

Synd for han, siden det er han som gamer. Hehe

(Og litt for meg, som jobber hjemmefra)

Ja det skal jeg huske på. Bestille så fort som overhode mulig. Her er vi 2 gamere med 500/500 og er helt avhengige av det 😄 Vil tro vi begge kommer til å klikke helt om vi ikke kan nærmest sette oss foran pc’en med en gang vi flytter inn ass 🙈

• Liker 1
Skrevet

Ice+ er altså nytteløst for TS og bruken i husstanden, da dette er begrenset til 10 mb/s.

Ja, det blir nok vel lav hastighet, enig i den. Det spørs helt på hvor mye de bruker. Hvis 300gb går i løpet av noen få dager, hvor resten av mnd. vil da ligge på 3mbit, så kan det jo selvfølgelig være bedre.

Skrevet

Ja det skal jeg huske på. Bestille så fort som overhode mulig. Her er vi 2 gamere med 500/500 og er helt avhengige av det 😄 Vil tro vi begge kommer til å klikke helt om vi ikke kan nærmest sette oss foran pc’en med en gang vi flytter inn ass 🙈

Husk at mange steder er det allerede lagt opp internett. Lang leveringstid er ofte når man må ha elektriker hjem til seg, for å for eks. blåse ny fiber, eller legge opp ledning fra "boks" på utsiden og opp i leilighet ol.

Hvis stedet allerede har "hjemmesentral" som det ofte kalles (om man har for eks fiber med altibox eller lignende), så er det fort gjort å komme på nett.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...