Gå til innhold

Barnet mitt har aldri prøvd å stå på ski- hvordan gå frem?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vår sønn på 4,5 år fikk noen brukte ski (fra loppemarked) og gikk 150 meter på sin første «tur» i nabolaget. Jeg måtte bære skiene på returen. Han hadde det gøy. Neste tur var på 38 meter. Turen etterpå var 200 meter. 

Anonymkode: 33159...bb9

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Enig. Min yngste ville også gå på ski ved 15 mnd, fordi storebror gjorde det. Men ingen av de har gått mer enn 100 m på en tur. Holder med postkassen og tilbake 

Anonymkode: fa79e...e3c

Og det er faktisk mer enn nok plass å utfolde seg på de første gangene. En gjennomsnittlig hageflekk/innkjørsel. Også litt for at ungene ikke skal se for seg å gå laaaang skitur og så bli skuffet, kan det være greit å bare 'prøvegå'. Litt etter personlighet selvsagt, men mange unger mister fullstendig motivasjonen hvis de ikke er verdensmester på første forsøk 😅

Anonymkode: 61994...daa

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er ganske snodig at det tolkes som «skryt» når jeg forteller hvor gammel ungen var. Skryt impliserer jo at man anser at man har påvirket utfallet på noen måte - er det virkelig sånn at dere tenker at foreldre går rundt og klapper seg selv på skulderen fordi ungene begynner å gå litt tidligere enn noen andres barn?

Og motsatt, føler dere at det implisitt er en beskyldning om at dere har gjort en dårligere jobb enn meg, hvis jeg sier som sant er at ungen reiste seg opp ved 7 mnd, gikk med støtte ved 8 mnd, løp og gikk selv ved 9,5 mnd, og ja, gikk på ski som et uvær da hen var 15 mnd? At ungen bare «kunne» det på første forsøk, og fôr opp igjen etter hvert fall uten å gidde å ta seg tid til å få kos engang? Tror dere at jeg tenker at det var MIN fortjeneste, og at dere har feilet for «det er jo bare å»? 

Det jeg sa var at det som trengs IKKE er «treningsforeldre», men at ungen selv har lyst og får tilgang til aktiviteten. Hvis DET er kontroversielt, så kan dere ta dere en bolle. Kjære vene for en gjeng navlebeskuende tullinger her inne. 

Anonymkode: 2d043...687

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Man trenger ikke være «treningsforeldre» for å ha barn som har lært å gå og/eller stå på ski før de begynner på skolen, altså. Alt som kreves er i grunnen tilgang til snø og utstyr, og at ungen og foreldrene syns at dette er gøy. 

Mannen og jeg finnes ikke hverken fitnessfokuserte eller treningsnarkomane, og bryr oss katta om hvor mange kudos vi går glipp av ved å ALDRI poste om skituren på SoMe. 

Vi er bare glade i å gå på ski, og har en hytte i familien der vi trives med å tilbringe tid. Barnet vårt ville ut i sporet da hen var 15 mnd, så vi kjøpte bittesmå, brede plastski og staver på finn til 50kr og slapp den lille gærningen fri. Første langrennsturen gikk barnet over en kilometer helt selv, og helgen etter stod hen ned små nedoverbakker alene. Stod mellom beina våre i de store, og satt i pulk når hen ble sliten. Etterhvert brukte vi beltesæle når hen ble sliten, men ellers har hen gått selv. 

Nå er barnet snart sju, og vi går rolige turer på flere timer. Har vært oppe i 2 mil, uten at det gjør oss til «treningsforeldre». Vi er sjokolade-skifolk, og har det topp i sporet. 

Nå var det egentlig mest slalåm jeg siktet til at jeg synes det er spesielt at folk drar med seg 2-åringer på. Har selv angst for slalåmbakken, etter å ha blitt tvunget til å bruke mange lørdager i bakken, hvor det egentlig ikke ble noe kjøring, da jeg alltid falt av heisen, og til slutt ga opp og ble sittende nederst i løypa og sippe pga de stramme slalåmstøvlene, at det var kaldt og at jeg aldri kom meg opp bakken pga at jeg falt av

Anonymkode: 3623c...a02

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar 😊 Fine tips! Bare lurer på en ting- hvorfor uten staver? Ser for meg at de er gode å støtte seg på, men jeg har jo ikke greie på det 😅

Anonymkode: c6373...0a4

Man trener opp balansen bedre uten staver, og blir tvunget til å ikke støtte seg. I tillegg har barn mer en nok med å forholde seg til skiene i starten. Stavene blir bare et forstyrrelsesmoment. Du kan gjerne ha staver, som du kan bruke for å trekke barnet når det blir sliten, eller rekke til barnet så de kan holde seg fast når de skal reise seg opp igjen etter fall. 

Anonymkode: 6ba4c...a55

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar 😊 Fine tips! Bare lurer på en ting- hvorfor uten staver? Ser for meg at de er gode å støtte seg på, men jeg har jo ikke greie på det 😅

På langrenn skal man øve seg på å skli fremover og flytte kroppens tyngdepunkt fra side til side. For å få til dette og øve opp balansen er det best å gå uten staver. Stavene kan føre til at man blir gående å "stabbe" og ikke få ordentlig gli på skiene. På skiskolen fikk vi tennisball foran skituppen som vi skulle skyve på for å øve opp denne teknikken.

Anonymkode: 7ff54...dc0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

TUSEN takk for alle svar som jeg har fått 💐 Nå kjenner jeg at dette skal vi få til både han og jeg- vi skal legge listen lavt, og prøve å ha det gøy 😊👍

Ts. ⛷

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Godt tips å kjøpe utstyr på Finn 😀 Jeg bør vel kjøpe ski til meg selv og, litt teit om jeg skal gå ved siden av han som står på ski? 😂

Ja, ikke så gøy med masse fotspor i løypa. Det blir fort litt vanskelig å gå skøyting i løypa, om det blir mye bulker der. Hvis du tenker at dette er noe du har lyst til å gjøre en del av, blir det etter min erfaring gøyere med ski som må smøres og gode ski. Har hatt med andre på tur med smørefrie ski, og omtrent alle har hatt elendig glid. 

Anbefaler å starte enkelt. Ta med kakao, pølser, og motivasjonsfaktor (sjokolade, mentos). Da kan du feks si at når vi kommer til den toppen, så får du en mentos feks. Da får barnet mestringsfølelse også. Og om barnet vil ha pause, så har dere pause. Husk varme klær til pausen, og gå ut av løypa.😊 Det kan også være greit å ha med akebrett, sånn at ungen kan ake om dere har pause ved en bakke. Men dropp aking i skiløypa☺️ Men om ungen vil kjøre ned en bakke flere ganger, så er det topp.  Skigleden er det viktigste!

Anonymkode: 862a6...0ca

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det snø 5-6 måneder i året. Barna går på langrennski hver eneste dag i barnehagen og på småskolen. 

Vi kjøper utstyr på finn.no og leier på BUA.

Anonymkode: 3497f...06a

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er så langt fra en «treningsforelder» som man kan komme, men min yngste var så vidt 3 år da hun startet med slalom. I sele og uten staver, såklart. Man må tilrettelegge det på ungenes nivå, og lære de opp. 

Å spenne på skia og dytte ungen inn i heiskøen og la den fikse seg selv er galemattias, og en sikker måte å oppnå enten en unge som er livredd slalom, eller en unge som er regelmessig på sjukestua i anlegget. 

For oss har slalom vært en gøy familieaktivitet, og ungene som nå snart er unge voksne vil fortsatt kjøre slalom med foreldrene sine! Det siste er definitivt det beste av alt sammen, og gjør en del tunge dager i bakken verdt det. 

Om forelderen ikke kan stå rimelig sikkert på slalom selv anbefaler jeg definitivt langrenn! Mye enklere, og mindre skadepotensiale. 

Endret av Juniper
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du har mulighet, dra på Trysil eller lignende i en uke og ls den gå på skikurs der. En femåring kan fint begynne rett på slalom, og det er gratis leie av ski og gratis heiskort under seks år (i hvert fall i Trysil). Valles skiskole er topp! 

Min gikk der i julen, og har nå begynt med langrenn med stort hell. 

De lærer uansett bedre av andre enn foreldrene. 

Anonymkode: 09e55...523

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Man trenger ikke være «treningsforeldre» for å ha barn som har lært å gå og/eller stå på ski før de begynner på skolen, altså. Alt som kreves er i grunnen tilgang til snø og utstyr, og at ungen og foreldrene syns at dette er gøy. 

Mannen og jeg finnes ikke hverken fitnessfokuserte eller treningsnarkomane, og bryr oss katta om hvor mange kudos vi går glipp av ved å ALDRI poste om skituren på SoMe. 

Vi er bare glade i å gå på ski, og har en hytte i familien der vi trives med å tilbringe tid. Barnet vårt ville ut i sporet da hen var 15 mnd, så vi kjøpte bittesmå, brede plastski og staver på finn til 50kr og slapp den lille gærningen fri. Første langrennsturen gikk barnet over en kilometer helt selv, og helgen etter stod hen ned små nedoverbakker alene. Stod mellom beina våre i de store, og satt i pulk når hen ble sliten. Etterhvert brukte vi beltesæle når hen ble sliten, men ellers har hen gått selv. 

Nå er barnet snart sju, og vi går rolige turer på flere timer. Har vært oppe i 2 mil, uten at det gjør oss til «treningsforeldre». Vi er sjokolade-skifolk, og har det topp i sporet. 

Du gjorde det sikkert ikkje med vilje, men takk for at du får meg til å føle meg endå meir mislykka. 

Vi bur i ei bygd der alle går på ski. 

Eg kan ikkje slalom. (Gjekk på kurs ein gang og tok skrekken. Aldri meir.) Når det gjeld langrenn, så er eg ikkje stødig nok til at eg kan holde styr på mine eigne ski og ungen sine, så i tre vintrar har vi trent på flatmark heime (for å unngå at eg trampar rundt i løypa der andre går, utan ski på føtene).

Det går ikkje spesielt bra. Ungen står ikkje på beina utan at eg held under armane. Jada, vi har  forsøkt med og utan stavar, med sånne breie ski som ein spenner på vanlege sko, og med "standard" ski, men  det er skitt det samme. Ungen mistar trua på seg sjølv og blir til ein potetsekk. Har arva min dårlege sjølvtillit og store skrekk for å falle, og går dessutan lei etter kort tid.

Tenkte eg kunne lure ungen til å få eit godt inntrykk av skitur ved å snakke positivt om det og ta det i ungen sitt tempo, men det gjekk ikkje som eg hadde tenkt. Merkar vel på meg at dette er noko eg ikkje har greie på. Prøver å ikkje mase, men eg er fortvila, ungen er fortvila og eg har funne ut at mine pedagogiske evner er fullstendig fraverande.  Dei andre på avdelinga er godt i gang med slamom (og skøyter –pokker) , til neste år er det skidag i barnehagen, og eg ser ikkje anna råd enn at vi må skulke. 

Eg har ikkje ord for kor mykje eg inderleg hatar ski. Nesten så eg vurderer å flytte ut til kysten der det ikkje er snø. Og eg som virkelig elskar snø... 

Anonymkode: 49143...974

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Du gjorde det sikkert ikkje med vilje, men takk for at du får meg til å føle meg endå meir mislykka. 

Eg kan ikkje slalom. (Gjekk på kurs ein gang og tok skrekken. Aldri meir.) Når det gjeld langrenn, så er eg ikkje stødig nok til at eg kan holde styr på mine eigne ski og ungen sine, så i tre vintrar har vi trent på flatmark heime (for å unngå at eg trampar rundt i løypa der andre går, utan ski på føtene).

Det går ikkje spesielt bra. Ungen står ikkje på beina utan at eg held under armane. Jada, vi har  forsøkt med og utan stavar, med sånne breie ski som ein spenner på vanlege sko, og med "standard" ski, men  det er skitt det samme. Ungen mistar trua på seg sjølv og blir til ein potetsekk. Har arva min dårlege sjølvtillit og store skrekk for å falle, og går dessutan lei etter kort tid.

Tenkte eg kunne lure ungen til å få eit godt inntrykk av skitur ved å snakke positivt om det og ta det i ungen sitt tempo, men det gjekk ikkje som eg hadde tenkt. Merkar vel på meg at dette er noko eg ikkje har greie på. Prøver å ikkje mase, men eg er fortvila, ungen er fortvila og eg har funne ut at mine pedagogiske evner er fullstendig fraverande.  Dei andre på avdelinga er godt i gang med slamom (og skøyter –pokker) , til neste år er det skidag i barnehagen, og eg ser ikkje anna råd enn at vi må skulke. 

Eg har ikkje ord for kor mykje eg inderleg hatar ski. Nesten så eg vurderer å flytte ut til kysten der det ikkje er snø. Og eg som virkelig elskar snø... 

Du er absolutt ikke mislykket kjære deg. Man kan fint ha en god barndom uten å gå på ski. Men jeg forstår at det hadde vært gøy å få til. Kjenner dere noen som kunne tatt poden med i løypa? Det kunne kanskje vært greit med en frisk pust utenfra..

Kanskje du kunne øvd deg litt på egenhånd, så du føler deg mer komfortabel når han er med? Kanskje du kan kontakte en skiklubb for ytre veiledning til dere begge.

Ellers så er det ingen som mestrer alt ved første forsøk. Gjør det enkelt med smørefrie ski. Ikke fokuser på prestasjon, men å ha det gøy. Pytt sann om dere faller, og skryt av hvor bra han jobber. Øvelse gjør mester. Gå korte turer, gjerne i slak nedoverbakke. Ingenting er så demotiverende som å gå oppover når man kanskje ikke har super smøring eller teknikk. La han gå forbi deg, wow - han går fortere enn mamma! Ha med godteri (mentos, love hearts osv) som han kan få hver 30. meter om det trengs ekstra motivasjon😉 Det er lov med snacks på tur! 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 hour ago, AnonymBruker said:

Jeg har også vokst opp i en bygd der alle gikk på ski. Selv har jeg alltid hatet det og aldri fått det til. Men jeg har et fint liv likevel altså. ;) Alle kan ikke like alt.

Og skidager er ikke noe stress. I barnehagen blir de vel uansett ikke tvunget? På skolen måtte jeg prøve (fikk låne ski av en lærer), men lærerne så jo at jeg ikke kom meg av flekken og godtok det. Så jeg fikk lov å gå på beina etter å ha prøvd litt. :)

På skolen til mitt barn har de ikke skidager, men vinteraktivitetsdager, hvor de får velge mellom ski, skøyter og aking. Mitt barn har hatt ski på beina ca 5 ganger, men er en racer på skøyter. Så la gjerne barnet prøve litt forskjellig selv om ski ikke falt i smak. ;) Også er jo barnet lite ennå, det kan godt like ski senere. Men hvis ikke, så er det helt ok. :)

Anonymkode: 49869...246

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, AnonymBruker said:

Du må gjerne føle at jeg er superslem som «får deg til å føle deg mislykket», men hvis du leser hva jeg FAKTISK skrev, og ikke det du tydeligvis hørte inni hodet ditt, så ser du ganske kjapt at jeg helt innledningsvis skrev klart og tydelig at det eneste som kreves «er i grunnen tilgang til snø og utstyr, og at ungen og foreldrene synes at det er gøy».

Snø har dere, utstyr har dere, MEN ingen av dere synes at det er gøy. Hvorfor i himmelens navn stresser du med å lære ungen å gå på ski (og nedoverski og skøyter) når du HATER det, ungen tydeligvis ikke liker det hen heller, og dere slett ikke har det gøy med det? 

Og så sier du at JEG får deg til å føle deg mislykka? Jeg har vært tydelig på akkurat dette hele veien, at det var noe mitt barn ville selv og hadde det gøy med fra første stund.

I bygda der vi bor spiller «alle» fotball eller et annet ballspill, og maser som bare det om at vi «må» få ungen på banen vi også. Det kunne virkelig ikke falle oss inn å føle oss mislykkede bare fordi disse menneskene har funnet noe de syns er moro, mens vi synes det er kjipere enn å se på maling tørke! 😅

Mor og far har det ikke gøy med ballspill, barnet har arvet oss på det punktet, så hvorfor i all verden skulle vi da gå hen og styre med ballspill opp og i mente fordi «alle andre» gjør det? 

Jeg tror det er ryggraden du burde fokusere litt på, jeg, ikke skigåing 🤷🏼‍♀️

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Jeg syns det er ganske snodig at det tolkes som «skryt» når jeg forteller hvor gammel ungen var. Skryt impliserer jo at man anser at man har påvirket utfallet på noen måte - er det virkelig sånn at dere tenker at foreldre går rundt og klapper seg selv på skulderen fordi ungene begynner å gå litt tidligere enn noen andres barn?

Og motsatt, føler dere at det implisitt er en beskyldning om at dere har gjort en dårligere jobb enn meg, hvis jeg sier som sant er at ungen reiste seg opp ved 7 mnd, gikk med støtte ved 8 mnd, løp og gikk selv ved 9,5 mnd, og ja, gikk på ski som et uvær da hen var 15 mnd? At ungen bare «kunne» det på første forsøk, og fôr opp igjen etter hvert fall uten å gidde å ta seg tid til å få kos engang? Tror dere at jeg tenker at det var MIN fortjeneste, og at dere har feilet for «det er jo bare å»? 

Det jeg sa var at det som trengs IKKE er «treningsforeldre», men at ungen selv har lyst og får tilgang til aktiviteten. Hvis DET er kontroversielt, så kan dere ta dere en bolle. Kjære vene for en gjeng navlebeskuende tullinger her inne. 

Det handler vel mer om at det er unødvendig å komme inn i akkurat denne tråden og messe om hvor fantastisk evnerikt og skielskende barn du har. Altså, flott for deg, men kan ikke én tråd få være dedikert til de som ikke presterer superbra på dette området, som faktisk er nybegynnere? 

Dere som mestrer "den sunne norske idretts- hytte- og friluftsgreia" har jo alle på deres side, det er ingenting i vårt samfunn som gis mer positiv oppmerksomhet, status og innpass enn nettopp det. Så dere som ellers nyter godt av å være innafor det vellykkede tåler sikkert noen sleivete kommentarer om "sportsidioter" fra folk som føler seg litt utenfor hele idyllen, og aldri fikk det inn med morsmelka av ymse grunner. Må du ta den kampen her, eller kan du tenke at du tross alt er veldig privilegert som har både hytte, skiglede og høytpresterende barn, og la det gå?

Anonymkode: 1b231...fef

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
6 hours ago, AnonymBruker said:

Det handler vel mer om at det er unødvendig å komme inn i akkurat denne tråden og messe om hvor fantastisk evnerikt og skielskende barn du har. Altså, flott for deg, men kan ikke én tråd få være dedikert til de som ikke presterer superbra på dette området, som faktisk er nybegynnere? 

Dere som mestrer "den sunne norske idretts- hytte- og friluftsgreia" har jo alle på deres side, det er ingenting i vårt samfunn som gis mer positiv oppmerksomhet, status og innpass enn nettopp det. Så dere som ellers nyter godt av å være innafor det vellykkede tåler sikkert noen sleivete kommentarer om "sportsidioter" fra folk som føler seg litt utenfor hele idyllen, og aldri fikk det inn med morsmelka av ymse grunner. Må du ta den kampen her, eller kan du tenke at du tross alt er veldig privilegert som har både hytte, skiglede og høytpresterende barn, og la det gå?

Hoi, her var det mange forutinntatte holdninger! 😅 Er det tilfredsstillende å ha et så unyansert syn på andre mennesker? 

For å ta det siste først, så kan jeg bare fortelle deg at jeg tar enhver «kamp» jeg vil når det gjelder å slå ned på fordummende fordommer - også når det gjelder folk som ser seg selv som outsidere som «sparker oppover». Og det gjør jeg akkurat som det passer meg, takk som spør. 

For det andre: Når sa jeg at mannen og jeg har «fått det inn med morsmelka»??? Er det sånn i din verden at alle bare finner glede og mestring i ting de har fått inn med morsmelka, og dere stakkars som ikke har fått akkurat [ting som tilfeldigvis gir status akkurat nå] inn fra barnsben av har liksom ikke en sjanse? 😂🙈 Ikke at du har noe med det, men vi er begge sånne som har fått tilgang til hytte på fjellet i voksen alder, og du finner ikke oss på fitness-apper. 
Leser bøker, hører på sær opera og henger på Litteraturhuset gjør vi jammen også, så nei, jeg trenger ikke stilltiende ta imot merkelapper som ikke passer «bare fordi jeg krysser jo av på bare poppisgreier likevel» noe mer enn dere andre trenger.

Kort sagt: Det var dere som var unyanserte; jeg sa bare at «vi som driver med det gjør det fordi vi syns det er gøy; ikke gidd å gjøre det hvis dere bare syns det er styr, da!» Herregud. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hoi, her var det mange forutinntatte holdninger! 😅 Er det tilfredsstillende å ha et så unyansert syn på andre mennesker? 

For å ta det siste først, så kan jeg bare fortelle deg at jeg tar enhver «kamp» jeg vil når det gjelder å slå ned på fordummende fordommer - også når det gjelder folk som ser seg selv som outsidere som «sparker oppover». Og det gjør jeg akkurat som det passer meg, takk som spør. 

For det andre: Når sa jeg at mannen og jeg har «fått det inn med morsmelka»??? Er det sånn i din verden at alle bare finner glede og mestring i ting de har fått inn med morsmelka, og dere stakkars som ikke har fått akkurat [ting som tilfeldigvis gir status akkurat nå] inn fra barnsben av har liksom ikke en sjanse? 😂🙈 Ikke at du har noe med det, men vi er begge sånne som har fått tilgang til hytte på fjellet i voksen alder, og du finner ikke oss på fitness-apper. 
Leser bøker, hører på sær opera og henger på Litteraturhuset gjør vi jammen også, så nei, jeg trenger ikke stilltiende ta imot merkelapper som ikke passer «bare fordi jeg krysser jo av på bare poppisgreier likevel» noe mer enn dere andre trenger.

Kort sagt: Det var dere som var unyanserte; jeg sa bare at «vi som driver med det gjør det fordi vi syns det er gøy; ikke gidd å gjøre det hvis dere bare syns det er styr, da!» Herregud. 

Du virker ekstremt selvopptatt. Denne tråden handler ikke om deg, eller hva som gjør deg lykkelig, eller hvor flink du er til alt mulig. Den handler om å hjelpe TS og andre nybegynnere på en fin måte med konkrete tips til hennes situasjon. Så langt har du kun kommet med masse meningsløst selvskryt og idealiserende selvframstilling i lange innlegg, ispedd hersketeknikker og nedlatende smileys. 

Tenker vi avslutter der, og at du finner deg noe bedre å gjøre.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...