Gå til innhold

Barnet mitt har aldri prøvd å stå på ski- hvordan gå frem?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har knapt stått på ski selv, og det er vel derfor det har blitt slik. Men jeg vil at barnet mitt (som er fem år) skal få lære seg å stå på ski, vet bare ikke helt hvordan vi skal komme i gang. Begynner man med "bortoverski" eller "nedoverski"/ slalåm? Hva trenger jeg av utstyr? 

På forhånd, takk for svar 😚

Anonymkode: c6373...0a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bortoverski og uten staver. Ha god tid, gjerne oppkjørt spor og ingen mål om hvor langt man skal komme seg. Øve på å komme seg opp igjen. Og igjen. Og igjen. La barnet styre tempo, og ta dem av seg om det blir svært frustrert over fall. Gleden må være der for at viljen og motivasjonen skal overleve. 

https://www.skiforeningen.no/kursogarrangement/barnas-skiskole/aktuelt/lar-barna-a-ga-pa-ski/

Anonymkode: 6ba4c...a55

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finn en skistadion eller en annen løype der man kan gå små runder på 1 km eller mindre! Kjøp billige ski, skisko og staver på Finn og labb i vei. Le litt når dere faller og ha det moro på veien😊

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt deilig at det er noen som er som oss. Vår femåring har stått på langrenn 3 ganger i sitt liv. Aldri slalom. Blir stresset av alle disse treningsforeldrene som drar med seg ungen i slalombakken selvom de fortsatt går i bleier

Anonymkode: 3623c...a02

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Bortoverski og uten staver. Ha god tid, gjerne oppkjørt spor og ingen mål om hvor langt man skal komme seg. Øve på å komme seg opp igjen. Og igjen. Og igjen. La barnet styre tempo, og ta dem av seg om det blir svært frustrert over fall. Gleden må være der for at viljen og motivasjonen skal overleve. 

https://www.skiforeningen.no/kursogarrangement/barnas-skiskole/aktuelt/lar-barna-a-ga-pa-ski/

Anonymkode: 6ba4c...a55

Tusen takk for svar 😊 Fine tips! Bare lurer på en ting- hvorfor uten staver? Ser for meg at de er gode å støtte seg på, men jeg har jo ikke greie på det 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chumi skrev (4 minutter siden):

Finn en skistadion eller en annen løype der man kan gå små runder på 1 km eller mindre! Kjøp billige ski, skisko og staver på Finn og labb i vei. Le litt når dere faller og ha det moro på veien😊

Takk for svar! Godt tips å kjøpe utstyr på Finn 😀 Jeg bør vel kjøpe ski til meg selv og, litt teit om jeg skal gå ved siden av han som står på ski? 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Litt deilig at det er noen som er som oss. Vår femåring har stått på langrenn 3 ganger i sitt liv. Aldri slalom. Blir stresset av alle disse treningsforeldrene som drar med seg ungen i slalombakken selvom de fortsatt går i bleier

Prøv å ikke stresse over at andre gjør en god jobb med barna sine 😉

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Godt at vi er flere! 😅🙏

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Takk for svar! Godt tips å kjøpe utstyr på Finn 😀 Jeg bør vel kjøpe ski til meg selv og, litt teit om jeg skal gå ved siden av han som står på ski? 😂

Ja, mange som misliker at folk går på beina i skiløypa.. selv om det vanligvis går bra når man går med barn! Et tips til: når du skal smøre skiene, så ser du bare på temperaturen på boksen, og smøringen skal smøres i en stripe midt under skia, ikke hele lengden altså! Da får du dårlig glid 😅

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker said:

Man trenger ikke være «treningsforeldre» for å ha barn som har lært å gå og/eller stå på ski før de begynner på skolen, altså. Alt som kreves er i grunnen tilgang til snø og utstyr, og at ungen og foreldrene syns at dette er gøy. 

Mannen og jeg finnes ikke hverken fitnessfokuserte eller treningsnarkomane, og bryr oss katta om hvor mange kudos vi går glipp av ved å ALDRI poste om skituren på SoMe. 

Vi er bare glade i å gå på ski, og har en hytte i familien der vi trives med å tilbringe tid. Barnet vårt ville ut i sporet da hen var 15 mnd, så vi kjøpte bittesmå, brede plastski og staver på finn til 50kr og slapp den lille gærningen fri. Første langrennsturen gikk barnet over en kilometer helt selv, og helgen etter stod hen ned små nedoverbakker alene. Stod mellom beina våre i de store, og satt i pulk når hen ble sliten. Etterhvert brukte vi beltesæle når hen ble sliten, men ellers har hen gått selv. 

Nå er barnet snart sju, og vi går rolige turer på flere timer. Har vært oppe i 2 mil, uten at det gjør oss til «treningsforeldre». Vi er sjokolade-skifolk, og har det topp i sporet. 

Anonymkode: 2d043...687

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler varmt skikursene til Skiforeningen. Der får både barn og voksne gode tips til læringen.

Anonymkode: 4ba6f...c07

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om noen andre svarte, men uten staver er altså for å bygge opp bedre balanse fra begynnelsen av. Trenger ikke staver før barnet har lært å gå litt og komme seg opp selv uten staver. Kan fint kjøpe smørefrie ski til barnet til å begynne med. hvis du ser for deg at du selv vil gå en del på ski (det er veldig deilig med en skitur når man har kommet litt igang) og du har økonomien til det, ville jeg gått for felleski til deg selv med det samme. :) hvis dere er på et lite område, legger du bare stavene fra deg i begynnelsen, kan være lurt å trene deg litt selv uten staver også. Lykke til! Ski er gøy og man må ikke fly rundt i kondomdress for å like det. 

Anonymkode: a104c...696

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chumi skrev (22 minutter siden):

Ja, mange som misliker at folk går på beina i skiløypa.. selv om det vanligvis går bra når man går med barn! Et tips til: når du skal smøre skiene, så ser du bare på temperaturen på boksen, og smøringen skal smøres i en stripe midt under skia, ikke hele lengden altså! Da får du dårlig glid 😅

Fordi det ødelegger sporene som er veldig dyre og tidskrevende å lage. Så det er ikke så rart. 

Ts, ville lånt utstyr, kjedelig å bruke penger og så viser det seg at ungen hater det. Du trenger bare et flatt område, ikke spor, de gjør det vondere å falle for føttene er så små at de faller nedi sporet istedenfor utenfor. Uten spor så vrikkes ikke anklene når de faller. 

Anonymkode: f48a8...a18

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Langrenn er fint å starte med. Ville gått for smørefrie ski til poden, med mindre du har erfaring med smøring. Da blir terskelen lavere for å komme seg ut. Ville dog latt han ha staver, da det hjelper på balansen. 

Begynn med korte turer rundt huset. Deretter beveg dere over til ferdiglagde løyper i slak nedoverbakke. Ta dere gode pauser, og kos dere med kakao og god niste. Pass på å være varmt nok kledd, så det blir en fin opplevelse.

Vet at mange skoler/bhger begynner med skilek, da det viktigste er å ha det gøy, samtidig som man blir trygg og komfortabel med å ha skiene på. For at barnet skal "skli" og ikke gå på skiene, kan du legge to tennisballer i sporet foran skiene, så han kan føre dem framover. Øvelse gjør mester 😊

Det finnes sikkert noen skiklubber i nærheten som sønnen din kan trene med, om du heller ønsker det.

Endret av Årolilja
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du skal begynne med slalom eller langrenn kommer vel litt an på hva du selv er mest komfortabel med. Da eldste var liten hadde hverken jeg eller far langrennski i det hele tatt, men vi sto på slalom hver helg. da var det naturlig for oss at det første h*n lærte var slalom. H*n startet da h*n var 4 år og kjørte fint helt alene etter noen uker. Etter hvert har vi blitt mer og mer glad i langrennsturer, så da minste ble født var det langrenn h*n ble først introdusert for. Begge to står like godt på begge typer i dag, men foretrekker alpint.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Man trenger ikke være «treningsforeldre» for å ha barn som har lært å gå og/eller stå på ski før de begynner på skolen, altså. Alt som kreves er i grunnen tilgang til snø og utstyr, og at ungen og foreldrene syns at dette er gøy. 

Barnet vårt ville ut i sporet da hen var 15 mnd, så vi kjøpte bittesmå, brede plastski og staver på finn til 50kr og slapp den lille gærningen fri. Første langrennsturen gikk barnet over en kilometer helt selv

Snikskryt kaller jeg det.

Det er ikke akkurat "vanlig" at 15 mnd gamle barn går 1 km på ski på sin første tur, så enten overdriver du, eller så er dere voksne spesielt interesserte/motiverte. Dumt å late som noe annet. Og ikke spesielt nyttig informasjon for TS.

Mange barn har såvidt lært seg å gå på den alderen.

Anonymkode: 188ec...b9e

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vil bare tipse om at mange steder finnes det ulike utlåns ordninger for ski/turutstyr. Kan være godt alternativ om en bare skal bruke et par ganger i sesongen.

Her har vi den såkalte ‘Bua’, hvor alle kan låne gratis.

Sjekk med f.eks kommunen eller idrettslag? 

Anonymkode: 8b890...646

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er ikke akkurat "vanlig" at 15 mnd gamle barn går 1 km på ski på sin første tur, så enten overdriver du, eller så er dere voksne spesielt interesserte/motiverte. Dumt å late som noe annet. Og ikke spesielt nyttig informasjon for TS.

Nei, det er hverken skryt eller overdrivelser. Og ikke var det vi voksne som pushet, heller. Barnet VILLE DET SELV. Det så noe som virket gøy, og så prøvde det selv og fant ut at det likte det. 

Det er for øvrig helt normalt å ha gått selv i flere måneder når man er 15 mnd (bare sjekk det ut selv på fhi). Akkurat som det også er helt normalt å ikke ha gjort det. Normalen er ganske bred i den alderen. 

Og til sist var det heller ikke TS jeg svarte, men en annen bruker som mente at småunger på ski var et «treningsforelder»-fenomen. Det er altså ikke min erfaring, hverken fra egen familie eller i omgangskretsen vår. Det betyr ikke at jeg ser ned på folk som ikke prioriterer skigåing - jeg synes bare det er problematisk når disse føler behov for å hevde seg selv ved å sportsidiotforklare andre foreldre uten å ha minste belegg for det. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Nei, det er hverken skryt eller overdrivelser.

Det er for øvrig helt normalt å ha gått selv i flere måneder når man er 15 mnd (bare sjekk det ut selv på fhi). Akkurat som det også er helt normalt å ikke ha gjort det. Normalen er ganske bred i den alderen. 

Gjennomsnittsalderen for å gå er faktisk 14 mnd. Jeg er ikke uenig i at enkelte kan gå lenge før de fyller året. Men for de fleste tar det fort en stund å bli like mobil i snøkav og med yttertøy, ikke minst med ski på beina.

Det er derfor uvanlig tidlig å gå 1 km på ski ved 15 mnd, og det skrytete eksempelet ditt svekker ikke inntrykket av at man må være spesielt interessert for å få det til.

Fint at TS ønsker å venne barnet sitt til ski før skolestart. Men man trenger ikke å føle seg uvanlig eller mislykket dersom 4 åringen mister motivasjonen etter 500m.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Enig. Min yngste ville også gå på ski ved 15 mnd, fordi storebror gjorde det. Men ingen av de har gått mer enn 100 m på en tur. Holder med postkassen og tilbake 

Anonymkode: fa79e...e3c

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...