Gå til innhold

Baksnakking i venninnegjeng, hva gjør jeg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi er 5 stk som henger en del sammen, mye fordi vi har fjellturer som felles interesse. Noen av oss er selvfølgelig bedre venner enn andre, og en av disse har jeg sett på som min beste venn siden barneskolen. Vi har det stort sett morsomt sammen, og det er sjeldent dårlig stemning akkurat når vi møtes. Problemet er at flere av disse, også den jeg ser på som min nærmeste venn, baksnakker utrolig mye. Har vi alle møttes en dag kan jeg være sikker på at en av dem ringer eller sender melding senere om noe en av de andre har sagt da vi møttes. Eller det blir snakk om det hvis kun 2-3 av oss møtes senere. Det er snakk om alt fra at noen kan ha lagt på seg til at de har en "dårlig" jobb, eller negativt snakk om dem de dater osv. Alle baksnakker altså alle til meg, og garantert meg også når jeg ikke er der.

Nå har jeg trukket meg mer og mer unna dem, og skylder på mye jobb og min nye kjæreste, selv om sannheten er at jeg stort sett sitter alene hjemme. Kjæresten forsvant før han egentlig ble en kjæreste. Jeg orker ikke å treffe dem mer, det er vanskelig å fortsette å late som om alt er så hyggelig når jeg vet hvor mye baksnakking som faktisk foregår. Det blir for falskt. Jeg er veldig konfliktsky, og vet ikke hva jeg skal gjøre. Kan vennskapene reddes? 

Anonymkode: 0bee4...dfa

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville vært veldig tydelig på at jeg har ingen interesse av å være venner med dem når de oppfører seg så nedrig. Som du selv skriver, når de baksnakker alle andre, baksnakker de garantert også deg. 
Si i fra tydelig. Om du ikke merker bedring, kutt ned på tiden du tilbringer med dem og se deg heller om etter andre venner. 
Veldig synd om de velger bort vennskapet med deg, men det er isåfall deres tap. Høres hvertfall ikke ut som om du taper så mye på å ikke være venner med dem. 

Anonymkode: a34e4...8a0

• Liker 1
Skrevet

Jeg synes du gjør rett i å reagere negativt. Jeg ville helt klart kuttet ned på kontakten med disse og forsøkt å skaffe meg nye venner,

Anonymkode: 32b30...9bc

• Liker 1
Skrevet

Du kutter dem ut av livet ditt selvsagt.

Gjest AthenaRavenLuna
Skrevet

Be dem skjerpe seg, vist ikke kutt dem ut. 

Skrevet

Hvor lurt er det å ta det opp når alle er samlet? Tror jo alle har fått med seg at det baksnakkes, men vet ikke om alle vet like mye. Tror neppe det vil bli tatt godt i mot, men kommer ikke på så mange andre muligheter.

Har ikke så mange andre venner, og har derfor egentlig ikke lyst å miste dem. Men det kan ikke fortsette slik det er nå heller.. 

ts

Skrevet

Jeg ville heller slått ned på det når det skjedde enn å ta det opp i plenum. Neste gang noen baksnakker, si at du ikke vil baksnakke, at du ikke skjønner hvordan de kan si noe sånt e.l.

Hvis du sliter med å si fra, kan du si at du har som nyttårsforsett å ikke baksnakke... Det har fordelen at du kritiserer deg selv også, for du har jo vært med på det - da er det veldig dumt å ta det opp som om dette er noe alle de andre holder på med og du aldri har vært med på.

• Liker 4
Skrevet

Vet ikke hvor lurt det er å ta opp når alle er samlet. Som du sier, alle har sikkert fått med seg baksnakkingen, men for noen med dårlig selvinnsikt kan det komme som en knyttneve i fleisen at noen faktisk baksnakker dem... Jeg kjenner til noen slike som er verdensmestere i baksnakking selv, men tenker at ingen kan finne på å baksnakke dem, for de tror at alle liker dem og alt de gjør hele tiden 🙄

Anonymkode: 56f5c...f34

• Liker 2
Skrevet

Jeg valgte ensomheten over venner som dette, og jeg hadde lett gjort det igjen. Enkelte kvinner klarer rett og slett ikke å føre en samtale uten å tilføye sladder og baksnakking. I "min" gjeng var det tydeligvis hele poenget med å møtes. Å snakke dritt om andre. Nei fysj. 

Hvem vil uansett være venninne med noen som smiler sitt varmeste smiler til deg face to face og som gir deg et drepende blikk i det du snur ryggen til ??

Anonymkode: 6d689...7c5

• Liker 4
Skrevet

Vær stolt av deg selv ved at du reagerer på dette. De er sikkert hyggelige, men de har ikke like gode holdninger og verdier som du. Ikke la deg gå i fella og kast deg på baksnakkingen. Da blir du en utgave av deg selv du ikke liker. 
klarer du å si fra at du ikke orker å snakke bak ryggen til andre? Det er vanskelig, men ved slike valg får du respekt. Skulle ønske flere var som deg 

Anonymkode: 0dd60...a64

• Liker 2
Skrevet

Bare si det rett ut "dere snakker alle stygt om hverandre til meg, så jeg går ut fra at dere snakker stygt om meg til hverandre. Vi går ikke på ungdomsskolen lengre, så jeg må prioritere å skaffe meg voksne venner".

Det er uansett helt uaktuelt å beholde dem - de kommer til å lære barna sine å mobbe andre, så du kan aldri la egne barn møte dem eller la barna omgåes barna deres. 

Anonymkode: a50db...cb3

• Liker 2
Skrevet

Takk for svar alle sammen. Har bestemt meg for å først ta det opp med to av de andre som jeg snart skal treffe. Håper jo at vi kan ordne opp i alt dette, men det spørs vel. Kan uansett ikke være som det er nå, jeg vil ikke være en som delvis er med på baksnakking hele tiden

• Liker 2
Skrevet

Du har kjent dem helt siden barneskolen, og vil kutte dem ut? Ikke gjør det! Alle kan innimellom snakke om andre, det gjør vi jo alle sammen. I plenum er jeg enig i at det ikke er greit, at man sitter der sammen med andre og "rotter" seg sammen. Likevel kan det være ting som en eller to har hengt seg litt opp i, som f.eks kjæresten til venninna som kanskje ikke føles som om har rent mel i posen. Det må jo være lov å lufte for de andre? Det er jo heller ikke i verste mening vil jeg tro, da dette kanskje er noe som bekymrer. Er man veldig gode venninner, så må det være rom for å lufte tanker uten å virke slem. Det er ikke gode venner om man ikke kan snakke om annet enn vær og vind heller synes jeg. 

Og når du synes noe bikker over i drittslenging, så sier du ifra. Si at du ikke synes det er greit å prate om det siden personen ikke er der, og vær ærlig om at du synes det er ubehagelig. Men noe ærlig snakk bør du tåle. 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...