Gå til innhold

Skal startlån dekke hele boligprisen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal startlån dekke hele boligprisen? eller kan du ta opp et lån i bank på la oss si 1 million?  Jeg vet ikke helt åssen dette fungerer. 

Hørt om folk som får alt fra 1 million til 2 millioner i startlån men her jeg bor må jeg regne med 3 millioner til grei nok bolig. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

"Startlån kan brukes til å kjøpe bolig, refinansiere med pant i egen bolig, kjøpe ut ektefelle og tilpasse/utbedre bolig. I noen tilfeller kan kommunen kombinere startlånet med kommunale tilskudd til tilpasning eller etablering" 

Så svaret på spørsmål mitt er at startlånet skal da dekke hele bolig? 

Skrevet

Jeg hadde startlån kun til å dekke EK på min forrige bolig. Resten av lånet var i vanlig bank.

Anonymkode: 99634...c17

Skrevet

Har dere søkt startlån ut i fra en spesiell bolig eller et generelt finansieringsbevis? Vet ikke hva som lønner seg. 

Anonymkode: bed61...ba6

Skrevet

Det må du spørre din kommune om, for det varierer. Noen gir topplån, noen gir lån sammen med ordinær bank og noen gir fult lån. Det vanlige er at du må ha avlsag på lån i ordinær bank. 

Jeg tror dessverre det er lite sannsynlig at du får over 3 mill i startlån. De føler stort sett samme regler som vanlige banker. Du får altså ikke mer i lån enn du kan betjene. Kan du betjene et lån på 3 mill? Hvis du kan det, er du mest sannsynlig ikke i målgruppen for startlån. 

Du må velge det billigste strøket i din kommune for å ha sjans. 

Har en venninne som er alenemor til 3 barn under 10 år og hun fikk 2.5 i lån og 300 000 i tilskudd og det var såvidt. Da fikk hun vel makssatsen hennes kommune deler ut fordi hun hadde barn. Hun fikk kjøpt seg en nøktern bolig i er rimelig strøk. 

• Liker 2
Skrevet
2 hours ago, altflyter said:

Det må du spørre din kommune om, for det varierer. Noen gir topplån, noen gir lån sammen med ordinær bank og noen gir fult lån. Det vanlige er at du må ha avlsag på lån i ordinær bank. 

Jeg tror dessverre det er lite sannsynlig at du får over 3 mill i startlån. De føler stort sett samme regler som vanlige banker. Du får altså ikke mer i lån enn du kan betjene. Kan du betjene et lån på 3 mill? Hvis du kan det, er du mest sannsynlig ikke i målgruppen for startlån. 

Du må velge det billigste strøket i din kommune for å ha sjans. 

Har en venninne som er alenemor til 3 barn under 10 år og hun fikk 2.5 i lån og 300 000 i tilskudd og det var såvidt. Da fikk hun vel makssatsen hennes kommune deler ut fordi hun hadde barn. Hun fikk kjøpt seg en nøktern bolig i er rimelig strøk. 

Jeg har ca 20 000 i måneden. Aner ikke hva utgiftene blir men jeg er flink med penger og sparsom. Jeg kan fint leve på 7000/8000 når alt er betalt av utgifter. 

Skrevet (endret)
AnonymBruker12455 skrev (1 time siden):

Jeg har ca 20 000 i måneden. Aner ikke hva utgiftene blir men jeg er flink med penger og sparsom. Jeg kan fint leve på 7000/8000 når alt er betalt av utgifter. 

Hva har du i årslønn? Du kan låne maksimalt 5 x inntekt og da må du være griseheldig.... 

med det sagt: Startlån er for varig økonomisk vanskeligstilte som ikke har sparemuligheter. Er du ung? Hvis du kan få deg en bedre betalt jobb på sikt, er du ikke i målgruppen. Hvis du er ufør så kan det hende du får det, men jeg kan garantere deg at du ikke får 3 millioner i lån. Hvordan skal du betale ned på et slikt lån?

Med 20 000 utbetalt i måneden har du 300-350 000 i året ca? 350 000 x 5 = 1 750 000. Det er absolutt maks det du får låne og er lite sannsynlig pga lav inntekt. Hvis du er heldig får du 300 000 i tilskudd og kan kanskje kjøpe for ca 2 mill hvis du har flaks....

har du søkt lån i vanlig bank? Du må søke i vanlig bank før det er vits i å søke startlån.

edit: hvis du skal låne 3 000 000 kr må du regne med ca 13 000 i nedbetaling i måneden 

https://www.sparebank1.no/nb/bank/privat/kundeservice/verktoy/lanekalkulator.html

da har du 7000 kr til strøm, forsikring, internett, fellesutgifter, uforutsette utgifter, mat, sparing ++++ tenker du det er realistisk?

redigerer igjen: du må også tåle en renteøkning på ca 5 prosent.

hva er en «grei nok» bolig i dine øyne? De jeg kjenner som er enslig og har startlån er lykkelig hvis de får en bolig med sovealkove... hvis du har barn stiller det seg litt annerledes.

Endret av altflyter
  • Liker 4
Skrevet

Her dekket det hele boligprisen inkl. omkostninger.

Anonymkode: 238ed...607

Skrevet
6 minutter siden, altflyter said:

Hva har du i årslønn? Du kan låne maksimalt 5 x inntekt og da må du være griseheldig.... 

med det sagt: Startlån er for varig økonomisk vanskeligstilte som ikke har sparemuligheter. Er du ung? Hvis du kan få deg en bedre betalt jobb på sikt, er du ikke i målgruppen. Hvis du er ufør så kan det hende du får det, men jeg kan garantere deg at du ikke får 3 millioner i lån. Hvordan skal du betale ned på et slikt lån?

Med 20 000 utbetalt i måneden har du 300-350 000 i året ca? 350 000 x 5 = 1 750 000. Det er absolutt maks det du får låne og er lite sannsynlig pga lav inntekt. Hvis du er heldig får du 300 000 i tilskudd og kan kanskje kjøpe for ca 2 mill hvis du har flaks....

har du søkt lån i vanlig bank? Du må søke i vanlig bank før det er vits i å søke startlån.

edit: hvis du skal låne 3 000 000 kr må du regne med ca 13 000 i nedbetaling i måneden 

https://www.sparebank1.no/nb/bank/privat/kundeservice/verktoy/lanekalkulator.html

da har du 7000 kr til strøm, forsikring, internett, fellesutgifter, uforutsette utgifter, mat, sparing ++++ tenker du det er realistisk?

Hørtes ikke veldig realistisk ut dette, nei.. 

Har alltid pratet med tvilling søsteren min om at vi kunne kjøpe bolig sammen i fremtiden. Dette er vel kanskje mer realistisk med tanke på at vi betaler halvparten hver. Så for å pusse opp litt og deretter selge etter noen år. Så kanskje vi sitter på litt EK hver. 

Takk for svar. Der ble drømmen knust haha!

Skrevet (endret)
AnonymBruker12455 skrev (6 minutter siden):

Hørtes ikke veldig realistisk ut dette, nei.. 

Har alltid pratet med tvilling søsteren min om at vi kunne kjøpe bolig sammen i fremtiden. Dette er vel kanskje mer realistisk med tanke på at vi betaler halvparten hver. Så for å pusse opp litt og deretter selge etter noen år. Så kanskje vi sitter på litt EK hver. 

Takk for svar. Der ble drømmen knust haha!

Å kjøpe sammen er sikkert en god ide; men har du mulighet til å øke inntekten din og er du varig økonomisk vanskeligstilt? Har du utfylt ditt sparepotensiale? Hvor gammel er du? Hvis du ikke har prøvd å spare, er ung og i jobb, så ville jeg droppet tanken om startlån. 

Å kjøpe sammen kan være lurt, men ha en god kontrakt som oppgir når boligen skal selges, regler for hva man gjør hvis den ene vil flytte ut, hvordan boligen skal selges, hva dere gjør om den ene vil beholde boligen etc. 

snakk med banken og hør hva de tenker er realistisk for deg.

første bud er at dere må ha 15% egenkapital før dere søker ordinært lån.

Endret av altflyter
Skrevet
Just now, altflyter said:

Å kjøpe sammen er sikkert en god ide; men har du mulighet til å øke inntekten din og er du varig økonomisk vanskeligstilt? Har du utfylt ditt sparepotensiale? Hvor gammel er du? Hvis du ikke har prøvd å spare, er ung og i jobb, så ville jeg droppet tanken om startlån. 

Å kjøpe sammen kan være lurt, men ha en god kontrakt som oppgir når boligen skal selges, regler for hva man gjør hvis den ene vil flytte ut, hvordan boligen skal selges, hva dere gjør om den ene vil beholde boligen etc. 

snakk med banken og hør hva de tenker er realistisk for deg 

Ung ufør. Vil ha ca 200 000 på bok løpet av året. Tidlig 20 årene. 

Ser ganske mørkt ut for meg. Hadde bare jeg vært i topp form ville jeg hatt en årslønn på nesten en halv million.

Å kjøpe med tvilling søster er det mest sikre for min del. 

Skrevet (endret)
AnonymBruker12455 skrev (3 minutter siden):

Ung ufør. Vil ha ca 200 000 på bok løpet av året. Tidlig 20 årene. 

Ser ganske mørkt ut for meg. Hadde bare jeg vært i topp form ville jeg hatt en årslønn på nesten en halv million.

Å kjøpe med tvilling søster er det mest sikre for min del. 

Hvis du er ung ufør, så ville jeg definitivt forsøkt startlån. Da kan du få en del i tilskudd. gå i to vanlige banker og be om boliglån, ta vare på avslagene og ta dem med til boligkontoret i kommunen.

Snakk med kommunen og send inn en søknad om startlån. Da vil du nok få innvilget et startlån og et tilskudd. Du kan velge å ikke bruke det hvis du syntes det er for lite 😊 det skader ikke å søke, men du må nok fire litt på egne krav og forventninger til boligstørrelse og standard

Endret av altflyter
Skrevet
Just now, altflyter said:

Hvis du er ung ufør, så ville jeg definitivt forsøkt startlån. Da kan du få en del i tilskudd. gå i to vanlige banker og be om boliglån, ta vare på avslagene og ta dem med til boligkontoret i kommunen.

Snakk med kommunen og send inn en søknad om startlån. Da vil du nok få innvilget et startlån og et tilskudd. Du kan velge å ikke bruke det hvis du syntes det er for lite 😊 det skader ikke å søke

Jeg må si jeg er sinnsykt kresen på strøk og boforhold. Finner meg ikke i hva slags. Det bør jeg sikkert ikke være når situasjonen er som den er. Sjekket akkurat bolig til salgs her: Ingen grei bolig til under 2,5 mil. Da har vel jeg et STORT problem? 

Vil definitivt sjekke ut startlån da. 

Skrevet
AnonymBruker12455 skrev (6 minutter siden):

Jeg må si jeg er sinnsykt kresen på strøk og boforhold. Finner meg ikke i hva slags. Det bør jeg sikkert ikke være når situasjonen er som den er. Sjekket akkurat bolig til salgs her: Ingen grei bolig til under 2,5 mil. Da har vel jeg et STORT problem? 

Vil definitivt sjekke ut startlån da. 

Jeg beklager å skuffe deg, men som ung ufør så har du dessverre ikke økonomi til å være kresen. Selv folk i full jobb har ikke økonomi til å være kresen i dagens boligmarked. Du blir nok nødt til å jobbe litt med deg selv der.

Jeg sier ikke dette for å være nedlatende. Jeg kjøpte nylig bolig selv og jeg tjener mer enn deg og er i jobb.Tro meg. Jeg endte ikke opp med drømmeboligen. Sett deg to kriterier og prøv å erkjenne at du ikke kan få alt du ønsker deg. Da jeg klarte det, så var det lettere å finne en bolig 😊

• Liker 1
Skrevet (endret)
7 minutter siden, altflyter said:

Jeg beklager å skuffe deg, men som ung ufør så har du dessverre ikke økonomi til å være kresen. Selv folk i full jobb har ikke økonomi til å være kresen i dagens boligmarked. Du blir nok nødt til å jobbe litt med deg selv der.

Jeg sier ikke dette for å være nedlatende. Jeg kjøpte nylig bolig selv og jeg tjener mer enn deg og er i jobb.Tro meg. Jeg endte ikke opp med drømmeboligen. Sett deg to kriterier og prøv å erkjenne at du ikke kan få alt du ønsker deg. Da jeg klarte det, så var det lettere å finne en bolig 😊

Du har nok rett.. Får satse på at jeg blir frisk om ikke alt for lenge og at jeg kan skaffe meg full jobb. Det får tiden vise. 

Hva med grunnlån fra Husbanken? Er ikke det boliglån for nye boliger? Kan dette være aktuelt? 

Endret av AnonymBruker12455
Skrevet
AnonymBruker12455 skrev (1 minutt siden):

Du har nok rett.. Får satse på at jeg blir frisk om ikke alt for lenge og at jeg kan skaffe meg full jobb. Det får tiden vise. 

Hva med grunnlån fra Husbanken? Er ikke det boliglån for nye boliger? Kan dette være aktuelt? 

Det er absolutt verdt et forsøk, og du kan alltids ringe husbanken og spørre. Skader ikke å ha flere muligheter åpne!

Skrevet

TS, du må ikke slå fra deg tanken på lån basert på (feil)informasjon fra andre brukere. Husbanken har ikke ramme på max 5x inntekt. Husbanken har en god kalkulator hvor du kan regne ut hvor mye du kan låne. De er fleksible på beløp, men strenge på at du skal klare å betjene det, så de legger til grunn SIFO referansebudsjettet, og så kan du legge inn egne beløp dersom du mener noe er feil i forhold til ditt forbruk. Tilskudd kan du også få, men det varierer hvor mye hver kommune har til rådighet og også hvor mye de har igjen i budsjettet. Generelt er dette en fin tid å søke på.

Kresen kan du ikke være, men det er fint å komme seg inn på boligmarkedet.

Lykke til!

Anonymkode: 5dc37...cf2

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

TS, du må ikke slå fra deg tanken på lån basert på (feil)informasjon fra andre brukere. Husbanken har ikke ramme på max 5x inntekt. Husbanken har en god kalkulator hvor du kan regne ut hvor mye du kan låne. De er fleksible på beløp, men strenge på at du skal klare å betjene det, så de legger til grunn SIFO referansebudsjettet, og så kan du legge inn egne beløp dersom du mener noe er feil i forhold til ditt forbruk. Tilskudd kan du også få, men det varierer hvor mye hver kommune har til rådighet og også hvor mye de har igjen i budsjettet. Generelt er dette en fin tid å søke på.

Lykke til!

Jeg er avhenging av lån på 3 millioner. 13 000 i nedbetaling hver måned er urealistisk for min del. Jeg har et skikkelig dårlig utgangspunkt....

Takk for litt oppløftende tilbakemelding da :) 

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Lykke til!

Jeg har vært med flere som har søkt startlån i husbanken i min kommune og der har de vært klinkende klar på at 5x inntekt er maks og at det sjelden innvilges. Dette er rett og slett fordi det er svært sjelden det er realistisk at de som er i målgruppen kan betjene et så høyt lån. Derfor kan man få tilskudd i tillegg til boliglånet, men at en enslig ung ufør får mer enn 1 750 i lån er svært usannsynlig.

husbanken sin startlånordning kan som sagt gi tilskudd, men de må følge loven som alle andre. Unntakene går til barnefamilier 

Endret av altflyter

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...