AnonymBruker Skrevet 12. januar 2021 #1 Skrevet 12. januar 2021 Jeg ønsker en veldig grundig søvn utredning på grunn av at jeg opplever dårlig kvalitets søvn, jeg våkner opp flere ganger om natta, har mareritt ofte, føler meg verre om dagen jo lenger jeg har sovet, har ofte hodepine og sår i halsen når jeg våkner. Alt dette virker veldig ut som obstruktiv søvnapne eller øvre luftvei-motstandssyndrom. Jeg har tatt en søvnregistrering hjemme med utstyr som jeg fikk av sykehuset, men svaret jeg fikk fra de var at jeg hadde ikke "nok pustestopp for å være behandlings nødvendig" fikk aldri noe konkret svar over akkurat hvor mange pustestopp jeg hadde. Mener veldig jeg trenger en mer grundig undersøkelse, en søvnregistrering som man overåker på sykehus. Men jeg ble fortalt av sykehuset at de ikke gjør det, og jeg har prøvd å lete og lete og det ser ut som alle sykehus bare gjør hjemme søvnregistrering. Er det ingen jeg kan gå til for å få søvnregistrering som blir overvåket av profesjonelle søvnspesialist/nevrolog? Vet ikke hva jeg kan gjøre. :( Anonymkode: d7893...34f 2
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2021 #2 Skrevet 12. januar 2021 3 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg ønsker en veldig grundig søvn utredning på grunn av at jeg opplever dårlig kvalitets søvn, jeg våkner opp flere ganger om natta, har mareritt ofte, føler meg verre om dagen jo lenger jeg har sovet, har ofte hodepine og sår i halsen når jeg våkner. Alt dette virker veldig ut som obstruktiv søvnapne eller øvre luftvei-motstandssyndrom. Jeg har tatt en søvnregistrering hjemme med utstyr som jeg fikk av sykehuset, men svaret jeg fikk fra de var at jeg hadde ikke "nok pustestopp for å være behandlings nødvendig" fikk aldri noe konkret svar over akkurat hvor mange pustestopp jeg hadde. Mener veldig jeg trenger en mer grundig undersøkelse, en søvnregistrering som man overåker på sykehus. Men jeg ble fortalt av sykehuset at de ikke gjør det, og jeg har prøvd å lete og lete og det ser ut som alle sykehus bare gjør hjemme søvnregistrering. Er det ingen jeg kan gå til for å få søvnregistrering som blir overvåket av profesjonelle søvnspesialist/nevrolog? Vet ikke hva jeg kan gjøre. Anonymkode: d7893...34f Jeg har tatt søvnregistrering på sykehus med ledninger i hytt og pine, men det var for noe mer alvorlig enn søvnapné. Da måler de søvnfaser, o2-metning etc. gjennom hele natten. Det skal vel kanskje litt til å få det godkjent men det finnes, det er kanskje 5 år siden jeg gjorde det? Det var på Lovisenberg i Oslo... https://lovisenbergsykehus.no/behandlinger/sovnregistrering-polygrafi Dette er på sykehus. Anonymkode: 00a64...1e9
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2021 #3 Skrevet 12. januar 2021 33 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg har tatt søvnregistrering på sykehus med ledninger i hytt og pine, men det var for noe mer alvorlig enn søvnapné. Da måler de søvnfaser, o2-metning etc. gjennom hele natten. Det skal vel kanskje litt til å få det godkjent men det finnes, det er kanskje 5 år siden jeg gjorde det? Det var på Lovisenberg i Oslo... https://lovisenbergsykehus.no/behandlinger/sovnregistrering-polygrafi Dette er på sykehus. Anonymkode: 00a64...1e9 Ringte nettopp å hørte med de, de sa at de ikke gjør søvnutredning på sykehus og det gjøres bare hjemme. 😕 Anonymkode: d7893...34f
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2021 #4 Skrevet 12. januar 2021 Kunne du se hvor mange pustestopp og puls og oksygenmetning du hadde på søvnregistreringen hjemme da? Anonymkode: 1bf3b...c1a
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2021 #5 Skrevet 12. januar 2021 6 minutter siden, AnonymBruker said: Ringte nettopp å hørte med de, de sa at de ikke gjør søvnutredning på sykehus og det gjøres bare hjemme. 😕 Anonymkode: d7893...34f Det stemmer ikke, de har garantert slikt, men om du ringer selv så er det vel et rødt lys... Dette er noe du trenger henvisning til fra lege eller spesialist. Det finnes tilfeller (f.eks. mitt) hvor det er umulig å få en tilstrekkelig registrering hjemme. Du MÅ gjennom fastlege uansett, så å ringe rundt er meningsløst. For deg høres det ut som at pustestopp er problemet og det kan gjøres med hjemmeutstyr. En natt på sykehus er dyrt. Anonymkode: 00a64...1e9 1
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2021 #6 Skrevet 12. januar 2021 4 minutter siden, AnonymBruker said: Kunne du se hvor mange pustestopp og puls og oksygenmetning du hadde på søvnregistreringen hjemme da? Anonymkode: 1bf3b...c1a Nei, fikk bare svar at jeg ikke hadde "nok" pustestopp for å være behandlings nødvendig. 4 minutter siden, AnonymBruker said: Det stemmer ikke, de har garantert slikt, men om du ringer selv så er det vel et rødt lys... Dette er noe du trenger henvisning til fra lege eller spesialist. Det finnes tilfeller (f.eks. mitt) hvor det er umulig å få en tilstrekkelig registrering hjemme. Du MÅ gjennom fastlege uansett, så å ringe rundt er meningsløst. For deg høres det ut som at pustestopp er problemet og det kan gjøres med hjemmeutstyr. En natt på sykehus er dyrt. Anonymkode: 00a64...1e9 Jeg har allerede gjort det med hjemmeutstyr og fikk ikke noe god svar med de, sliter forsatt veldig med dette og vil betale hva som helst bare for å få en grundig søvnregistrering utredning. Jeg leser mye om at folk på min alder så er problemet mer sannsynlig noe som UARS (Øvre luftveismotstand syndrom) og hjemmeutstyr er ikke så bra for å oppdage dette. Anonymkode: d7893...34f
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2021 #7 Skrevet 12. januar 2021 Er du overvektig kan det lønne seg å gå ned i vekt.. Ellers er et godt tips å ligge på siden (ikke ryggen/magen) når man sover! Anonymkode: 1bf3b...c1a
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2021 #8 Skrevet 12. januar 2021 Jeg tror du kunne hatt god nytte av å snakke med fastlegen om resultatene av testen din, eller at fastlegen ordner en time så du får snakke med de som har ansvar for testen din på sykehuset. Det er bedre at du får litt tid med legen, spørre alle spørsmålene du har og få ordentlig svar på det du lurer på, enn at du skal diagnostisere deg selv og gå og lure på om du er undersøkt godt nok. Det er du jo strengt talt ikke kvalifisert til. Høres kanskje surt ut, men jeg sier det i aller beste mening. La legen få gjøre jobben. Det er veldig slitsomt for noen som ikke er lege å pålegge seg selv et sånt ansvar. Da blir man bekymret, urolig og redd, og sover kanskje enda dårligere om natten. Snakker av egen erfaring. Anonymkode: 832b8...16b
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2021 #9 Skrevet 12. januar 2021 Jeg kan anbefale EEG Laboratoriet i Oslo. Jeg sov der en natt, og da sjekket de alt. Jeg har helseforsikring gjennom jobben, så jeg fikk undersøkelsen dekket av forsikringen, vet derfor ikke hva det koster. Jeg tror du må ha henvisning av fastlegen for å bli undersøkt der, sikkert best å ringe dem for å høre hvordan du går fram. Lykke til! Anonymkode: a46bf...803
Silva Pluvialis Skrevet 12. januar 2021 #10 Skrevet 12. januar 2021 Ikke TS, men diagnostiserer de insomni også under slike tester?
AnonymBruker Skrevet 19. september 2022 #11 Skrevet 19. september 2022 On 1/12/2021 at 12:14 PM, AnonymBruker said: Jeg ønsker en veldig grundig søvn utredning på grunn av at jeg opplever dårlig kvalitets søvn, jeg våkner opp flere ganger om natta, har mareritt ofte, føler meg verre om dagen jo lenger jeg har sovet, har ofte hodepine og sår i halsen når jeg våkner. Alt dette virker veldig ut som obstruktiv søvnapne eller øvre luftvei-motstandssyndrom. Jeg har tatt en søvnregistrering hjemme med utstyr som jeg fikk av sykehuset, men svaret jeg fikk fra de var at jeg hadde ikke "nok pustestopp for å være behandlings nødvendig" fikk aldri noe konkret svar over akkurat hvor mange pustestopp jeg hadde. Mener veldig jeg trenger en mer grundig undersøkelse, en søvnregistrering som man overåker på sykehus. Men jeg ble fortalt av sykehuset at de ikke gjør det, og jeg har prøvd å lete og lete og det ser ut som alle sykehus bare gjør hjemme søvnregistrering. Er det ingen jeg kan gå til for å få søvnregistrering som blir overvåket av profesjonelle søvnspesialist/nevrolog? Vet ikke hva jeg kan gjøre. :( Anonymkode: d7893...34f Fant du ut av det, ts? Jeg mistenker også øvre luftvei-motstandssyndrom, jeg også. Men jeg føler ikke at legen hører skikkelig etter, og at h*n bare tenker at jeg er litt sliten. Men jeg føler egentlig at hele personligheten min har forandret seg, og har angst- og depresjonssymptomer, uten at det henger sammen med tankene mine. Klarer ikke å ha det sånn😞😞 Vil gjerne høre andres erfaringer, hvis noen har blitt utredet for dette. Anonymkode: 54795...9ed
AnonymBruker Skrevet 19. september 2022 #12 Skrevet 19. september 2022 Tvillingsjel skrev (På 12.1.2021 den 14.35): Ikke TS, men diagnostiserer de insomni også under slike tester? Nei. Anonymkode: eba58...c41
AnonymBruker Skrevet 19. september 2022 #13 Skrevet 19. september 2022 19 minutter siden, AnonymBruker said: Fant du ut av det, ts? Jeg mistenker også øvre luftvei-motstandssyndrom, jeg også. Men jeg føler ikke at legen hører skikkelig etter, og at h*n bare tenker at jeg er litt sliten. Men jeg føler egentlig at hele personligheten min har forandret seg, og har angst- og depresjonssymptomer, uten at det henger sammen med tankene mine. Klarer ikke å ha det sånn😞😞 Vil gjerne høre andres erfaringer, hvis noen har blitt utredet for dette. Anonymkode: 54795...9ed Jeg anbefaler deg å spørre din fastlege om henvisning til EEG Laboratoriet: https://eeglaboratoriet.no/ Der får man en full undersøkelse for søvnen din på klinikken dems. Anonymkode: d7893...34f 1
AnonymBruker Skrevet 19. september 2022 #14 Skrevet 19. september 2022 16 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg anbefaler deg å spørre din fastlege om henvisning til EEG Laboratoriet: https://eeglaboratoriet.no/ Der får man en full undersøkelse for søvnen din på klinikken dems. Anonymkode: d7893...34f Tusen takk for tips!☺️ Anonymkode: 54795...9ed
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå