Gå til innhold

Tok lydopptak av samtalen med kjæresten og meg i smug

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min kjæreste og meg skulle ta opp en viktig samtale her om dagen. Samtalen var planlagt, og jeg var redd for at jeg ikke skulle få med meg essensen i alt som blir sagt fordi det er er så mye følelser involvert. Formålet med opptaket var kun for å lære av kommunikasjonen vår. 

Det var en veldig tung og vanskelig samtale, men vi beholdt roen hele tiden med avbrudd av fleip og latter. Det er først etter å ha hørt på samtalen, jeg hører at kjæresten min er lyttende og sender bekreftelser hele tiden -det er bare meg som ikke får det nok med meg. 

Ikke helt skjønt om det er lov hvis jeg sletter opptaket etterpå ? men i hvert fall så lærerikt at jeg vil anbefale andre (og da selvsagt i samråd med sin partner) og lytte til samtalen etterpå. 

Anonymkode: c707f...fde

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er lov å ta opptak av samtaler du deltar i. Veldig fint tiltak for å lære av din egen kommunikasjon 👍🏼

Anonymkode: 44f18...35d

• Liker 16
Skrevet

«Hemmelig avlytting eller opptak av samtaler mellom andre er forbudt etter straffeloven § 205 første ledd bokstav a. Det betyr at man kun kan ta lydopptak av samtaler som man selv deltar i»

Kilde: Datatilsynet 

Virker som det er lov, men min mening er at det er litt dårlig gjort å ikke si fra😊

• Liker 3
Skrevet

Men veldig bra tiltak for å bedre kommunikasjon og bli obs på deg selv og partner, så lenge det slettes i ettertid 😊

• Liker 5
Skrevet

Det er lovlig, altså kan du ikke straffes. 

Men synes ikke det er riktig å ta hemmelige opptak av deres samtaler. Jeg hadde blitt fly forbanna og følt meg sviktet om jeg fant ut at min kjæreste gjorde det. Hadde hatt vanskelig med å stole på ham etterpå. Eller jeg tror nesten tilliten hadde vært borte foralltid. 

Så mitt råd er: slett det nå, og ikke gjør det igjen. 

(Er en annen ting om man er i en skilsmissekonflikt eller det er vold involvert)

• Liker 7
Skrevet
solmåneogstjerner skrev (2 minutter siden):

Det er lovlig, altså kan du ikke straffes. 

Men synes ikke det er riktig å ta hemmelige opptak av deres samtaler. Jeg hadde blitt fly forbanna og følt meg sviktet om jeg fant ut at min kjæreste gjorde det. Hadde hatt vanskelig med å stole på ham etterpå. Eller jeg tror nesten tilliten hadde vært borte foralltid. 

Så mitt råd er: slett det nå, og ikke gjør det igjen. 

(Er en annen ting om man er i en skilsmissekonflikt eller det er vold involvert)

TS

Han skal aldri få vite om dette opptaket. Har hørt på det flere ganger, men har nå slettet det. Opptaket gir ubehagelig mental støy, men samtidig ga dette en viste den hvilke emosjonell smerte og konsekvens denne adferden gir i vårt forhold. En form for dypere forståelse av vår kommunikasjon. Neste gang vil i så fall bli i samråd med han.

• Liker 4
Skrevet

Sett bortfra det juridiske, for en fantastisk selvinnsikt du ga deg selv her 👏🏻👏🏻

• Liker 10
Skrevet

Dette var gjort i god hensikt, og når du sletter opptaket, fjerner du også all mulighet for publisering som ville vært ulovlig. 

Anonymkode: 5c296...905

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

TS

Han skal aldri få vite om dette opptaket. Har hørt på det flere ganger, men har nå slettet det. Opptaket gir ubehagelig mental støy, men samtidig ga dette en viste den hvilke emosjonell smerte og konsekvens denne adferden gir i vårt forhold. En form for dypere forståelse av vår kommunikasjon. Neste gang vil i så fall bli i samråd med han.

miss summers skrev (1 time siden):

Sett bortfra det juridiske, for en fantastisk selvinnsikt du ga deg selv her 👏🏻👏🏻

AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Dette var gjort i god hensikt, og når du sletter opptaket, fjerner du også all mulighet for publisering som ville vært ulovlig. 

Jeg tenker mest på hvordan kjæresten føler seg om han skulle få vite det. For meg hadde det vært et stort svik. 

• Liker 2
Skrevet

Det er helt lovlig, men etikken ved det kan nok diskuteres (når de andre partene i samtalen ikke er klar over det/samtykker).

Anonymkode: e68fe...b31

• Liker 2
Skrevet

Har gjort det samme som deg, i et forhold hvor det var mye krangling. Det var helt jævli å høre på i ettertid, både hvordan partner og meg ordla seg. Skammet meg grundig!

Anonymkode: e68fe...b31

• Liker 3
Skrevet

Jeg tenker det er greit rent moralsk så lenge du kun bruker det for å lære av det selv, og sletter det i etterkant. Aldri bruk det MOT kjæresten din. Kjenner en som gjorde det, og det syns jeg er lavmål altså. 

Anonymkode: 88bb6...c9f

• Liker 1
Skrevet
solmåneogstjerner skrev (13 minutter siden):

Jeg tenker mest på hvordan kjæresten føler seg om han skulle få vite det. For meg hadde det vært et stort svik. 

Den ser jeg. Jeg hyllet selvinnsikten. Intet mer. 

• Liker 1
Skrevet
miss summers skrev (3 minutter siden):

Den ser jeg. Jeg hyllet selvinnsikten. Intet mer. 

Så kom det noe godt ut av det. Jeg synes likevel det er feil ovenfor kjæresten. 

• Liker 1
Skrevet
solmåneogstjerner skrev (5 minutter siden):

Så kom det noe godt ut av det. Jeg synes likevel det er feil ovenfor kjæresten. 

Fått med meg det. 

Skrevet
solmåneogstjerner skrev (24 minutter siden):

Et svik at den andre oppriktig ville forbedre kommunikasjonen? Heller et svik å la det være...

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Min kjæreste og meg skulle ta opp en viktig samtale her om dagen. Samtalen var planlagt, og jeg var redd for at jeg ikke skulle få med meg essensen i alt som blir sagt fordi det er er så mye følelser involvert. Formålet med opptaket var kun for å lære av kommunikasjonen vår. 

Det var en veldig tung og vanskelig samtale, men vi beholdt roen hele tiden med avbrudd av fleip og latter. Det er først etter å ha hørt på samtalen, jeg hører at kjæresten min er lyttende og sender bekreftelser hele tiden -det er bare meg som ikke får det nok med meg. 

Ikke helt skjønt om det er lov hvis jeg sletter opptaket etterpå ? men i hvert fall så lærerikt at jeg vil anbefale andre (og da selvsagt i samråd med sin partner) og lytte til samtalen etterpå. 

Det er lov så lenge en selv er deltakende, du trenger da ikke engang å spørre om lov

Skrevet

Innafor juridisk, og siden formålet ditt tydeligvis er bra synes jeg det er en positiv ting å gjøre. De fleste vet at dette er lov, så dersom man sier ting man ikke kan stå for etterpå/i en konflikt så kan man faktisk bare takke seg selv. 

Anonymkode: b1e3d...dac

Skrevet

Hadde alle fått muligheten til å se (video) og å høre seg selv utenfra (opptak), så ville mange ha sett og hørt mye de ikke får med seg i øyeblikket. Det kan være ekstremt nyttig. Men bør avtales på forhånd. 

• Liker 1
Skrevet

Det er et veldig godt råd. Høre på samtalen sammen i ettertid. I en diskusjon blir det ofte opphetet - og om man føler seg angrepet går man ofte i forsvar og slutter å lytte til hva som blir sagt. Noen ganger er det viktig å forstå hva som virkelig blir sagt - kanskje kommer partner med noe man er totalt uenig i, som f.eks "Du gjør alltid det" - ok, hva mener partner med det, prøv å finne meningen bak utsagnet. Selv om man ikke "alltid gjør det og det", så er det det man gjør som er problemet. Så kan man komme til bunns i hvorfor det er et problem. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...