Gå til innhold

Aggressiv leieboer...


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Hun sa selv opp fra 12 aug. og flytter da ut innen 12. sept. Hun betaler for seg og vi får tid til å forhåpentligvis skaffe en ny leietaker til 1. oktober. Er helt greit for mor det tror jeg. Er ikke hensiktsmessig å lage et helvete pga småting slik situasjonen er nå, for hun leieboeren går rundt og skravler til naboene. Det er vi som skal fortsette å bo her,så da vil vi ikke komme på kant med naboene fordi hun går og slenger med leppa. Hun er jo helt spinnvill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det har jeg aldri vært borti. Har alltid satt depositum på sperret konto der jeg har leid. Håper dere har kontrakt på at dere har betalt 8000 i depositum slik at huseieren ikke kan komme og si at han aldri har mottatt noe slikt.

Ja, det står både i husleien at vi har betalt 8000kr i depositum, pluss at vi har en husleiebok hvor det også står.

Våre huseiere skal nemlig også ha leien cash :roll: så derfor har vi en husleiebok der de skriver under på at de mottatt husleien fra oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Våre huseiere skal nemlig også ha leien cash :roll:  så derfor har vi en husleiebok der de skriver under på at de mottatt husleien fra oss.

De leier vel ut svart da, slik at de slipper å skatte av leieinntektene. Jævlig sleipt, men nokså vanlig tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De leier vel ut svart da, slik at de slipper å skatte av leieinntektene. Jævlig sleipt, men nokså vanlig tror jeg.

Så vidt jeg har lest leier Lassie en sokkelleilighet.

Om denne er mindre verd enn den delen av huset eieren bor i selv, så skal de ikke skatte av leieinntekten.

Jeg tror ikke at det er ulovlig å gjøre det slik med verken husleie eller depositum, men leietageren har rett til å kreve en depositumskonto der beløpet settes inn. Rentene skal leietageren ha når h*n flytter ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om denne er mindre verd enn den delen av huset eieren bor i selv, så skal de ikke skatte av leieinntekten.

Er det ikke størrelsen som avgjør? Altså antall m2?

At man kan leie ut under halvparten av huset skattefritt hele året....eller hele huset skattefritt en dag under et halv kalenderår. :klø:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er det ikke størrelsen som avgjør?  Altså antall m2? 

At man kan leie ut under halvparten av huset skattefritt hele året....eller hele huset skattefritt en dag under et halv kalenderår. :klø:

Slik var det tidligere, men det har visst kommet en eller annen ny regel på dette. Nå er det tydeligvis verditaksten eller utleieverdien som gjelder.

Dette har egentlig aldri vært noe tema hos oss, for her er sokkelen både mindre og har lavere verdi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Varg-Menja
Det tror jeg er feil,

Utleier har lov til å ta en mnd husleie i forskudd. Rentefritt.

(det er i allefall det jeg har fått vite av mennesker som mener å kunne dette).

Ja, men som regel betaler man husleia en måned på forskudd, feks den 1. i hver måned. Og da har man ikke lov å ta mere i forskudd utover dette. Dette er fordi at utleier ikke skal kunne stikke depositumet i lomma sånn helt uten videre, og for at leietager skal få rentene sine.

Selv har jeg gått med på forskuddsleie, dersom det vil si at jeg slipper å betale for de siste månedene jeg bor der, tilsvarende beløpet. Depositum satt rett inn på konto ville jeg aldri gått med på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Depositum skal settes på egen konto, i leietakers navn, iflg loven. Dette er en særskilt konto. Det er huseier som må betale for opprettelsen av kontoen.

Jeg har nettopp vært igjennom det og da skulle banken også ha kopi av leiekontrakt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...