AnonymBruker Skrevet 12. januar 2021 #1 Del Skrevet 12. januar 2021 Jeg er en "kjøkkenperson". Jeg liker å ha en stille stund ved kjøkkenbordet med radio, en kopp te, en avis (eller nettbrett). Ved venninnebesøk var kjøkkenet også et naturlig oppholdssted for meg. Jeg liker også å ha muligheten lukke døren til kjøkkenet for litt "privatliv". Eller, jeg likte det den gangen jeg hadde en dør som kunne lukkes. Da vi flyttet hit for 20+ år siden fungerte kjøkkenet på et vis. Det er åpent, og jeg har ingen dør som kan lukkes, men jeg hadde i det minste et kjøkkenbord. Så endret behovene seg, vi behøvde mer benkplass, kombiskapet måtte vike for kjøle- og fryseskap, og kjøkkenbordet måtte ofres. Hvis jeg skal ha en uforstyrret venninneprat må familien ut! Vil jeg ha en uforstyrret telefonsamtale må jeg enten gå på badet, eller på soverommet. Jeg savner virkelig et godt funksjonelt kjøkken, men jeg finner ingen løsning. Kan noen hjelpe meg? Plassen er liten. Vegg A: 160 cm Vegg B: 282 cm, opplegg for vann og avløp er plassert på denne veggen. (Ca 1 m fra hjørnet til vegg b/c) Vegg C : 360 cm, opplegg for komfyr på denne veggen (ca 1 m fra hjørnet vegg b/c) Vegg D : 290 cm, vindu plassert midt på veggen. Vi har behov for to "matstasjoner" (glutenfritt og normalkost), kjøleskap og fryser i full størrelse, og jeg ønsker meg et kjøkkenbord. Hvordan ville dere innredet et slikt kjøkken? Anonymkode: daecf...05d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2021 #2 Del Skrevet 12. januar 2021 Jeg må legge til: åpningen mot gang/stue er vegg A. Det er derfor vi bare har 160 cm veggplass på denne veggen. Anonymkode: daecf...05d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2021 #3 Del Skrevet 12. januar 2021 Hvilke muligheter har dere for å enten bygge på, eller flytte oppbevaring til et annet sted i huset? Hvis du f.eks. kan flytte alt av kjøkkenutstyr som ikke brukes i hverdagen til en bod, kan du frigjøre mye plass. Og hvis du tenker at du kun skal ha én spesiell stasjon for glutenholdig brød, mens resten av kjøkkenet er glutenfri sone, får du kanskje bittelitt mer plass? Anonymkode: 4cc56...d48 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2021 #4 Del Skrevet 12. januar 2021 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Hvilke muligheter har dere for å enten bygge på, eller flytte oppbevaring til et annet sted i huset? Hvis du f.eks. kan flytte alt av kjøkkenutstyr som ikke brukes i hverdagen til en bod, kan du frigjøre mye plass. Og hvis du tenker at du kun skal ha én spesiell stasjon for glutenholdig brød, mens resten av kjøkkenet er glutenfri sone, får du kanskje bittelitt mer plass? Anonymkode: 4cc56...d48 Takk for svaret. Vi har ingen muligheter til å bygge ut. Jeg har laget en bod der alt som ikke brukes i det daglige blir oppbevart, og hele kjøkkenet unntatt et "glutenhjørne" er glutenfritt. Men det fungerer ikke som det er i dag. 😞 Anonymkode: daecf...05d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dingelingdingelang Skrevet 12. januar 2021 #5 Del Skrevet 12. januar 2021 Kan du legge ut en plantegning/ skisse over rommet? Tror du vil få flere og bedre svar da 🙂 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2021 #6 Del Skrevet 13. januar 2021 Sånn rett fra din beskrivelse, høres det egentlig ut som: du er vant fra før av å bo på en plass med få oppholdssoner, der kjøkkenet var eneste plass du kunne få ro og fred. Du er vant til det og er komfortabel med det. Slik har det alltid vært. Du skal nå bytte kjøkken men når du tenker på kjøkken-funksjoner, inkluderer du også funksjonalitet som ikke er kjøkken, strengt tatt. Herifra kommer det slike "nødvendige kjøkkenfunksjoner" som det å kunne lukke døra og ta en telefon, og det å ha et kjøkkenbord for å sitte med ipad/pc. Samtidig, grunnet spesielle mat-behov, trenger dere mer oppbevaring på kjøkkenet enn "gjennomsnittlig familie". Du har låst deg selv veldig inn i eksisterende planløsning av kjøkken (vann og komfyr plassering, selve rom-plassering). Og som en sammendrag = dette har blitt en umulig oppgave. Det er ikke rart det ikke går opp, det er umulig. Kjøkkenet som det er, er for liten for å oppfylle alt. For å finne en løsning, må du tenke nytt: Første, det er de fleste med små kjøkkenet velger - åpne opp. Kontorplass i stue eller i ekstra soverom, dekker behovet for et ekstra bord for å kunne jobbe på. Igjen, kontorplass og soverom kan dekke behov for et ekstra oppholdsrom (for telefon). Men, høres ut som det er veldig viktig for deg at nettopp kjøkken oppfyller disse rollene. Og det er ærlig sak, men jeg bare ber deg om å analysere, er det behov som sitter dypt inne - kjøkkenet gir deg trygghet og ro (lukter? nærhet til mat?) eller er det noe du er vant til men kunne avvenne deg. Dette er absolutt billigste løsning. Hvis du ønsker kjøkken som eget rom, først og fremst må du prøve å snu om på hele kjøkkenløsning, men innen samme rom. Ved å flytte både komfyr og vask, er det mulig å få plass til både mer oppbevaring, og kjøkkenbord? Ville det vært en løsning for deg å ha et vegghendene bord som kan vippes opp og ned, er der når du har behov, men tar ikke plass ellers? En annen vri på det, er det mulig å flytte en av veggene bare litt, for å gjøre kjøkkenet litt større? - Dette vil allikevel være billigere løsning, enn neste jeg foreslår. Er det et hus bygd på 60-tallet eller før? Slike har ofte små kjøkken, plassert i mørkeste hjørne av huset, gjerne med vinduer mot inngangen. Der sto kona med middagen klar når mannen kom fra jobb, og serverte middagen til ham i pen stua. Vil du ha deg selv så vondt nå i 2021 😅 Hvis kjøkkenet er favoritt rommet, der du tilbringer mye tid, fortjener ikke du (og kjøkkenet) bedre plassering, mer lys, bedre utsikt - og mer plass? Løsningen kan faktisk være å flytte hele kjøkkenet. Det ville vært enklere å si noe konkret hvis du legger ut tegninger av hele etasjen. Dette er absolutt dyreste løsning, men ender opp med å renovere hele etasje, men høres ut som det er noe du trenger, når du nevner at du har bodd der i 20 år. Og, denne løsningen vil potensielt gi størst livskvalitetsøkning, tør jeg å påstå. Det ble litt mye, men jeg bare håper å starte en tankeprosess hos deg. Finner man ikke en løsning, ser man etter en løsning på feil plass, og er nødt til å tenke nytt. Anonymkode: 5c980...c6b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2021 #7 Del Skrevet 15. januar 2021 AnonymBruker skrev (På 13.1.2021 den 9.56): Sånn rett fra din beskrivelse, høres det egentlig ut som: du er vant fra før av å bo på en plass med få oppholdssoner, der kjøkkenet var eneste plass du kunne få ro og fred. Du er vant til det og er komfortabel med det. Slik har det alltid vært. Du skal nå bytte kjøkken men når du tenker på kjøkken-funksjoner, inkluderer du også funksjonalitet som ikke er kjøkken, strengt tatt. Herifra kommer det slike "nødvendige kjøkkenfunksjoner" som det å kunne lukke døra og ta en telefon, og det å ha et kjøkkenbord for å sitte med ipad/pc. Samtidig, grunnet spesielle mat-behov, trenger dere mer oppbevaring på kjøkkenet enn "gjennomsnittlig familie". Du har låst deg selv veldig inn i eksisterende planløsning av kjøkken (vann og komfyr plassering, selve rom-plassering). Og som en sammendrag = dette har blitt en umulig oppgave. Det er ikke rart det ikke går opp, det er umulig. Kjøkkenet som det er, er for liten for å oppfylle alt. For å finne en løsning, må du tenke nytt: Første, det er de fleste med små kjøkkenet velger - åpne opp. Kontorplass i stue eller i ekstra soverom, dekker behovet for et ekstra bord for å kunne jobbe på. Igjen, kontorplass og soverom kan dekke behov for et ekstra oppholdsrom (for telefon). Men, høres ut som det er veldig viktig for deg at nettopp kjøkken oppfyller disse rollene. Og det er ærlig sak, men jeg bare ber deg om å analysere, er det behov som sitter dypt inne - kjøkkenet gir deg trygghet og ro (lukter? nærhet til mat?) eller er det noe du er vant til men kunne avvenne deg. Dette er absolutt billigste løsning. Hvis du ønsker kjøkken som eget rom, først og fremst må du prøve å snu om på hele kjøkkenløsning, men innen samme rom. Ved å flytte både komfyr og vask, er det mulig å få plass til både mer oppbevaring, og kjøkkenbord? Ville det vært en løsning for deg å ha et vegghendene bord som kan vippes opp og ned, er der når du har behov, men tar ikke plass ellers? En annen vri på det, er det mulig å flytte en av veggene bare litt, for å gjøre kjøkkenet litt større? - Dette vil allikevel være billigere løsning, enn neste jeg foreslår. Er det et hus bygd på 60-tallet eller før? Slike har ofte små kjøkken, plassert i mørkeste hjørne av huset, gjerne med vinduer mot inngangen. Der sto kona med middagen klar når mannen kom fra jobb, og serverte middagen til ham i pen stua. Vil du ha deg selv så vondt nå i 2021 😅 Hvis kjøkkenet er favoritt rommet, der du tilbringer mye tid, fortjener ikke du (og kjøkkenet) bedre plassering, mer lys, bedre utsikt - og mer plass? Løsningen kan faktisk være å flytte hele kjøkkenet. Det ville vært enklere å si noe konkret hvis du legger ut tegninger av hele etasjen. Dette er absolutt dyreste løsning, men ender opp med å renovere hele etasje, men høres ut som det er noe du trenger, når du nevner at du har bodd der i 20 år. Og, denne løsningen vil potensielt gi størst livskvalitetsøkning, tør jeg å påstå. Det ble litt mye, men jeg bare håper å starte en tankeprosess hos deg. Finner man ikke en løsning, ser man etter en løsning på feil plass, og er nødt til å tenke nytt. Anonymkode: 5c980...c6b Takk for et utfyllende svar. Først av alt, huset er ikke bygget på 60-tallet, det er langt nyere enn det. Plasseringen av kjøkkenet er god, og utsikten kunne ikke blitt bedre, men hele huset er lite, og bærer preg av dårlig planløsning. Å flytte kjøkkenet er ikke en god idé. Du har rett i at det er viktig for meg at kjøkkenet fungerer som et oppholdsrom. Ikke av sentimentale grunner, men av praktiske årsaker. Vi har pr nå bare ett oppholdsrom i huset (stuen), vi har ingen andre ledige plasser å utnytte, og det er upraktisk med bare ett oppholdsrom når det er flere som oppholder seg i samme hus, og en vil se på tv, mens resten vil skravle. Dessuten er kjøkkenet et naturlig samlingspunkt for familien, tross manglende bord og stoler. Jeg tilbringer mye tid på kjøkkenet, og det blir litt komisk når jeg baker eller lager middag, og familien kommer til meg mens jeg jobber der inne. De setter seg rundt på gulvet, eller lener seg opp i mot innredningen, mens de snakker med hverandre og meg. Og hvis jeg må vente på at maten skal bli ferdig, setter jeg meg gjerne ned på gulvet sammen med dem. Hvorfor det har blitt slik vet jeg ikke, men det er uansett hyggelig og inkluderende at de kommer på kjøkkenet, men det hadde vært mer praktisk med noen stoler å sitte på. Dessuten er jeg lei av spise alle måltider på stuen. Men innlegget ditt fikk meg til å tenke, og jeg tror jeg kan ha kommet opp med en løsning som kan fungere. Jeg fant ut hva det største problemet er, og det er benkeplass/arbeidsplass. Rommet er egentlig stort nok i seg selv, men er for smalt i bredden, og alle arbeidsflater blir oppdelte i 40 cm seksjoner. Et kjøkkenbord fungerer som arbeidsplass hvis det har riktig høyde og størrelse. Så, hvis jeg utvider det originale kjøkkenet med ca en meter, finner et kjøkkenbord som kan fungere som arbeidsplass, OG finner en alternativ plass til fryseren, kan det fungere. Takk for innspill! Anonymkode: daecf...05d 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2021 #8 Del Skrevet 15. januar 2021 Hva med en kjøkkenøy? Da kan du ha arbeidsplass, samtidig plass til resten av familien. Vi fikk nytt liv da vi fikk øy i tillegg. Jeg kan stå der å kutte grønnsaker, mens ungene sitter rundt å gjør lekser. Alle har god plass til bøker, pc etc. Det er god plass til å ha middag på bordet, og vi rundt. Er ofte der venninnebesøk sitter. Vi valgte å ikke ha stekeplate eller vask på øya, kun benk for å kunne utnytte hele plassen til å være med familien. Vi har komfyr og vask på selve kjøkkendelen Anonymkode: 53fcb...15e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2021 #9 Del Skrevet 15. januar 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hva med en kjøkkenøy? Da kan du ha arbeidsplass, samtidig plass til resten av familien. Vi fikk nytt liv da vi fikk øy i tillegg. Jeg kan stå der å kutte grønnsaker, mens ungene sitter rundt å gjør lekser. Alle har god plass til bøker, pc etc. Det er god plass til å ha middag på bordet, og vi rundt. Er ofte der venninnebesøk sitter. Vi valgte å ikke ha stekeplate eller vask på øya, kun benk for å kunne utnytte hele plassen til å være med familien. Vi har komfyr og vask på selve kjøkkendelen Anonymkode: 53fcb...15e Hvis jeg river noe av en vegg, og åpner opp mot gangen, kan det være en løsning. 🙂 Takk for tipset! Anonymkode: daecf...05d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå