Gå til innhold

Noen relativt nyutdannede lektorer/lærere her?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg har lyst til å bli lærer og lurer på å søke meg inn på utdanning til høsten. 

Jeg vegrer meg likevel litt, fordi jeg til stadighet hører historier om hvor vanskelig det er å få jobb. Synes dette er rart, da jeg også har merket meg at det ofte snakkes om at vi trenger flere lærere.

Er det noen som har fullført utdanning og kommet seg i jobb de siste to-tre årene som vil dele erfaringer? Feks hvilke fag det er lurt å velge om man går lektorveien?

Bor i Bergen og selv om jeg forstår at det kan være enklere å få jobb i distriktene er jeg ikke flyttbar pga barn. 

På forhånd takk!

Anonymkode: b3c8c...d61

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har master i biolog (med mange studiepoeng i kjemi, fysikk, matte og statistikk), og tok PPU for 2 år siden. Fikk jobb ganske greit etterpå, men i den første lærerjobben måtte jeg pendle et godt stykke. Fikk senere jobb på en skole mye nærmere der jeg bor, og trives kjempegodt der.

Realfag er som regel etterspurt, særlig matte, men hvis du vil skille deg litt ut i mengden, anbefaler jeg å ta noe spesialpedagogikk i tillegg. De jeg kjenner som har det, har fått jobb med en gang.

Anonymkode: 5cdba...0cc

• Liker 1
Skrevet

Følger!

Skrevet

Hvor lett eller vanskelig det er å få jobb avhenger nok mest av fagkombinasjonen din. Men det at du ikke vil flytte på deg (forståelig da du har barn) gjør det nok litt vanskeligere å få jobb.

Anonymkode: 5bf31...7e6

Skrevet

Jeg har surra litt hit og dit, men fikk meg fast jobb dette skoleåret. Da hadde jeg begynt å bli stresset. Har sendt mange søknader siden jeg ble ferdig utdannet, og bare fått vikariater. Dette skoleåret søkte jeg jobb i en by en halvtimes kjøring fra Oslo. Fikk tilbud om fast stilling fra to ulike skoler. Er visst ganske lett å få jobb som lærer her. Jeg og samboer flyttet hit selv om vi ikke kjenner noen her, men tenker at det skal nå gå greit :)

Anonymkode: 5047a...104

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 12.1.2021 den 11.52):

Realfag er som regel etterspurt, særlig matte, men hvis du vil skille deg litt ut i mengden, anbefaler jeg å ta noe spesialpedagogikk i tillegg. De jeg kjenner som har det, har fått jobb med en gang.

Anonymkode: 5cdba...0cc

Det med spesialpedagogikk kan visst slå litt begge veier. Jeg er lærerstudent og flere på praksisskolene jeg har vært på har fortalt at det er kjempemangel på spesialpedagoger, så det er lett å få jobb som det. Ulempen er at de som har spesped ikke får jobbe som kontaktlærer fordi de trengs mer som spesialpedagoger. 

Anonymkode: d3023...8f6

Skrevet

Norsk eller matematikk er gull for å få jobb. Med kombinasjon norsk, engelsk (+ samf/ krle?) og et praktisk fag. Ev matematikk, naturfag (og samfunnsfag?) plus noe praktisk.

Ikke vanskelig å få jobb, om du ikke har håpløse fag.

Anonymkode: acdda...76f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...