AnonymBruker Skrevet 12. januar 2021 #1 Skrevet 12. januar 2021 Vil gjerne ha erfaringer fra andre som har vært lærere, men som har byttet jobb. Jeg har selv jobbet som lærer i noen år, og ikke mestret det helt. Selve jobben - dagene med elevene - er krevende og tapper meg for energi. Jeg er ikke så flink som jeg gjerne skulle vært, og har heller ikke opplevd så god støtte fra ledelsen. Rammene rundt motiverer meg derimot veldig. Jeg er fornøyd med lønn og fri i helger, at jeg enkelte dager kan gå tidlig hjem og planlegge hjemmefra og at jeg får alle ferier pluss lang sommerferie. Dette er noe jeg tenker er veldig forenelig med å ha familie. Jeg har nå en baby som skal begynne i barnehagen til høsten, og det er veldig viktig for meg å prioritere barnet mitt. At ikke barnet mitt må leveres først i barnehagen og hentes sist. At jeg får tilbragt tid med barnet på ettermiddagen. At jeg kan ha fine ferier med barnet mitt. Dette er jo noe jeg ville fått av læreryrket. Samtidig er jeg bekymret for at læreryrket vil tappe meg for alt overskudd, og at jeg kommer hjem og er helt ferdig. Nok av barn som skriker. At jeg blir den sinte mammaen som bare sover på sofaen og roper hysj. Derfor vurderer jeg nå å bytte jobb. Jeg tror jeg ville vært aktuell i flere typer stillinger som rådgiver i bedrifter, og vil kunne få samme lønn eller bedre lønn. Men jeg vil jo måtte gi opp de tidlige ettermiddagene og lange feriene. Samtidig vil jeg kanskje få muligheten til å ha noe hjemmekontor innimellom, og fleksitid. Er det verdt det? Er det bedre å være i barnehagen en time lenger og få en mer opplagt forelder? Og hva med feriene? Kommer jeg til å angre på at jeg går glipp av høstferie og vinterferie og må sende barnet i barnehagen og på SFO etterhvert? Anonymkode: 11286...6b0
Sjøbanan Skrevet 12. januar 2021 #2 Skrevet 12. januar 2021 Jobben er viktigere enn feriene, tenker jeg. Dvs - liker du ikke jobben din så kan ikke det veie opp for lange ferier. Jeg misunner dog lærerne deres ferie, men man venner seg fint til det. 4
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2021 #3 Skrevet 12. januar 2021 Du har ikke ferier, du har avspassering. Anonymkode: 45f36...863 13
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2021 #4 Skrevet 12. januar 2021 Kanskje du kan jobbe i voksenopplæring i steden? Anonymkode: ad54c...1f3
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2021 #5 Skrevet 12. januar 2021 En ting du må vurdere er at det slett ikke er sikkert at du får ferie når barnehage/skole er stengt dersom du bytter jobb. Svært mange må dele opp ferien sin slik at man får lite ferie sammen som familie. Så tiden med barnet ditt kan bli redusert, siden «alle» vil ha ferie i periodene hvor barnehage/skole er stengt, og feriedagene må fordeles på flere ansatte. Anonymkode: 201f0...c8a 6
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2021 #6 Skrevet 12. januar 2021 Dersom du bytter jobb må du være sikker på at du får en jobb som er fleksibel mtp ferier og har flexi-tid. Jeg jobber innen helse og får ikke velge ferie, i år får jeg ikke ferie før i august, selv om jeg har små barn på skole og i bhg. Så jeg vurderer å si opp pga dette. Jeg forstår at lærerne har det krevende, men vit hva du velger bort, det er krevende i mange jobber. Avspaseringen og den friheten som dere lærere faktisk har, er mye verdt med barn. Med mindre du hater jobben så ville jeg ikke byttet. Anonymkode: 7e251...4fa 1
Vampen Skrevet 12. januar 2021 #7 Skrevet 12. januar 2021 Du er ikke flink, liker ikke jobben og dagene med elevene tapper deg for energi? Da synes jeg så absolutt du skal vurdere å bytte. Både for egen del og for elevene. 3
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2021 #8 Skrevet 12. januar 2021 Jeg ville vurdert å søke jobb på en annen skole i første omgang. Kanskje ny ledelse, nye kollegaer og nye elever kan hjelpe? Anonymkode: 5847d...689 5
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2021 #9 Skrevet 12. januar 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg ville vurdert å søke jobb på en annen skole i første omgang. Kanskje ny ledelse, nye kollegaer og nye elever kan hjelpe? Anonymkode: 5847d...689 Skulle akkurat til å skrive det samme! Skoler og klasser er forskjellige - det kan være som natt og dag. Se etter muligheten til å bytte arbeidssted, eller trinn. Det løsner også litt etter hvert som årene går, og man får mer erfaring. Akkurat nå er kanskje den mest krevende perioden jeg har hatt som lærer med rødt nivå, dobbel planlegging og oppfølging med hjemmeskole/fysisk skole, fagfornyelsen og utviklingsarbeid. I fjor var jeg møkkalei, og valgte da å ta videreutdanning (Eng2, 8-13.tr), og jobbet da bare 62,5% - det var deilig! Bedre tid til å planlegge timer, og alle timene mine ble i egen klasse (ikke spredt ut over flere trinn). Anbefaler dette, framfor å gi deg som lærer. Det er tidvis et veldig givende yrke, og Norge trenger alle de lærerene de har Anonymkode: 3e38a...43e 4
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2021 #10 Skrevet 13. januar 2021 AnonymBruker skrev (21 timer siden): Skulle akkurat til å skrive det samme! Skoler og klasser er forskjellige - det kan være som natt og dag. Se etter muligheten til å bytte arbeidssted, eller trinn. Det løsner også litt etter hvert som årene går, og man får mer erfaring. Akkurat nå er kanskje den mest krevende perioden jeg har hatt som lærer med rødt nivå, dobbel planlegging og oppfølging med hjemmeskole/fysisk skole, fagfornyelsen og utviklingsarbeid. I fjor var jeg møkkalei, og valgte da å ta videreutdanning (Eng2, 8-13.tr), og jobbet da bare 62,5% - det var deilig! Bedre tid til å planlegge timer, og alle timene mine ble i egen klasse (ikke spredt ut over flere trinn). Anbefaler dette, framfor å gi deg som lærer. Det er tidvis et veldig givende yrke, og Norge trenger alle de lærerene de har Anonymkode: 3e38a...43e Støtter dette innlegget. Jeg har jobbet to ulike steder. Det ene stortrivdes jeg og gledet meg til hver dag på jobb. Når jeg måtte bytte jobb pga flytting mistrives jeg stort! Så prøv en annen skole først! Læreryrket er krevende, men ikke gi deg før du virkelig har prøvd. Dessuten er det heller ikke så lett å få jobb i andre bransjer enn det man er utdannet til. Hard konkurranse om jobbene nå. Mener ikke at du skal stå i det for enhver pris altså. Om du bytter skole og ledelsen er bedre, etc, og kjenner på det samme, DA bør du gjøre noe annet. Jeg endte i den ene jobben min opp med å uansett ikke klare å nyte den ekstra fritiden, og sendte barnet i bhg de fridagene ekstra som lærerne har fordi jeg var totalt utslitt. Ble ikke noe mer kvalitetstid med barnet uansett. Så da er det bedre å ha mindre fri men at man er mer våken og tilstede. Anonymkode: 3d83b...cea
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2021 #11 Skrevet 13. januar 2021 AnonymBruker skrev (På 12.1.2021 den 12.04): Du har ikke ferier, du har avspassering. Anonymkode: 45f36...863 Formelt sett, ja. Men lærere flest arbeider ikke opp avspaseringen de tar. Anonymkode: 14141...aca 1
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2021 #12 Skrevet 13. januar 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Formelt sett, ja. Men lærere flest arbeider ikke opp avspaseringen de tar. Anonymkode: 14141...aca Og altfor mange jobber mye mer, som i de fleste andre bransjer. Når det er sagt, sier jeg ja til svakere stillingsvern i det offentlige – slik at unnasluntrere får som fortjent. Anonymkode: 1cf64...704
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2021 #13 Skrevet 13. januar 2021 Jeg er lærer og tenker også på å bytte yrke. Jeg syns jobben fører med seg veldig mye stress. Det er lange dager og føler aldri jeg har tid til å slappe av. Må tenke planlegging hele tiden. Foreldrekontakt døgnet rundt. Mye misnøye, og store saker som tapper meg for energi. Trives ellers godt på jobb. Godt arbeidsmiljø. Feriene er fine, men klarer ikke helt å slappe av da heller, for tenker på alt som må gjøres når ferien er over. Jeg har unger, og ikke mulighet til å ta ny utdanning. Jeg trenger inntekten. Så har lurt litt på hva annet man kan bruke lærerutdannelsen til, eller om jeg skal prøve å få meg jobb i en butikk kanskje. Anonymkode: 31521...dfc 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå