Gå til innhold

Ser du ned på de med vgs, mindre lønn enn deg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har du fordommer mot de som har lavere utdannelse enn deg? Lavere lønn? 

Jeg har en bachelor grad, og har utbetalt 25 000 i mnd. Skal nå over i en stilling som kun krever vgs, og vil da få ca. 21 000.  Altså ikke noen voldsom inntekt hverken nå eller snart. Har sett flere ganger her inne at det snakkes om mennesker som har vansker med ulike ting, som f.eks barneoppdragelse, renhold hjemme, vold, osv. Da blir det gjerne også nevnt som en av de "feile" tingene at de også kun har en vgs- utdannelse. Er det virkelig sånn at man blir sett ned på om man har en vgs- utdannelse kontra en master? Eller er det mest her inne på kvinneguiden? Jeg er redd dette er noe mange har fordommer mot, men at det ikke sies høyt, og at folk later som at det ikke har noe å si, mens det egentlig har det? 

Anonymkode: 31cfd...2c9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei det har jeg ikke. Jeg beundrer de som trives i jobben, og hvis det kun krever vgs så er jo det bare bra. 

Anonymkode: 53a1a...fff

• Liker 8
Skrevet

Jeg tror det er mest av det på kg. Jeg har (til nå) ikke hatt vgs en gang, og det er et fåtall av mennesker som har sett ned på meg. Jeg har hatt fulltidsstilling, eget hus, egen bil, og egentlig oppnådd mer enn flere jeg kjenner. 

De få som har sett ned på meg, har sett ned på det meste ved meg. Jeg har (visstnok, ifl rykter jeg hørte en tidligere venn sa om meg) stygt hus, dårlig bil, dårlig lønn, drittjobb, og grunnen til at jeg ikke tok vgs, var fordi jeg var dum. :ler: Akkurat den med vgs er det visstnok et par stykker som tenker.. 

Nå har jeg tatt vgs, straks ferdig med alle fag. Først og fremst fordi jeg ønsker å bytte jobb etter mange år, men også fordi det gikk en jævel i meg. Til nå har jeg 6'er i alle fag, unntatt ett. Der har jeg 5'er. Så nå er jeg visst ikke dum lengre da, men jeg hadde fremdeles dritthus og drittbil :ler:

Jeg tror at mennesker som tenker sånn, de finner noe feil med andre uansett. Om det ikke er lønn, så er det utdanning, jobben, utseende, eller materielle ting. De bare liker å drukne andre mennesker i drit. Vet ikke om det ligger i at de er misfornøyde med noe ved seg selv, jeg. 

Personlig kommer jeg aldri til å se ned på noen på grunn av deres utdanningsgrad. Har du en jobb du trives i? Supert! Tjener du til livets opphold? Bra! Noe mer en det trenger ikke jeg å vite, og man skal være stolt av hva man har oppnådd, uansett hva det måtte være :)

Anonymkode: 8d7a7...b56

• Liker 3
Skrevet

Å se ned på folk som gjør et stykke ærlig arbeid, helt uavhengig av utdanningen som kreves for å utføre jobben, er ufordragelig snobbete.

• Liker 16
Skrevet

Har flertallet mastergrad, eller har de "bare" VGS? Det vil jo fortelle deg litt om hvor mange som ev. har fordommer.

Har du selv fordommer mot de som kun har VGS, eller kanskje ikke det engang?

Selv har jeg ingen fordommer mot noen pga. utdanning, jeg har selv vært den som hoppet av VGS og jobbet i mange år uten. Nå har jeg bachelorgrad, men er i grunn fremdeles den samme personen.

Anonymkode: 96693...d21

Skrevet

Ser opp til alle som jobber i dette landet jeg, de blir det jo færre og færre av. Hvorfor se ned på en fagarbeider med vgs? De har ikke studiegjeld og har tjent 40  000.- i mnd fra 20års alder. Godt utgangspunkt tenker jeg

• Liker 4
Skrevet

Tror jeg er den de som blir sett ned på.

Har ennå ikke blitt ferdig med noen utdannelse - begynte på nytt nå, har to barn med to forskjellige og eier ingenting. 29 år. 

Anonymkode: 4d760...d5b

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Har flertallet mastergrad, eller har de "bare" VGS? Det vil jo fortelle deg litt om hvor mange som ev. har fordommer.

Har du selv fordommer mot de som kun har VGS, eller kanskje ikke det engang?

Selv har jeg ingen fordommer mot noen pga. utdanning, jeg har selv vært den som hoppet av VGS og jobbet i mange år uten. Nå har jeg bachelorgrad, men er i grunn fremdeles den samme personen.

Anonymkode: 96693...d21

TS: 

Jeg har ikke oversikt over hvor mange som har master eller vgs. Hvis man tar alle aldersgrupper så tenker jeg vgs fortsatt er det vanlige. Jeg er i aldersgruppen 25-35, og der tenker jeg det kanskje er flest med høyere utdannelse. Mulig det ikke er master, men i alle fall bachelor. 

Jeg har ikke fordommer mot de som har vgs. Jobber med mange flinke folk som har vgs. Ofte syns jeg de kan være flinkere i jobben sin enn de med høyere utdannelse. Men det vet jo ikke de som kun evt. jobber med de med høyere utdannelse. 

Skrevet

Så lenge man jobber vil jeg aldri se ned på folk uansett hva de gjør, men det er jo en del folk som jobber hardt for å unngå å jobbe.

Skrevet

Jeg har ikke det mot noen andre, men vokste dog opp i en familie hvor høye stillinger og master/doktorgrader er forventet. Jeg har «bare» bachelor og har ingen planer om å ta en ny utdanning, samtidig som jeg har en «butikkjobb». Og jeg er sett ekstremt ned på i familien. Så det har vel påvirket meg litt mtp meg selv og på det verste gikk det utover hvordan jeg så andre før, men nå har jeg blitt voksen nok til å innse at ting ikke er svart/hvitt og setter pris på de aller fleste (lovlige) yrkesgrupper. Det er så mye som skal til for å få samfunnet til å gå rundt og er bare glad for å være en del av det. 

Anonymkode: 91963...28d

Skrevet

Ingen unngår fordommer mot seg. Du legger som de fleste andre kun merke til fordommer som rammer deg selv, men det er fordommer mot alle grupper i samfunnet.

Sett deg på lunchrommet på en ufaglært arbeidsplass og legg merke til alle fordommene mot folk som har høy utdanning :) De er liksom høye på seg selv, kan ingenting, drikker kaffe latte og tror de vet best. Mens det egentlig er gutta på gølvet som vet alt best, og ingen andre kan holde i en hammer. Etc.

Løsningen er å drite i fordommer, og bare være seg selv.

Anonymkode: f0ad0...047

• Liker 2
Skrevet

Jeg vet ikke hvor du skal jobbe TS men min erfaring er at på de fleste arbeidsplassene i privat sektor er det ikke så nøye hva man er utdannet med. Enkelte jobber krever jo selvsagt en spesiell utdanning så det er ikke de jeg snakker om. 

Jeg jobber i privat sektor og kan ikke fortelle deg hvilken utdanning mine kolleger har. De har fått jobben fordi ledelsen så på de som kvalifisert og de gjør en god jobb samt at vi trives sammen, og det er det viktigste. 

Om noen ser ned på andre pga jobb/utdanning så sier det mer om de. Da har de ikke skjønt hva som er viktig her i livet. Så lenge du har en jobb du trives i og tjener nok til å få endene til å møtes + litt til så tenker jeg at du har kommet ganske langt i livet uansett bakgrunn! 😊

• Liker 1
Skrevet

Jeg som ikke en gang har fullført vgs tjener mer enn deg 😊 Får utbetalt 29000 etter skatt. Jobber i butikk. Utdanningen din hjelper tydeligvis ikke så mye når du tjener så lite som du gjør 🙈 

Anonymkode: 0a977...718

• Liker 1
Skrevet

Jeg har fagbrev bare men har en liten deltidsstilling i butikk (ikke relevant til utdannelse). Jobber alt jeg kan ekstra og fikk servert fra et familiemedlem med høyskole og bachelor: "men herregud, du jobber jo bare deltid i en butikk for feite folk".

Jeg følte meg SÅ liten! Jeg er veldig glad i jobben min, og har jobbet beinhardt for å gå fra ringehjelp til fast ansettelse. Jeg ser ikke ned på noen med det som kalles en ærlig jobb. Vi har alle en eller annen funksjon i samfunnet og er alle avhengig av hverandre for at samfunnet skal gå rundt.

• Liker 2
Skrevet

Jeg ser egentlig ikke ned på eller opp til noen slik som spørsmålet er formulert.

Men jeg tenker ofte at "jeg er glad for at jeg har utdannelsen jeg har, jobben jeg har og friheten det gir". Når jeg tenker på andre som "sitter fast" pga. sine valg (som avkortet utdannelse)  tenker jeg gjerne at jeg er glad det ikke er meg, men jeg ser ikke ned på noen. (Samtidig er det jo ikke alle som "sitter fast", noen har vel så gode jobber som meg).

På samme måte skulle jeg gjerne likt å tjene dobbelt så mye, men jeg ser ikke opp til dem som gjør det, de er ikke bedre personer enn meg.

Skrevet

Jeg har null peiling på hvilken utdannelse de rundt meg har, kunne ikke brydd meg mindre. Har ingen master el.l selv heller, men en jobb mange misunner likevel. Mest fordi de ikke aner hvor hard den er, ser fint og flott ut på utsiden, som de fleste kreative jobber som folk misunner. Og jeg elsker jobben min, men fy fader for et slit det har vært gjennom årene!

AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Tror jeg er den som blir sett ned på.

Har ennå ikke blitt ferdig med noen utdannelse - begynte på nytt nå, har to barn med to forskjellige og eier ingenting. 29 år. 

Anonymkode: 4d760...d5b

Så lenge du er fornøyd selv, så gi beng! Har du glade barn, så er ingenting annet viktigere! Pluss du er så ung og har resten av livet til å gi deg selv det du evnt føler at du mangler.

Skrevet

Ser ikke ned på folk uten utdannelse og lavere lønn. Sånn er et fungerende samfunn.

Når det gjelder renhold som TS nevner, er det faktisk bevist at det er mer skittent hos folk med høy utdannelse enn de med lav . Grunnen er at mange (ikke alle) damer med høy utdannelse og lønn ser på husarbeidet mer som menn gjør. Som er at man gjør det som er nødvendig men ikke mer.

• Liker 2
Skrevet

Jeg har bachelor, men jobber som ufaglært for øyeblikket. Alle kollegene mine har kun vgs eller ingen utdanning. 

Men jeg som nå jobber ufaglært og helt uten ansiennitet, har altså høyere lønn enn deg med din bachelor... Så nei, jeg ser ikke ned på mine faglærte/ufaglærte kolleger, både fordi vi jobber i samfunnskritisk bedrift, har svært trygge jobber i koronaen, og bedre betalt enn mange med bachelor! 

Anonymkode: a0cd9...f8b

Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Jeg som ikke en gang har fullført vgs tjener mer enn deg 😊 Får utbetalt 29000 etter skatt. Jobber i butikk. Utdanningen din hjelper tydeligvis ikke så mye når du tjener så lite som du gjør 🙈 

Alt handler ikke om penger :)

Anonymkode: 8d7a7...b56

Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg har bachelor, men jobber som ufaglært for øyeblikket. Alle kollegene mine har kun vgs eller ingen utdanning. 

Men jeg som nå jobber ufaglært og helt uten ansiennitet, har altså høyere lønn enn deg med din bachelor... Så nei, jeg ser ikke ned på mine faglærte/ufaglærte kolleger, både fordi vi jobber i samfunnskritisk bedrift, har svært trygge jobber i koronaen, og bedre betalt enn mange med bachelor! 

Anonymkode: a0cd9...f8b

TS:

Tror dere misforstod hvorfor jeg skrev lønnen min. Grunnen til at jeg skrev den er fordi jeg vet at den er lav. Både med min bachelor og med vgs. Det var for å få fram at jeg er blant de som jeg har trodd at folk har fordommer mot. Dere er begge opptatt av å skryte på dere at dere tjener bedre. Er det fordi dere føler dere bedre enn meg, siden dere tjener mer? Ikke bare tjener dere mer, men dere har "sluppet" å kaste bort en utdannelse på det også?

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...