Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

På lønnslippen står det lønn og div trekk og tillegg. Og det beløpet som det beregnes skatt fra er lavere enn lønna. Regner med at det er fordi noen av trekkene er beløp som er skattefrie. 
men saken er at lønna er fast og trekkene er fast. Likevel forandres beløpet skatten skal trekkes fra. Jeg har regnet opp og ned og i mente, men klarer ikke se noe logikk i dette.

Kan noen forklare meg?

Og hva er skattefrie trekk av disse:

fagforeningstrekk prosent

fagforeningstrekk forsikringsbeløp

fagforeningstrekk OU trekk

pensjonstrekk KLP

OU-fond, arbeidstakers andel

Regner med at faste lønnstillegg pga arbeidsoppgaver er skattepliktig.

Anonymkode: be05c...0bd

Videoannonse
Annonse
Gjest Føsleguri
Skrevet

Grunnen til at trekkgrunnlaget lønn er lavere enn bruttolønn er fordi noen av trekkene er fradragsberettigede. F.eks fagforeningskontingent og pensjonstrekk.

Forsikringstrekket er ikke fradragsberettiget. 

Usikkert på OU-beløpene er fradragsberettigede. Du vil se av årsoppgave fra arbeidsgiver om de er fradragsberettigede. Du vil også se i skattemelding hvilke fradrag du har fått.

Både fast og variable lønnstillegg er skattepliktige. 

Hvis det er noe du ikke skjønner i lønnsslippen er det enkleste å spørre arbeidsgiver.

Skrevet
Føsleguri skrev (32 minutter siden):

Grunnen til at trekkgrunnlaget lønn er lavere enn bruttolønn er fordi noen av trekkene er fradragsberettigede. F.eks fagforeningskontingent og pensjonstrekk.

Usikkert på OU-beløpene er fradragsberettigede. Du vil se av årsoppgave fra arbeidsgiver om de er fradragsberettigede. Du vil også se i skattemelding hvilke fradrag du har fått.

Hvis det er noe du ikke skjønner i lønnsslippen er det enkleste å spørre arbeidsgiver.

Prøvde, men de kunne ikke forklare😅

Skrevet
Føsleguri skrev (35 minutter siden):

Jeg får det likevel ikke til å stemme her

Gjest Føsleguri
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Prøvde, men de kunne ikke forklare😅

Hvem beregner/fører lønnen? Er det bedriften eller regnskapsfører? Hvis det er regnskapsfører kanskje de kan forklare?

Når bedriften ikke kan forklare, kan ihvertfall ikke jeg.

Endret av Føsleguri
Skrevet

At beløpet det beregnes skatt av forandrer seg i løpet av året, kan være pga fagforeningstrekket. Fagforeningstrekket er fradragsberettiget inntil kr. 3.850. Det betyr at all fagforeningskontingent inntil kr 3.850 blir trukket ifra på lønna før det beregnes skatt. Når du har nådd kr. 3.850 i fagforeningskontingent i året, er ikke dette lenger fradragsberettiget og kontingenten trekkes ikke ifra lønna før skatten beregnes. https://kontohjelp.no/kontering/ansattes-kontingenter/fagforeningskontingent

Vet ikke om det var dette du mente, men tenkte det kunne være en grunn.

Anonymkode: d2899...105

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

At beløpet det beregnes skatt av forandrer seg i løpet av året, kan være pga fagforeningstrekket. Fagforeningstrekket er fradragsberettiget inntil kr. 3.850. Det betyr at all fagforeningskontingent inntil kr 3.850 blir trukket ifra på lønna før det beregnes skatt. Når du har nådd kr. 3.850 i fagforeningskontingent i året, er ikke dette lenger fradragsberettiget og kontingenten trekkes ikke ifra lønna før skatten beregnes. https://kontohjelp.no/kontering/ansattes-kontingenter/fagforeningskontingent

Vet ikke om det var dette du mente, men tenkte det kunne være en grunn.

Anonymkode: d2899...105

Den har jeg skjønt. Men differansen mellom lønn og det det beregnes skatt av er større en fagforeningskontigent og jeg får det ikke til å stemme uansett hvordan jeg vrir og vender på de ulike tallene

Skrevet

Da må du nesten presentere noen lønnslipper slik at det er mulig å se de faktiske tallene det er snakk om. 

Anonymkode: 24298...fe5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...