Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg sitter i uskiftet bo. Har to barn over 40 år. Ene har jeg ikke kontakt med siden han var 20. Han valgte dette selv. Han har vært veldig slem og vanskelig hele tiden.  Han har en veldig bra jobb og bra økonomi. Eier egen bolig osv. Han andre har stillt opp for meg hele livet. Men ligger ellers veldig dårlig an pga alvorlig kronisk sykdom. Jeg eier en liten leilighet som jeg ønsker han skal arve uten å måtte dele den eller betale noe. Åssen kan vi løse dette? Jeg er bare 63 foreløpig. Men vil ordne før jeg faller fra. 

Anonymkode: 4b04e...249

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Leiligheten kan du skrive over på han, med tinglysning selvsagt. 

Så lenge den er 100% din og ikke del av uskiftet, kan du gjøre som du ønsker med den. 

Anonymkode: d6898...a01

Skrevet

Hvis du skal gi leiligheten til den ene arvingen, så må du gi den andre arvingen like store verdier siden du sitter i uskiftet bo. Dette følger av arvelova § 24, som sier: "Den lengstlevende ektefellen kan gi fullt eller delvis arveoppgjør av uskifteformuen til en arving bare hvis alle arvingene får en like stor del av sin arv eller har gitt samtykke."

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2019-06-14-21/KAPITTEL_4-1#KAPITTEL_4-1

Hvis du ikke har så store verdier i tillegg til leiligheten at du kan gi begge likt, så kan du ikke gjøre som du ønsker. 

Hvis du derimot skifter uskifteboet mens du lever, altså at du deler formuen din mellom deg og barna, så kan du etterpå gjøre akkurat som du vil med ditt så lenge du lever. Ved deling av formuen din nå skal du først ha en halvpart som din del av felleseiemidlene til deg og avdøde. Dessuten arver du en fjerdedel slik at du til sammen får 5/8. 3/8 av alt går til barna med like stor del til dem med mindre du skriver et testament. I et testament kan du tilgodese hvem som helst med 1/3-del av dine verdier. Så lenge du sitter i uskiftet bo er dette 1/6-del av alt. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...