Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har nylig gått over til en dyrere hudkrem enn jeg vanligvis bruker. Den skal visstnok fukte huden ved hjelp av fruktsyrer «heller enn rimeligere typer fett som ofte er de billige kremene» i følge hudpleieren. Men etter en stund, hvis jeg stryker fingrene helt lett over huden, så liksom rulles det av små strimler av hudkremen. Hvorfor gjør det det? Trekker den ikke ordentlig inn? Jeg bruker IKKE mye, heller mindre enn jeg er vant til, og bruker serum under (heller ikke mye av det). Har det noe med at det er fruktsyrer å gjøre?

Når jeg tenker meg om så har det blitt sånn før også med en dyr krem (husker ikke navn) og en gang med en rimelig fra Garnier (grønn tube). 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette har nok ingen ting med selve fruktsyrene å gjøre. Når et produkt "ruller" av, slik du beskriver, så skyldes det vanligvis  tre forhold:

- du blander oljebaserte produkter med vannbaserte produkter

- produktene inneholder mye silikon

- du lar ikke serumet trekke ordentlig inn i huden før du påfører fuktighetskremen

Hvis du forteller hvilket serum og hvilken krem du bruker, så kan jeg sjekke ingredienslistene for deg.

• Liker 1
Skrevet
Roci skrev (7 timer siden):

Dette har nok ingen ting med selve fruktsyrene å gjøre. Når et produkt "ruller" av, slik du beskriver, så skyldes det vanligvis  tre forhold:

- du blander oljebaserte produkter med vannbaserte produkter

- produktene inneholder mye silikon

- du lar ikke serumet trekke ordentlig inn i huden før du påfører fuktighetskremen

Hvis du forteller hvilket serum og hvilken krem du bruker, så kan jeg sjekke ingredienslistene for deg.

Vil du det! Takk!

Bruker Exuviance super charge aox serum og Exuviance Total correct hydrate. 

Skrevet

Takk for svar forresten! Jeg prøvde nå, bare for å sjekke, å påføre kun hudkremen (altså nattkremen) uten serumet under, da ble det ikke sånn. Så her lurer jeg på om jeg må la serumet trekke inn lenger eller noe? Eller bare ikke bruke serum under nattkrem, kanskje...??

Jeg er ikke så rutinert på hudpleie, dessverre. 

Takk for all info!

Skrevet
Mazarini skrev (18 timer siden):

Takk for svar forresten! Jeg prøvde nå, bare for å sjekke, å påføre kun hudkremen (altså nattkremen) uten serumet under, da ble det ikke sånn. Så her lurer jeg på om jeg må la serumet trekke inn lenger eller noe? Eller bare ikke bruke serum under nattkrem, kanskje...??

Jeg er ikke så rutinert på hudpleie, dessverre. 

Takk for all info!

Nå har jeg sjekket produktene, og det jeg kan tenke meg som kan føre til at kremen ikke trekker inn og "baller" seg på huden, er at det serumet inneholder ganske mye alkohol (!), altså såkalt denaturert alkhol. Har liknende erfaring selv med en fuktighetsgel jeg en gang kjøpte ved en feiltakelse, og som inneholdt mye alkohol. Denaturert alkohol har ingen gunstig effekt på huden, den kan tvert i mot virke uttørkende og irriterende. Grunnen til at DA fortsatt brukes i en del hudpleieprodukter, er at den er konsistensregulrende, gir en lett og "oppfriskende" følelse og fungerer som et konserveringsmiddel. 

Egentlig vil jeg ikke anbefale deg å bruke dette serumet i det hele tatt, det finnes bedre alternativer. Men det er jo et dyrt serum, så du kan jo bruke det under dagkremen din i stedet og heller investere i et annet (og bedre) serum senere.

• Liker 1
Skrevet
Roci skrev (8 timer siden):

Nå har jeg sjekket produktene, og det jeg kan tenke meg som kan føre til at kremen ikke trekker inn og "baller" seg på huden, er at det serumet inneholder ganske mye alkohol (!), altså såkalt denaturert alkhol. Har liknende erfaring selv med en fuktighetsgel jeg en gang kjøpte ved en feiltakelse, og som inneholdt mye alkohol. Denaturert alkohol har ingen gunstig effekt på huden, den kan tvert i mot virke uttørkende og irriterende. Grunnen til at DA fortsatt brukes i en del hudpleieprodukter, er at den er konsistensregulrende, gir en lett og "oppfriskende" følelse og fungerer som et konserveringsmiddel. 

Egentlig vil jeg ikke anbefale deg å bruke dette serumet i det hele tatt, det finnes bedre alternativer. Men det er jo et dyrt serum, så du kan jo bruke det under dagkremen din i stedet og heller investere i et annet (og bedre) serum senere.

Tusen tusen takk for at du sjekket! Det gir mening, for jeg kjente at det sved skikkelig på en liten kvise jeg hadde i ansiktet. Det fulgte med nattkremen (man fikk med den eller en annen krem), rart at de på hudpleiesalongen ikke vet dette eller sier noe. 

Kan jeg spørre hvor man kan sjekke ingrediensene? Er det en nettside?

Igjen: TAKK 🙏🏼

Skrevet
Mazarini skrev (10 timer siden):

Tusen tusen takk for at du sjekket! Det gir mening, for jeg kjente at det sved skikkelig på en liten kvise jeg hadde i ansiktet. Det fulgte med nattkremen (man fikk med den eller en annen krem), rart at de på hudpleiesalongen ikke vet dette eller sier noe. 

Kan jeg spørre hvor man kan sjekke ingrediensene? Er det en nettside?

Igjen: TAKK 🙏🏼

Bare hyggelig :) Det er vanskelig å vite hvor stor detaljkunnskap ansatte på hudpleiesalonger har om hvert enkelt produkt, og en stor del av inntekten kommer dessuten fra produktsalg. I tillegg er det faktisk sånn at mange anerkjente hudpleiemerker fortsatt bruker alkohol i en del av produktene sine. Om det bare er en liten mengde, har det ikke så mye å si, men et serum som har alkohol som ingrediens nr 3 (hudpleieingredienser er listen i rekkefølge etter den mengden de forekommer i, så den første ingrediensen er alltid den produktet inneholder mest av), inneholder mye alkohol. 

Det er forøvrig forskjell på alkoholer og fettalkholer i hudpleieprodukter - fettalkoholene bidrar med fuktighet til huden, i tillegg til å fungere som fortykningsmiddel og emulgator, og har ikke negativ effekt på huden. De alkoholformene man bør unngå, spesielt hvis de er blant de 5-6 første ingrediensene, er:

• Alcohol Denat
  • Benzyl Alcohol
  • Ethanol
  • Ethyl Alcohol
  • Isopropyl Alchol
  • Methanol
  • SD Alcohol

Fettalkoholer er:

• Cetearyl Alchol
  • Cetyl Alcohol
  • Isostearyl Alcohol
  • Myristyl Alcohol
  • Stearyl Alcohol
  • Butylene Glycol
  • Propanediol

Du finner som regel selve ingrediensene på produsentens hjemmeside, og du kan sjekke hva de ulike ingrediensene er og hva de gjør f.eks. her eller her

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...