Gjest Freakingawesome Skrevet 12. januar 2021 #1 Skrevet 12. januar 2021 (endret) Min far døde nylig, og jeg lurer på hvordan ting fungerer i forhold til arv. Jeg har prøvd å lese litt på dette uten og egentlig bli særlig klokere. Min far hadde to biologiske barn, det vil si meg, og min halvsøster. Han var også gift med en annen dame som har to barn. Disse er ikke hans biologiske barn Min far har aldri vært en god far for meg, og han har forsømt meg store deler av livet mitt. Når jeg ble alvorlig syk i ung alder så var det alltid min mor som stilte opp på sykehus, tok seg av alt når det kom til medisiner og kjøring frem og tilbake fra Oslo. Mens han ikke tok del i noe av dette. Hele livet mitt har jeg aldri opplevd annet enn kritikk og kjeft fra hans side. Saken er at jeg snakket med tingretten, og det kan virke som både meg og min søster er arveløse. Det ser ut som alt kommer til å gå til min stemor. Han hadde ikke så store verdier, og så vidt jeg har forstått på det jeg ble fortalt av tingretten er det slik at et beløp på inntil 900.000 vil min stemor ha førsterett på, alt over det vil bli fordelt mellom meg, min halvsøster og min stemor. I tillegg vil min stemor motta hele livsforsikringen hans. Jeg synes dette er urettferdig, og føler ærlig talt jeg fortjener noe etter alle disse årene med forsømmelse og dritt. Jada, dere kan kalle meg grådig og jævlig, det bryr jeg meg ikke noe om. Det jeg bryr meg om er og få vite hva som er realiteten her. Noen som har peiling på dette? Takk for svar Endret 12. januar 2021 av Freakingawesome
Gjest Freakingawesome Skrevet 12. januar 2021 #2 Skrevet 12. januar 2021 Det finnes heller ikke noe testamente, så vidt vi vet.
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2021 #3 Skrevet 12. januar 2021 Han kan ikke gjøre livsarvinger arveløse uten å ha gitt bort alt i god tid før dødsfall. 2/3 av hans andel av verdier skal gå til livsarvingene, og jeg tror livsledsager (kone eller samboer) har rett på 25 %. (Eks 900 000. 2/3 av dette er 600 000 som er pliktdelsarv som skal gå til livsarvinger (barn). Samboer har krav på 150 000) Hvis han derimot har overført alt av verdier til samboer, og han ikke eier noe, har dere ikke rett på noe som helst, men da kan overføringen bestrides hvis det har gått mindre enn 10 år siden overføringen skjedde. Anonymkode: 19300...7a1 4
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2021 #4 Skrevet 12. januar 2021 Kontakt en advokat som er spesialist på arverett, slik at du får profesjonell hjelp. Anonymkode: ad1f0...7e4 4
Solbærsaft Skrevet 12. januar 2021 #5 Skrevet 12. januar 2021 (endret) Ektefelle eller person man har felles barn med har krav på 25%, eller minimum 4G. 4G er ca 400.000 kroner. Livsarvinger har krav på ⅔, begrenset til 15G (ca 1.500.000kr), forutsatt at det finnes så mye penger i boet. Ektefelle/person man har felles barn med går foran livsarvinger. Siden din far var gift, så vil derfor arv til henne gå foran dere som er livsarvinger. Hvis din far hadde verdier (verdier minus gjeld) for totalt 900.000 kr, så vil hans nye kone ha krav på 25% av dette. Siden beløpet er relavtivt lavt, så vil beløpet økes til minimumsbeløpet 4G (ca 400.000). Da er det 500.000 kroner igjen til deg og ditt søsken. Endret 12. januar 2021 av Solbærsaft 5
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2021 #6 Skrevet 12. januar 2021 Gjenlevende ektefelle har rett på 4G i minstearv (ca. 400.000), så hvis det er mindre enn dette i boet er det dessverre ingenting til barna. Anonymkode: 45540...32e
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2021 #7 Skrevet 12. januar 2021 Solbærsaft skrev (1 minutt siden): Ektefelle/person man har felles barn med går foran livsarvinger. Siden din far var gift, så vil derfor arv til henne gå foran dere som er livsarvinger. Ts skrev at han ikke hadde felles barn med sin nåværende ektefelle. Anonymkode: 19300...7a1 1
NakenPanda Skrevet 12. januar 2021 #8 Skrevet 12. januar 2021 Solbærsaft skrev (1 minutt siden): Ektefelle eller person man har felles barn med har krav på 25%, eller minimum 4G. 4G er ca 400.000 kroner. Livsarvinger har krav på ⅔, begrenset til 15G (ca 1.500.000kr), forutsatt at det finnes så mye penger i boet. Du sier at han er død. Den nye loven on arverett ble gjeldende fra 1.1.2021, men gjelder bare for personer som dør et år etter dette (1.1.2022). Så dere er fremdeles under den gamle loven der livsarvinger har krav på 1.000.000 ikke 15 G.
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2021 #9 Skrevet 12. januar 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ts skrev at han ikke hadde felles barn med sin nåværende ektefelle. Anonymkode: 19300...7a1 Beklager, jeg misforsto det du skrev. Anonymkode: 19300...7a1
Solbærsaft Skrevet 12. januar 2021 #10 Skrevet 12. januar 2021 NakenPanda skrev (1 minutt siden): Du sier at han er død. Den nye loven on arverett ble gjeldende fra 1.1.2021, men gjelder bare for personer som dør et år etter dette (1.1.2022). Så dere er fremdeles under den gamle loven der livsarvinger har krav på 1.000.000 ikke 15 G. Det vil ikke være noe forskjell i dette tilfellet. Det nye regelverket har økt pliktdelsarven til livsarvinger, men det har ingen betydning når det ikke er nok midler i boet til å "fylle" minimumsbeløpene. 1
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2021 #11 Skrevet 12. januar 2021 Kona arver 1/4 av det han eier, eller minst 4G (ca 400 000), som flere andre her skriver. Hvis han etterlater seg en arv som er større enn 400 000, så vil du og havsøskenet ditt arve. Eide de hus sammen? I så fall er vel halve huset verdt mer enn 400 000. Anbefaler forøvrig å lese her: https://www.regjeringen.no/no/tema/lov-og-rett/innsikt/arv/arv-etter-foreldre/id2006132/ Anonymkode: c083a...f9b 3
Brunello Skrevet 12. januar 2021 #12 Skrevet 12. januar 2021 (endret) AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Han kan ikke gjøre livsarvinger arveløse uten å ha gitt bort alt i god tid før dødsfall. 2/3 av hans andel av verdier skal gå til livsarvingene, og jeg tror livsledsager (kone eller samboer) har rett på 25 %. (Eks 900 000. 2/3 av dette er 600 000 som er pliktdelsarv som skal gå til livsarvinger (barn). Samboer har krav på 150 000) Hvis han derimot har overført alt av verdier til samboer, og han ikke eier noe, har dere ikke rett på noe som helst, men da kan overføringen bestrides hvis det har gått mindre enn 10 år siden overføringen skjedde. Anonymkode: 19300...7a1 Dette er feil. Ektefelle har pliktdelsarv som går foran barnas pliktdel. Ektefellens pliktdel er 1/4, men minst 4G = 400 000,- Endret 12. januar 2021 av Brunello 2
NakenPanda Skrevet 12. januar 2021 #13 Skrevet 12. januar 2021 Solbærsaft skrev (2 minutter siden): Det vil ikke være noe forskjell i dette tilfellet. Det nye regelverket har økt pliktdelsarven til livsarvinger, men det har ingen betydning når det ikke er nok midler i boet til å "fylle" minimumsbeløpene. Den kan stemme, alt er avhengig av størrelsen på midlene i dødsboet, og siden det ikke var felles barn eller testament, kan det tvinges gjennom et skifte. Det viktigeste er vel hva som er igjen i boet, og ikke er overført til "ny" partner allerede. Tror beste tipset som kom var til TS, skaff deg en advokat og krev offentlig skifte så alt kommer på bordet. 3
Menchit Skrevet 12. januar 2021 #14 Skrevet 12. januar 2021 Brunello skrev (9 minutter siden): Dette er feil. Ektefelle har pliktdelsarv som går foran barnas pliktdel. Ektefellens pliktdel er 1/4, men minst 4G = 400 000,- Gjelder det også dersom han ikke har felles barn med ektefellen, men særkullsbarn fra før? Vil ikke livsarvinger komme før ny ektelle?
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2021 #15 Skrevet 12. januar 2021 Menchit skrev (2 minutter siden): Gjelder det også dersom han ikke har felles barn med ektefellen, men særkullsbarn fra før? Vil ikke livsarvinger komme før ny ektelle? Ektefelle går foran. Anonymkode: f1d36...f10
NakenPanda Skrevet 12. januar 2021 #16 Skrevet 12. januar 2021 (endret) Menchit skrev (4 minutter siden): Gjelder det også dersom han ikke har felles barn med ektefellen, men særkullsbarn fra før? Vil ikke livsarvinger komme før ny ektelle? Bare hvis de var gift, tror samboere uten felles barn ikke har foregangsrett hvis barna har krav som overgår totale midler i dødsboet Endret 12. januar 2021 av NakenPanda 1
Brunello Skrevet 12. januar 2021 #17 Skrevet 12. januar 2021 Menchit skrev (Akkurat nå): Gjelder det også dersom han ikke har felles barn med ektefellen, men særkullsbarn fra før? Vil ikke livsarvinger komme før ny ektelle? Ja, loven setter ekteskap som eneste vilkår. Din forelder kan gifte seg med en vilt fremmed rett før han/hun dør, og vedkommende vil ha krav på arv så lenge de har inngått gyldig ekteskap. For at en samboer skal ha rett til pliktdelsarv, er det et vilkår at de har, venter (gravid) eller har hatt (barnet er dødt) barn sammen. Det er imidlertid verdt å merke seg at en samboer arvelater ikke har barn sammen med også kan ha rett på pliktdelsarv etter arvelovens §13. Arverett etter testament for samboere med minst fem års samboerskap Arvelateren kan fastsette i testament at den han eller hun har vært samboer med i de siste fem årene før dødsfallet, har rett til arv opp til fire ganger folketrygdens grunnbeløp ved arvefallet uten hensyn til livsarvingenes pliktdelsarv etter § 50. 1
draug 75 Skrevet 12. januar 2021 #18 Skrevet 12. januar 2021 Vi må skille litt her. Det er noe med stemor til deg sin rett til å sitte i uskiftet bo etter faren din. Og det har hun, men du og søster din må gå med på dette. I utgangspunktet er vel grunnlaget for arvelovgivning at det biologiske båndet gir rett, så at du og halvsøster skal være arveløse høres rart ut.
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2021 #19 Skrevet 12. januar 2021 Ts, hvorfor stoler du mer på fremmede på internett enn på tingretten? Anonymkode: b5766...23b 2
NakenPanda Skrevet 12. januar 2021 #20 Skrevet 12. januar 2021 (endret) Siden de ikke har felles barn, kan særkullsbarn, TS og hennes halvsøster kreve skifte, uten at gjenlevende partner kan motsette seg det, men med begrensede midler er jo dette bare teoretisk. TS må bare sikre seg at dette fra "Tingretten" ikke kommer gjennom gjenlevende partner eller andre med interesse i boet, og kommer direkte fra domstolen. Domstolen tar neppe feil, men krev offentlig skifte uansett. Endret 12. januar 2021 av NakenPanda
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå