Gå til innhold

Gruer meg til dansing i bryllup

Anbefalte innlegg

Skrevet

Altså, første dansen med min mann er selvsagt ok.

Men nå leser jeg i «skikk og bruk» regler for bryllup at det er tradisjon at bruden danser med sin egen far og svigerfar.

Min egen far er ingen danseløve, og selv om vi har et veldig godt forhold og jeg er en pappajente, så tror jeg det vil føles veldig kleint å danse med han. Han liker heller ikke masse oppmerksomhet på seg selv.  

Men det jeg gruer meg aller mest til er hvis det ligger forventninger om at jeg skal danse med svigerfar. Han har jeg ikke noe godt forholdt til. Men det skulle ikke forundre meg om han vil danse. 

Min samboer sier jeg ikke kan nekte å danse hvis noen byr meg opp. Dette synes han vil være veldig dårlig dannelse fra min side. Men jeg tenker jo at har jeg ikke lyst hvorfor skal jeg da, i mitt EGET bryllup? Det er jo vår fest og våre regler som skal gjelde!

Hvordan gjorde dere andre dette? Ga dere blaffen i tradidjonene for hvem som danser med hvem? 

Anonymkode: 7f475...1ab

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bare av nysgjerrighet: Hvor skal dette bryllupet stå? Det er jo ikke aktuelt med flere enn 10 personer de fleste stedene i landet.

Om noen utenfor din husstand skulle by deg opp er det en smitterisiko.

• Liker 1
Skrevet

Gift deg i denne koronatiden, så slipper du det. 

Anonymkode: 108de...95f

• Liker 1
Skrevet
Collan skrev (15 minutter siden):

Bare av nysgjerrighet: Hvor skal dette bryllupet stå? Det er jo ikke aktuelt med flere enn 10 personer de fleste stedene i landet.

Om noen utenfor din husstand skulle by deg opp er det en smitterisiko.

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Gift deg i denne koronatiden, så slipper du det. 

Anonymkode: 108de...95f

Bryllupet blir i august 2021.

Skrevet

Jeg har vært i mange bryllup, og kan ikke huske at noen har danset med far/svigerfar. Brudeparet danser noen minutter, og så kommer resten av gjengen på. Og da er det jo ingen som følger med på hvem bruden danser med. 

Anonymkode: 625a0...7a5

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Jeg har vært i mange bryllup, og kan ikke huske at noen har danset med far/svigerfar. Brudeparet danser noen minutter, og så kommer resten av gjengen på. Og da er det jo ingen som følger med på hvem bruden danser med. 

Det var godt å høre 😌

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Enig med dette. Kan ikke huske et eneste bryllup der det har vært dansing med far/svigerfar. Ihvertfall ikke som et «opplegg» man har fått med seg. Og jeg har også vært i mange bryllup.

Generelt så tenker jeg som deg, at dere bestemmer hvordan deres bryllup skal være. (Nå høres det kanskje ut som om din samboer er litt mer opphengt i tradisjon enn deg, men det må dere jo eventuelt diskutere.) Når vi gifter oss så tenker vi å gjøre akkurat som vi vil, uten å forholde oss til gamle normer og regler. Vi tenker å se hverandre før vielsen (skal ta bildene da), ankomme vielsen sammen og gå sammen ned midtgangen (dette er noe vi gjør i fellesskap, ikke jeg som «gis bort» til han), og jeg er ganske sikker på at vi dropper flere av de gamle skikkene også, som dansing og kakeskjæring. Vi legger opp til det vi har lyst til, og bryr oss ikke om hva andre måtte tenke om det. Gift blir vi uansett.

Anonymkode: ba03b...543

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...