Gå til innhold

Noen som har erfaring med å slutte på SSRI?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei

har brukt Cipralex i et par år nå og har lyst til å prøve meg uten de. Bruker 5 mg for øyeblikket, siste innspurt på nedtrappingen.

Føler meg litt «fjern» og får flashback fra tiden før jeg begynte med medisinen. Er livredd for at det blir slik som det var før... Noen som har sluttet og vil fortelle om opplevelsen?

Anonymkode: 5e40f...48a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg sluttet brått, det er ikke å anbefale i alle fall 😳 Veldig dumt, følte meg ikke bra fysisk på en stund. Psykisk gikk det greit, såvidt jeg husker. 

Anonymkode: 9f503...0f8

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg sluttet brått, det er ikke å anbefale i alle fall 😳 Veldig dumt, følte meg ikke bra fysisk på en stund. Psykisk gikk det greit, såvidt jeg husker. 

Kanskje ikke det lureste nei. Har du klart deg uten medisiner siden?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gått av og på den medisinen i nesten 15 år. Jeg tror jeg sluttet for brått de to første gangene. Jeg ble veldig deprimert  fikk kolossal angst og havnet på psykiatrisk. 

sist sto jeg på 30 mg  

Så sluttet jeg igjen i 2020. Gikk veldig langsomt med 5 mg en måned av gangen. Jeg har ikke fått noen av de samme symptomene, men er ekstrem tørr i munnen om natta. Veldig plagsomt. 

Anonymkode: 1d94c...5bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Kanskje ikke det lureste nei. Har du klart deg uten medisiner siden?

Har ikke brukt medisiner siden nei, men hatt en runde på DPS i ettertid. Forrige gang var jeg suicidal, det var jeg ikke i samme grad denne siste runden. Mulig det var derfor jeg ble anbefalt medisiner den gangen og ikke sist. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Hvorfor vil du slutte?

Jeg har tilbakevendende depresjoner, og har vært helt frisk siden jeg startet på SSRI for 8 år siden.   

I og med det jeg nå vet om at depresjoner skader hjernen, og at hver depresjon øker risikoen for å få en ny, har jeg tenkt å stå på SSRI resten av livet.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kalevala skrev (2 minutter siden):

Hei! Hvorfor vil du slutte?

Fordi SSRI bør i første omgang kun brukes i kortere perioder for å behandle plagene? Mange blir friske av en "kort" runde med SSRI, også etter at dem slutter med dem. Målet bør ikke være å stå på det resten av livet. 

Til TS:

Jeg sluttet på Cipralex for noen år siden. Nå ga dem meg et helvete fra dag én mens jeg stod på dem, og det ble ikke akkurat bedre at jeg sluttet. Men så gikk det er par måneder så var alt bra igjen. Så noen abstinenssymptomer må du forvente. Men dem går ofte over, selv om det oppleves som skummelt når dem pågår! 

Anonymkode: 144f3...9b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har endt opp med en alvorlig depressiv fase hver gang. Jeg har dog tilbakevendende depressiv lidelse med hyppige og alvorlige faser når jeg ikke får behandling og tett oppfølging, så må trolig gå på medisiner resten av livet mitt. 

Anonymkode: 834f8...35b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil råde deg til å trappe ekstremt sakte ned. Jeg erfarte at angsten kom tilbake for fullt, fryktelig ubehagelig. Står fremdeles på det etter mange år, har redusert dosen da. 

Anonymkode: 4625b...803

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Fordi SSRI bør i første omgang kun brukes i kortere perioder for å behandle plagene? Mange blir friske av en "kort" runde med SSRI, også etter at dem slutter med dem. Målet bør ikke være å stå på det resten av livet. 

Noen blir helt friske etter SSRI-behandling, men mange lider av kroniske stemningslidelser som depresjon, og må bruke medisinen i lang tid.  

Det er ikke annerledes enn å være avhengig av stoffskiftemedisin, insulin eller medikamenter mot annen livslang kronisk sykdom. 

Endret av Kalevala
la til et ord som manglet for helhet.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner flere som hadde positiv nytte av ssri, og sluttet uten problemer.

Men de hadde ikke slitt med tilbakevendende depresjoner/kraftig angst før. 

Anonymkode: 74f2e...c79

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil ikke skremme deg men på meg kom dessverre alt tilbake etter en måneds tid uten. Full panikkangst og depresjon. Jeg trapper opp igjen nå og tror nok jeg skal bli på ssri. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...