AnonymBruker Skrevet 12. januar 2021 #1 Skrevet 12. januar 2021 Hva er meningen bak dette "argumentet" egentlig? Å få den gravide til å føle seg verre? Å presse henne til å jobbe selv om hun knapt kan gå pga bekkenløsning? At alt det negative som kan følge med graviditet bare er innbilning? Både ser og leser dette "argumentet" ofte. Sist i forbindelse med jobb der gravid kollega er sykemeldt. Skyldes det rett og slett uvitenhet og dumskap? Anonymkode: 04db8...25d 23
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2021 #2 Skrevet 12. januar 2021 Jeg tror det er uvitenhet og dumskap ja. Jeg har opplevd at dette har blitt sagt to ganger, begge gangene av menn over 60 😅 Anonymkode: 226b2...c64 19
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2021 #3 Skrevet 12. januar 2021 Det blir kun sagt av de som enten har hatt et knirkefritt svangerskap, uvitene bsrneløse eller mannfolk. Svangerskap i seg selv er ingen sykdom, nei, men det kan bringe med seg en drøss plager. Anonymkode: 2d758...57d 31
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2021 #4 Skrevet 12. januar 2021 Er ingen sykdom nei, men kan man absolutt bli syk av det. Er nok mange som har litt tungt for det og er lettere møblert som slenger rundt seg med dette. Anonymkode: 771e4...d1c 14
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2021 #5 Skrevet 12. januar 2021 Betyr vel egentlig at alle plagene går tibake etterpå? Anonymkode: 50584...e57
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2021 #6 Skrevet 12. januar 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Betyr vel egentlig at alle plagene går tibake etterpå? Anonymkode: 50584...e57 Nei, det betyr det ikke. Man kan få kroniske plager, og få skader som ødelegger livskvaliteten resten av livet. Anonymkode: 2d758...57d 19
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2021 #7 Skrevet 12. januar 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Betyr vel egentlig at alle plagene går tibake etterpå? Anonymkode: 50584...e57 Det er jo heller ikke sant for alle! Anonymkode: 0762f...135 14
herzeleid Skrevet 12. januar 2021 #8 Skrevet 12. januar 2021 Jeg oppfatter det også delvis som et forsøk på å unngå å under-/nedvurdere gravide kvinner. Om en tar utgangspunkt i at den gravide ikke bare skal være fraværende under permisjon men også store deler av graviditeten er det klart perioden vil fortone seg ulikt, og påvirke erfaringen en bygger seg opp og oppgavene en får. 1
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2021 #9 Skrevet 12. januar 2021 Et ganske irriterende uttrykk ja. At plagene en går med feks bekkensmerter (noen havner med krykker), svangerskapsforgiftnkng osv alt er bare tull. For mange gravide jobber til termin må vite! Jeg og en kollega gikk gravide samtidig. Det var da jeg forstod at graviditeter er visst ganske forskjellige, jeg fikk se det selv i praksis utenom hva jeg hadde lest på nett. Hun hadde masse plager, og jeg hadde et svangerskap jeg såvidt la merke til. De to siste månedene hadde jeg en del kynnere og bekkenplager , så legen valgte å sykemelde meg 100% en mnd før termin og sa at "ingen kommer til å takke deg for å stå i jobb under det ubehaget. Dra hjem". Kollegaen min holdt ut til termin, selvom hun hadde det verre enn meg sa hun. For graviditet er ingen sykdom, sa hun og indikerte at sykemeldingen min var unødvendig. Anonymkode: 7c51c...446 5
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2021 #10 Skrevet 12. januar 2021 Graviditet i seg selv er ingen sykdom, men en tilstand. Problemet er jo at enkelte ikke forstår at den tilstanden kan gjøre kvinner alvorlig syke, og i verste fall dø... Svangerskap er faktisk noe av det mest farlige en kvinne vil gå gjennom i sitt liv, selv her i den vestlige verden. Noen er heldige og slipper unna, andre må legges inn på sykehus for å i det hele tatt å overleve. Jeg har opplevd begge deler... Anonymkode: 256f1...4a0 12
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2021 #11 Skrevet 12. januar 2021 Har bare opplevd at det er en «sykdom»! Ikke får jeg lov å bære ting eller stå i offentlige transporter. Alle virker så mye mer snillere mot meg! 😂 Anonymkode: f46b1...5b2 1
Brunello Skrevet 12. januar 2021 #12 Skrevet 12. januar 2021 Uttrykket skyldes antakelig irritasjon over sykefravær mange mener kunne vært unngått. Etter det jeg har forstått, er sykefraværet for gravide økende. Det er også betydelig høyere nå enn for noen tiår siden. Samtidig er eldre gravide mer sykemeldte enn unge gravide. Uten å ha dekning for det, vil jeg også tro at godt trente damer / damer i god form er langt mindre sykemeldte i graviditeten enn de som er i dårlig form. I tillegg er det langt flere som har livsstilssykdommer i dag enn tidligere. Og ikke minst er det langt flere overvektige. Ut fra overstående er det grunn til å hevde at mye av sykmeldingene som gjelder gravide skylder plager som er knyttet til den gravide og ikke graviditeten som sådan. Uttrykket kan ut fra dette få noe relevans. Det er selvfølgelig også andre forhold som har påvirkning. Eksempelvis er tempoet på arbeidsplassene høyere i dag enn tidligere. Det er imidlertid ikke til å unngå at forholdene nevnt over også kan ha betydning for evnen til å takle stress. Samfunnet er også slik at det er naturlig å få barn senere nå enn tidligere. Og helt til slutt: Selv om ingen av faktorene nevnt over er til stede, er det fortsatt en del som vil bli sykemeldt. Graviditet er tøft for kroppen, og det er mye som kan skje både med mor og barn som medfører sykemelding. Men sjansene for å bli sykmeldt er langt mindre for en godt trent 25-åring uten underliggende livsstilssykdommer enn for en feit 35-åring som ikke trener. 2
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2021 #13 Skrevet 12. januar 2021 Brunello skrev (19 minutter siden): Uttrykket skyldes antakelig irritasjon over sykefravær mange mener kunne vært unngått. Etter det jeg har forstått, er sykefraværet for gravide økende. Det er også betydelig høyere nå enn for noen tiår siden. Samtidig er eldre gravide mer sykemeldte enn unge gravide. Uten å ha dekning for det, vil jeg også tro at godt trente damer / damer i god form er langt mindre sykemeldte i graviditeten enn de som er i dårlig form. I tillegg er det langt flere som har livsstilssykdommer i dag enn tidligere. Og ikke minst er det langt flere overvektige. Ut fra overstående er det grunn til å hevde at mye av sykmeldingene som gjelder gravide skylder plager som er knyttet til den gravide og ikke graviditeten som sådan. Uttrykket kan ut fra dette få noe relevans. Det er selvfølgelig også andre forhold som har påvirkning. Eksempelvis er tempoet på arbeidsplassene høyere i dag enn tidligere. Det er imidlertid ikke til å unngå at forholdene nevnt over også kan ha betydning for evnen til å takle stress. Samfunnet er også slik at det er naturlig å få barn senere nå enn tidligere. Og helt til slutt: Selv om ingen av faktorene nevnt over er til stede, er det fortsatt en del som vil bli sykemeldt. Graviditet er tøft for kroppen, og det er mye som kan skje både med mor og barn som medfører sykemelding. Men sjansene for å bli sykmeldt er langt mindre for en godt trent 25-åring uten underliggende livsstilssykdommer enn for en feit 35-åring som ikke trener. Hvor godt trent du er, skåner deg ikke for f.eks kvalme eller symptomgivende bekkenløsning/låsing, som ofte er sykemeldingsgrunn. Det siste har du gjerne kilde å henvise til? Anonymkode: 82741...099 9
Brunello Skrevet 12. januar 2021 #14 Skrevet 12. januar 2021 (endret) AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Hvor godt trent du er, skåner deg ikke for f.eks kvalme eller symptomgivende bekkenløsning/låsing, som ofte er sykemeldingsgrunn. Det siste har du gjerne kilde å henvise til? Anonymkode: 82741...099 Jeg skriver også at det faktisk er en del plager som ikke kan unngås uavhengig av hvor godt trent man er. Endret 12. januar 2021 av Brunello 2
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2021 #15 Skrevet 12. januar 2021 Eneste som får lov til å si det er den gravide selv. Alle andre kan ta seg en bolle. Anonymkode: dfbf7...ec9 6
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2021 #16 Skrevet 12. januar 2021 Brunello skrev (1 minutt siden): Siden jeg er mann, har det lite relevans. Jeg skriver også at det faktisk er en del plager som ikke kan unngås uavhengig av hvor godt trent man er. Antar du føler deg truffet. Og jeg svarte at de vanligste plagene for sykemelding i svangerskap ikke har sammenheng med hvor godt trent man er. Og nei, føler meg ikke truffet 🙄 Anonymkode: 82741...099 5
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2021 #17 Skrevet 12. januar 2021 @Brunello Ingen her sier at graviditet er en sykdom, men plagene og helse utfordringene det kan gi derimot. Om den gravide er trent eller utrent, 25 år eller 35 år har dessverre ingenting å si om hun får mye eller lite plager i svangerskapet. At det er økende trend på sykemelding blandt gravide ønsker jeg gjerne kilder på, da jeg sitter med et inntrykk av at mange gravide står altfor lenge i jobb, både så det går utover barnet og mor. "Graviditet er ingen sykdom" er som regel negativt ladet, og inndikerer ofte at den gravide er lat og ikke gidder å stå i arbeid. Og det er tåpelig og unødvendig å slenge det rundt seg, for "alle" vet at man ikke mener noe positivt med det. Jeg føler meg heller ikke truffet, og bare at du måtte få med deg den kommentaren der, sier at du ikke har et pent syn på gravide kvinner og deres eventuelle plager. Anonymkode: 2d758...57d 12
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2021 #18 Skrevet 12. januar 2021 Hvilke andre grunner enn og trykke ned den gravide kan det være? De som sier dette er de samme som ber mennesker med angst og depresjon om å skjerpe seg og slutte og syte. En mannlige kollega sa til meg da jeg var gravid med symptomgivende bekkenløsning fra uke 6, sy bekkenløsning var noe norske damer hadde funnet opp for å slippe og jobbe. Ingen gravide i Afrika hadde bekkenløsning i følge han...(Ja, jeg ble sykemeldt. Måtte stå opp kl 6 når samboer gikk på jobb fordi jeg ikke kom meg opp av sengen uten hjelp. Skulle mye heller vært frisk gravid og jobbet til termin, enn og gråte hver gang jeg reiste meg opp. Anonymkode: 83ea3...358 7
Brunello Skrevet 12. januar 2021 #19 Skrevet 12. januar 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): @Brunello Ingen her sier at graviditet er en sykdom, men plagene og helse utfordringene det kan gi derimot. Om den gravide er trent eller utrent, 25 år eller 35 år har dessverre ingenting å si om hun får mye eller lite plager i svangerskapet. At det er økende trend på sykemelding blandt gravide ønsker jeg gjerne kilder på, da jeg sitter med et inntrykk av at mange gravide står altfor lenge i jobb, både så det går utover barnet og mor. "Graviditet er ingen sykdom" er som regel negativt ladet, og inndikerer ofte at den gravide er lat og ikke gidder å stå i arbeid. Og det er tåpelig og unødvendig å slenge det rundt seg, for "alle" vet at man ikke mener noe positivt med det. Jeg føler meg heller ikke truffet, og bare at du måtte få med deg den kommentaren der, sier at du ikke har et pent syn på gravide kvinner og deres eventuelle plager. Anonymkode: 2d758...57d Livsstilssykdommer er en følge av at du er utrent og overvektig, og har betydning for hvordan man takler en graviditet. Det er derfor avgjørende om man er i form eller ikke. 3
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2021 #20 Skrevet 12. januar 2021 Brunello skrev (1 minutt siden): Livsstilssykdommer er en følge av at du er utrent og overvektig, og har betydning for hvordan man takler en graviditet. Det er derfor avgjørende om man er i form eller ikke. Anekdotisk, men jeg er tjukk og har jobbet fullt helt frem til nå en mnd før termin. Min venninne er sylslank, men har vært sykemeldt mesteparten av svangerskapet (først hyperemesis og så bekkenløsningssmerter). Så avgjørende som du fremstiller det er det nok ikke. Anonymkode: 0762f...135 6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå