Gå til innhold

Vaakumpakket indrefilet. Holdbarhet? Har tint på benken med stått i kjøleskap en uke.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er lite fett i kjøttet og det er vaakumpakket. Dessverre ble den tint på benken, og satt i kjøleskap da jeg reiste bort. Temperatur på kjøleskap er cirka to grader. Er den like fin enda? Kan fryse den, men har hørt at det ikke er anbefalt. Den var på benken i åtte til ti timer. Kjøttet ble slaktet i desember. Det er kalv. 

Anonymkode: bb2ea...6e8

Skrevet

Åpne pakken og lukt.

Anonymkode: 9497f...f60

• Liker 4
Skrevet

Lukt og se -test som gir deg svar her ja. Kjøtt blir i utgangspunktet bare mer mørt jo lengre det ligger, men lukter det fælt eller ser grått ut, eller det er noe annet udelikat med den så er det et klart nei. Lukter det derimot friskt kjøtt (du kan godt skylle den av litt) så er den ok, samme med fargen -du ser tegnene. :)

Anonymkode: 2661f...414

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 12.1.2021 den 6.42):

Lukt og se -test som gir deg svar her ja. Kjøtt blir i utgangspunktet bare mer mørt jo lengre det ligger, men lukter det fælt eller ser grått ut, eller det er noe annet udelikat med den så er det et klart nei. Lukter det derimot friskt kjøtt (du kan godt skylle den av litt) så er den ok, samme med fargen -du ser tegnene. :)

Takk for svar, men jeg tror ikke man bare kan bruke vann og skylle vekk ev. bakterier. Det lukter ok, ser friskt ut og ingen misfarge. 

Det er reinkalv. Kjøttet lå på benken i 18 grader i åtte timer, toppen ti, og kjøleskapet holder lav temperatur, som sagt er det vaakumpakket. Har ligget en uke i kjøleskapet pluss. Kjøttet er ikke gått ut på dato. 

Ville ikke stolt på luktesans, skjulte bakterier kan være luktfrie? 

Skrevet

Hvis kjøttet ser fint ut og lukter OK, ville jeg brukt det uten å blunke. Du skal vel steke/varmebehandle det? 

• Liker 3
Skrevet

Fryst, tint og så ligget i kjøleskap en uke etter tint? Nei det tviler jeg på at er bra, men er bare å åpne og lukte. Surt kjøtt merker du umiddelbart. Tommelfingerregel er at mat som er tint bør brukes inen 24 timer.

Skrevet
4 hours ago, Jytte said:

Takk for svar, men jeg tror ikke man bare kan bruke vann og skylle vekk ev. bakterier. Det lukter ok, ser friskt ut og ingen misfarge. 

Det er reinkalv. Kjøttet lå på benken i 18 grader i åtte timer, toppen ti, og kjøleskapet holder lav temperatur, som sagt er det vaakumpakket. Har ligget en uke i kjøleskapet pluss. Kjøttet er ikke gått ut på dato. 

Ville ikke stolt på luktesans, skjulte bakterier kan være luktfrie? 

Skylle av handler mer om at blodet og vesken i kjøttet kan begynne å bli litt slimete, men har det såvidt startet så er det ikke farlig så lenge det varmebehandles fort. Som sagt ovenfor her igjen også, du merker fort om kjøttet er surt eller friskt. Blir det ordentlig slimete, klissete, lukter vondt, kjøttet skifter farge og begynner å bli grått? Da kaster du. Men om ikke disse tegnene er der og kjøttet både lukter og ser friskt ut, så har det bare blitt mer mørt. Ditt valg selvsagt, det er du som lukter og ser, og du som skal spise!

• Liker 2
Skrevet

Svarer, for skrev feil. Kjøttet hadde ligget i kjøleskapet i 14 dager, men var like fint og veldig mørt. Var litt mistenksom når jeg åpnet pakken, men tørket av blod og det var ikke slim eller lukt. Ble ikke syk av å spise det. 

Når det skal sies var det et stykke med null fett og det var vakuumpakket. Ville ikke tatt sjansen med lam, kylling eller svin. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...