Gå til innhold

Gravid venninne vet bedre enn alle andre gravide.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg fikk barn for 3 år siden. Jeg hadde en ganske dårlig graviditet og en fødsel der jeg mistet ekstremt mye blod og og det var diverse andre ting som gikk galt. Så jeg og mannen min har i grunnen bestemt oss for at ett barn er nok for oss, og vi er sykt glade i sønnen vår og denne avgjørelsen passer veldig god for vår lille familie.

Venninnen min er gravid nå med termin i slutten av Februar. Og hele tiden skriver hun til meg om hvor flott dette er og hvor deilig det er å være gravid! Hun snakker også mye om hvordan hun gleder seg til fødsel, og nekter på at det kommer til å være vondt.

Hun prøver å overbevise meg om at jeg tar feil, og at det var ikke så galt som jeg vil ha det til. Jeg har jo sagt at dette er da selvfølgelig bra for henne! Jeg vet at alle opplever det å være gravid og å føde er forskjellige. Men hun gjør tydeligvis ikke det. Jeg måtte avlyse noen avtaler vi hadde sammen da jeg var gravid, fordi jeg bare lå i sengen og kastet opp hele dagen. Men nå er hun sint for det, selvom det er flere år siden , fordi det “er da ingen grunn til å late som om graviditet er en sykdom!”.

Og om jeg sier at, for meg er dette det rette valget :) Så sier hun jada, men du overlevde jo! Barnet overlevde også! Det er jo det viktigste! Og du kan jo prøve en gang til !

Er det å overleve det eneste kravet til å føde?
Jeg kjenner flere som har forskjellige vansker etter fødsel, men ingen av de teller visstnok, fordi de overlevde og fikk et barn utav det.

Anonymkode: c0869...711

• Liker 12
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Herregud for en irriterende venninne!! Bedrevitere som helt tydeligvis ikke vet bedre! Jeg hadde tatt et ordentlig oppgjør med henne og om hun ikke tok det til seg hadde jeg dumpet henne!

Jeg har faktisk en ex venninne som ble ex pga noe lignende! Ei som trodde alle situasjoner, graviditeter og forutsetninger var like. At det kun sto på vilje. Hun fikk også barn etter meg og var hele tiden så overgitt over alle valg vi tok både i forhold til ting under graviditeten og i tiden etter. Da jeg til slutt prøvde å si at det kanskje ikke er så lurt å uttale seg om noe man egentlig ikke har forutsetninger for å uttale seg om, satt hun meg på plass. Etter det svarte jeg sjelden på meldingene hennes og lot hele det giftige vennskapet dø ut. Var innom der en gang for å gratulere da babyen kom og må si jeg godtett meg da hun fortalte om den vanskelige tiden. Men jeg svelget kamelen og var lyttende og forståelsesfull. Etter det har jeg ikke sett prate med mer henne. Annet enn hei og hvordan går det, når vi møtes i byen. 

Anonymkode: 9da48...792

• Liker 11
Skrevet

Hva er dette her for en koko person? Jeg håper det er hormonene som gjør at hun blir litt rar i hodet (det kan jo faktisk være) ellers hadde jeg uten tvil tatt avstand og rett og slett ikke hatt lyst til å ha henne som venninne mer. 

Å være gravid oppleves ikke bare ulikt, det ER forskjellig fra person til person (eller graviditet til graviditet). At du hadde en tøff graviditet og fødsel er det jo ingen tvil om, og det er jo helt opp til dere om dere ønsker flere. Har du uttrykt hvor rart hun oppfører seg? Ikke at det høres ut som at det leder noen vei. Rart opplegg spør du meg.

Jeg er selv gravid med nr 2. Jeg syns det var veldig tungt å gå gravid første gangen og denne gangen er det enda tyngre med mye mer kvalme. Fikk kommentaren at graviditet er ingen sykdom og svarte med at jeg vil påstå det kan være mye verre enn en sykdom. Det har jo vært som omgangssyken i 2 mnd, både fysisk tungt men også mentalt tungt. Aldri i livet om jeg orker dette en gang til. Kjempeflott for de som ikke har noen plager og suser avgårde, men det er forskjellig hvordan kroppene håndterer denne sinnsyke prosessen, enkelt og greit.

Anonymkode: 119d3...7e5

• Liker 12
Skrevet

Nå er ikke jeg kvinne, men er det noe jeg har skjønt så er det at det å være gravid er jo natt og dag fra kvinne til kvinne. Samboeren min var vel et sted i mellom deg og din venninne begge gangene.

Det har vært ekstremt mange i min vennekrets/bekjentskaper som har fått barn de siste årene, og utifra det jeg har hørt og sett er det ekstremt variabelt hvordan graviditeten og fødselen har vært. Noen har kunnet jobber og trent, være sosial så og si til siste dag. Mens andre har hatt dager hvor de knapt nok har kommet seg ut av senga, bekkenløsning, you name it. Også hatt minst to par hvor det har vært fødsel med mye blod og smått dramatisk (aldri reell fare).

Poenget er vel at den gravide venninna di virker rett og slett mindre intelligent og ganske egoistisk. Kjempefint for henne at hun har en uproblematisk graviditet, hun er heldig. Men at hun ikke kan fatte at graviditet kan være så ekstremt ulikt fra person til person, er veldig rart. Er du sikker på at hun voksen nok til å få barn? Høres jo nesten ikke sånn ut. Det at hun også presterer å bli sur på deg nå fordi du kan umulig ha vært så dårlig... Altså jeg hadde blitt forbanna!

Du må si rett ut at hun må skjerpe seg og at hun provoserer deg skikkelig! Si rett ut at du oppfatter henne som uvitende og egoistisk når hun sier sånne ting.

Anonymkode: 29b6f...693

• Liker 7
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker said:

Du må si rett ut at hun må skjerpe seg og at hun provoserer deg skikkelig! Si rett ut at du oppfatter henne som uvitende og egoistisk når hun sier sånne ting.

Hun er 26 år, men oppfører seg gjerne et par år yngre. Hun er litt… “ svevende” til vanlig. Som sagt, jeg synes det er fantastisk for henne at hun har en fin graviditet ! Men det er ingen sympati for noen andre som er det eller har verdt det.

Var nok heller ingen reell fare for meg heller, men det var det for barnet. Og det klarer jeg ikke å gå gjennom igjen. Hun vet alle detaljer, men virker ikke som hun forstår likevel.

Har prøvd å forklare mange ganger, men jeg blir bare sliten av hele greia. Greit å ha en positiv innstilling til fødsel men HALLO!

Kanskje jeg bare må bli enda mer bestemt å si dette.

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Hun er 26 år, men oppfører seg gjerne et par år yngre. Hun er litt… “ svevende” til vanlig. Som sagt, jeg synes det er fantastisk for henne at hun har en fin graviditet ! Men det er ingen sympati for noen andre som er det eller har verdt det.

Var nok heller ingen reell fare for meg heller, men det var det for barnet. Og det klarer jeg ikke å gå gjennom igjen. Hun vet alle detaljer, men virker ikke som hun forstår likevel.

Har prøvd å forklare mange ganger, men jeg blir bare sliten av hele greia. Greit å ha en positiv innstilling til fødsel men HALLO!

Det var jeg som lurte på hvilken koko person dette må være. Ser du kommenterer at hun er så positiv til fødsel, og akkurat det syns jeg godt hun kan få være. Jeg synes ikke det er egoistisk av henne å holde fast i at fødsel skal gå fint. Noen fødsler går jo fint. En venninne av meg måtte ha epidural relativt tidlig av helseårsaker og alt i alt kjente hun nesten ingen smerter. Jeg selv hadde en noe komplisert fødsel og truende keisersnitt som gikk over lang tid pga baby satt fast og var i helt sinnsyke smerter (til tross for epidural etterhvert), men jeg sitter igjen med en kjempeopplevelse, vi kommuniserte godt med jordmødrene og fikk mye hjelp av mannen min. Akkurat fødsel tenker jeg at det kan være positivt å ikke tenke negativt om, for man aner ikke hva man har i vente. Smerte, ja, men produktiv smerte, og det går over. Jeg kan godt føde flere ganger, men nekter å gå gravid. Fødsel kan hun jo ikke uttale seg om enda, men hun kan stille seg positiv til at det skal gå godt. Hun får gjerne bakoversveis av smertene men so be it. Det var hennes oppførsel rundt graviditet jeg synes fremstod egoistisk og lite intelligent som han over påpeker.

Anonymkode: 119d3...7e5

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Hun blir vel en av disse med sovebaby som ikke skjønner at noen babyer er mer krevende enn andre og som vil si "men det er jo bare å sove når babyen sover"🙄

Anonymkode: 4ca2b...dbc

• Liker 7
Skrevet

La oss håpe hun får en tøff fødsel (uten fare for mor og barn selvfølgelig) :fnise:

Anonymkode: 80036...e3d

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

La oss håpe hun får en tøff fødsel (uten fare for mor og barn selvfølgelig) :fnise:

Hvorfor det?

Er det ikke fint at hun gleder seg til fødsel og nyter svangerskapet? 

Det er en helt forferdelig holding å ønske at andre får det kjipt bare fordi de gleder seg.

Anonymkode: 80eeb...cec

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg fikk barn for 3 år siden. Jeg hadde en ganske dårlig graviditet og en fødsel der jeg mistet ekstremt mye blod og og det var diverse andre ting som gikk galt. Så jeg og mannen min har i grunnen bestemt oss for at ett barn er nok for oss, og vi er sykt glade i sønnen vår og denne avgjørelsen passer veldig god for vår lille familie.

Venninnen min er gravid nå med termin i slutten av Februar. Og hele tiden skriver hun til meg om hvor flott dette er og hvor deilig det er å være gravid! Hun snakker også mye om hvordan hun gleder seg til fødsel, og nekter på at det kommer til å være vondt.

Hun prøver å overbevise meg om at jeg tar feil, og at det var ikke så galt som jeg vil ha det til. Jeg har jo sagt at dette er da selvfølgelig bra for henne! Jeg vet at alle opplever det å være gravid og å føde er forskjellige. Men hun gjør tydeligvis ikke det. Jeg måtte avlyse noen avtaler vi hadde sammen da jeg var gravid, fordi jeg bare lå i sengen og kastet opp hele dagen. Men nå er hun sint for det, selvom det er flere år siden , fordi det “er da ingen grunn til å late som om graviditet er en sykdom!”.

Og om jeg sier at, for meg er dette det rette valget :) Så sier hun jada, men du overlevde jo! Barnet overlevde også! Det er jo det viktigste! Og du kan jo prøve en gang til !

Er det å overleve det eneste kravet til å føde?
Jeg kjenner flere som har forskjellige vansker etter fødsel, men ingen av de teller visstnok, fordi de overlevde og fikk et barn utav det.

Dette er slik jeg oppførte meg da jeg var 7 år. Lol. At du gidder. 

Anonymkode: e283c...93a

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvorfor det?

Det er en helt forferdelig holding å ønske at andre får det kjipt bare fordi de gleder seg.

Fordi hun da vil oppdage at andres erfaringer også er reelle og at man ikke bare skal feie de bort. Fordi hun kanskje får opp øynene for at hun oppfører seg som en dårlig venninne.

Jeg sier jo ikke at jeg håper fødselen går skikkelig til helvete, men at hun hadde hatt godt av å få litt andre erfaringer. Og innlegget var ment litt tøysete, men det var det visst ikke så lett å forstå selv med smilyen 

• Liker 12
Skrevet

Var hun sånn før hun blei gravid?  

For hvis ikke så tenker jeg at hun faktisk ikke har det så bra alikvel. Virker som hun virkelig skal få alt til å virke rosenrødt, men noe er feil. 

Fordi hun minner om meg.  Jeg var den gladeste personen som gjorde alt. Jeg latet som jeg ikke opplevde det mine venner opplevde. Sannheten var at jeg ikke hadde noe tilknytning til barnet da eller 3 år etter pga en fødesldepresjon som startet bare noen måneder etter at jeg fant ut at jeg var gravid. Sliter fortsatt selv om ingen ser det. 

Har du prøvd å si:

at selv om hun føler seg bra,  betyr ikke at alle andre gjør det.  Jeg er her er uansett for deg. Samtidig forventer jeg at du respekterer min opplevelse da jeg gikk gravid. Kan du ikke det så er det vanskelig for meg å være en god venninne. 

Anonymkode: a4f4c...850

• Liker 1
Skrevet

Jeg mistet en venninne i barsel for noen år siden. Det skjer selv i Norge, selv om sjansen er minimal. Det er lett å glemme hvor farlig det faktisk er å føde og å bli født.

Fint for venninnen din at hun har Hollywood-brillene på, jeg hadde nok tatt litt avstand - i hvert fall for en stund.

Anonymkode: ac2bd...88e

• Liker 5
Skrevet

Kjenner igjen typen, de er fryktelig irriterende! Syns alltid det er fascinerende at mennesker ikke har skjønt som voksen at man kan reagerer ulikt på ting. Hvorfor dør noen av kreft og ikke? Hva med korona? Det er ikke sånn at selv om man selv overlever og har det fint har alle andre det. 

Men nei, graviditet i seg selv er ingen sykdom men man kan få sykdommer som skyldtes graviditeten. Jeg hadde hyperemesis i begge mine svangerskap, det var helt jævlig. Ja, jeg overlevde men det var ingen fantastisk reise å gå gravid selv om det er det for noen. Har aldri noen gang følt meg så syk og dårlig, både psykisk og fysisk som da. 

Anonymkode: d4cb1...4db

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Fordi hun da vil oppdage at andres erfaringer også er reelle og at man ikke bare skal feie de bort. Fordi hun kanskje får opp øynene for at hun oppfører seg som en dårlig venninne.

Jeg sier jo ikke at jeg håper fødselen går skikkelig til helvete, men at hun hadde hatt godt av å få litt andre erfaringer. Og innlegget var ment litt tøysete, men det var det visst ikke så lett å forstå selv med smilyen 

Jeg skjønner fremdeles ikke hvorfor du ønsker at hun skal få en kjip opplevelse. Og om du mente det tøyeste eller ikke har ingenting med saken å gjøre, jeg synes en slik holdning er helt morna. 

Selvfølgelig er hun kjip mot ts, men jeg unner uansett alle å ha en god fødsel opplevelse. 

Det er bedre om ts bare tar avstand, og holder seg for god for slike kommentarer du kom med, og som den andre AnonymBruker som kastet ut asperges diagnosen på venninna. 

Skrevet

Hun virker nevrotisk og fullstendig blottet for evnen til å forstå andre mennesker. Jeg hadde ikke giddet det der, for det er jo helt grunnleggende ting hun feiler på. Alle voksne skal vite at andre opplever ting annerledes, så at hun faktisk blånekter for det er en så grunnleggende feil at jeg hadde kuttet henne.

Anonymkode: ca8de...ae2

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Hvorfor det?

Nei, det handler vel bare om at det føles bra når bedrevitere som henne møter seg selv i døra.

Anonymkode: 4ca2b...dbc

• Liker 4
Skrevet

Unner henne en fin fødsel , håper da på det! 😊😊

Hun har nok ikke aspergers eller noen annen diagnose heller.

Det er som hun trodde på meg og alle våre venninner og bekjente osv som har fått barn allerede, men 
hennes egen graviditet har liksom motbevist oss? Så da må det bety at fødselen er også helt ok?
Pluss en venninne av henne som jeg ikke kjenner har vist akkurat tatt keisersnitt som vist nok var " mye bedre og ikke så kjipt som alle sier". Så da har det også blitt motbevist på en måte.🙄

Det er nok enklest å bare ta litt avstand, er ikke som vi ser hverandre så ofte nå, annet enn online, uansett, ! Og snart føder hun heldigvis! 

TS.

• Liker 2
Skrevet

Jeg tror ikke det er noe annet å gjøre enn å si til henne at svangerskap og fødsler kan være helt ulike, og så ikke gå inn i noe mer diskusjon. Når hun i så liten grad evner å se nyanser og skjønne at folk har ulike opplevelser, er det litt vanskelig å nå fram. 

Jeg har noen bekjente som er litt på samme måten. Både ei som sier at svangerskap ER fælt og fødsel det j***ligste man (alle) kan oppleve. Og ei som hevder at med unntak av svangerskapsforgiftning, kan alle svangerskapsplager forhindres eller bedres veldig med rett kosthold og aktivitet. Hun siste mener også at alle kan og bør amme, og at eventuelle problemer med det ikke er spesielt vanskelige å håndtere. Jeg har prøvd å bruke meg selv som anekdotisk eksempler for begge (hadde tøffe svangerskap med mye oppkast og lette fødsler), men de begynte bare å argumentere mot mine egne opplevelser. Det er irriterende, så da får de heller bare være unyanserte og ukloke, og sannsynligvis irritere på seg flere enn meg. 

Anonymkode: ae47b...999

• Liker 1
Skrevet

Du må bare ha i mente at på et tidspunkt så møter hun seg selv i døra. 

Anonymkode: 2030f...74b

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...