Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Er  usikker på korleis ein skal håndtere det økonomiske  i forbindelse med samlivsbrudd.   Boligen er forlengst gjeldfri , og har dessuten eit 6 sifret beløp stående på sparekonto som eg har satt av på sparing opp igjennom årene.    Alle utgifter er blitt betalt av meg i  en årrekke.    Hun aldri greidd å sette av en krone til sparing.        Ein betydeleg del av dette beløpet er bla.a.  arvepenger eg har fått  som har stått på høgrentekonto i mange år.    Ellers er det penger som eg har greidd å å spare opp igjennom betydeleg med jobbing.       Dama blei uføretrygda 2012 , og hun har aldri  greidd å sette av på sparing en eneste krone.     Da eg bygde hus kjøpe eg tomten til huset også av arvepenger, og selvsagt eit  ubetydeleg beløp da i forhold til tomteprisene idag.

Ser for meg at huset blir lagt utfor salg, og velger å flytte på grunn av eit anstrengt forhold til naboen.    Hun har ikkje råd å beholde huset, og ser for meg at hun kanskje må utpå leiemarkede eller kjøpe seg en rimleg leilighet.    Regner med det må forligge ein takst på boligen.     

Endret av Skybe
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Som hovedregel skal arv holdes utenom. Resten deles 50/50 dersom dere ikke har avtaler om særeie. 

Ville tatt dette gjennom advokat for å være sikker på at dette blir mest mulig riktig for begge parter. 

Anonymkode: 36ab2...bbf

• Liker 1
Skrevet

Står huset kun på deg eller dere begge? For det vil ha noe å si. Ellers enig med anonym over. 

Skrevet

Var dere gifte eller samboere?

Skrevet

Hvis dere er gift, er regelen at alt som er opparbeidet i løpet av ekteskapet skal deles likt. Dette innebærer også prisstigning på bolig (inkludert tomt). Arvepenger holdes utenom, men sparepenger opparbeidet via inntekt skal deles likt.

Det er nok lurt å bruke en advokat som er spesialist på familiejus.

Anonymkode: 3298f...40f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...