AnonymBruker Skrevet 11. januar 2021 #1 Skrevet 11. januar 2021 Hei! BEKLAGER lagt innlegg, tror det er en kombinasjon av hormoner (er gravid) pluss litt frustrasjon. Har en leilighet i Oslo sentrum som jeg leier ut. Bodde der selv i 4 år før vi måtte flytte til en annen kommune grunnet jobb. Det siste året vi bodde der, ble det valgt inn et nytt styre. Vi bidro selvfølgelig med vår andel av oppgaver under dugnader, trappevask ++. Ellers var det ikke noe særlig kontakt med styret. Men av en merkelig grunn kom ikke jeg og styreleder noe godt overens, men det brydde meg ikke noe særlig fordi jeg ikke hadde noe behov for å ha en slik dame i min vennekrets. Skal sies at hun tar jobben veldig seriøst, misforstå meg rett, all ære til folk som tar jobben sin seriøst, men uten å gå så veldig inn på det så kan det bli litt i overkant og komisk å se hvor sjefete man kan bli av å besitte litt makt. Husker mannen måtte ut og forsvare kona for jobben hun gjør, og da var det faktisk noen som ba han roe seg litt ned og ta seg en bolle. Bør kanskje også sies at borettslaget er ikke av det store slaget, vi er totalt 13 enheter. Nå er det 9 måneder siden jeg flyttet ut, og først fikk jeg ikke lov til å leie ut leiligheten grunnet borettslag og ikke selveier. Måtte så finne frem i lovverket at jeg hadde rett til å leie ut i en 3 årsperiode når det var begrunnet med arbeid. Nevner dette så dere får litt mer kjøtt på benet for å kunne svare. Nå har jeg fått en mail, legger ved skjermbilde, og ordbruken er noe jeg reagerer sterkt på. Jeg har tenkt tankene før, men ikke viet de noe særlig oppmerksomhet; at styreleder ikke liker meg grunnet jeg er født av innvandrerforeldre? Er født og oppvokst i Oslo, men av som sagt av "utlendinger". Eller er det kanskje sjalusi fordi jeg klarte å kjøpe en leilighet i en alder av 22 og så enda et hjem i en annen kommune? Jeg vet ikke, men kan ikke komme på noen andre grunner da vi som sagt ikke har mye kontakt utenom dugnader osv. Ble langt dette, men ønsket bare å fortelle litt forhistorie slik at eposten kan leses med mening. Uansett, tilbake til poenget/eposten: Waterguard er ordnet, har tidligere sendt styreleder melding på Messenger om at waterguard skulle bli fikset ila et par dager, men så spør hun igjen. Greit nok, ja den er ordnet, sendte også bilde som "bekreftelse". Men er det vanlig å kalle andres eiendeler i en bod for søppel? Vi har en full bod, mye som måtte lagres da vi skulle leie ut leiligheten umøblert. Og når det kommer til elsykkelen hun nevner står i sykkelboden i felleskjelleren, er det virkelig slik at vi ikke kan ha den lagret der? Det er en 3-hjuls sykkel som jeg, mann og barn bruker om våren/sommeren når vi er i Oslo. Madrassen og teppet styret nevner er ikke mitt, så den kan dere se bort i fra. Svarte med at jeg ikke vet hva styret/avsender lagrer i bodene deres, men at vi i hvert fall ikke har søppel i vår. Men blir så provosert, hvorfor kalle det søppel? Virkelig? Og det med sykkel i sykkelboden, det er både sykkelstativ i bakgården og et stort rom nede i felleskjelleren som vi kaller for sykkelbod, der lagrer vi sykler som ikke brukes daglig (ref. en Facebook-innlegg om at det er mange sykler i bakgården og at de som ikke bruker sin daglig bes sette syklene nede i felleskjelleren/sykkelboden). Denne sykkelboden er ikke full og det er fortsatt plass, så føler det nevnes i eposten kun for å provosere? eller det blir kanskje feil ord, men uansett, dere forstår tegningen. Overreagerer jeg? Skal ikke sykkelen vår få stå der, mister jeg rett til å bruke fellesboden fordi jeg leier ut? mister jo ikke retten til boden? Og er søppel et ord man bruker ved en feiltagelse? i mitt hode er søppel noe som kastes og som lukter vondt, et veldig negativt ladet ord. Derfor reaksjonen min, alle med litt vett i hodet bruker ikke ord som søppel når man skal betegne andres eiendeler. Forøvrig kan jeg be om å få rydde i boden i vår og ikke nå i vinter? Er jo kjempekaldt ute, og ikke noe godt å skulle ta ut alt i boden for så å plassere det "pent" i kulden som er nå. Anonymkode: ea7f3...f93
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2021 #2 Skrevet 11. januar 2021 En helt vanlig melding om forholdene. Saklig, hverken mer eller mindre. Anonymkode: 5efa4...a96 9
Gjest førstedamen Skrevet 11. januar 2021 #3 Skrevet 11. januar 2021 Skjønner egentlig styret. Se for deg at alle som bodde der skulle leie ut men alle skulle fortsatt ha eget flyttelass i bod, og sykkel på sykkelbod. Så skal kanskje de som leier også lagre sine ting. Her er det nok likt for alle og dere kan ikke spesial behandles bare fordi "det er masse plass i sykkelboden".
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2021 #4 Skrevet 11. januar 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): En helt vanlig melding om forholdene. Saklig, hverken mer eller mindre. Anonymkode: 5efa4...a96 Takk for svar. Ser du skriver saklig, mener du at å bruke «søppel» om andres bod er riktig? Når det bunner i grunn at boden er full og den må ryddes grunnet risiko for fukt og råte i grunnmur og bærevegger? vet ikke, synes bare det er så frekt og ikke minst nedlatende å kalle andres eiendeler for søppel. -TS Anonymkode: ea7f3...f93 3
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2021 #5 Skrevet 11. januar 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Takk for svar. Ser du skriver saklig, mener du at å bruke «søppel» om andres bod er riktig? Når det bunner i grunn at boden er full og den må ryddes grunnet risiko for fukt og råte i grunnmur og bærevegger? vet ikke, synes bare det er så frekt og ikke minst nedlatende å kalle andres eiendeler for søppel. -TS Anonymkode: ea7f3...f93 Tolket meldingen du fikk som at de vil at dere skal gå gjennom og kaste -eventuelt- søppel, ikke at alt dere har der ER søppel. Tror du har fått dama i vrangstrupen dessverre. Ikke ork å ta deg nær. Anonymkode: 6fbd3...4cd 9
Blålilla Skrevet 12. januar 2021 #6 Skrevet 12. januar 2021 Helt grei styremail. Dra nå ihvertfall ikke rasismekortet for dette. Bare svar: 1. waterguard er montert 2. Det er ikke søppel i boden 3. Sykkel leies ut sammen med leilighet, og disponeres således av leietaker. F eks 7
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2021 #7 Skrevet 12. januar 2021 Blålilla skrev (3 timer siden): Helt grei styremail. Dra nå ihvertfall ikke rasismekortet for dette. Bare svar: 1. waterguard er montert 2. Det er ikke søppel i boden 3. Sykkel leies ut sammen med leilighet, og disponeres således av leietaker. F eks Burde ha lest dette svaret først, men svarte kort dette: «Waterguard er tilkoblet ja. Vet ikke hva styret/avsender bruker boden sin til, men vi lagrer nok ikke søppel i boden vår». til svar fikk jeg dette (se vedlegg) 😱 førstedamen skrev (11 timer siden): Skjønner egentlig styret. Se for deg at alle som bodde der skulle leie ut men alle skulle fortsatt ha eget flyttelass i bod, og sykkel på sykkelbod. Så skal kanskje de som leier også lagre sine ting. Her er det nok likt for alle og dere kan ikke spesial behandles bare fordi "det er masse plass i sykkelboden". Helt riktig, tenkte jeg kanskje var full på hormoner, men synes nå svaret jeg fikk var å dra den aaaaaltfor langt? Har nok fått damen i vrangstrupen, men dette tok kaka! 😵 Anonymkode: ea7f3...f93 1
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2021 #8 Skrevet 12. januar 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Burde ha lest dette svaret først, men svarte kort dette: «Waterguard er tilkoblet ja. Vet ikke hva styret/avsender bruker boden sin til, men vi lagrer nok ikke søppel i boden vår». til svar fikk jeg dette (se vedlegg) 😱 Helt riktig, tenkte jeg kanskje var full på hormoner, men synes nå svaret jeg fikk var å dra den aaaaaltfor langt? Har nok fått damen i vrangstrupen, men dette tok kaka! 😵 Anonymkode: ea7f3...f93 Dere har jo tydeligvis brukt arealer som lagringsplass for flyttelass, noe som ikke er lov ift vedtekter o borettslaget antar jeg. Synes meldinger fra styret var ryddige og helt innafor jeg. Hva er det egentlig du reagerer på her? De kunne sikkert skrevet rot eller ting istedenfor søppel, men akkurat det hadde jeg ikke giddet å henge meg opp i. Siste setning der om salg synes jeg var unødig, men styret er kanskje lei av at dere lagrer ting der mens dere ikke bor der, mtp skadedyr ol som de skriver. Og hva står i det såkalte sykkelrommet? Hvis jeg var deg ville jeg bare leid lagerrom i nærheten og hatt tingene på lager. Det er mye mer ryddig ovenfor borettslaget. Anonymkode: 472b0...3a9 2
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2021 #9 Skrevet 12. januar 2021 Her ville jeg ha svart på den siste med spørsmål om hva som er galt med lagringen i boden? Er det papp, søppel, hva er det som gjør at de mener det er ulovlig å stable det sånn? Skjønner dette med fukt og skadedyr. Men det kjennes litt rart ut likevel. Det er lov å lagre ting i boden. Litt overkill at de har kontaktet advokater allerede, hva er årsaken til dette? Når dere først har lov å fremleie og eier boligen bør vel brl se på om de fikser ansvaret med å sitte i styret. Virker som de er sure fordi du skal leie ut. Anonymkode: 3d31a...01b 2
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2021 #10 Skrevet 12. januar 2021 Forsto ikke hva du har i boden? Her er det netting mellom bodene. Jeg har hyller og noe papp (flytteesker) stablet mot den ene veggen. Ingen har klaget. Reglene om man kan oppbevare sykkel er jeg ikke sikker på, det må kanskje være opp til leietakerne om dere får ta en av deres plasser til sykkelen din. Anonymkode: 9aa40...864
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2021 #11 Skrevet 12. januar 2021 Det er du som tolker alt i verste mening, kan virkelig ikke se at meldingene fra styret er feil i det hele tatt. Å hensette ting i fellesarealet når man ikke bor der er en uting, det er helt irrelevant om du mener det er god plass. Å klippe låsen høres drastisk ut, men det aner meg at det er mer med denne historien enn det du forteller. Jeg sitter for øvrig i et borettslagsstyre selv, og det er helt urolig hvordan enkelte mener de kan ta seg til rette på fellesarealer og i bodområder uten tanke for hvordan det påvirker andre beboere, brannsikkerhet e.l. Hvis du kommuniserer på en grei måte og ikke tillegger styret masse rasistiske holdninger fordi du har muligheten, eller kaller uenighet for misunnelse, så kommer dere sikkert til en grei løsning. Man trenger for øvrig heller ikke inkludere folk i vennekretsen for å ha en grei tone. Jeg syns du virker mer spesiell enn styret for å være ærlig. Anonymkode: 915f7...c31 3
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2021 #12 Skrevet 12. januar 2021 Jeg syntes ikke det er noe feil på meldingene fra styret her. At du ikke kan lagre en sykkel (attpåtil med 3 hjul, slik at den tar opp større plass) i fellesboden når dere ikke bor der er en selvfølge. Evt. lagring av sykkel der er det leietaker som kan få gjøre. Jeg vet ikke hva dere har i boden deres, men grunnlaget for å ønske en opprydning høres helt innafor ut, så her er det nok bare å rydde/fjerne eiendelene deres og evt. sette de på lager. Anonymkode: a0fbd...96b 3
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2021 #13 Skrevet 12. januar 2021 Hun vil at dere skal kaste evt søppel dere har i boden. Hun vil at dere ikke skal bruke fellesbod som lager. Hun er verken rasist eller sjalu av den grunn. Anonymkode: 6452f...d5b 3
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2021 #14 Skrevet 12. januar 2021 47 minutter siden, AnonymBruker said: Burde ha lest dette svaret først, men svarte kort dette: «Waterguard er tilkoblet ja. Vet ikke hva styret/avsender bruker boden sin til, men vi lagrer nok ikke søppel i boden vår». til svar fikk jeg dette (se vedlegg) 😱 Helt riktig, tenkte jeg kanskje var full på hormoner, men synes nå svaret jeg fikk var å dra den aaaaaltfor langt? Har nok fått damen i vrangstrupen, men dette tok kaka! 😵 Anonymkode: ea7f3...f93 Jeg leser at hun er lei av å pirke på deg og at hun ser at det er misforståelser her. Ta en telefon og klar opp i dette du. Anonymkode: 02fa3...285
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2021 #15 Skrevet 12. januar 2021 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Dere har jo tydeligvis brukt arealer som lagringsplass for flyttelass, noe som ikke er lov ift vedtekter o borettslaget antar jeg. Synes meldinger fra styret var ryddige og helt innafor jeg. Hva er det egentlig du reagerer på her? De kunne sikkert skrevet rot eller ting istedenfor søppel, men akkurat det hadde jeg ikke giddet å henge meg opp i. Siste setning der om salg synes jeg var unødig, men styret er kanskje lei av at dere lagrer ting der mens dere ikke bor der, mtp skadedyr ol som de skriver. Og hva står i det såkalte sykkelrommet? Hvis jeg var deg ville jeg bare leid lagerrom i nærheten og hatt tingene på lager. Det er mye mer ryddig ovenfor borettslaget. Anonymkode: 472b0...3a9 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Det er du som tolker alt i verste mening, kan virkelig ikke se at meldingene fra styret er feil i det hele tatt. Å hensette ting i fellesarealet når man ikke bor der er en uting, det er helt irrelevant om du mener det er god plass. Å klippe låsen høres drastisk ut, men det aner meg at det er mer med denne historien enn det du forteller. Jeg sitter for øvrig i et borettslagsstyre selv, og det er helt urolig hvordan enkelte mener de kan ta seg til rette på fellesarealer og i bodområder uten tanke for hvordan det påvirker andre beboere, brannsikkerhet e.l. Hvis du kommuniserer på en grei måte og ikke tillegger styret masse rasistiske holdninger fordi du har muligheten, eller kaller uenighet for misunnelse, så kommer dere sikkert til en grei løsning. Man trenger for øvrig heller ikke inkludere folk i vennekretsen for å ha en grei tone. Jeg syns du virker mer spesiell enn styret for å være ærlig. Anonymkode: 915f7...c31 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hun vil at dere skal kaste evt søppel dere har i boden. Hun vil at dere ikke skal bruke fellesbod som lager. Hun er verken rasist eller sjalu av den grunn. Anonymkode: 6452f...d5b Trådstarter her. Ser at flere tror jeg har lagret noe i fellesboden som flyttelass osv. Det stemmer ikke, fellesboden er blitt gjort om til en sykkelbod, der har jeg en trehjulssykkel stående. Er enig i at det er en uting å lagre ting i fellesboden, men lite kan jeg gjøre når dette ikke er mitt. Det er ikke mer til historien, skjønner ikke hvordan det kan være mer når jeg har minimal kontakt med dama, utenom oppgaver under dugnader osv. Du sier du selv sitter i borettslagsstyret, da bør man kjenne til lovverket som omhandler borettslag. Jeg kaller ikke en uenighet for misunnelse, jeg kaller fram lovverket som gir meg rett til å leie ut, mens styrer sendte meg en ganske lang mail på hvorfor jeg ikke fikk lov til å leie ut, fordi det ville gjøre borettslaget utrygt å bo i hvis det kom inn folk som leide fremfor å eie. Da svarte jeg med at hun ikke kan diskriminerte folk som ikke har mulighet til å kjøpe og anta at disse er noen skumle vesen bare fordi de ikke har vært like heldige som oss til å få mulighet til å eie. Jeg fant selvfølgelig helt redelig folk til å leie, en alenemor til 2 søte barn. Det er i så fall den ekstra historien jeg ikke fortalte. Tydligvis er jo dette friskt i minnet, etter 9 måneder, siden hun helt ut av det blå oppfordrer til salg av leilighet? Med hvilken hjemmel? Fordi jeg bruker boden MIN? Fordi det ligger ting på gulvet? Er da helt vanlig å sette ting på gulvet? Det er ingenting å rydde, jeg HAR IKKE SØPPEL i boden. Jeg har en full bod ja, men ikke noe som skal kastes. Det er veldig spesielt å snakke med advokater, oppfordre til salg av leilighet og mye mer etter at jeg bare har svart så enkelt som «Waterguard er tilkoblet ja. Vet ikke hva styret/avsender bruker boden sin til, men vi lagrer nok ikke søppel i boden vår». Anonymkode: ea7f3...f93 3
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2021 #16 Skrevet 12. januar 2021 Enig med deg, TS. Det virker helt overkill sånn som hun holder på. Anonymkode: 65b5c...b02 2
anon321 Skrevet 12. januar 2021 #17 Skrevet 12. januar 2021 Første meldingen var helt OK. Andre meldingen er klart utenfor, spesielt det med salget. Du får svare: Hva mener du er søppel i min bod? Boden brukes til lagringsplass for ting og tang som ikke skal være i leiligheten. Dette etter avtale med leietaker. Om du mener vi har noe som er til risiko for borretslaget, så må du nesten presisere det, så jeg kan ta stilling til det. Det er som sagt ikke noe søppel i boden. Ingenting av det du sikter til i fellesområde er mitt, så her må bare du om styreleder fjerne det om du anser det som nødvendig. 1
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2021 #18 Skrevet 12. januar 2021 Jeg støtter styret 100 prosent her. Det er en klar hovedregel av borettslagsleiligheter ikke kan leies ut. Unntakene fra dette er få og tidsavgrensede. Skal du ha rett til å leie ut, må du kjøpe en selveierleilighet. Jeg har selv sittet i borettslagsstyret og vært svært restriktiv til utleie, med loven på min side. Når det gjelder «søppel» i boden - isteden for å klage på styrets ordbruk bør du sette deg inn i hvilke regler laget har for innhold i bodene - er det forbudt å oppbevares papp ol rett på gulvet, feks? det er ikke lov her jeg bor, pga vannlekkasjer. Anonymkode: bcb76...8a3 1
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2021 #19 Skrevet 12. januar 2021 AnonymBruker skrev (50 minutter siden): Du sier du selv sitter i borettslagsstyret, da bør man kjenne til lovverket som omhandler borettslag. Jeg kaller ikke en uenighet for misunnelse, jeg kaller fram lovverket som gir meg rett til å leie ut, mens styrer sendte meg en ganske lang mail på hvorfor jeg ikke fikk lov til å leie ut, fordi det ville gjøre borettslaget utrygt å bo i hvis det kom inn folk som leide fremfor å eie. Da svarte jeg med at hun ikke kan diskriminerte folk som ikke har mulighet til å kjøpe og anta at disse er noen skumle vesen bare fordi de ikke har vært like heldige som oss til å få mulighet til å eie. Jeg fant selvfølgelig helt redelig folk til å leie, en alenemor til 2 søte barn. Det er i så fall den ekstra historien jeg ikke fortalte. Utleie i borettslag er noe herk å forholde seg til. Hun er jo ikke satt til å løse boligsituasjonen for alenemødre, men å forvalte bomiljøet i borettslaget. Vet du om dine leieboere forholder seg til styret på en bra måte? (Ro, rydding, dugnader etc?) Det er sånne ting som leietagere oftere har et mer avslappet forhold til enn eiere. Sånt medfører gnisninger, Og hvis dere fra før har en "disputt" så vil jeg tro at alt du foretar deg irriterer henne, og alt hun foretar seg irriterer deg. Men du får dra rasistkortet. Det bruker å få de fleste til å tie for tiden. Anonymkode: 6452f...d5b
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2021 #20 Skrevet 12. januar 2021 AnonymBruker skrev (50 minutter siden): Jeg støtter styret 100 prosent her. Det er en klar hovedregel av borettslagsleiligheter ikke kan leies ut. Unntakene fra dette er få og tidsavgrensede. Skal du ha rett til å leie ut, må du kjøpe en selveierleilighet. Jeg har selv sittet i borettslagsstyret og vært svært restriktiv til utleie, med loven på min side. Når det gjelder «søppel» i boden - isteden for å klage på styrets ordbruk bør du sette deg inn i hvilke regler laget har for innhold i bodene - er det forbudt å oppbevares papp ol rett på gulvet, feks? det er ikke lov her jeg bor, pga vannlekkasjer. Anonymkode: bcb76...8a3 Ja, de er få og gjelder tre år før man kan søke på ny. Å støtte styret uten at ts har forklart hvilken avtale med leietaker hun har virker på sin urimelighet. Har bodd i både borettslag og selveier, de fleste regler for bruk av fellesareal er de samme, men utleier kan ha presisert at boden ikke leies ut og at heller ikke fellesrom, med under ti prosent grense er tillat. Anonymkode: 9aa40...864
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå