AnonymBruker Skrevet 11. januar 2021 #1 Skrevet 11. januar 2021 Vi har et barn på 1 år, men vil ha enda et barn. Jeg er litt i tvll om når det er best å få nr 2. Jeg vokste selv opp med en søster som er to år eldre enn meg, og vi ble dermed ganske tette, kunne leke sammen og likte de samme tingene på samme tid. Hadde også vært greit å bare ta småbarnsperioden nå og bli ferdig med det. På den annen side så hadde det vært deilig at nr 1 var mer selvstendig og kunne tilbringe tid med bare ett barn en stund. Virker travelt å være gravid med en liten unge som krever deg hele tiden (samboer jobber i nordsjøen, så er mye alene). Travelt med to bleiebarn, tilpasse søvn/leggetider, gå turer med to (har hund så må ut flere ganger daglig). Har heller ikke blitt kvitt alle gravidkiloene og det å gå gravid igjen frister veldig lite.. Hvor stor aldersforskjell er det på barna dine? Hvordan har det fungert? Fordeler og ulemper? Vi er i slutten av 20 årene, så er jo fortsatt unge, så det haster ikke sånt sett. Anonymkode: e12c6...c75 2
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2021 #2 Skrevet 11. januar 2021 Vi har 3 år mellom (2 år og 9 mnd), og syns det har vært helt topp. Eldste var ferdig med bleier og var selvstendig nok til å leke med duplo osv. De har alltid hatt et tett bånd, men ser nå som de er 13 og 10 at det er veldig greit at de ikke skal gå på samme ungdomsskole 😅 Anonymkode: dc2ec...ae3
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2021 #3 Skrevet 11. januar 2021 4 år mellom mine. Jemmg syns det er fin aldersforskjell. Fikk nyte førstemann ei stund alene og når han ble storebror så var han sååå stolt og klar for det, nå er de 4 og 8 og de er gode venner, koser seg i hverandres selskap. Anonymkode: 8bbc6...bc6 2
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2021 #5 Skrevet 12. januar 2021 Jeg hadde opprinnelig tenkt 3-4 år aldersforskjell, litt for å gjøre det enkelt for oss selv med kun et lite barn om gangen. Så har jeg forhørt meg rundt med MANGE og lest diverse artikler, og konkluderte med at mest ideelt fremstår til å være 3 år forskjell. Gjennomgående bland venner som har 2-3 år aldersforskjell på sine barn var at alle sa «vent til hvertfall 2,5 år forskjell». Vi tenkte vi skulle begynne prøvingen når det ville være 2,5 i forskjell og det blir det nå gitt 😅 noe mindre enn hva vi originalt hadde tenkt men jeg er utrolig takknemlig og glad for det nå, førstemann stor nok til å være litt mer selvstendig men likevel nære nok til å få mye lekeglede fra hverandre. Anonymkode: 2e436...2f0
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2021 #6 Skrevet 12. januar 2021 3 hours ago, AnonymBruker said: Jeg hadde opprinnelig tenkt 3-4 år aldersforskjell, litt for å gjøre det enkelt for oss selv med kun et lite barn om gangen. Så har jeg forhørt meg rundt med MANGE og lest diverse artikler, og konkluderte med at mest ideelt fremstår til å være 3 år forskjell. Gjennomgående bland venner som har 2-3 år aldersforskjell på sine barn var at alle sa «vent til hvertfall 2,5 år forskjell». Vi tenkte vi skulle begynne prøvingen når det ville være 2,5 i forskjell og det blir det nå gitt 😅 noe mindre enn hva vi originalt hadde tenkt men jeg er utrolig takknemlig og glad for det nå, førstemann stor nok til å være litt mer selvstendig men likevel nære nok til å få mye lekeglede fra hverandre. Anonymkode: 2e436...2f0 Syns det er fascinerende med så ulik vinkling/ erfaring. 2,5-3,5 er for meg den verste alderen å få søsken på. Var så glad vi allerede hadde søskenet i den alderen, for å introdusere en baby da ville vært krise 🙈 Anonymkode: cab40...68e
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2021 #7 Skrevet 12. januar 2021 Her blir det i underkant av 3 år i forskjell. Har ikke erfaring enda selv men der andres som har denne aldersforskjellen og det virker mest praktisk. Da er den eldste gammel nok til å spise selv, leke litt selv og kan hjelpe til og forstå mer😊 Samtidig vil de få gleden av hverandre siden det ike er så langt i mellom. Anonymkode: c7328...bb1
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2021 #8 Skrevet 12. januar 2021 Her blir det 4 år. Storesøster er sååå klar og gleder seg såå mye. Veldig veldig deilig at hun kan gjøre så mye selv og heller kunne hjelpe til litt 😊 har ca samme alder til mitt søsken å har funket bra under oppveksten Anonymkode: a882e...ea4
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2021 #9 Skrevet 12. januar 2021 Jeg mener at 1 år er det beste 😅 Anonymkode: 07e8a...2ad 1
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2021 #10 Skrevet 12. januar 2021 Har 2, 3 og 5 års forskjell på mine tre barn. Alle forskjellene har fungert fint. Greit med relativt nær alder pga samlek. Praktisk med stor avstand da jeg var i permisjon gjennom hele førsteklasse. Vennskap og krangling, felles interesser og manglende felles interesser får du uansett. 😊 Anonymkode: 44659...717 1
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2021 #11 Skrevet 12. januar 2021 Jeg tenker at 1,5-2 år er best. Da rekker mor å komme seg mellom graviditetene, og ungene får en venn som er nær nok i alder til at de kan leke fint med det meste. Anonymkode: 84c00...2e6 1
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2021 #12 Skrevet 12. januar 2021 Har to bonusjenter med 3 års forskjell. Opplever dette som ideell alder. De er verdens beste venner selv om de tidvis kan krangle så busta fyker. Håper det gode forholdet deres varer livet ut, de har i alle fall skapt seg et veldig godt grunnlag i barneårene ❤️ Mannen og jeg planlegger å få et barn sammen om et års tid, som blir en ordentlig attpåklatt. Litt sørgelig at det barnet aldri får oppleve samme nærhet som søstrene sine, men jeg håper og tror det kommer til å gå fint, og at de kommer til å bli de beste storesøstrene dette barnet noen gang kunne fått. Anonymkode: 7a33c...bad
Pås Skrevet 12. januar 2021 #13 Skrevet 12. januar 2021 Vi valgte å ha fire år mellom dem, da hadde vi god tid til eldstemann lenge, og han var stor nok til forstå at det ville komme en baby som ville ta mye av mammas tid! Helt ideelt for oss, har aldri opplevd sjalusi, og de fire årene mellom dem hindret dem ikke i å ha det kjekt sammen når det bare var oss fire! 1
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2021 #14 Skrevet 12. januar 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Syns det er fascinerende med så ulik vinkling/ erfaring. 2,5-3,5 er for meg den verste alderen å få søsken på. Var så glad vi allerede hadde søskenet i den alderen, for å introdusere en baby da ville vært krise 🙈 Anonymkode: cab40...68e Hehe, så morsomt at du har så ulik erfaring. Det er nok veldig individuelt hva de går gjennom. Men i ulike artikler jeg har lest så er det mange som går gjennom en vanskelig tid i 2-2,5 års alderen og at det da kan være krevende å introdusere søsken. Men det er jo forskjellig når de går gjennom dette også. Jeg har selv en på 2 nå og jeg er helt utrolig glad for at vi ikke har fått barn tidligere. Det tror jeg ikke hadde gått fint i det hele tatt, og det siste halvåret vårt har vært det mest krevende halvåret vi har hatt siden han ble født. Men ja, dette er jo et sjansespill generelt sett, fordi det er jo så individuelt! Anonymkode: 2e436...2f0
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2021 #15 Skrevet 12. januar 2021 Jeg har 3,5 år mellom mine og kunne ikke tenkt meg hverken mer eller mindre. Men hadde de vært samme kjønn så kunne jeg kanskje tenkt meg dem noe tettere. Anonymkode: 9170b...cef
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2021 #16 Skrevet 12. januar 2021 Mine foreldre fikk fire barn med 2, 2,5 og 2 års mellomrom mellom hver 😅 . Det var flott å vokse opp med søsken så nærme i alder, men nå som jeg har barn selv er jeg imponert over at de orket! Her er vesla snart 18 måneder, og vi tenker begynne å prøve på en andremann til sommeren. Da blir det minst 2.5-3 år mellom dem, og det er greit kjenner jeg. Både fordi jeg ikke føler meg klar for en ny graviditet ennå, og på grunn av en hel del eksterne faktorer (håper jeg kan ta koronavaksine først / vil helst slippe å være gravid midt i verste pandemien, et prosjekt på jobben jeg vil fullføre, osv.). Så får vi se hvor lang tid det tar. Anonymkode: a894a...4cc 1
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2021 #17 Skrevet 12. januar 2021 Jeg ville ha to tette, men det gikk ikke som vi planla. Nå er det 5 år mellom våre, og det er helt fantastisk! Eldste er så delaktig i alt som har med minsten å gjøre- han er så stolt, og synes det er så gøy å vise henne ting og lære henne ting. Andre fordeler er at vi fikk hele fem år med kvalitetstid med han, han er selvstendig og klarer mye selv, og bedre tid til begge to med denne aldersforskjellen. Skjønner godt argumentet med at de som er tette lettere kan leke sammen gjennom oppveksten. Men foreløpig har vi bare gode erfaringer. Tror nok at den beste aldersforskjellen er akkurat den aldersforskjellen det blir 😊 Anonymkode: aebfd...85d 1
Gjest Elder Millennial Skrevet 12. januar 2021 #18 Skrevet 12. januar 2021 2,5 år mellom våre. De går ikke sammen i det hele tatt, de er veldig forskjellige av natur så tenker det er helt naturlig at de ikke er perlevenner. Skulle ønske det var 3+ år mellom de så de ikke gikk samtidig på ungdomsskolen, men fint lite å gjøre med det nå 😅
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2021 #19 Skrevet 12. januar 2021 3 og 4 år i mellom mine. Syns egentlig 4 år var hakket bedre enn 3 år, men begge deler var en fin avstand. Ungene var selvstendig når nestemann kom, lite sjalusi, og de har også lekt godt sammen. Lite krangling og erting. Anonymkode: e7322...d39
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2021 #20 Skrevet 12. januar 2021 2 år mellom mine to første jenter. Det gikk helt fint, ingen sjalusi og storesøster var en formuftig type som skjønte at hun måtte ta hensyn til baby ved amming osv. De har vært både verdens beste venner og verste fiender opp igjennom, og har fortsatt utrolig stor glede av hverandre nå i en alder av 10 og 12, selv om de er ganske ulike typer. Har 5 år mellom de to neste jentene, og 5 år til minstejenta igjen. Det har sine fordeler det også, men mest for oss foreldre😅 Det blir såklart mindre stress når storesøster er såpass stor når baby blir født, men de har mye mindre glede av hverandre i oppveksten og yngste kjeder seg fort når de andre drar til venner. Så det spørs egentlig hva dere foreldre ønsker å vektlegge, både stor og liten avstand har sine fordeler og ulemper😁 Anonymkode: c774c...ac1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå