Gjest skindeep Skrevet 12. august 2005 #1 Skrevet 12. august 2005 Når mener dere man kan begynne med pottetrening?
Gjest Gjest_Olivia_* Skrevet 12. august 2005 #2 Skrevet 12. august 2005 Mener å ha lest at det tidligste man kan begynne er når barnet er 2 år og 3 mndr. Min sønn var akkurat det (men tilfeldigvis ) da han sluttet, men vi øvde mye og lenge på å sitte på do til faste tider osv. Noen slutter også på natten samtidig (best å prøve det også med det samme), mens noen bruker bleie om natten i både ett og to år etter.
silja Skrevet 17. august 2005 #3 Skrevet 17. august 2005 hvorfor tidligst 2 år og 3mnd????????? kan de ikke begynne å sitte så smått når de kan sitte godt da? for å bli vant med å være på potta i det hele tatt? har vært borti nok unger som nekter plent å sitte på potta når de er over 2 år og aldri har vært på den før... mens mine som har vært på potta fra de satt (8-10mnd), har det aldri vært poblemer med. Begynte tidlig å gå på do i potta da, i straten mer tilfeldig selvsagt men etterhvert en fast rutine.
Gjest Gjest Skrevet 17. august 2005 #4 Skrevet 17. august 2005 hvorfor tidligst 2 år og 3mnd????????? kan de ikke begynne å sitte så smått når de kan sitte godt da? for å bli vant med å være på potta i det hele tatt? har vært borti nok unger som nekter plent å sitte på potta når de er over 2 år og aldri har vært på den før... mens mine som har vært på potta fra de satt (8-10mnd), har det aldri vært poblemer med. Begynte tidlig å gå på do i potta da, i straten mer tilfeldig selvsagt men etterhvert en fast rutine. ← Enig. Skader ikke barnet at det sitter på potte når det har lært seg å sitte selv. De vet nok ikke helt hvorfor de sitter der, men det kommer etter hvert. Min tulle har sittet litt på potte siden hun var ni mnd. av tilfeldige årsaker og hun var tørr da hun var to år. Hun tok vertfall ikke skade av å sitte der selv om det kanskje hadde gått like greit om jeg hadde startet med dette senere. Og hvor i alle dager har du det der med TIDLIGST 2ÅR OG 3 MND frå? Dette er jo helt individuelt fra barn til barn. Noen er klar for det og andre ikke. Punktum.
Brunhilde Skrevet 18. august 2005 #5 Skrevet 18. august 2005 Jeg har aldri forstått hensikten med pottetrening! Det er greit å kjøpe inn potte, men jeg syns barnet selv skal få bestemme når han/hun er klar for å bruke den.
Nala Skrevet 18. august 2005 #6 Skrevet 18. august 2005 Vi kjøpte inn potte, men fikk ikke bruk for den. For Storesøster ville gå på do, hun. Da hun var 2,5 år tok hun selv initiativ til å begynne prosessen med å bli tørr. Da ba hun plutselig, på selveste julaften, om å få gå på do og tisse. Vi stressa ikke med det, men tok det i hennes tempo. Først i vår gikk vi til det skritt at vi tok av henne bleia. Det gikk kjempebra. Noen uhell har hun jo innimellom, men det er stort sett når hun er ute og leker, og rett og slett ikke rekker inn på do før det går galt.
Furstina Skrevet 18. august 2005 #7 Skrevet 18. august 2005 Vi köpte potta när killen var ca ett år. Det har dock varit helt omöjligt att få honom att sitta på den (eller på toaletten) - vi har provat att sätta honom där både med och utan blöja och kläder men han blir stel som en pinne och VILL INTE. Däremot har vi övat på att kissa ute - eller låta honom kissa ner i den avtagna blöjan. Om det är bra eller inte har jag ingen aning om... Jag tror att det viktigaste är att testa och prova utan att pressa - och att ta det i barnets takt. Sen får man inte heller vara rädd för en liten olycka
Gjest Gjest_Gunhild_* Skrevet 18. august 2005 #8 Skrevet 18. august 2005 Jeg har aldri skjønt poenget med at et barn skal settes på potte så fort de er i stand til å sitte selv. Tilvenning til potte liksom? hva er poenget med det? Et barn som er modent for å slutte med bleier vil selv ønske å gå på do/potte for å slippe å ha på seg bleie, det er jo ikke da slik at de er livredde potta fordi de ikke har sittet der lenge før de fylte 1 år. Nei, det å sette barn på potta så tidlig har ingen annen hensikt enn at foreldrene slipper å skifte bleier. Bleieavvenning handler om fysisk og psykisk modenhet, og det er n kjennsgjerning at alle nerver som et barn trenger for å kunne ha den minste lille kontroll på urin og avføring, først er ferdig utviklet rundt 15 måneders alder.
Gjest EvaL Skrevet 18. august 2005 #9 Skrevet 18. august 2005 Jeg har 3 barn, de har aldri blitt pottetrent men selv fått bestemme når de ville slutte med bleier. Dette har for alle 3 skjedd i alderen 2 1/2 - 3 år og nesten uten uhell av noe slag. Dette er godt innenfor normalen for statistikken viser at majoriteten av alle barn slutter med bleier i aldren 2 1/2 - 3 1/2 år. Bleieslutt trenger ikke foregå over en perioder på mange månder eller år.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå